Gå til innhold

Amerikanerenes kilde til feilinformasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eh, jeg vil si du avslører en mangel på kunnskap om kristendommen her, så jeg går ikke inn i noen diskusjon om dette, da det evnt må taes i egnet forum, -livsyn og religion.

(...)

Jeg er da enig med deg i det du skriver; jeg har ikke skrevet at fyren er en martyr eller at han har mulighet til å bli det. Jeg skjønner ikke helt hva det er du mener jeg har misforstått?

At man skal kunne kjøpslå med Gud på den måten er hans påstand, ikke min. Jeg skrev bare hva jeg hadde lest som en kommentar til hva gjesten skrev om horekjøp.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er da enig med deg i det du skriver; jeg har ikke skrevet at fyren er en martyr eller at han har mulighet til å bli det. Jeg skjønner ikke helt hva det er du mener jeg har misforstått?

At man skal kunne kjøpslå med Gud på den måten er hans påstand, ikke min. Jeg skrev bare hva jeg hadde lest som en kommentar til hva gjesten skrev om horekjøp.

Da var det meg som feiltolket innlegget ditt som at du var usikker på om dette var en mulig forståelse av kristen tro, når du gjenga hva han hadde sagt/skrevet om dette. Noe jeg altså mener å kunne forsvare for at det ikke er.Men da er vi nok enige på det punktet.

Gjest nobilian
Skrevet

Jeg synes amrikanere generelt virker ganske ignorante om alt som foregår utenfor USA. Jeg hadde en vennine som kom fra Texas, vennene hennes i Texas trodde at vi hadde isbjørner og levde av isfiske og bodde i igloer og hytter. De trodde ikke at vi hadde storbyer, Burger King osv. De tror resten av verden består av u-land. Feite, dumme amrikanere.

"Feite, dumme amerikanere"?

Er ikke det litt på linje med "muslimjævler"?

Gjøre litt forskjell på dem, kanskje? Tenke over dem som er penere, bedre trent og smartere enn deg? For de finnes, både hos muslimer og amerikanere.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

...

Men slike handlinger som dette Breivik har gjort er definitivt ikke kristelige, nei.

Fordi:

De er ikke forenelig med hva Gud vil for skaperverket, hva han oppfordrer til av å vise nestekjærlighet, oppfordringen til å ta vare på flyktninger siden Israel selv har vært i eksil, og Kristus var flyktning i Egypt som barn, og hva kristendommen sier om synd og oppfordringen om ikke-vold -å vende det andre kinnet til, misjonsbefalingen, Guds barmhjertige vesen med videre.

Hvorfor det forholder seg slik, må også forklares mer i dybden under noe annet en aktuelle saker, tror jeg.

Men kristendom og evangeliet kan Breivik ikke støtte seg på når han gjør slike forbrytelser mot mennesker.

Nå er det vel mange "avarter" av kristendom også ? Jødene ( som mange beskriver som kristne) har tross alt drevet massehenrettelser av Palestinske muslimer i nesten 100 år. Jeg har sett linker til f.eks. Sabra og Shatila her inne tidligere hvor det ble henrettet flere tusen menesker. Barn unge og gamle ble stilt opp langs husene i mur og regelrett henrettet. Om du søker på Youtube vil en finne eksempler på denne typen terror utført av jøder (kristne) i f.eks. Israel (sterke bilder).

Men selv denne typen bilder har fram til nå fått amerikanerene til å få opp øynene for "kristen" terror. Jeg tror årsaken til dette er at TV stasjoner som f.eks. Fox news får det til å se ut som om det har vært muslimer som har utført terroren i Norge. Sansynligvis vil det ta mange år før amerikanerene får opp øynene for at det faktisk er kristne fundamentalister som gjennomfører de fleste av terroraksjonene i den vestlige verden idag.

AnonymBruker
Skrevet

Gjøre litt forskjell på dem, kanskje? Tenke over dem som er penere, bedre trent og smartere enn deg? For de finnes, både hos muslimer og amerikanere.

Det vet da ikke du :P

AnonymBruker
Skrevet

Det vet da ikke du :P

Jeg tror nok det er overveiende sannsynlig at nobilian har rett ;)

AnonymBruker
Skrevet

Amerikanerne er nok ikke så feilinformert lengre. Etter internetts inntog i de fleste hjem, har folk mer umiddelbar tilgang på relevant informasjon enn før. Det finnes svært mange engasjerte meningsytrere og referenter der ute, på blogger og forum, nettaviser og magasiner, som både bidrar til informasjon og også vitner om at menigmann ikke er så blåøyd som kanskje enkelte krefter skulle ønske.

Noe som også gjenspeiler seg i bl.a. Kinas utstrakte bruk av sensur og innskrenkning av internettilgang. Slike samfunn blir det heldigvis bare færre av.

Skrevet

"Feite, dumme amerikanere"?

Er ikke det litt på linje med "muslimjævler"?

Oi oi FEISTY. Haha, dine ord, ikke mine. Finnes det pene amrikanere og muslimer? Oi, det var jammen bra du fortalte meg.

Btw, samboeren min er muslim.

Skrevet

Jeg tror nok det er overveiende sannsynlig at nobilian har rett ;)

Jada, det fins nok både penere muslimer og amrikanere, jøder og afrikanere som er penere, smartere og bedre trent enn meg. (Hvor enn dette ble relevant?) Han høres veldig smart ut den fyren der. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Amerikanerne er nok ikke så feilinformert lengre. Etter internetts inntog i de fleste hjem, har folk mer umiddelbar tilgang på relevant informasjon enn før. Det finnes svært mange engasjerte meningsytrere og referenter der ute, på blogger og forum, nettaviser og magasiner, som både bidrar til informasjon og også vitner om at menigmann ikke er så blåøyd som kanskje enkelte krefter skulle ønske.

Noe som også gjenspeiler seg i bl.a. Kinas utstrakte bruk av sensur og innskrenkning av internettilgang. Slike samfunn blir det heldigvis bare færre av.

Jeg tror du har rett. Stadig flere amerikanere besøker engelskspråklige forum i andre verdensdeler der de gradvis vil forstå hva som er sannhet og hva som er løgner.

Dessuten finnes det også idag presse som beskriver sannheten i den grad de tør å fortelle det.

Mens Fox news satt og snakket om muslimsk teror om og om igjen, valgte faktisk avisen New York Post å fortelle om en "Christian extremist".

Jeg tror amerikanere flest gradvis vil forstå at de i mange år er ført bak lyset av sterke økonomiske ressurser og sterk lobbyvirksomhet ovenfor politikerene i senatet fra ekstremister andre steder i verden. Lobbyvilksomhet er dyrt, men for de med penger har det fra til nå vært lønnsomt å hjernevaske de amerikanske politikerene.

Men nå er det nye tider. Fox news har om få år utspilt den rollen de har innen amerikansk politikk idag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å si det sånn etter å ha fulgt med på den amerikanske pressen sin dekning av oslo/utøya-masakren er jeg ikke lengre i tvil..

Og hva konkret kjennetegner den, mener du? :filer:

CNN har gitt et realistisk og fint bilde av hendelsen. Akkurat slik BBC og TV2 Nyhetskanalen har gjort.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...