Gå til innhold

Amerikanerenes kilde til feilinformasjon


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest krystallen

Jeg trur 60 minuts er det eneste litt mer tryggere hvis jeg kan si det slik nyhets informanten fra USA. De stiller spørsmål ved alt og frykter ikke staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg har flere ganger spurt meg selv hvordan så mange amerikanere har en så VELDIG anderledes mening enn mange europere om div saker.

Fordi de har en annen kultur der borte, kanskje...? :filer:

Det er vel ikke noe å henge seg opp i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

...

Det er vel heller de i denne nyhetsredaksjonen som ikke er villige til å innse fakta -i sitt massehysteri og i sitt fiendebilde der militant islam har tatt over for kommunismen etter murens fall i 89.

...

Riktig.

Og jeg mener deler av den amerikanske pressen har mistet fotfeste når de presenterer løgner av den typen de har gjort i denne saken når de fremstiller terroren som et bebvis for at vi ikke har tatt muslimsk terror på alvor.

I dette tilfeller er det faktisk en ytterligående kristen som er terroristen, men unngår Fox news å unngå å fortelle for enhver pris. De mener de fortsatt kan skylde på muslimene selv om det er bevist at det ikke var dem.

Dette er kjøp og salg av pressen mener jeg, og viser at i USA er alt mulig, inkl. løgner fra pressen, bare en har nok penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Unnskyld men har du lagt merke til at det er norsk presse som kommer med kritikk av seg selv her.

Trodde først det var snakk om ABC over there i USA, men det er det jo ikke..

Du skyter deg selv litt i foten , som viser til at norske medier selv sier hva som ikke er greit å gjenta i framtiden...

Dette var altså ment som en respons til Anonym Bruker 21:11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fordi disse ikke ønsker å fravike tolkningen de opprinnelg hadde om at det måtte være militante jihadister som stod bak denne eksplosjonen i Regjeringskvartalet vårt,- siden de trolig er hjernevaska på nettopp det fiendebildet etter 9/11.

Nå vet vi hvem som bombet oss og fyren er definitivt ikke muslim, selv om folk i denne nyhetsredakjsonen i USA desperat ønsker å skylde på muslimer.

Dette var en helinosk tulling fra Oslo Vest, som ble sprø i den fasen av livet der shizofreni normalt debuterer, og som har blitt galere og sykere over år, til han til slutt plasserte en bombe og massakrerte barn.

Det er vel heller de i denne nyhetsredaksjonen som ikke er villige til å innse fakta -i sitt massehysteri og i sitt fiendebilde der militant islam har tatt over for kommunismen etter murens fall i 89.

Så ta det bare lungt.

Så du mener at vi er helt trygge for muslimsk terror, for nå har vi hatt terroren vår? Hvorfor gikk muslimene ut med en gang å tok på seg skylden? Ønsket de kanskje at det var de som sto bak? Det sprenges bomber rundt oss både i svergie og england. Og overalt ellers, det kan ikke skje her i norge, foordi han ene som gjorde det på fredag ikke var muslim???

Really? Lest mye dagbladet du også ser jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest krystallen

Så du mener at vi er helt trygge for muslimsk terror, for nå har vi hatt terroren vår? Hvorfor gikk muslimene ut med en gang å tok på seg skylden? Ønsket de kanskje at det var de som sto bak? Det sprenges bomber rundt oss både i svergie og england. Og overalt ellers, det kan ikke skje her i norge, foordi han ene som gjorde det på fredag ikke var muslim???

Really? Lest mye dagbladet du også ser jeg.

MUSLIMER betyr ikke ALLE MUSLIMER. Og de kalles egentlig for islamister og ikke muslimer fordi de som utfører det dritet der har sin egen oppfatningen av koranen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

...

I dette tilfeller er det faktisk en ytterligående kristen som er terroristen, men unngår Fox news å unngå å fortelle for enhver pris. De mener de fortsatt kan skylde på muslimene selv om det er bevist at det ikke var dem.

Dette er kjøp og salg av pressen mener jeg, og viser at i USA er alt mulig, inkl. løgner fra pressen, bare en har nok penger.

Også vi i Norge er på vei dit.

Noen politikere har valgt å selge bestemora mi til en institusjon som jeg ikke stoler på. Hun er alts¨å på et pleiehjem der målet ikke er omsorg, men penger.

Vi ser det samme hos de største amerikanske TV selskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Riktig.

Og jeg mener deler av den amerikanske pressen har mistet fotfeste når de presenterer løgner av den typen de har gjort i denne saken når de fremstiller terroren som et bebvis for at vi ikke har tatt muslimsk terror på alvor.

I dette tilfeller er det faktisk en ytterligående kristen som er terroristen, men unngår Fox news å unngå å fortelle for enhver pris. De mener de fortsatt kan skylde på muslimene selv om det er bevist at det ikke var dem.

Dette er kjøp og salg av pressen mener jeg, og viser at i USA er alt mulig, inkl. løgner fra pressen, bare en har nok penger.

Ah, dá forstår seg.

Men da er vi jo enig i denne saken her sånn jeg ser det ut fra hva du skriver.

Det eneste er at jeg tviler på om han i det hele kan betegnes som ytterliggående kristen, da disse har mer for vane å ta instruksene fra Han der oppe og dytte dem over på oss andre ved å panke oss i hodet med bibler, enn å koke ting opp i sine egne hoder, og basere manifestet sitt på Unabomberen og antijihadister i stedet for (feiltolkninger av) Den Hellige Skrift...

Kristenfundamentalisten ville vel heller ikke lagt til siden cash til en siste kveld med horer før de gikk i strid for Herren sin der oppe..? Så jeg tviler sterkt på å kalle dette utslag av kristen ekstremisme på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så du mener at vi er helt trygge for muslimsk terror, for nå har vi hatt terroren vår? Hvorfor gikk muslimene ut med en gang å tok på seg skylden? Ønsket de kanskje at det var de som sto bak? Det sprenges bomber rundt oss både i svergie og england. Og overalt ellers, det kan ikke skje her i norge, foordi han ene som gjorde det på fredag ikke var muslim???

Really? Lest mye dagbladet du også ser jeg.

Militante islamister har jo ikke noe med denne saken å gjøre (annet enn at de har skremt Breivik noe så inni helvete) så da forholder jeg meg ikke til dem nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristenfundamentalisten ville vel heller ikke lagt til siden cash til en siste kveld med horer før de gikk i strid for Herren sin der oppe..? Så jeg tviler sterkt på å kalle dette utslag av kristen ekstremisme på noe vis.

Jeg leste et sted (husker dessverre ikke hvor) at han mente han ville bli tilgitt for å ha kjøpt prostituerte ettersom han gjorde seg selv til martyr.

Han ser ut til å ha oversett et meget sentralt poeng i kristendommen: man blir frelst ved tro, ikke ved handlinger alene.

Spesielt ikke SLIKE handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så du mener at vi er helt trygge for muslimsk terror, for nå har vi hatt terroren vår? Hvorfor gikk muslimene ut med en gang å tok på seg skylden? Ønsket de kanskje at det var de som sto bak? Det sprenges bomber rundt oss både i svergie og england. Og overalt ellers, det kan ikke skje her i norge, foordi han ene som gjorde det på fredag ikke var muslim???

Really? Lest mye dagbladet du også ser jeg.

Hvorfor er du så sikker på at denne twitter-kontoen faktisk tilhører en ekstremist som du kaller muslim? Hvem som helst kan fake en twitter-profil. Massemorderen skal ha sagt til ungdommene og barna på Utøya at dette bare er begynnelsen, akkurat det samme som det stod på twitter-siden. Tenk litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Også vi i Norge er på vei dit.

Noen politikere har valgt å selge bestemora mi til en institusjon som jeg ikke stoler på. Hun er alts¨å på et pleiehjem der målet ikke er omsorg, men penger.

Vi ser det samme hos de største amerikanske TV selskapene.

Forferdelig trist.

Men saken er at i Norge så kan vi si fra og stemme ved valg og endre politikken.Vi har mer enn to partier å stemme på, og mer enn to valg.

Det er opp til folk å møte ved urnene.

Det var for øvrig den norske pressen (NRK) (som på inspirasjon fra Uppdrag granskning etter banansvenske-reportasjene deres?) gikk inn og avslørte profittskandalen ved Ammerulunden Sykehjem i Oslo.

Så det er muligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Også vi i Norge er på vei dit.

Noen politikere har valgt å selge bestemora mi til en institusjon som jeg ikke stoler på. Hun er alts¨å på et pleiehjem der målet ikke er omsorg, men penger.

Vi ser det samme hos de største amerikanske TV selskapene.

Hvilke partier styrer i denne kommunen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted (husker dessverre ikke hvor) at han mente han ville bli tilgitt for å ha kjøpt prostituerte ettersom han gjorde seg selv til martyr.

Han ser ut til å ha oversett et meget sentralt poeng i kristendommen: man blir frelst ved tro, ikke ved handlinger alene.

Spesielt ikke SLIKE handlinger.

Stemmer det, han skrev det i manifestet sitt. Men seriøst, er amerikanske mediar der enda at dette er muslimer som har gjort? Jeg har sett den med CNN at vi i Norge ikke vil åpne øynene for islamsk terror, men da tenkte jeg på at vi ikke var forbredt på denne katastrofen, uansett hvem som har gjort det.

Kan dere legge ut evt link til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Å feie et folk på 31000000 under samme kam blir for dumt. De er et folk med utrolig mange forskjellige kulturelle bakgrunner, utdannelsesnivå, og verdier.

Fox news er et privateid selskap med ledelse og eiere som er "republicans". Selvfølgelig blir nyhetene da vinklet med et synspunkt som stemmer overens med deres tankegang. I USA (og i verden generelt) er ikke alle partiene og holdningene "nesten like", slik som i Norge.

USA er heldige og har Nytimes, NPR, CNN, etc. Vi har bare tabloidaviser som Dabladet og Vg og nyhetssendinger fra nrk, haha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Jeg leste et sted (husker dessverre ikke hvor) at han mente han ville bli tilgitt for å ha kjøpt prostituerte ettersom han gjorde seg selv til martyr.

Han ser ut til å ha oversett et meget sentralt poeng i kristendommen: man blir frelst ved tro, ikke ved handlinger alene.

Spesielt ikke SLIKE handlinger.

Eh, jeg vil si du avslører en mangel på kunnskap om kristendommen her, så jeg går ikke inn i noen diskusjon om dette, da det evnt må taes i egnet forum, -livsyn og religion.

Men du har altså presentert tolkninger jeg har innsigelser mot på begge punkter.

Nei, man blir ikke martyr uten å være apostel som blir torturert og drept av Romere i de tre første hunder år etter Kristi Himmelfart da kristendom var forbudt og man slaktet kristne. Og som kristen kan du ikke bruke andre til sin forlystelse i den sammenheng om det skulle vært mulig for en person i nåtid å bli betegnet som martyr heller-.

Å bli frelst ved tro og ikke ved gjerninger er rett i protestantisk forstand, men også i katolsk og ortodoks forstand der gjerninger er med og bidrar til alles frelse som kollektiv menneskehet.Men det er altså Gud som frelser, ikke mennesket som kan frelse seg-.

Det er som sagt mye mer å gå i rette med her, og som kan legges ut, både teologisk og dogmatisk, men det hører ikke til her i dette forumet.

Men slike handlinger som dette Breivik har gjort er definitivt ikke kristelige, nei.

Fordi:

De er ikke forenelig med hva Gud vil for skaperverket, hva han oppfordrer til av å vise nestekjærlighet, oppfordringen til å ta vare på flyktninger siden Israel selv har vært i eksil, og Kristus var flyktning i Egypt som barn, og hva kristendommen sier om synd og oppfordringen om ikke-vold -å vende det andre kinnet til, misjonsbefalingen, Guds barmhjertige vesen med videre.

Hvorfor det forholder seg slik, må også forklares mer i dybden under noe annet en aktuelle saker, tror jeg.

Men kristendom og evangeliet kan Breivik ikke støtte seg på når han gjør slike forbrytelser mot mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Han kan ikke gjøre seg selv til martyr og kan ikke planlegge at andre skal gjøre ham til martyr heller, og fortsatt tro det er rett dogmatisk eller teologisk sett.

Han kan ikke med begrunnelser i evangeliet, teologien eller dogamtikken heller gå ut og instruere Gud eller påvirke Gud i noen som helst retning, til å bli martyr og tilgitt for synder, ved å spre frykt blant mennesker og ta uskyldige liv.

Han beveger seg på grensen til å presentere belegg for å si han har en sykdom på sinnet når han legger fram sånne ting, og samtidig kobler seg til kristendom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Rart at kristne republikanere i USA ikke vil nevne at dette er en fyr som kaller seg kristen og gjør dette? :ironi: Hmmm... De er så vidt jeg kan se høyrevendte kristenfundamentalister hele gjengen..

Så det er vel én av grunnene ( om ikke hovedgrunnen) til å ikke ville si at det er denne fyren, som påstår både å dele deres tro og til dels politiske overbevisning, og vil assosieres med dette, som står bak...

Men de kunne vel tjent på å plukke fra hverandre det han sier i lys av sin tro da og sitt politiske ståsted da,- i stedet for hysterisk å insistere på at muslimer fra "ondskapens akse"stå bak, for å fjerne seg selv fra denne bombemannens ståsted helt resolutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei, man blir ikke martyr uten å være apostel som blir torturert og drept av Romere i de tre første hunder år etter Kristi Himmelfart da kristendom var forbudt og man slaktet kristne.

Strengt tatt så levde vel ingen apostel i 300 år, men det blir å rette på detaljer og ikke hovedlinjene. Ville bare gjøre oppmerksom på at her gikk det litt fort i svingene.

Men det er uansett OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...