Gå til innhold

'bout time...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Å ikke ha like rettigheter, blir nesten å tvinge folk til å gifte seg og det syns jeg er helt feil.

Vel, jeg synes at det å ha like rettigheter blir nesten det samme som å tvinge folk til å få samme status som om man har giftet seg.

Kan noen gi meg noen gode grunner til å være samboer, men allikevel ønske å ha rettigheter som gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skal regnes som samboere? Greit nok det med barn, her regner jeg med at det er "biologiske foreldre" som skal ligge til grunn for foreldrerett og obligatorisk mekling. Men må man gjøre en aktiv handling for å få arverett? Skrive under på et papir eller noe? Eller kan jeg arve den personen av motsatt kjønn som jeg tilfeldigvis deler postkasse med?

Hvis man må skrive under på noe, så kan man jo la være å gjøre det hvis man ikke vil være med på å bli "nesten-gift" som samboer etter de nye reglene.

Men darn, nå ryker jo ideen min om å gifte meg før jeg får barn, så barnet får en bedre sikkerhet hvis ting går skeis. :|

;)

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man må skrive under på noe, så kan man jo la være å gjøre det hvis man ikke vil være med på å bli "nesten-gift" som samboer etter de nye reglene.

Vel, det kommer jo ikke akkurat barna til gode.

For ikke snakke om alle de som glemte/ikke gadd/skulle gjøre det snart, og plutselig ikke arver. *buhu*

I dag som samboer trenger man kun å lage et gjensidig testament (som man får kjøpt ferdig i bokhandelen), men folk gidder jo ikke!!!

Synes ikke det skal være statens ansvar å sende disse papirene rundt til folk. Hvordan skal de vite hvem de skal sendes til?

Eller må man bestille dem selv? (Isåfall kommer mange til å glemte/ikke gadd/skulle gjøre det snart...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes at det å ha like rettigheter blir nesten det samme som å tvinge folk til å få samme status som om man har giftet seg.

Kan noen gi meg noen gode grunner til å være samboer, men allikevel ønske å ha rettigheter som gift?

Da spør jeg: Skal man gifte seg for rettighetenes skyld ?

Gifter man seg ikke for sin egen- og hverandres skyld, fordi man føler å gifte seg er mye sterkere enn "bare" å være samboer ?

Fordi man vil leve med hverandre resten av livet og vil ha et papir på det.

Ha en ring og vise hele verden at man tilhører hverandre ?

(som skaper en helvetes masse papirarbeid om det likevel skulle gå skeis, akkurat det har man aldri noen garanti for)

Man kan ha et like godt og forpliktende forhold som samboer, uten at man ønsker å gifte seg av den grunn.

Å gifte seg er ikke den øverste lykke for mange, noen har det like bra ved å "bare" være samboer, man kan elske hverandre like høyt fordet selv om man ikke ønsker å gifte seg.

Jeg skjønner at de som tar ekteskapet for "hellig" gjerne vil ha enerett på rettigheter, men min personlige mening er at rettighetene bør være like, uavhengig av om man gifter seg eller ikke.

Å gifte seg er satt på spissen et papir, og jeg syns folk bør få leve som de selv ønsker med samme rettigheter, så får de som vil ha papir og ringer gjøre det og de som ikke har behovet for det la det være.

Jeg mener en slik "bare rettigheter for gifte" nesten kan tvinge enkelte til å føle at de MÅ gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært samboer i flere år' date=' men det er ikke registrert pga studenter har ikke lvo til å flytte is tudieperioden (med mindre de gifter seg eller får barn). Vil mao falle utenom den selvforklarende opplistingen du beskriver.[/quote']

Det er faktisk feil Poirot...

Du får lov til å melde flytting, har selv gjort det...

Du kan melde en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...