Gå til innhold

'bout time...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, som jeg har sagt før; like rettigheter mht barn er flott. Resten kan de droppe. Jeg har ikke lyst til plutselig være "gift" uten å velge det selv. Blir jo skikkelig formelt hvis man flytter fra hverandre, da. må vel mele fra til et register eller noe slikt?

I dag er det eneklt å gifte seg, selv om man ikke ønsker stor fest og hvit kjole. Ser da ikke det store problemet med å gjøre det.

Skrevet

Er ikke 100% enig egentlig jeg :-? Skal ikke noe være spessielt med å gifte seg mer?

Skrevet

Grunnen til at jeg synes det er genialt, dette med arv, er at jeg kjenner ei som mista sin samboer i ei ulykke og måtte betale mangehundretusen for å kjøpe huset de bodde i av sønnen, som var tre år...(veldig kort fortalt..)

Reglene var sånn, og det føles jo kanskje litt urettferdig å måtte kjøpe huset ditt på nytt???

Skrevet
Grunnen til at jeg synes det er genialt, dette med arv, er at jeg kjenner ei som mista sin samboer i ei ulykke og måtte betale mangehundretusen for å kjøpe huset de bodde i av sønnen, som var tre år...(veldig kort fortalt..)

Reglene var sånn, og det føles jo kanskje litt urettferdig å måtte kjøpe huset ditt på nytt???

Vel, man er jo litt dum hvis man er samboer med barn og ikke har sikret seg med testament/forsikring...

Kjøpe på nytt? Hvis hun har papirer på at hun har bidratt til huskjøp, skal ikke sønnen arve hennes del. Jenter må sikre seg økonomisk!! men mange ser så rosenrødt på livet, at ingen føler det angår dem.

I dagens samfunn med mange særkullsbarn osv er det mange gode grunner for at folk øsnker å IKKE ha arveregler som ektefolk.

Skrevet

åhh...du har nå et svar på alt Poirot.. :ler:

Pokker så fornuftig...

Men jeg synes nå det er bra at man blir sikra litt mere uansett jeg...

Skrevet

Sorry, er i et litt rampete, kverulerende humør i dag...

(Men av alle lover i Norge, er vel ikke dette den slemmeste. Men jeg synes allikevel ikke den er nødvendig.)

Skrevet
Er ikke 100% enig egentlig jeg :-? Skal ikke noe være spessielt med å gifte seg mer?

Enig, Arwen!

Det og være gift må da være mer fordelsaktig enn "bare" samboere!

Men, at de er likestilt mht. barn er bare bra.

Skrevet

Jeg syns det er bra at barn av samboere likestilles rettighetsmessig med barn født i ekteskap.

Resten av "privilegiene" bør forbeholdes ekteskapet.

Skrevet

Hvorfor må gifte ha flere "privilegier" enn samboere?

De fleste som gifter seg i dag gjør det vel utifra ett romantisk perspektiv, ikke utifra fornuftige behov o.l.?

Og romantikken ved ett bryllup forandrer seg jo ikke?

Syns det er helt flott at samboere får samme rettigheter jeg, barn eller ikke barn.

Skrevet
Hvorfor må gifte ha flere "privilegier" enn samboere?

Meget godt spørsmål Glitterchick.

*venter på et godt svar*

Jennifer

Skrevet

Helt enig med Poirot. Hvis man vil ha rettigheter som ektepar kan man gifte seg. De som ønsker å ha et uforpliktende samliv må kunne velge det uten å prakkes på å bli "nesten-gift" mot sin vilje.

Jeg har også sett et tragisk tilfelle hvor samboer døde i en ulykke og mor måtte selge huset for å kjøpe ut barna hans. Forferdelig trist, selvfølgelig, men jeg synes at man bør sikre seg med testament/avtaler når man har barn og eier hus sammen hvis man på død og liv ikke skal gifte seg. Spesielt viktig der det er særkullsbarn inni bildet.

Skrevet
Jeg syns det er bra at barn av samboere likestilles rettighetsmessig med barn født i ekteskap.

Resten av "privilegiene" bør forbeholdes ekteskapet.

:enig: Enig!

Skrevet

Meget godt spørsmål Glitterchick.

*venter på et godt svar*

Jennifer

For mange er samboerskap et mellomstadie til giftemål, med de regler som man da må forholde seg til.

Andre velger samboerskap nettopp fordi de IKKE ønsker å være gift. Slik jeg ser det må den nye ordningen også føre til en type registrering av hvem som bor sammen, for det er vel ikke meningen at to som deler leilighet som venner skal plutselig få ekteskapsstatus?

Det vil si at disse må listes opp et sted, eller de som ønsker å få/ikke få rettighetene. Da må man underskrive et papir (hvilket man uansett gjør når man gifter seg). Flytter man fra hverandre må man si ifra til staten, slik at man igjen blir registrert som enslig, med det dette vil medføre av skatteendringer, stønadsrettigheter osv.

Da ser jeg ikke hvorfor de som så gjerne vil ha disse rettighetene ikke akn stikke en tur innom tinghuset en onsdags lunsjpause for å gifte seg.

Skrevet

Må innrømme at mitt svar var kun basert på hva som sto i den lille artikkelen i VG, og jeg syns utifra det at det er helt naturlig at samboere skal få likt foreldreansvar/plikter som gifte, samt lik rett til arv. Der kan det bli mye krøll fordi folk ikke setter seg inn i reglene.

Jeg og kjærsten er jo registrert på samme adresse, og alle offentlige instanser vet jo dermed at vi er samboere, uten at vi har fyllt ut noen papirer eller registrert det på en liknende måte som å gifte seg.

Men for at vi skal kunne arve hverandre, slippe å miste leiligheten hvis en av oss dør osv. så har vi enorm mengde papirer og avtaler oss i mellom, samt testamente. Hvis en ny lov kan gjøre dette enklere, så er den hjertelig velkommen syns jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet

synes man selv skal få velge om man vil være "gift" eller ei.. det er jo ikke slik at man må "gifte seg" (dvs ha bryllup osv) for å få ekteskapspapirene i orden..

dermed blir dette veldig feil..

jeg har hatt en samboer som jeg slett ikke ville skulle arve meg.. og nå som jeg har en som jeg vil ha disse rettighetene sammen med, så kan vi jo like gjerne gifte oss...

Skrevet
Jeg og kjærsten er jo registrert på samme adresse, og alle offentlige instanser vet jo dermed at vi er samboere, uten at vi har fyllt ut noen papirer eller registrert det på en liknende måte som å gifte seg.

Ofte når man søker om diverse fra staten, må man krysse av på rubrikker, gift, smaboer, ugift osv.

Nå må vi få enda en rubrikk; "samboer-men ikke helt på ordentig enda", eller hva med "samboer som er ekstra seriøs".

Man må ha kontroll på at folk krysser av riktig, så man ikke tusker til seg stønader man ikek ahr krav på, ergo må det registreres et sted.

Jeg har vært samboer i flere år, men det er ikke registrert pga studenter har ikke lvo til å flytte is tudieperioden (med mindre de gifter seg eller får barn). Vil mao falle utenom den selvforklarende opplistingen du beskriver.

Og hva er forresten et samboerpar? Hvor mye må man bo sammen for å kunne kalles samboer? (Mener ikke da hvor lenge, for jeg mener de har snakket om 5 år). Kan man ha sin egen leilighet og bo der innimellom, slik noen gifte har?

Skrevet

Som jeg sa, mitt svar var kun basert på det som sto i den lille artikkelen, og utifra det så kunne jeg ikke finne noe negativt. Jeg har heller ikke søkt mer informasjon om emnet, og kan derfor ikke diskutere om/hvis/tenk-om-at siden det ikke sto noe om det her.

At samboere f. eks. arver hverandre og har større ansvar overfor hverandre når det gjelder felles barn trenger ikke å innebære fryktelig mye mer papirarbeid, det trenger heller ikke føre til at folk som ikke er "seriøse" samboere har spesielt mye å bekymre seg over. Hvis man absolutt ikke vil at samboern arver f. eks. leilighet man har kjøpt sammen er det ikke vanskeligere enn å inngå en avtale på det. Akkurat som samboere nå må hvis de ønsker at vedkommende skal arve. Men jeg går utifra at det er langt flere samboere som ønsker at partner skal arve dette enn ikke.

Rent personlig syns jeg det ligger ganske mye i å flytte sammen, og ville ikke gjort det hvis jeg ikke trodde det var seriøst.

Skrevet

Jeg syns man burde ha like rettigheter uansett om man velger å være gift eller velger å "bare" være samboere.

Man gifter seg da for sin egen del, ikke for alle andres del ?

Dette bør da være noe man gjør fordi sin egen og forholdet del, ikke fordi det er mest praktisk rettighetsmessig sett.

Å ikke ha like rettigheter, blir nesten å tvinge folk til å gifte seg og det syns jeg er helt feil.

Et samboerskap kan være vel så seriøst og alvorlig som et giftermål og alle har rett og slett ikke interesse av å være gift, og det kan være mange årsaker til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...