Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Noen som vet om det er bra og jogge etter styrketrening? Man mister ingen ting av styrketreningen?. Jogger er vel den beste måten får og gå ned i vekt? Pga jeg har litt uønsket fett rundt magen og oppover. Har trent styrke i en 7 måenders tid. Mye magetrening som skjuler seg under fettet. Evt hvor lenge bør jeg jogge for og få effekt ut av dette? Har begynt i det siste og jogge med hettegenser for og svette mere.

Videoannonse
Annonse
Gjest *Maja*
Skrevet

Hei! Noen som vet om det er bra og jogge etter styrketrening? Man mister ingen ting av styrketreningen?. Jogger er vel den beste måten får og gå ned i vekt? Pga jeg har litt uønsket fett rundt magen og oppover. Har trent styrke i en 7 måenders tid. Mye magetrening som skjuler seg under fettet. Evt hvor lenge bør jeg jogge for og få effekt ut av dette? Har begynt i det siste og jogge med hettegenser for og svette mere.

Jogging er deinitivt det alle beste for rask fettforbrenning, og skal du jogge samme dagen du trener styrke så er det lurt å ta det etter styrken ja :)

Når jeg begynte å jogge 5 km 6 dager i uka så rant magefettet bort fra meg iallefall...det er ca. 30-34 minutter på mølla. Du trenger ikke hettegenseren, da det bare er vann du svetter, og det drikker du tilbake rett etter joggingen allikevel...

Jogger du som meg, så vil du se resultater etter 1 mnd...

Trener du hard og mye styrke så kan det lønne seg å dele opp...altså jogging og styrke annenhver dag eller styrke på morgenen og jogging på kvelden om du vil ha alt på samme dag...

Hvordan er kostholdet ditt?

Skrevet

Takk for kjapt og godt svar! Hvis jeg jogger etter stryrken vil mye av det jeg ha gjort i styrken bli borte? Vi bli tynnere rundt magen men ikke miste muskler!:)

Kostholdet mitt er ikke av det beste må jeg si. Spiser vanlig mat i uken som for eks Kjøttkaker, kotteletter, spaghetti osv. Helger kan det bli pizza, taco og en flaske brus!:)

Gjest *Maja*
Skrevet

Takk for kjapt og godt svar! Hvis jeg jogger etter stryrken vil mye av det jeg ha gjort i styrken bli borte? Vi bli tynnere rundt magen men ikke miste muskler!:)

Kostholdet mitt er ikke av det beste må jeg si. Spiser vanlig mat i uken som for eks Kjøttkaker, kotteletter, spaghetti osv. Helger kan det bli pizza, taco og en flaske brus!:)

Om målet er å bygge muskelmasse så burde du vente med joggingen til kvelden eller dagen etter...er viktig at musklene får restituere seg selv etter en hard styrkeøkt, men for fettforbrenning er det faktisk ideelt rett etter en styrkeøkt. Da er glykogenlagrene tomme, og kroppen tar energi lettere fra kroppsfettet.

Hva er målet ditt?

Jeg jogger for å få bedre kondis og minske fettprosenten, men klatrer 2 ganger i uka(mest fordi det er gøy), men det er en ganske heavy styrketrening for hele kroppen...jeg er ikke opptatt av muskelmasse, men definasjon.

Du burde spise mye kjøtt, da proteiner er er fine byggestener for musklene, men pass på å spise riktig kjøtt...Svinekotteletter er bra....anbefaler også masse kylling/fet fisk, lage kjøttkakene av karbonadedeig(magert, men masse energi), brun ris/linser/grov pasta....hold deg unna gjæbakst, ost og sjokolade i hverdagene.

Tenk masse proteiner, grønt og litt grovt tilbehør som nevnt tidligerer....rett er jogging så få i deg en halv liter sjokomelk, spis et par kyllingfileter når du kommer hjem...tilbered maten på solsikkeolje(masse godt fett....1 spiseskje er nok), i stedetfor dressing bruk sitronjuice og pepper som smakstilsetning...

Spis mandler og valnøtter(en håndfull om dagen), frukt(digger ananas på boks i egen saft)

Eks:

Frokost før trening:

2-3 Ryvita Knekkebrød med masse magert skinkepålegg

1 boks anana

Vann

Rett etter styrke:

1-2 kyllingfileter med grønt

Vann

Mellom:

En håndfull nøtter

(Evt joggetur)

1/2 liter sjokomelk

Middag:

Karbonadedeig med grove linser/grov pasta etc, grønt

Vann

Dessert:

Frukt/Alpro Sjokoladepudding(super fin dessert som ikke er farlig, men demper søtsuget...pleier å blande med frukt og revet kokos)

Kvelds:

2 Ryvita knekkebrød med masse magert skinkepålegg

En spisedag i uka: Spis vanlig frem til middag. Erstatt middagen med det du digger, men tenk porsjon med måte.

Samme med dessert; Byttes ut med favoritt digget, men med måte :popcorn:

Skrevet

Takk for svar!:) Skal prøve og bli litt sunnere. Pleier og ta en protinshake rett etter trening. Så det du mener er at fettforbrenningen er bedre rett etter trening. Trener hver dag så joggingen må bli på kvelden. Pleier ikke og bli ekstremt sliten etter styrketreningen.

Gjest *Maja*
Skrevet

Rett etter en styrkeøkt så vil kroppen være temmelig "tømt" for energi...løper du rett etter det vil kroppen tære mer på kroppsfettet...men løping er ekstremt energikrevende uansett og en få en kjempegod "afterburn"; så du brenner fett lenger etter økten enn ved trening med lavere intensitet.

Proteinshake funker rett etter styrke, men unn deg en halvliter sjokomelk etter løpingen, da løping tærer med på kroppens muskler; da trenger du raske karbs som sjokomelken gir...trust me; Du kommer til å merke at det gjør godt...

Skrevet

Takk!:D Skal prøve tipsene dine! Setter stor pris på hjelpen!:)

Skrevet

Du vil ikke miste muskler av å jogge etter trening.

Det er slik at det man trener først får man mest ut av. Så hvis du vil prioritere styrketreningen så trener du det først. Kvalitetet på joggingen etterpå vil gå ned, men det spiller nok ingen rolle dersom formålet er kun å bruke mer energi.

Det finnes også kombinerte styrke og kondisjonsøkter av typen høy-intensitets-intervall-styrketrening. Selv synes jeg det er pyton, men det skal visstnok være veldig effektivt.

Rett etter en styrkeøkt så vil kroppen være temmelig "tømt" for energi...løper du rett etter det vil kroppen tære mer på kroppsfettet...men løping er ekstremt energikrevende uansett og en få en kjempegod "afterburn"; så du brenner fett lenger etter økten enn ved trening med lavere intensitet.

Proteinshake funker rett etter styrke, men unn deg en halvliter sjokomelk etter løpingen, da løping tærer med på kroppens muskler; da trenger du raske karbs som sjokomelken gir...trust me; Du kommer til å merke at det gjør godt...

Det stemmer ikke helt. Kroppen bruker ikke mer fett når den tømmes for glykogen og glukose. Dette er en utbredt myte. Faktisk så bruker kroppen fettet til energi hele tiden. Også når du hviler. Andelen fett som brukes til energi er høyest på lav intensitet. Jo høyere intensitet, jo mer glykogen brukes. Såfremt det finnes oksygen (aerob trening). Finnes det ikke oksygen er det helt andre prosesser der fett ikke blir brukt i det hele tatt.

MEN høy intensitet bruker mer energi på kortere tid og derfor er mer tidseffektivt og det gir andre gunstige fordeler som større opptak og omsetning av oksygen - som igjen er bra for fettforbrenningen.

TS:

Når det gjelder vektnedgang så er det ut vs inn som gjelder og da spiller det egentlig ikke så mye rolle om du bruker 600kcal på lett jogg over flere timer eller en time intervall.

Er det de idrettslige prestasjonene du er ute etter så er det litt andre treningsprinsipper du bør følge.

• Liker 1
Gjest *Maja*
Skrevet

Sitat fjernet. Phaedra,mod

Det er ikke vranglære at jogging er den mest effektive formen for fettforbrenning innen kardio trening; At det er ENDA mer effektiv på jogge/løpeintervaller er en annen sak. Pluss at det kommer an på hva du vil oppnå: Jeg vil bli utholden. Mannen min driver med intervaller for å bli mer eksplosiv...

Ser også at du får tips til masse proteiner. stemmer Heller ikke. Kjenner folk som stort sett bare lever på proteiner og øker lite i muskelmasse.

TS har ikke svart på spm om det er definasjon eller masse h*n vil fokusere på, det er derfor min plan fungerer for definasjon og fettprosent. TS sier selv at h*n spiser dårlig, og ved endring av kosthold er masse proteiner bra da det øker og forlenger metthetsfølelsen, noe som er viktig så en holder ut til neste måltid...

Lavkarbodiett er totalt ubrukelig for muskelbygging. proteiner er bare et lite tilskudd man har i kosten og du kan gafle i deg så mye kylling og kjøtt du bare vil, men bare en liten prosentdel av proteinene av dette blir tatt opp i kroppen som byggestener og er ikke karboene på plass går det meste til spille for energi.

Hvor står det noe om lavkarbo?

Sjokomelk, pasta, ris, linser, knekkebrød og frukt er vel ikke mye til lavkarbo akkurat...

• Liker 2
Skrevet

Ved lavintensitetstrening bruker du mer fett som energi enn ved høyintensitetstrening. Det er et ubestridt faktum. Høyintensitetstrening bruker mer energi på kortere tid (og kanskje mer energi totalt), men mesteparten av energien hentes fra glukose/glykogen. Man kommer fortere i negativ energibalanse av høyere intensitet - slik at man kan gå ned i kroppsmasse.

Lavintensitetstrening er svært viktig for idrettsutøvere som driver med utholdenhetsidrett. Det bygger ikke muskler, og de har ikke noe fett de skal bli kvitt, men det øker/forbedrer antallet kapillærer i musklene som igjen gjør at blodet fraktes raskere til og fra musklene.

Og noe de aller fleste tilhengere av intervall glemmer: OPPVARMING!

Det tar ikke 20 min å trene intervaller. Tenk det typiske 4x4 regimet. Hver intervall med pause tar 7 min (4min intervall, 3 min pause). Du skal gjøre fire av dem. 4x7 = 28. Greit.

Så må du varme opp og strekke før du begynner første intervallen +15 min.

Etter treningen må du trappe ned og strekke ut + 15 min (lengre strekking etter enn før).

Da er du plutselig oppe i 1 times trening alikevel. Totaltidsbesparende? Egentlig ikke, men du har sannsynligvis brukt mer energi totalt, og det aller viktigste, du trener oksygenopptaket som er viktig for fettforbrenning og generelt velvære etterpå.

Og er ikke tidsklemma et problem så kan jo du jogge i lengre tid enn 1 time. Egentlig vil jeg ikke anbefale det siden jogging over lang tid har stort skadepotensiale, men mulighetene er der. Og da kan du komme opp i samme energiforbruket og kortere restitusjonstid. Dermed kan du trene oftere om du har tid og disiplin til det.

endring: skrivefeil som fikk meg til å fremstå som en med norsk som tredjespråk.

• Liker 1
Skrevet

Her er det også noe vranglære ;)

Skjønner ikke helt hvor du vil med utsagnet "bare kalorier"? Kcal og kJ er energienheter, og de sier kun noe om mengden energi brukt, ikke i hvor energien kommer fra/hvilke proprosjoner fett vs CHO. R vil denotere i hvilken energikilde vi bruker mest av, men vi vil alri bruke kun fett eller CHO så lenge det er snakk om aerobt arbeid. Ved hvile/lett aktivitet så vil R ligge nærmere 0.7 (større andel fett), mens en R på 1.0 eller over indikerer CHO som hovedkilde, dvs fysisk aktiitet på grensen mot OBLA og maks intensitet. En r på over 1.0 er dessuten et av fire kriterier som må oppnjes før man kan stadeste at man har målt VO2maks, og ikke bare VO2 peak. Men selv en R på 0.7 vil forbruke CHO, bare i mindre grad enn ved 1.0, men aldri eksklusivt fett. Kroppen vår er mer intrikat og finjustert enn at dn baserer seg på enten-eller.

Det blir vedlig bastant, og banalt, å hevde at all jogging er bortkastet, og at intervallarbeid er det eneste som gjelder. Tro meg, du vil få problemer med å løpe et halvmaraton hele veien hvis alt du trener er 20 minutter med intervall. Mengdetrening ift aktuell distanse må ogå være endel av et eventuelt treningprogram, og du får fordeler ved jogging som du ikke får ved intervllarbeid. Proprosepsjon, langkjøring, vektbæring, teknikk og grunnform er noen av ingrediensene. En miks er alltid det beste, men individet me sin mål og begrensninger bør avgjøre hvillken ratio som er mest fordelaktig.

Intervller er ei heller definert; det kan være alt fra fartslek med 30 sek sprint til 8 minutters hardkjør på +85 % av maks HR. Det er også stor forskjell på å kjøre intervallarbeid i bakker i skogen i ulendt terreng kontra tredemølle (som etter min mening bør forbeholdes rehabilitering, teknikk, testing og såpeglatt føre ute).

Signerer ellers Supraspinatus (som har blitt veldig flink i norsk rettskrivning :gjeiper: )

• Liker 1
Skrevet

Greit at en har mer afterburn når en har hatt høypuls, men det brenner fett å løpe når en løper....

Nå lurte jo TS på hvordan h*n best mulig kunne få bort magen...så skjønner ikke helt hvor du vil med innlegget ditt?

Jogging er det beste for å brenne fett; Men det er mange former for jogging/løping/sprint/intervaller alt ettersom hva resultater en vil oppnå...

Jeg vil ikke si at jogging er det beste. Langrenn er bedre, fordi du bruker hele kroppen. Roing og vannpolo (svømming) er også gode alternativer. Husk at jogging kun bruker underekstremitetene, noe som gjør at cardiac output (CO) kan fokusere på å forsyne arbeidende muskulatur i bein, mens det skjer svært lite over hjertehøyde. Du kan selv teste hvor tungt step blir hvis armene hele tiden beveges høyt over hode, kontra å lavintensitet der armene altid holdes under hjertenivå.

Skrevet (endret)

Har ikke fulgt med i diskusjonen her - men ser noen nevner "afterburn". Vil tro det her refereres til det vi på fagspråket kaller EPOC (excess post-exercise oxygen consumption)

Klipper og limer fra en aritkkel jeg har skrevet tidligere om at energiforbruket ved trening (og etter trening) er kraftig overestimert:

"Mange skryter også av at treningen gir de en kraftig “etterforbrenning” (EPOC – Excess Post-Exercise Oxygen Consumption). EPOC er en blanding av blant annet forbrenningen av laktat, nivåene av katekolaminenene adrenalin og noradrenalin, og fosfatsyntesen. I en studie ble deltagerne bedt om å trene i 80 minutter på 70 % av Vo2 max (ca 80 % av maksimal hjertefrekvens).

EPOC varte i 7 timer, men økte bare forbrenningen med 80 kalorier (!) Man skal også nevne at bare de færreste klarer å opprettholde en slik intensitet i 80 minutter. Sammenligner man energikostnaden, utgjør EPOC bare 13 % av energien man forbrukte under økten."

Endret av Eilertsen
Skrevet

Har ikke fulgt med i diskusjonen her - men ser noen nevner "afterburn". Vil tro det her refereres til det vi på fagspråket kaller EPOC (excess post-exercise oxygen consumption)

Klipper og limer fra en aritkkel jeg har skrevet tidligere om at energiforbruket ved trening (og etter trening) er kraftig overestimert:

"Mange skryter også av at treningen gir de en kraftig “etterforbrenning” (EPOC – Excess Post-Exercise Oxygen Consumption). EPOC er en blanding av blant annet forbrenningen av laktat, nivåene av katekolaminenene adrenalin og noradrenalin, og fosfatsyntesen. I en studie ble deltagerne bedt om å trene i 80 minutter på 70 % av Vo2 max (ca 80 % av maksimal hjertefrekvens).

EPOC varte i 7 timer, men økte bare forbrenningen med 80 kalorier (!) Man skal også nevne at bare de færreste klarer å opprettholde en slik intensitet i 80 minutter. Sammenligner man energikostnaden, utgjør EPOC bare 13 % av energien man forbrukte under økten."

Flott Eilertsen! Da slapp jeg å grave i gamle lærebøker for å finne sitater. Etterforbrenningen er som sagt marginal, likevel hører man mest om dette i styrkerelaterte kretser og nå også etterhvert hos 4x4-tilhengerne.

Digresjon: Jeg fant blant annet mye glede på min sydenferie i sommer ved å hoppe i bassenget, svømme til kanten og hoppe uti igjen til jeg ble så sliten at jeg såvidt klarte å komme meg opp av bassenget. Det viste meg blant annet at det finnes mange måter å trene kondisjon på samtidig som man bruker hele kroppen. I tillegg var det ikke noe stort belastningskadepotensiale heller.

Skrevet (endret)

Greit at en har mer afterburn når en har hatt høypuls, men det brenner fett å løpe når en løper....

Nå lurte jo TS på hvordan h*n best mulig kunne få bort magen...så skjønner ikke helt hvor du vil med innlegget ditt?

Jogging er det beste for å brenne fett; Men det er mange former for jogging/løping/sprint/intervaller alt ettersom hva resultater en vil oppnå...

Kjørte styrketrening idag, tenkte jeg skulle løpe litt etterpå, men det var ikke mulig å tyne noe mer kraft ut av kroppen. Jeg orket bare tre minutter. Jeg klarer kanskje å gå 10 minutter etter en skikkelig styrkeøkt. Ikke noe mer.

Endret av larsioslo
Skrevet

Kom på en ting. Nedtrapping er jo et velkjent begrep i utholdenhetsverdenen. Har det overføringsverdi til styrketrening?

Det vil jo ha samme effekt å sette seg 10-20 min på spinningsykkelen og trø lett etter styrke som etter hard intervalltrening. Transport av avfallstoffer er større en ved inaktivitet og det bidrar kanskje til kortere restitusjonstid. Formålet må jo selvsagt ikke være å få ut noen ekstra kcal.

De fleste jeg ser på trening avslutter styrkeøkten sin med å gå hjem. Ingen tøying (det er jo beviselig egentlig ikke noe lurt etter styrke) eller nedtrapping.

Gjest *Maja*
Skrevet

Kjørte styrketrening idag, tenkte jeg skulle løpe litt etterpå, men det var ikke mulig å tyne noe mer kraft ut av kroppen. Jeg orket bare tre minutter. Jeg klarer kanskje å gå 10 minutter etter en skikkelig styrkeøkt. Ikke noe mer.

Kjører du hard styrketrening anbefales det å vente med jogging til kvelden eller dagen etter....

• Liker 2
Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg vil ikke si at jogging er det beste. Langrenn er bedre, fordi du bruker hele kroppen. Roing og vannpolo (svømming) er også gode alternativer. Husk at jogging kun bruker underekstremitetene, noe som gjør at cardiac output (CO) kan fokusere på å forsyne arbeidende muskulatur i bein, mens det skjer svært lite over hjertehøyde. Du kan selv teste hvor tungt step blir hvis armene hele tiden beveges høyt over hode, kontra å lavintensitet der armene altid holdes under hjertenivå.

Som vanlig kommer du med flotte argumenter :jepp: Kan se at langrenn er veldig bra, samt roing og vannpolo, men for de fleste er jogging litt mer tilgjengelig...Eller romaskin har de fleste treningssentere da...men for de fleste er det lettere å ta på joggeskoene og løpe ute :Nikke:

Svømming er også supert, men jeg takler ikke offentlige basseng så det blir med svømming når jeg er på ferie :eeeh: Dykking må jeg forresten legge til brenner som F#¤%&/()...tok serftikatet i Thailand...har aldri vært så sulten og sliten i mitt liv :danse:

AnonymBruker
Skrevet

Born to run.

We're not burn to cross-country ski :P

Skrevet

Ingen tøying (det er jo beviselig egentlig ikke noe lurt etter styrke) eller nedtrapping.

Dette er en avsporing, men vil du oppklare dette? Jeg har skjønt at det er en myte at tøying motvirker stølhet, men er det skadelig / ødelegger utbyttet etter en styrkeøkt? I så fall må jeg revurdere det jeg driver med.

Og, om man ikke tøyer etter styrke, hvordan klarer dere som har dette som hovedtreningsform da å beholde bevegeligheten? Er det bedre å tøye når man er kald, enn å tøye etter styrke (gitt att man kjenner kroppen godt nok til at man ikke skader seg)? Og i så fall hvor lenge etter en styrkeøkt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...