Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Finnes det noen måter man kan finne ut om man har jernmangel, UTEN å gå til legen? :roll:

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Ikke som jeg vet om, for har du for lite eller for mye kan kroppen reagere på samme måte. Har du for mye bør du ikke ta ekstra tilskudd, men har du for lite bør du gjøre det :wink:

Ta degen liten tur til legen du om du misstenker at du har for lite.

Skrevet

Jern måles i blodet, ergo må man nok ta blodprøve.

Mener å ha hørt noe om at hvis man er blek når man trar ned nedre øyekant, kan det være mangel på jern, men å VITE det vet man ikke før man har testet blod.

Er man usikker er det jo bare å hive i seg mat full av jern, eller gå til legen.

Skrevet

Tror ikke det, dessverre.

Det sies vel at hvis man er slapp og trøtt så kan det skylde mangel på jern, men det kan også ha mange andre forklaringer. Dessuten er det ikke så heldig å ta ekstra jerntilskudd hvis du ikke har behov for det. For mye jern er ikke bra det heller.

Skrevet

Æsj, da. :-?

For mye jern tror jeg neppe jeg har, så kanskje jeg skal prøve litt tilskudd først... :-?

Skrevet
Æsj, da. :-?

For mye jern tror jeg neppe jeg har, så kanskje jeg skal prøve litt tilskudd først... :-?

Man kan faktisk bli slapp av det også...

Er en grunn til at legestanden og farmasøyter ber folk om å sjekke før de tar tilskudd...

Skrevet

Du bør ikke ta jerntilskudd før du har snakket med lege først.

Her er noe info jeg fant på nettet:

Ved jernmangel uten anemi er det noe usikkert hvilke plager man får. Enkelte studier har vist at selv en lett grad av jernmangel kan virke negativt både på fysisk og psykisk arbeidsevne, muligens som følge av nedsatt aktivitet av jernavhengige enzymer. Enkelte kvinner kan selv merke at de har lave jernlagre ved at de blir mer trette og uopplagte.

Jernmangelanemi kan gi en rekke ukarakteristiske plager. Blekheten er spesielt godt synlig i håndflatene og på baksiden av nedre øyelokk. Neglene kan forandres med langsgående furer og ømme sprekker kan også oppstå i munnvikene. Hodepine, svimmelhet og øresus forekommer ofte. Ved ekstreme tilfelle kan anemi medføre tungpustethet og rask puls. Likeledes kan kvinner miste menstruasjonen. I særegne tilfelle kan hunger etter spesielle matsorter oppstå, for eksempel voldsom lyst på havregryn. Eller avispapir som jo ikke akkurat regnes som menneskeføde

Det er lett å stille diagnosen jernmangel og jernmangelanemi. Måling av Hemoglobinkonsentrasjonen er en enkel laboratorieprøve for påvisning av anemi (se over). Jernmangel bestemmes ved å undersøke konsentrasjonen av ferritin i blodet. Ferritin er et protein som avspeiler mengden av lagret jern i lever, milt og benmarg. Lav ferritin i blodet betyr små jernlagre. Verdier under 10 - 20 betyr at jernlagrene er for små.

Et variert kosthold rikt på jern er nødvendig for å opprettholde tilstrekkelige jernlagre. De viktigste kostkildene for jern er:

kjøtt, blod, innmat - ca. 20%

kornvarer - 30 - 35%

frukt/grønnsaker,poteter, fisk.

Jernopptaket fra tarmen påvirkes av ulike matsorter. C-vitamin og kjøtt fremmer jernopptaket mens te, kaffe, melk, og egg hemmer opptaket. Et godt råd er å drikke et glass juice ved inntak av ekstra jerntilskudd eller sammen med jernrik mat. Hvis du har tegn til jernmangel/anemi eller kjenner til at du har et økt jernforbruk (f.eks. store menstruasjonsblødninger) bør du kontakte lege for å undersøke Hemoglobin- og Ferritin-innholdet i blodet.

Håper dette gir deg noen svar!

Skrevet

Her står det litt om hemokromatose (for mye jern):

http://www.lommelegen.no/art/art529.asp

Det er faktisk den vanligste arvelige tilstanden i Norge! Og symptomene kan være leddsmerter, trøtthet og slapphet. Ikke så ulikt jernmangelanemi altså..

Skrevet

Takk for svar og linker.

Etter å ha lest litt mer om dette, er det nok ikke jernmangel jeg har likevel (regner i alle fall med det).

Har hatt jernmangel en gang tidligere (mens jeg gikk gravid) og da hadde jeg ingen spesielle symptomer, så jeg tenkte bare at det kunne være årsaken nå som jeg går på trynet pga svimmelhet "hver gang" jeg går opp trappa . :roll:

Jaja, hvis det ikke gir seg, må jeg vel gå til lege likevel... :-?

Skrevet

Det kan like gjerne være B12-mangel, eller en kombinasjon av B12-mangel og jernmangel.

Jeg har selv lave verdier av disse.

Som flere andre her påpeker ikke ta jerntabletter uten å ha konferert med lege først.

Kom deg til lege du. Noen B12-sprøyter kan gjøre underverker :wink:

• 4 år senere...
Gjest Gjest_Christina_*
Skrevet

Jeg har mistet mensterasjon av jern mangelen, men klarer ikke å gå på pillene jeg har fått beskjed om å gå på. Føler meg stygg ved at jeg blir fett i håret, hoven i kroppen og ubalanse i humøret.. så jeg har droppet de for en periode. Det kan vell ikke være farlig hvis jeg prøver å spise jern i matveien istedet, og gradvis bli bedre slik?

Skrevet

Om du har alvorlig jernmangel bør du ta tilskudd, det kan ta svært lang tid å få opp jernlagrene kun ved hjelp av kosthold. Det finnes flere typer jerntilskudd, du kan jo prøve litt flere før du gir opp. :) Tabletter er ofte ikke særlig snille mot magen, men du kan også prøve flytende jerntilskudd (Floradix fra helsekostbutikkene smaker ikke så verst, men et par av de andre er ufyselige - men altså fine for magen), eller kapsler (Niferex) som løser seg opp litt lenger ned i systemet og derfor ikke gir mageproblemer.

For øvrig er dette en fem år gammel tråd, men samme det... :ler:

Gjest nora gjest
Skrevet

Cøliaki kan også være en typisk årsak til anemi. Bare 5% av cøliakere er undervektig, resten normalvektig og direkte overvektige. Fremdeles er det mange leger som nekter å ta blodprøver for cøliaki hvis man ikek er veldig undervektig.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet
...men du kan også prøve flytende jerntilskudd (Floradix fra helsekostbutikkene smaker ikke så verst, men et par av de andre er ufyselige - men altså fine for magen)...

Jeg har hørt at den flytende varianten er fryktelig slem mot tennene?

Gjest Gjest_Christina_*
Skrevet
Om du har alvorlig jernmangel bør du ta tilskudd, det kan ta svært lang tid å få opp jernlagrene kun ved hjelp av kosthold. Det finnes flere typer jerntilskudd, du kan jo prøve litt flere før du gir opp. :) Tabletter er ofte ikke særlig snille mot magen, men du kan også prøve flytende jerntilskudd (Floradix fra helsekostbutikkene smaker ikke så verst, men et par av de andre er ufyselige - men altså fine for magen), eller kapsler (Niferex) som løser seg opp litt lenger ned i systemet og derfor ikke gir mageproblemer.

For øvrig er dette en fem år gammel tråd, men samme det... :ler:

Hahaha, åja. Følte for å kommentere :gjeiper:

Takk for hjelpen da.. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...