Gå til innhold

Innekatt i kattegård


Pakkepost

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og min smaboer som bor i Oslo har lyst til å ansakffe oss en innekatt.

Jeg har tidligere hatt innekatt og syns at det fungere fint, men min samboer har et ferie sted på sørlande som vi oppholder oss mye på.

I den forbinndelsen lurte jeg på om vi skulle ha prøvd med en kattegård (Ikke av den store typen, men en som man kan frakte med seg) som katten kan oppholde seg i. Er dette en bra løsning, eller vil katten plages av å kunn ha en begrenset plass å bevege seg på?

Er det noen som har noe erfaring med innekatt som slippes ut i kattegård på ferie?

Vi har veldig lyst på katt og har allt til rette i leiligheten vår, men dette med ferie stedet er et hinder som gjør at vi ikke kan skaffe oss katt enda, før vi finne en løsning som passer bra for katten og for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du tenker på et lite bur i typen kaninstørrelse så synes jeg du har kommet opp med en skikkelig dårlig løsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke katten være innekatt på ferie også? Evt bygge en stor utegård til den?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke katten være innekatt på ferie også? Evt bygge en stor utegård til den?

Det er ikke min hytte, og min samboers foreldre syns ikke det var passende å ha den inne mens vi var ute. Det er dette som er en vrien situasjon fordi jeg mener det sammen som dere, at den fint kunne ha vært inne der også, men jeg må forholde meg til fleres mening om det da det ikke er jeg som eier hytta. Så derfor prøver jeg å finne en løsning som passer alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et så lite bur som dere kan frakte med dere, tror jeg absolutt ikke en katt ville trivdes i over en lengre periode. De er viltre dyr som liker å bevege seg mye, leke og rase. Syns rett og slett det hørtes litt grusomt ut :P Synd de ikke vil ha katten inne, for da hadde det jo ikke vært noe problem :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei er vel ikkje villige til å ikkje kunne ha hytta sine dødrer og vindauge opne berre fordi de får besøk av nokre med innekatt. Og det skjønner eg vel.

TS: skal de ha med katta, så må ho anten få gå heilt fritt, noko som ikkje er bra når ho ikkje er kjend på plassen, eller de må byggje ein skikkeleg stor kattegard til ho. Men det spørs om hytteeigarane odtar det. Så kva med å ha katten på kattepensjonat medan de er på hytta?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den kan ikke leve på så liten plass over tid, annet enn akkurat under transport. Et alternativ er å ha et rom til katten der dere er på ferie, litt kjedelig, men om den har et vindu og noen kvadratmeter er det nok for en ukes tid. Men vær obs på at ikke alle katter vil fraktes på. Den ene av mine spyr og hyler i ett om jeg setter han i bilen, bare tur til vet. og pensjonat er et mareritt...

Jeg anbefaler kattepensjonat. Jeg bruker alltid dette til mine to. Har man råd til å ha katt har man også råd til å betale en hundrelapp i døgnet for pass når man ikke kan ta seg av pass selv. Eller skaff to (uansett anbefalt når man har innekatt) og sørg for at noen har daglig tilsyn med katten mens dere er borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca hvor stor hadde dere tenkt at denne kattegården skulle være? Den burde være ganske stor for at katten skal trives med å være der over lengre tid. Hvis dere ikke har mulighet til å lage en stor nok plass til den er jeg enig med Atheene, bruk dyrepensjonat. Evt hvis dere kan få noen til å passe den når dere er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk kattepasser om dere bor i by, da slipper pusen og reise. Evt må det vel gå an å lage en sammenleggbar kattegård av en viss størrelse som kanskje kan oppbevares på hytta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å venne den til å gå i bånd? Gjorde det med min eldste da han var ung, så roet han seg, og nå kan han gå fritt på hytta. Holder seg alltid i nærheten. Og hvis dere f.eks skal på båttur, så ta pusen med. Kattene mine elsker å være med på båttur:)

Lurt å venne pusen fra den er liten til både bur og bil så du slipper å slite med en pus som hater bilturer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar!

Jeg viste ikke at man kunne ha katt på kattehotel, så det blir planen frem til de som eier hytta ikke har hund mer. (Den er svært gammel!)

Og da kan jeg nok ta den med, og ha den enten inne, eller i bånd ute. Så da fant vi en løsning på det eneste problemet vi hadde, så vi er i gang med å skaffe oss katt :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forberedt på å måtte underholde og aktivisere katten mye da, når den skal være innekatt. Mye de vanligvis ville gjort ute, som det blir forhindret i når den er stengt inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...