Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

http://www.agderposten.no/article/20110725/NTBI/2135256741

AUF-lederen holdt appeller i etterkant av tragedien.

Hva synes dere om appellene til AUF-lederen?

Jeg synes det blir mer og mer roser og AP og mindre og mindre offer, pårørende og rene faktiske opplysninger.

Alle skal synse og mene og uttale seg i brede ordelag - en væremåte vi nordmenn helt mangler i dagliglivet. Hvorfor ikke oppmuntre til mer samhold og kjærlighet til daglig? Hvorfor skal man bruke en forferdelig tragisk hendelse til å "mele sin egen kake"?

Hvor ofte ser man Haakon og Mette Marit delta i det vanlige Oslo-livet? Og Märtha? Jeg ble nesten flau over at kongeparet, Jens & co fikk massiv applaus da de dukket opp ifm 1 minutt stillhet igår. Er det noe å klappe for? Hva er deres oppgave hvis det ikke er å støtte opp om sine "undersåtter" når så mange gjennomgår sitt livs verste dager og mareritt?

På meg begynner det hele og bli litt "too much" nå. Jeg er faktisk redd for at ikke så mange kommer til å bry seg om de pårørende og de som kommer til å slite i lang tid med traumer fra helgens hendelse. Det er dagene, ukene og månedene som kommer som vil være de verste for disse. Jeg tviler på at det er så veldig spennende å tale deres sak og minnes deres døde og skada når sirkuslampene er slukket.

Faktisk så leser jeg mer fakta i utenlandske aviser.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det blir mer og mer roser og AP og mindre og mindre offer, pårørende og rene faktiske opplysninger.

Alle skal synse og mene og uttale seg i brede ordelag - en væremåte vi nordmenn helt mangler i dagliglivet. Hvorfor ikke oppmuntre til mer samhold og kjærlighet til daglig? Hvorfor skal man bruke en forferdelig tragisk hendelse til å "mele sin egen kake"?

Hvor ofte ser man Haakon og Mette Marit delta i det vanlige Oslo-livet? Og Märtha? Jeg ble nesten flau over at kongeparet, Jens & co fikk massiv applaus da de dukket opp ifm 1 minutt stillhet igår. Er det noe å klappe for? Hva er deres oppgave hvis det ikke er å støtte opp om sine "undersåtter" når så mange gjennomgår sitt livs verste dager og mareritt?

På meg begynner det hele og bli litt "too much" nå. Jeg er faktisk redd for at ikke så mange kommer til å bry seg om de pårørende og de som kommer til å slite i lang tid med traumer fra helgens hendelse. Det er dagene, ukene og månedene som kommer som vil være de verste for disse. Jeg tviler på at det er så veldig spennende å tale deres sak og minnes deres døde og skada når sirkuslampene er slukket.

Nå var det roser pga vi ikke kunne ha fakkler. Arbeidepartiet har ikke enerett på roser.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes appellen har sin nytteverdi. Handlingene til ABB var rettet mot politikken og derigjennom demokratiet. I dette tilfellet mot AP. Hypotetisk kunne det vært rettet mot hvilket som helst parti i Norge. Jeg er saktens enig i at vi skal kjempe for demokratiet, åpenhet og ordets frihet i dette landet. En apell som retter fokus mot dette støtter jeg.

En apell fra en AUF-leder eter disse forferderlige handlingene vil naturlig også være politisk motivert, det er forståelig.

Senere i prosessen er det mer viktig at de skadde, etterlatte og de som har opplevd traumatisk drama på nært hold får riktig oppfølging i årene som kommer. Noen har fått store sår i sjela etter dette, minner som vanskelig hviskes vekk. Det er disse som trenger mest hjelp.

Samtidig virker det som om det norske folk endelig får vise sin styrke og solidaritet etter det tragiske som har skjedd. Det er rørende å se folkebevegelsen rundt i landet, minneord og blomsternedleggelse. Menneskene her i landet ønsker og vil gi sympati og synes å være rørt og rystet under denne tida.

Som medmennesker så tror jeg det er viktig å skape viktig holdninger blant folk, vi kan være uenige og ha diskusjoner, men vi må støtte oppunder respekten vi skal ha for hverandre. Selv på de ekstreme politiske motpoler. Det blir spennende å se om samfunnet vårt endrer seg...til noe bedre ?? Blir vi mer opptatt av helsa til hverandre ? til naboen, kollegaen, familie, venner...vil vi bli flinkere til å ta vare på hverandre etter dette ?

Appeller er i og for seg greit og forståelig det etter hendelser som dette, men jeg er mest opptatt av handling, og hvordan vi opptrer overfor hverandre, og hvordan vi tar vare på de mest berørte etter denne vannvittige terorhandlingen.

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkelser og spekulasjoner til skade for den omtalte part. Husk at "den omtalte part" ikke nødvendigvis refererer til den siktede, og at man derfor heller ikke kan spekulere rundt familie og venner.

Iah, mod

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man bruke en forferdelig tragisk hendelse til å "mele sin egen kake"?

Fikk vite mye mer fakta og informasjon fra CNN enn fra norske medier.

AnonymBruker
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkelser og spekulasjoner til skade for den omtalte part. Husk at "den omtalte part" ikke nødvendigvis refererer til den siktede, og at man derfor heller ikke kan spekulere rundt familie og venner.

Iah, mod

Når en offentlig leder av et politisk ungdomsparti holder taler og appeller, så er det da lov å si, som tilhører og TV-titter, at man ikke finner vedkommendes budskap troverdig / ikke så tillitsvekkende?

Det er da en helt normal og vanlig innvending.

Skrevet

Når en offentlig leder av et politisk ungdomsparti holder taler og appeller, så er det da lov å si, som tilhører og TV-titter, at man ikke finner vedkommendes budskap troverdig / ikke så tillitsvekkende?

Det er da en helt normal og vanlig innvending.

eller kanskje man bør se på det som en lærdom om at man bør lære seg litt om når bør holde kjeften sin lukket igjen....

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor utelukker det ene det andre? Jeg ser ikke hvorfor man bryr seg MINDRE om de pårørende av at kronprinsparet stiller opp. Jeg setter iallefall pris på at kongefamilien og regjeringen stiller opp på den måten de gjør og jeg kunne ikke følt større medfølelse for de direkte påvirkete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...