AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #1 Skrevet 23. juli 2011 Googlet tittelen på boka (lagt ut på db.no) og fant den på første siden på google søket...var lastet opp på en vanlig fildelingsside. Har jeg gjort noe kriminelt? Er ikke så lysten på å innblandes i noe kriminelt
Heart Skrevet 23. juli 2011 #2 Skrevet 23. juli 2011 Den dagen det blir forbudt å lese en bok, kan vi virkelig gratulere terroristene med seieren. 7
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #3 Skrevet 23. juli 2011 Nei! Han har jo selv spredd boken, så tydelig den skal vær er fritt tilgengelig uten kopirettigheter.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #4 Skrevet 23. juli 2011 dessuten så ligger den som film på youtube Min lenke
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #5 Skrevet 23. juli 2011 kan vi få link til hvor vi kan laste den ned?
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #6 Skrevet 23. juli 2011 kan vi få link til hvor vi kan laste den ned? Vel, hva med å lese tråden. Link finnes rett de oppe.^^^
Kråkesaks Skrevet 24. juli 2011 #7 Skrevet 24. juli 2011 Tråden er ryddet for oppfordring til lovbrudd. Kråkesaks.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2011 #8 Skrevet 24. juli 2011 kan vi få link til hvor vi kan laste den ned? Å spre manifestet hans bør ikke oppmuntres. Jeg vet f. eks. om flere forumer/nettsteder hvor det rett og slett ikke er lov å poste link til manifestet hans. Det kan ha noe med at manifestet er ment som en slags håndbok for potensielle terrorister, men bombe oppskrifter, terrortips osv... Det vil nok alltid finnes på nettet, og slik være tilgjengelig, så jeg foreslår å lete andre steder enn kvinneguiden, som er et relativt stort forum hvor slikt ikke bør oppmuntres 3
Gjest Consensio Skrevet 24. juli 2011 #9 Skrevet 24. juli 2011 For å svare på TS sitt spørsmål, nei du har ikke gjort noe alvorlig. Selv om man bruker ordene "nedlastning" og "fildeling" så betyr ikke det nødvendigvis ulovligheter. Han har selv lagt sitt manifest ut på nettet rett før han dro på fredag for at flest mulig mennesker skulle få lese det. Ser ingen grunn til å hindre spredning av denne linken, folk er i sjokk og har et behov for å forstå hvorfor. Og siden vi ikke sitter i avhørsrommet og hører med våre egne ører hvorfor han gjorde som han gjorde, så er det nest beste å lese manifestet. Ikke slik at halve kvinneguiden nå vil gå å lage bomber og sprenge bygninger...de som vil dette kan taste inn to søkeord på Google.com og så har de oppskrifter på alt de måtte ønske. 1
Quijote Skrevet 24. juli 2011 #10 Skrevet 24. juli 2011 Googlet tittelen på boka (lagt ut på db.no) og fant den på første siden på google søket...var lastet opp på en vanlig fildelingsside. Har jeg gjort noe kriminelt? Er ikke så lysten på å innblandes i noe kriminelt Nei, du har ikke gjort noe kriminelt, men om du bruker massevis av din tid på å lese dette såkalte manifestet hans gjør du akkurat hva dette krypet vil at du skal. Han ønsker mest mulig oppmerksomhet rundt seg selv og dette halvveis plagierte "manifestet", slik at han kan få mest mulig makt og spre mest mulig frykt. Jeg kan virkelig ikke begripe hvorfor dere vil gi ham det han ønsker seg.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2011 #11 Skrevet 24. juli 2011 Skal man danne seg en mening om dette kan det være greiere å lese manuskriptet enn å godta tolkningen til Aftenposten og VG. For de avisene bringer stadig utdrag av manuset, men det er fragmentert og vanskelig å få en sammenheng i. Jeg tar veldig sterkt avstand fra fyrens gjerninger men også ideologien hans. Samtidig tror jeg tankegodset hans er lettest å bekjempe hvis man forstår hva som motiverer han. Politiet bør lese dette manuset grundig for det gjør at det kan være lettere for dem å avsløre andre som har den samme aggressive ideologien og som i verste fall kan bruke vold for å nå sine mål. 4
Rainbow Skrevet 24. juli 2011 #12 Skrevet 24. juli 2011 Selve manifestet ønsket han jo å spre overalt, det er ikke ulovlig å lese det. Det er ikke som en film eller låt - slike ting som det er ulovlig å laste ned. Selve filmen er jo bare 12 min med korsfarer-propraganda, mens manifestet (sitter og skummer/leser det nå) er på over 1500 sider. Blir sliten i hue av så mye galskap på ett sted!!! 1
The Kitten Skrevet 24. juli 2011 #13 Skrevet 24. juli 2011 Manifestet er jo ikke engang hans eget. Det er kopiert av Unabomberen i USA.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2011 #14 Skrevet 24. juli 2011 Manifestet er jo ikke engang hans eget. Det er kopiert av Unabomberen i USA. Hørte på NFF at det var en blanding av hans eget (dagboken) og den amerikanske terroristen Ted Kaczynskis manifest 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2011 #15 Skrevet 24. juli 2011 Jeg har lest deler av manifestet. Det er på nesten 1600 sider. Så godt som hele manifestet er skrevet av ABB. det handler om hans liv, hans planer og hans venner og kjente. han beskriver f.eks planleggingen av terrorhandlingen i detalj. Det er mulig at enkelte avsnitt er kopiert av Kazinsky men manuskriptet som sådan er skrevet av ABB, det er det ingen tvil om. 1
Rainbow Skrevet 24. juli 2011 #16 Skrevet 24. juli 2011 Veldig mye av det er skrevet av en som kaller seg "Fjordman" og en rekke andre "forfattere" i tillegg til ABB. Og på slutten kommer han med noe han kaller fiksjon, et scenario for hvordan nasjonalistene skal ta opp kampen med marxistene. (Som er alle som vil ha et mulitkulturelt, likestilt samfunn, tydeligvis). Så virker det som om denne fiktive krigen med den fiktive gruperingen (Dagens temperidere med en forkortelse jeg ikke finner i farta) har tatt overhånd og han har trodd det ER virkeligheten. Tenk å bruke så mye tid på å skrive så mye rart.
Gjest Consensio Skrevet 24. juli 2011 #17 Skrevet 24. juli 2011 Manifestet er jo ikke engang hans eget. Det er kopiert av Unabomberen i USA. Ikke bare les overskrifter da. Ja, han har kopiert en del av det unabomberen står for og kopiert det inn i det manifestet han har skrevet. Det betyr ikke at HELE manifestet er en ren kopi av hva noen andre har skrevet. Mye har ABB skrevet selv også, selv om han kopierer inn en del ting som andre har sagt før ham. 2
Kråkesaks Skrevet 25. juli 2011 #18 Skrevet 25. juli 2011 Tråden er ryddet for oppfordring til lovbrudd. Kråkesaks.
SkalNED Skrevet 25. juli 2011 #19 Skrevet 25. juli 2011 Har begynt å lese det, og det er tungt å lese så detaljert galskap. Samtidig sitter jeg og tenker på hvor viktig det er for han at det blir spredt , men jeg føler at jeg må lese det for å kunne forstå. Eller for å kunne begynne å kunne forstå, for å virkelig forstå kan jeg ikke uansett. Men merker at jeg må ha mange pauser. Det er vondt å tenke på at i ni år,har han drevet og planlagt døden for alle disse som da nettopp var begynt på skolen,som sprang rundt og lekte, som akkurat fikk sitt første kyss.. Det er skremmende. I tillegg så er jeg skeptisk til manifestet hans, om det han skriver er det han mener osv.
Giacomo_P Skrevet 26. juli 2011 #20 Skrevet 26. juli 2011 Det er på ingen måde ulovlig hverken å lese eller laste ned dette dokumentet, men det er ganske kvalmende lesning. Jeg tror ikke noen normale mennesker blir terrorister av å lese dette fascistiske mølet, like lite som man blir nazist av å lese "Mein Kampf". Sannsynligvis er det for normale mennesker greit å sette seg inn i disse avskyelige tankene, slik at man bedre kan kjenne igjen de mekanismene som ligger til grund for slike ekstremisters handle- og tenkemåde. Kanskje vil det også føre til at en del nettdebattanter tenker seg bedre om før de hyler opp om farlige innvandrere og statlige konspirasjoner. Noen mottagelige individer kan nok ta skade av å lese dette, men de ville sannsynligvis på et eller annet tidspunkt møte dette tankegodset et eller andet sted allikevel. Da er det kanskje lurt at fornuftige mennesker rundt dem kjenner til indholdet i dette, og kan påvirke holdninger og adferdsmønster, i stedet for at slike svake mennesker burer seg inne med slikt vanvidd og rettferdiggjør det overfor seg selv. Kundskab er makt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå