Gå til innhold

Til dere som bruker eddik i vaskemaskinas skyllemiddel rom


Redbull

Anbefalte innlegg

Wow, for et genialt tips :jepp: Tror jeg også bør ta en titt nedi gummipakken på døren hvis jeg tør :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ein smule hysterisk. Bruk eddik i tillegg til skyllemiddel, og kokvask handdukar og sengetøy ein gong i mellom. Tørk nedi gummipakninga rundt døra ein gang i blant. Dei tre tiltaka burde fjerne det meste av lukt.

Det høyrest ut som om du trur at livsfarlege bakteriekulturar bur i vaskemaskinen din. Det gjer dei ikkje.

Jeg sier at jeg hadde kastet maskinen OM klærne stinker. Mine klær stinker ikke, og jeg trenger ikke å bruke verken skyllemidler eller eddik.

Jeg kjører alltid undertøy, handduker og sengetøy på minst 60 grader. Og kopphåndduker på 90. Maskinen har godt av å bli kjørt på høyest temperatur av og til. Gummibelgen blir tørket utav med gjevne mellomrom, og døren/lokket på vaskemaskinen blir aldri lukket helt igjen (utenom når vaskemaskina er i gang selvfølgelig), slik at trommelen får tørke og ikke blir stående og mugle.

Det jeg mener er at folk burde finne utav HVORFOR det lukter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Det jeg mener er at folk burde finne utav HVORFOR det lukter.

Folk pleier jo som regel å prøve å finne ut hvorfor det lukter da....

Jeg har en relativt ny maskin. Ingen grunn til at mine klær skulle lukte vondt etter vask. Jeg rengjør den ofte også, lokket er alltid åpent når den ikke er i bruk for lufting osv.

Vi undersøkte hele maskinen. Min pappa er rørlegger og i tillegg har litt peil på slike hvitevarer, han fant ingen grunn til at det skulle lukte.

Eddik hjalp og har siden ikke hatt problemet.

Så hvorfor kaste en maskin som er fult brukbar, når man heller kan bruke litt eddik?

For meg blir det helt idiotisk og en grusom "bruk og kast"-mentalitet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk pleier jo som regel å prøve å finne ut hvorfor det lukter da....

Jeg har en relativt ny maskin. Ingen grunn til at mine klær skulle lukte vondt etter vask. Jeg rengjør den ofte også, lokket er alltid åpent når den ikke er i bruk for lufting osv.

Vi undersøkte hele maskinen. Min pappa er rørlegger og i tillegg har litt peil på slike hvitevarer, han fant ingen grunn til at det skulle lukte.

Eddik hjalp og har siden ikke hatt problemet.

Så hvorfor kaste en maskin som er fult brukbar, når man heller kan bruke litt eddik?

For meg blir det helt idiotisk og en grusom "bruk og kast"-mentalitet.

Nei, en vaskemaskin skal vaske rent uten at man trenger å bruke eddik. Om det er slik at det hjalp å ta en runde med eddik/salmiakk eller maskinrens og at det ikke stinket noe mer etter det, så er det ok. Men må man bruke eddik hver gang for å kamuflere/fjerne lukten så er det noe feil

På svett treningstøy osv så er det såklart en annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type eddik bruker dere? Har sett at det finnes med forskjellig prosent?? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Den som hindrar at vatnet kjem ut av maskinen. Det sit ei pakning rundt sjølve døra som du opnar, og ei som dekker kanten inn til maskinen.

Den pakninga som dekker kanten har ei sprekk som det gjerne samlar seg lo, myntar og anna gugge i. Denne gugga kan du fjerne med eit handklepapir ein gong i blant, så luktar det mindre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som hindrar at vatnet kjem ut av maskinen. Det sit ei pakning rundt sjølve døra som du opnar, og ei som dekker kanten inn til maskinen.

Den pakninga som dekker kanten har ei sprekk som det gjerne samlar seg lo, myntar og anna gugge i. Denne gugga kan du fjerne med eit handklepapir ein gong i blant, så luktar det mindre.

aha! takk skal du ha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...en gang til,skal man ha eddik i skyllemiddelkammeret?? og IKKE skyllemiddel,eller kan man liksom blande?har merket at det plutselig stinker av maskinen nå...sånn litt fuktig,myglet/råtten lukt.akkurat slik det lukter om klær blir liggende våte så de blir sure.

det setter seg på klærne også,så det er ganske guffent... hvilken maskinrens bruker dere?

har hørt at man ikke skal la maskinen gå uten klær i,dvs helt tom..er dette fakta eller bare tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Eddik istedenfor skyllemiddel i kammeret, ja.

Jeg bruker aldri vaskemaskinrens, men vasker gummipakningen rundt døra jevnlig. Såpe/skyllemiddelkammerskuffen (øhmmm, langt og selvkomponert ord...) tas også ut og renholdes med jevne mellomrom, da det setter seg masse såpe- og skyllemiddelrester i krinkelkrokene på denne dingsen. Når slike produktrester får ligge og godgjøre seg, mistenker jeg at nye livsformer yngler og koser seg der.

Nå vasker jeg håndklær og sengetøy på 90 grader, både for tøyet og vaskemaskinens skyld, men hvis du ikke pleier å kjøre kokvask, kan du jo slenge med et oppvaskhåndkle eller liknende. Jeg vet ikke om det er skadelig å kjøre kokvask med tom maskin, men det foresvever meg at det liksom ikke skal være "bra".

På denne måten har i alle fall jeg forebygget lukt. (Pluss at døren i maskinen får stå åpen/på gløtt når maskinen ikke er i bruk, samt at jeg alltid tar ut klærne kort tid etter at maskinen er ferdig med vasken.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...