Gå til innhold

Hvor mye veske?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal lage grønnsaksuppe med pølsebiter til middag i morgen. Og har mye buljong liggende, så vil gjerne ha en kraftig smak. (både grønnsak/kjøtt buljong) Men er litt usikker på hvor mye veske jeg skal beregne til en stor kjele, ca 5L? Er første gangen også, og har prøvd å søkt på goggle. Men finner ingen anbefalt blandingsmengde..

Noen av dere søte, vakre som kan gi et lite vink? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En buljongterning til halv liter vann, men jeg bruker mindre. Grønnsakene gir også kraft. Smak deg frem med buljong /mengde salt. Til fem liter suppe bruker jeg som regel bare en buljongterning (eller en ts løsbuljong), smaker på slutten av koketiden og tilsetter evt litt mer. Pølsene inneholder også salt.

Skrevet

Hvor mye vann kommer helt an på hvor masse grønnsaker du har oppi, og hvor tykk/tynn suppe du vil ha. Smaken blir sannsynligvis god uansett. Bare ikke bruk mer buljong enn absolutt nødvendig, da kan det bli litt kunstig salt-smak. Grønnsakene gir massevis av god smak :)

AnonymBruker
Skrevet

Ok :) Da regner med ca en buljongterning. Har suppe/lapskaus blanding og skal kutte opp ekstra potet og gulrot utenom + pølsene. Så satser på at det blir godt sånn. Takk hvertfall, for svar :takke:

AnonymBruker
Skrevet

Bare litt småpirk:

Det heter væske, ikke veske. :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Bare litt småpirk:

Det heter væske, ikke veske. :sjenert:

Ja, jeg så det tidligere da jeg var innom å svarte, men glemte helt å redigere ;) Men takk skal du ha for at du påpekte det altså!! ;)

Suppa ble forøvrig knallgod!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...