Gå til innhold

Norske flagget som profilbildet på face


Gjest drolten

Anbefalte innlegg

Og for meg har det mye med den kristne gud, og den kristne historie. Begge deler er noe som gir meg avsmak å skulle stå inne for.

Det som da står igjen? Nasjonen Norge. Jeg har aldri forstått nasjonal stolthet, like lite som jeg forstår fotball fans. Jeg er menneske, at jeg har født og oppvokst i Norge er en tilfeldighet. Det kunne vært verre, men det er ikke noe jeg er stolt av. Dels pga at det meste er like lite mine handlinger som fotballspillere som skårer mål, og dels pga at jeg ser ikke Norge som noe ideal. På noen områder? Javisst. Men vi tabber oss for mye ut til at jeg er villig til å se på Norge som bedre enn de fleste andre land.

for meg blir det feil. At andre finner styrke, samhold, og trøst i det? Flott! Det ser ikke ut som det ender opp med "oss mot dem" i denne situasjonen, så det er nær umulig å misforstå.

Man er ikke nødvendigvis stolt fordi man er født i Norge, men man er GLAD i landet sitt. Er det så utrolig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå gjør det kanskje det. Men disse flaggene ble opprettet før vi fikk vite hvem gjerningsmannen var, da det florerte med muslim-debatter og AlQuaide-rykter og så videre, så dette flagget sto heller for "Vi-nordmenn-mot-muslimene" eller "Oss-nordmenn-mot-de-andre".

Kjipt når det viste seg at 'de andre' var et av våre egne. Tragisk.

Jeg brukte flagget etter gjerningsmannen ble kjent. Og jeg ville brukt det uansett hvilken etnisitet han skulle ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Gjerningsmannen frasa seg i praksis sitt statsborgerskap i går. Derfor har ikke det norske flagget noen som helst link til ham og hans gjerninger. Å bruke flagget blir med andre ord det stikk motsatte av å sympatisere med fyren. Flagg i vei! :flagg:

Dette var bare latterlig skrevet. Man kan ikke bare frata noen dens nasjonalitet. Ser at du helst vil gjemme det under teppet at gjerningsmannen var norsk, men det er som en stor rosa elefant i rommet. Han er norsk og det hjelper ikke at du fornekter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var bare latterlig skrevet. Man kan ikke bare frata noen dens nasjonalitet. Ser at du helst vil gjemme det under teppet at gjerningsmannen var norsk, men det er som en stor rosa elefant i rommet. Han er norsk og det hjelper ikke at du fornekter det.

Er det mulig :fnise:

Hvor har jeg fornektet at han er norsk? Gjemme under teppet? Litt vanskelig det da, ettersom han ER norsk. Hvor har jeg sagt at man fratar ham hans nasjonalitet? Jeg sa han frasa seg i praksis, som henviser til handlingene han utførte. Når noen angriper sitt land og sine landsmenn på den måten så mister man sitt statsborgerskap i folks øyne, dvs. i overført betydning. Du tror kanskje jeg mente at staten fjernet navnet hans fra folkeregisteret? Åh, kjære vene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Man er ikke nødvendigvis stolt fordi man er født i Norge, men man er GLAD i landet sitt. Er det så utrolig?

Jeg har ingen problem med å forstå at andre føler det slik, men jeg gjør det ikke. Det virker som det er flere som har det som meg om man går ned på by eller bygdenivå. Eller for den slags skyld blokk.

Greit nok å være her, og men glad i stedet?

Er det så utrolig at noen ikke klarer å være glad i et såpass abstrakt konsept som et land faktisk er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for meg har det mye med den kristne gud, og den kristne historie. Begge deler er noe som gir meg avsmak å skulle stå inne for.

Det som da står igjen? Nasjonen Norge. Jeg har aldri forstått nasjonal stolthet, like lite som jeg forstår fotball fans. Jeg er menneske, at jeg har født og oppvokst i Norge er en tilfeldighet. Det kunne vært verre, men det er ikke noe jeg er stolt av. Dels pga at det meste er like lite mine handlinger som fotballspillere som skårer mål, og dels pga at jeg ser ikke Norge som noe ideal. På noen områder? Javisst. Men vi tabber oss for mye ut til at jeg er villig til å se på Norge som bedre enn de fleste andre land.

for meg blir det feil. At andre finner styrke, samhold, og trøst i det? Flott! Det ser ikke ut som det ender opp med "oss mot dem" i denne situasjonen, så det er nær umulig å misforstå.

Jeg omtrent ha skrevet dette selv. Jeg synes selvfølgelig disse hendelsene er forferdelige, og jeg kan ikke forestille meg hvor jævlig disse menneskene har det, men jeg får en dårlig følelse av alt snakket om at det er så utrolig at dette kunne skje her i Norge. Hva er det med Norge som gjør at slike ting bare skal kunne skje andre steder? Det skjønner jeg ikke. Jeg lar meg ikke styre av frykt for terror, men jeg tenker like mye/lite på det her i Norge som jeg gjør når jeg er i USA eller Storbritannia, for eksempel.

Jeg forstår også behovet for samhold og støtte, men jeg kjenner ikke disse menneskene noe mer enn mennesker jeg hører om i andre tragiske hendelser. Det går like mye innpå meg å høre om skoleskyting i USA eller Finland, eller bombing i London, som disse hendelsene gjør. Omfanget er riktignok veldig stort i denne saken, men det har det også vært andre steder.

Jeg føler rett og slett ikke denne sterke tilknytningen til landet. Og tro meg, jeg har fått høre hvor kald og ufølsom jeg er på grunn av det. At ikke jeg er kjempepatriot betyr jo ikke at jeg ikke synes dette er tvers gjennom tragisk.

Edit: Ble vanskelig med alle ikke-ene i siste setningen der.. Jeg mener selvfølgelig at dette er tragiske episoder, uansett hvor det skjer og hvem det rammer.

Endret av Miia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Er det mulig :fnise:

Hvor har jeg fornektet at han er norsk? Gjemme under teppet? Litt vanskelig det da, ettersom han ER norsk. Hvor har jeg sagt at man fratar ham hans nasjonalitet? Jeg sa han frasa seg i praksis, som henviser til handlingene han utførte. Når noen angriper sitt land og sine landsmenn på den måten så mister man sitt statsborgerskap i folks øyne, dvs. i overført betydning. Du tror kanskje jeg mente at staten fjernet navnet hans fra folkeregisteret? Åh, kjære vene.

Nei, jeg snakket heller ikke om å frata hans statsborgerskap fysisk. Jeg forstår bare ikke hva du mener at han har mistet sitt statsborgerskap (ja - i overført betydning). Selv om han drepte norske ungdommer så er han ikke noe mindre norsk av den grunn, ikke i noens øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg har sterke følelser knyttet til flagget. Flagget betyr så mye for meg; jeg hører enda min nå for lengst døde bestefars ord i ørene; bær alltid flagget med stolthet, ydmykhet og respekt! Flagget står for meg for frihet, fred og demokrati, og det er verdier som nå skal tas vare på. For gir vi etter, gir oss over til hevn og vold, ja da har vi tapt.

Ja, jeg har nå flagget som profilbilde. Nettopp fordi nå er det så viktig at vi forsvarer det flagget symboliserer,og ikke gir etter.

Nasjonalistene kan prøve så mye de vil å " ta" flagget som symbol, de får det bare til om alle vi andre lar de.

Det denne mannen har gjort er så grusomt og utenkelig at det ikke lar seg beskrive.Men han skal ikke vinne, volden skal ALDRI vinne. For vi er bedre enn så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg snakket heller ikke om å frata hans statsborgerskap fysisk. Jeg forstår bare ikke hva du mener at han har mistet sitt statsborgerskap (ja - i overført betydning). Selv om han drepte norske ungdommer så er han ikke noe mindre norsk av den grunn, ikke i noens øyne.

Selvfølgelig er han mindre norsk av den grunn. Han er en landsforræder. Han er statsløs. Bare ikke på papiret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en landsforræder ja. Ingen nordmann. Per definisjon er han en nordmann, men i mine øyne er han statløs nå.

Jeg ønsker ikke å bruke hans navn, han skal glemmes og ofrene skal huskes. Det tennes lys for dem i kveld også. Og flagget er der for å hedre de falne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problem med å forstå at andre føler det slik, men jeg gjør det ikke. Det virker som det er flere som har det som meg om man går ned på by eller bygdenivå. Eller for den slags skyld blokk.

Greit nok å være her, og men glad i stedet?

Er det så utrolig at noen ikke klarer å være glad i et såpass abstrakt konsept som et land faktisk er?

Abstrakt konsept? Et land består ikke bare av et område eller flagg. Det består av oppvekst, familie, venner, fellesskap, kultur, et samfunn, en felles historie. Det er dette som gir følelsen av å være glad i landet. Og at dette er ens hjem. Spør utflyttere, som "tenker på gamlelandet" i sitt hjerte.

Utrolig at du ikke skjønner den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vestlandslefsa

- Folk i andre land har det norske flagget på profilbildet sitt, da er det en flott gest som blir vist mot vårt land...Men at vi i Norge bruker vårt eget flagg for å vise sympati og samhold så er det plutselig feil?

- i en av statsministerens intervju kunne man tydelig se to norske flagg i bakgrunnen, strategisk plassert. Sympatiserer statsministeren med gjerningsmannen?

- Midt blant blomsterhavet foran Oslo domkirke kan me se små norske flagg stikke opp her og der. Er det strategisk plassert av folk som støtter det gjerningsmannen står for?

Skjerpings... Jeg synes det er en nydelig gest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener det blir feil å bruke et flagg.

Gjerningsmannen er høyreekstrem nasjonalist. Da synes jeg masse norske flagg gir feil signaler.

Bilder av f eks lys er bedre.

Når det er sagt, skjønner jeg jo at flaggene bare skal være et symbol på at folk tenker på de omkomne og det som har skjedd.

Nå er det på tide at vi tar flagget tilbake. Det skal IKKE tilhøre nasjonalistene. Ved å sette flagget i profilen viser man støtte for norge som nasjon og vise at vi står samlet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Abstrakt konsept? Et land består ikke bare av et område eller flagg. Det består av oppvekst, familie, venner, fellesskap, kultur, et samfunn, en felles historie. Det er dette som gir følelsen av å være glad i landet. Og at dette er ens hjem. Spør utflyttere, som "tenker på gamlelandet" i sitt hjerte.

Utrolig at du ikke skjønner den.

Oppvekst: Frykt. Så om noe, så er dette en negativ faktor.

Familie: Dette er personer, altså et konkret konsept.

Venner: Ingen i Norge. Flere i US or UK. Og igjen, noe konkret.

Kultur: Personlighetsmessig har jeg faktisk mer fellestrekk med andre kulturer enn den Norske.

Samfunn: Utover jobb, har jeg lite kontakt med det Norske samfunnet.

Historie: Den er ikke min, den er mine forfedres.

Igjen, jeg ser ikke på det å ha følelser for landet som noe galt, og jeg synes det er flott at folk bruker de symbolene de selv ser på som positive, men det er ikke slik jeg reagerer selv. Og ja, jeg kommer til å flytte. Jeg har gjordt det før, fra en kant av landet til den andre, et skifte som på mange måter er mer ekstremt enn det neste jeg trolig gjør. Jeg "tenker ikke på gamlebyen i mitt hjerte". Jeg tenker på enkeltindivider, og savner de mer intenst enn jeg har ord for, men stedet? Nei.

Jeg er ganske enkelt ikke satt sammen slik. Eller, jeg har kanskje ikke funnet mitt "hjem" ennå. Det nærmeste jeg har følt det jeg tror du beskriver er i en enkelt liten by ca 4000 kilometer fra hvor jeg nå bor. Men, det er pga at jeg føler jeg passer inn der. Det å ha den følelsen pga at jeg har blitt født et sted? Det henger bare ikke sammen for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det på tide at vi tar flagget tilbake. Det skal IKKE tilhøre nasjonalistene. Ved å sette flagget i profilen viser man støtte for norge som nasjon og vise at vi står samlet.

Nettopp! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oppvekst: Frykt. Så om noe, så er dette en negativ faktor.

Familie: Dette er personer, altså et konkret konsept.

Venner: Ingen i Norge. Flere i US or UK. Og igjen, noe konkret.

Kultur: Personlighetsmessig har jeg faktisk mer fellestrekk med andre kulturer enn den Norske.

Samfunn: Utover jobb, har jeg lite kontakt med det Norske samfunnet.

Historie: Den er ikke min, den er mine forfedres.

Igjen, jeg ser ikke på det å ha følelser for landet som noe galt, og jeg synes det er flott at folk bruker de symbolene de selv ser på som positive, men det er ikke slik jeg reagerer selv. Og ja, jeg kommer til å flytte. Jeg har gjordt det før, fra en kant av landet til den andre, et skifte som på mange måter er mer ekstremt enn det neste jeg trolig gjør. Jeg "tenker ikke på gamlebyen i mitt hjerte". Jeg tenker på enkeltindivider, og savner de mer intenst enn jeg har ord for, men stedet? Nei.

Jeg er ganske enkelt ikke satt sammen slik. Eller, jeg har kanskje ikke funnet mitt "hjem" ennå. Det nærmeste jeg har følt det jeg tror du beskriver er i en enkelt liten by ca 4000 kilometer fra hvor jeg nå bor. Men, det er pga at jeg føler jeg passer inn der. Det å ha den følelsen pga at jeg har blitt født et sted? Det henger bare ikke sammen for min del.

Nei, ikke for deg, men jeg mente å forklare at "landet" er ikke bare et abstrakt konsept for de som er glade i det. Landet består av alle de faktorene jeg nevnte og mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei, ikke for deg, men jeg mente å forklare at "landet" er ikke bare et abstrakt konsept for de som er glade i det. Landet består av alle de faktorene jeg nevnte og mer.

Ah, forklaringer er alltid hyggelig :) Og jeg ser i etterkant at jeg har nok ordlagt meg litt klønete ang min oppfattelse av det som et abstrakt konsept. Jeg er svært, svært trett, og litt for vant til å omgås mennesker med samme mangel av nasjonal tilhørighet som jeg har.

Beklager dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violet

Videreformidler en status fra en person som var på Utøya:

"Til dere som sprer det norske flagget ut over profilene deres: Er dere klar over at dette er nettopp dèt gjerningsmannnen var ute etter; nasjonalisme satt i praksis. Jeg er glad i Norge og det norske flagget, men på en dag som dette er det direkte usmakelig å slenge ut flagget med mindre det er på halv stang..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...