Gå til innhold

Trekke tann selv?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sitter her med en visdomsjeksel som presser i kjeven og lager betennelse. Det gjør forferdelig vondt, og jeg kjenner allerede at tennene har begynt å flytte seg som følge av presset fra visdomstanna.

Men nå er det slik at med jeg hverken har råd eller mot nok til å dra til tannlegen for å rette på dette.

Så mitt spørsmål er, er det noen som vet hvordan jeg kan få trekt denne tanna selv (med hjelp), på en slik måte at det blir minst mulig vondt? Kan jeg bruke tang? Skal den rykkes rett ut, eller lirkes?

Den andre jekslen fra visdomstanna er skikkelig vond nå, og den er begynt å løsne slik at jeg kan rikle på den. Kan det være lurt å heller ta ut den?

Og ja, jeg vet at det ikke er noe lurt, og at det involverer risiko og slikt. Men de som har dårlig råd og tannlegeskrekk skjønner nok hvorfor jeg velger bort tannlegen.

Takk for seriøse svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Fable
Skrevet

Ok...jeg bare lurer.

Men du er MINDRE redd for å rive ut tanna selv...enn å dra til tannlege som bruke bedøvelse og riktig utstyr? Betaling for du alltids ordnet etterhvert..

• Liker 5
Skrevet

Hvis du faktisk har tenkt å få den ut selv så får du vel bare lirke den til tusen og lide med smerter enda lengre.

Eller ta deg råd til å dra til tannlegen. Alle har råd til det bare man trekker i noen tråder.

Skrevet

Ja, jeg frykter tannlegen mer enn å trekke tanna selv. Hvis du ikke har tannlegeskrekk selv, så forstår du nok ikke dette. Hvis jeg skal til tannlege så må jeg i narkose i så fall, og da blir det neppe billigere.

Og nei, jeg har ikke mulighet til å ta meg råd til dette. Og jeg har heller ingen "rike" foreldre å låne av, så nei, alle har ikke råd ved å trekke i noen tråder.

Jeg kan enten la være, og leve med den, eller trekke den ut.

Skrevet

Seriøst, dra til tannlegen! Du kan få varige mèn av å lirke tanna ut selv. Sannsynligvis får du det ikke til uansett. Med bedøvelsen hos tannlegen vil du ikke merke noenting.

Skrevet

Hadde det ikke vært for tannlege skrekken min så hadde jeg dratt til tannlegen tvert, hvis jeg hadde hatt råd selfølgelig. Men tannlegen krever at man betaler kontant den dagen man har hatt behandling har jeg ingen mulighet til å betale, når beløpet atpåtil stiger godt over 2,500kr

(min bror trakk nylig en jeksel, og han betalte 2,500 for de 15minuttene hos tannlegen, og det var ukoplisert ekstraksjon av en jeksel. Og jeg har knappe 4000 å leve for per mnd. Så jeg har rett og slett ikke råd)

Men det er ikke det at det gjør vondt som er problemet. Jeg får panikk hos tannlegen, bare en generell undersøkelse takler jeg ikke. Jeg skjønner at dere synes det er en helt urasjonell frykt, men det blir det samme med dem som er redd for edderkopper eller er mørkeredd, det synes jeg er helt merkelig, men jeg har forståelse for dem som har angst eller forbi mot en viss ting, og i mitt tilfelle, er det tannleger.

Så ja, jeg ville foretrekke å ta tanna selv..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ta noen søk på Engelsk. Dette er trolig mer vanlig i USA hvor flere lever under fattigdomsgrensen enn her i landet.

Lykke til :klem:

Skrevet

Jeg ville ikke ha gjort dette selv uansett hva. Da hadde jeg heller spart om de pengene som trengs for å få den fjernet trygt. Om du skulle klare å få den ut, kan det jo skje komplikasjoner. Har du utstyret som trengs? Vet du hvordan røttene på visdomstannen ligger, om det evt. er noe ben som må fjernes? Kan jo også hende at hullet må syes? I tilegg kan det oppstå kraftige betennelser.

Smør/skyll heller munnen din med Corsodyl mens du sparer opp penger, enn å prøve deg på dette selv er min anbefaling.

• Liker 4
Skrevet

Nå har jeg kjent litt ekstra godt etter. og jeg kjenner en hard og vondt hevelse ved kjevebenet, altså ved røttene til de tre bakerste tennene. Så da er det allerede en betennelse nede i røttene/kjeven, og selv jeg har fornuft nok til å ikke trekke selv når det er betent. om jeg kan si det på den måten.

Ang. komplikasjoner, joda, du har et godt poeng Ladystarlight, men det jeg vet om visdomstenner, er at de ikke sitter festet like godt som vanlige tenner og løsner utrolig lett såfremt at de ikke er dekket med tannkjøtt. Jeg vet dette via tannlegen som trakk den første visdomstanna mi da jeg var 17. Den gang med fikk jeg valium, men da var det gratis. Og siden jeg har tannlegeskrekk, så ble det forklart ganske nøye hvordan og hva som skjedde før og under trekkingen.

Men selfølgelig, selv om tanna sitter ganske løst, så kan det jo selfølgelig oppstå problemer ved å gjøre det selv. Så jeg ser den.

Jeg har bare så skrekkelig vondt i munnen, og når jeg heller ikke har råd til å få tanna trekt, og jeg vil bare få fjerna "roten til problemet"

Hvor får jeg tak i Corsodyl? Apoteket?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Corosodyl får du på apoteket ja. Dersom du vil "bedøve" tanna mest mulig dypper du bomull i corosodylen og legger den inntil tannkjøttet der det er betennelse. La den ligge til det føles bedøvet.

Skrevet

Nå har jeg kjent litt ekstra godt etter. og jeg kjenner en hard og vondt hevelse ved kjevebenet, altså ved røttene til de tre bakerste tennene. Så da er det allerede en betennelse nede i røttene/kjeven, og selv jeg har fornuft nok til å ikke trekke selv når det er betent. om jeg kan si det på den måten.

Ang. komplikasjoner, joda, du har et godt poeng Ladystarlight, men det jeg vet om visdomstenner, er at de ikke sitter festet like godt som vanlige tenner og løsner utrolig lett såfremt at de ikke er dekket med tannkjøtt. Jeg vet dette via tannlegen som trakk den første visdomstanna mi da jeg var 17. Den gang med fikk jeg valium, men da var det gratis. Og siden jeg har tannlegeskrekk, så ble det forklart ganske nøye hvordan og hva som skjedde før og under trekkingen.

Men selfølgelig, selv om tanna sitter ganske løst, så kan det jo selfølgelig oppstå problemer ved å gjøre det selv. Så jeg ser den.

Jeg har bare så skrekkelig vondt i munnen, og når jeg heller ikke har råd til å få tanna trekt, og jeg vil bare få fjerna "roten til problemet"

Hvor får jeg tak i Corsodyl? Apoteket?

Har visdomstannen vokst helt opp? Hvor godt den sitter avhenger av alderen din, jo eldre du blir jo sterkere sitter de og jo større sjanse er faren for komplikasjoner.

Corsodyl får du på apoteket, både i flytende munnskyld og som gel. Det kan gi farge på tennene, men forsvinner oftest av seg selv. Det inneholder både alkohol og klorhexidin, så den virker bakteriedrepende :) Du kan jo prøve å fjerne betennelsen ved å bruke den i 1 ukes tid (kommer an på hvor lenge du har hatt problemer), hvis ikke ville jeg nok tatt en tur til legen for å få penicillin :)

Skrevet

Har visdomstannen vokst helt opp? Hvor godt den sitter avhenger av alderen din, jo eldre du blir jo sterkere sitter de og jo større sjanse er faren for komplikasjoner.

Corsodyl får du på apoteket, både i flytende munnskyld og som gel. Det kan gi farge på tennene, men forsvinner oftest av seg selv. Det inneholder både alkohol og klorhexidin, så den virker bakteriedrepende :) Du kan jo prøve å fjerne betennelsen ved å bruke den i 1 ukes tid (kommer an på hvor lenge du har hatt problemer), hvis ikke ville jeg nok tatt en tur til legen for å få penicillin :)

Jeg er bare 21, så den sitter fortsatt veldig løst. Jeg kan rikle litt på den med fingrene.

Jeg har hatt litt vondt (ømt) i en uke, og i går og i dag har det vært helt grusomt vondt.

Jeg har hatt vondt i dette området i et års tid nå, av og til, med sporadiske betennelser i kjeven, men aldri like ille som det er nå. Og nå er det i flere tannrøtter, ikke bare i visdomstanna. Jeg tror det er visdomstanna som er skyld i dette, da den presser veldig på de andre tennene.

Forresten, jeg kom på tanken å søke nav om støtte til å få trukket ut alle de gjenstående visdomstennene, så jeg slipper dette i framtiden. Noen som kjenner til hvordan jeg eventuelt kan gjøre dette? Må jeg søke først? Dekker dem anesti? (narkose/valium)

Har man krav på støtte fra nav når man ikke har råd selv?

Jeg må vell bare ty tungt til ibux i natt da, så får jeg komme meg på apoteket i morgen når de åpner.

Takk for gode svar iallefall :)

Skrevet

Jeg er bare 21, så den sitter fortsatt veldig løst. Jeg kan rikle litt på den med fingrene.

Jeg har hatt litt vondt (ømt) i en uke, og i går og i dag har det vært helt grusomt vondt.

Jeg har hatt vondt i dette området i et års tid nå, av og til, med sporadiske betennelser i kjeven, men aldri like ille som det er nå. Og nå er det i flere tannrøtter, ikke bare i visdomstanna. Jeg tror det er visdomstanna som er skyld i dette, da den presser veldig på de andre tennene.

Forresten, jeg kom på tanken å søke nav om støtte til å få trukket ut alle de gjenstående visdomstennene, så jeg slipper dette i framtiden. Noen som kjenner til hvordan jeg eventuelt kan gjøre dette? Må jeg søke først? Dekker dem anesti? (narkose/valium)

Har man krav på støtte fra nav når man ikke har råd selv?

Jeg må vell bare ty tungt til ibux i natt da, så får jeg komme meg på apoteket i morgen når de åpner.

Takk for gode svar iallefall :)

Før du evt. får fjernet tannen må betennelsen være borte, prøv noen dager med Corsodyl, eller dra til lege for antibiotika som sagt.

Er sikkert andre her på forumet som har mer greie på det angående støtte fra Nav, men da jeg fjernet mine fikk jeg dekket endel, slik at per tann ble 1080,- , dette var visdomstenner som ikke hadde kommet helt opp. Dette var noe tannlegen ordnet for meg, slapp å søke. Spør du tannlegen din/nav kontoret vil du helt sikkert få svaret der :) Angående støtte til narkose og penger om man har dårlig råd vet jeg ikke, men Valium kan man ofte få om man spør tannlegen på forhånd (møter opp litt tidligere samme dag slik at den fungerer når du skal inn).

Husk at det finnes tannleger som har god erfaring med de som lider av tannlegeskrekk, flinke til å forklare hva de gjør og få deg til å føle deg trygg. Litt sånn "bli kjent" opplegg før selve timen.

Lykke til da :)

Skrevet

Før du evt. får fjernet tannen må betennelsen være borte, prøv noen dager med Corsodyl, eller dra til lege for antibiotika som sagt.

Er sikkert andre her på forumet som har mer greie på det angående støtte fra Nav, men da jeg fjernet mine fikk jeg dekket endel, slik at per tann ble 1080,- , dette var visdomstenner som ikke hadde kommet helt opp. Dette var noe tannlegen ordnet for meg, slapp å søke. Spør du tannlegen din/nav kontoret vil du helt sikkert få svaret der :) Angående støtte til narkose og penger om man har dårlig råd vet jeg ikke, men Valium kan man ofte få om man spør tannlegen på forhånd (møter opp litt tidligere samme dag slik at den fungerer når du skal inn).

Husk at det finnes tannleger som har god erfaring med de som lider av tannlegeskrekk, flinke til å forklare hva de gjør og få deg til å føle deg trygg. Litt sånn "bli kjent" opplegg før selve timen.

Lykke til da :)

Hvis nav dekker det, eller iallefall deler av det så kan jeg jo gå til tannlegen. Men da må jeg ha noe å bli bortevekk på. Iallefall slik at jeg ikke får panikk. (har vært noen uhell der jeg har fått total panikk og stukket av fra tannlegen :S )

Men jeg skal mote meg opp og dra til tannlegen på mandag å spørre dem om hvordan det fungerer.

Fårhåpentligvis kan jeg komme litt over denne skrekken min, nå føler jeg meg modig, men alt blir straks værre når jeg kommer til tannlegen. Men hvis jeg få valium eller helst narkose så går det forhåpentligvis bra.

Intill jeg får funnet ut av dette så blir det ibuxgel utenpå kjeven og Corsodyl inni fra i morgen av.

Tusen takk for gode svar. Det hjelper veldig :)

Skrevet

Du får valium mot tannlegeskrekken, så det er ikke noe å bekymre seg for. Det siste de vil er at noen får panikk under trekking av tenner. :)

Du får nok antibiotika mot betennelsen, og den må være borte før de kan trekke tanna.

Ettersom tanna har kommet opp av tannkjøttet så må det per definisjon ikke kirurgi til, og da er det ikke sikkert NAV dekker noe særlig. Dersom du spør tannlegen så er det nok mulig å få til en betalingsavtale. F.eks at du betaler ned over 3 mnd eller noe sånn.

Skrevet (endret)

Reis ned på tannlegekontoret og forklar situasjonen din. Jeg er sikker på at de viser forståelse og lager en løsning for deg. Min mann har slik tannlegeskrekk som deg. Han får tabeletter av tannlegen for angsten, og han forteller at de hjelper kjempebra!

Endret av Anjah
AnonymBruker
Skrevet

Har du ingen du kan låne penger av?

Du må finne en annen tannlege som går med på å gi deg regning eller at du betaler i flere omganger. Ikke gjør dette alene, du kommer til å røske med deg ting du ikke skal ta med deg, og deler av tannen kommer til å stå igjen. Du kommer til å få en heftig betennelse og så må du ut med 5000,-

Lån penger av broren din.

Skrevet

Ehm... Vil man ikke slå ut andre tenner samtidig som man prøver å røske ut visdomstannen?

Riv ut alle sammen og stjel et gebiss på gamlehjemmet! :sarkasme:

Eller - snakk med tannlegekontoret ditt, de fleste kan ordne en passende betalingsavtale i slike tilfeller.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det med deg, jenta? :kose:

:tannverk:

Skrevet

Kjære deg.

Tannlegeskrekk er fæle greier. Mendu må ikke finne på å prøve å gjøre dette selv. Det kan gå fryktelig galt, og plutselig må du til tannlegen mange flere ganger, og ut med enda mere penger.

Hvis ikke du havner hos kjevekirurgen. Da dekkes det, men tilstanden er i så fall veldig alvorlig.

Snakk med tannlegen. De fleste har finansieringsløsninger man kan leve med.

Du skal forøvrig ikke gå lenge med slike betendelser. Ta i hvert fall en tur til fastlegen din. Han kan gi deg gode råd, og om nødvendig en antibiotikakur mens du bearbeider skrekken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...