Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

nei, for ABB er det ikke noe håp lenger. Jeg mente ANDRE mennesker.

Ja, forsto absolutt det, var ikke noe vondt ment. Er mer det at jeg er sjokkert over hvor forferdelig et menneske kan bygge opp verden inne i sitt eget hode, og jeg håper og tror at dette er helt unikt. De fleste vil på tross av ulike vansker ikke bli så klin gærne, og samtidig må ikke folk rundt ABB (som hans mor, stakkars kvinne!) føle skyldfølelse - dette er et enkeltmenneskes galskap. Selv om folk har det vondt har de alltid et valg..

Videoannonse
Annonse
Gjest Vampen
Skrevet

Ja, forsto absolutt det, var ikke noe vondt ment. Er mer det at jeg er sjokkert over hvor forferdelig et menneske kan bygge opp verden inne i sitt eget hode, og jeg håper og tror at dette er helt unikt. De fleste vil på tross av ulike vansker ikke bli så klin gærne, og samtidig må ikke folk rundt ABB (som hans mor, stakkars kvinne!) føle skyldfølelse - dette er et enkeltmenneskes galskap. Selv om folk har det vondt har de alltid et valg..

Det som skremmer meg er at til tross for at ABB er den eneste som har vært gal nok til å gjennomføre noe sånt så langt, så er det nok av folk som deler tankene hans. Hva tilsier at ikke flere av dem kan klikke?

Gjest Consensio
Skrevet

Sitter å skummer gjennom dette manifestet hans, spesielt oppmerksom på de siste sidene.

Tenk om han hadde brukt den intellekten til noe positivt istedenfor, for intellektuell er han jo absolutt. Brukt hodet sitt til positiv politikk, forskning m.m. - da tror jeg han hadde vært en veldig stor ressurs for samfunnet.

Istedenfor så fyller han hodet med sprøyt og gjør noe så grusomt.

• Liker 2
Skrevet

igjen, er det noen som har link til manifestet?????

Gjest Vampen
Skrevet

Ja, jeg har sett det. Storsinnet av de.

Arabisk media er veldig opptatt av denne saken. Det har vært mye fokus på at han er "nazi" og kristen og hva slags rekasjoner det hadde blitt om han var muslim. Da syntes jeg det er fantastisk at Shabab Libya maner til ro ved å minne sine tilhengere på at denne mannen representerer utelukkende drittsekkene i verden, ingen religion.

Skrevet

igjen, er det noen som har link til manifestet?????

Det ligger i tråden her. sjekk i 22-tiden på de postene som ble lagt ut da, tror det var da omtrent linken ble delt.

AnonymBruker
Skrevet

freakforum.

AnonymBruker
Skrevet

"Det ideologiske grunnlaget som driver ham"? Bull! Shit!

Sa jeg noe om at det var noe bra ideologisk grunnlag han hadde? Hele greiene virker selvfølgelig svært forkvaklet men poenget var bare at det ikke er noe som han bare har gjort bare for å skaffe seg selv oppmerksomhet (som mange trodde tidligere). Var det slik så gjør en ikke masse studier og skriver et dokument på 1500 sider.

Skrevet

Det som skremmer meg er at til tross for at ABB er den eneste som har vært gal nok til å gjennomføre noe sånt så langt, så er det nok av folk som deler tankene hans. Hva tilsier at ikke flere av dem kan klikke?

Godt, og skremmende poeng. Blir selv skremt hver gang jeg er dum nok til å ta meg en tur innom kommentarfelt på db.no , og blir også skremt av flere her inne på KG. Jeg håper at de som sitter med denne type holdninger har kloke mennesker rundt seg, slik at de kan få støtte til å innse at det er mulig å mene noe annet. Ellers er det ikke godt å vite, "trøsten" min er at det aldri har skjedd før, og at det derfor "aldri" vil skje igjen.. Men man vet aldri. Alikevel, vi kan ikke gå rundt og være redde for potensielle tikkende bomber, men vi kan , som Aliyyah er inne på , gjøre vårt aller beste som enkeltmennesker. Veldig mange av de som skriver i denne tråden er kloke, reflekterte og opplyste mennesker - de har en jobb å gjøre slik at Norge blir som før, om ikke enda bedre.

En helt annen sak: Har en bror på 18, som er over snittet belest og oppvakt. Bør jeg ta en ekstra prat med han i henhold til rådene som gis om prat med "barn og unge"? Klarer ikke helt å se hans alder objektivt, han er liksom veslegutten min som samtidig er blitt så voksen..

Skrevet

Huff, så ekkelt å se den filmen.

Er uansett glad jeg har sett den, jeg fikk litt ro når jeg fikk litt svar på hvorfor... Selv om både handlingene og filmen var avskylig og utført av et forkvaklet monster.

Mitt hjerte gråter for alle berørte og Norge som nasjon.

Skrevet

Du skal være GANSKE spesiell for å være i stand til å gjøre noe engang i nærheten av det Behring gjorde. Jeg ville ikke bekymret meg så veldig for at tankesettet hans skulle sprenge sikringene i flere unge menns hoder. Det krever en særskilt form for galskap, tror jeg.

Gjest Cosette
Skrevet

Jeg tror det er viktig å forstå at det - mest sannsynlig - først og fremst er Breiviks psyke som er grunnen til drapene. Man kan dissekere alt han har sagt og skrevet og vært medlem av, det er ikke der svarene ligger. Som flere har påpekt tidligere i tråden, er han et temmelig unikt tilfelle. Selv de aller mest hardbarka politisk ekstreme pleier ikke å skyte vilt på sommerleire, Breivik er i en klasse for seg uavhengig av ideologi. De finnes potensielt tikkende bomber innenfor de fleste livssyn og ideologier.

Jeg håper - håper - ikke klimaet forsures slik at alle holdninger som plasserer seg en millimeter til høyre for sentrum politisk sett nå vil møte vanvittige sammenligninger med Breivik som kontraargument. (Jeg leste forresten at noen refererte til ham som "høyremann" og ikke høyreekstremist i en annen tråd). Jeg ser ikke frem til "der så dere hva som skjedde når xxx!" i enhver sunn debatt om f.eks. islam.

• Liker 2
Skrevet

Sa jeg noe om at det var noe bra ideologisk grunnlag han hadde? Hele greiene virker selvfølgelig svært forkvaklet men poenget var bare at det ikke er noe som han bare har gjort bare for å skaffe seg selv oppmerksomhet (som mange trodde tidligere). Var det slik så gjør en ikke masse studier og skriver et dokument på 1500 sider.

Å skrive et dokument på 1500 sider for å rettferdiggjøre den perverse ugjerningen sin, er AKKURAT det en oppmerksomhetssugen narsissistist ville gjøre. 1500 sider er MYE tekst, tilsvarende anslagsvis 6-7 doktorgrader.

Gjest hogwash
Skrevet

Jeg tror det er viktig å forstå at det - mest sannsynlig - først og fremst er Breiviks psyke som er grunnen til drapene. Man kan dissekere alt han har sagt og skrevet og vært medlem av, det er ikke der svarene ligger. Som flere har påpekt tidligere i tråden, er han et temmelig unikt tilfelle.

Han er nok ganske unik ja...

http://en.wikipedia.org/wiki/Spree_killer

Gjest Vampen
Skrevet

Du skal være GANSKE spesiell for å være i stand til å gjøre noe engang i nærheten av det Behring gjorde. Jeg ville ikke bekymret meg så veldig for at tankesettet hans skulle sprenge sikringene i flere unge menns hoder. Det krever en særskilt form for galskap, tror jeg.

Man skal være ganske spesiell for å gjennomføre mye av den faenskapen som skjer i verden. Mennesker slutter aldri å forundre. Jeg ser heller ikke for meg at noen kommer til å gjøre akkurat det samme igjen, men at ekstremister kan få seg til å gjennomføre voldelige handlinger er ikke noe nytt. ABB har vel om noe illustrert at ekstremister på den siden av skalaen kan være like farlige og voldelige som de islamistene alle er så redd for. For ikke å snakke om at det er sunt å gjøre seg noen tanker om det mtp på alt det hatet som rammet muslimer i går. Jeg syntes uansett at folk bør være obs på faren, på samme måte som man f. eks er obs på islamistisk terror.

AnonymBruker
Skrevet

To barn på 7 år som hadde sommerjobb på Utøya (samle flasker) skal visstnok være drept.

Gjest Vampen
Skrevet
Jeg ser ikke frem til "der så dere hva som skjedde når xxx!" i enhver sunn debatt om f.eks. islam.

En del av den tankegangen der har vel preget de fleste "sunne debatter om islam" i mange år. Forskjellen er at all generealisering tidligere har gått i retning muslimer/islam ect.

Skrevet

To barn på 7 år som hadde sommerjobb på Utøya (samle flasker) skal visstnok være drept.

Å herregud!

Gjest Vampen
Skrevet

Fyttihelvete..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...