Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva ER det du prater om? Vis meg hvor jeg har hintet om at han ikke skal ha forsvarer? Selvsagt skal han det.

Beklager om jeg har missforstått deg. Det går litt hett rundt ørene her. Det virket som du kom med en spydig bemerkning om at vedkommende ville få en forsvarer ala Staff. Det virket som det var noe negativt med det, i og med at Staff senior har vært en iherdig forsvarer.

Jeg prøver ikke å tilegne deg meninger du ikke har, så dersom jeg har oppfattet deg på en annen måte enn det du selv mener så er ikke det meningen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Cosette
Skrevet

Så typisk norsk å skulle pirke på hvor ofte kongen kikket i kamera når han snakket.

Third Reich??! Kjære vene. Gå og vask munnen din. Eller fingrene blir det vel.

Ja, redningsmannskap og politi har gjort en flott jobb. Men det er mange som er misfornøyde med at han fikk holde på i fred i halvannen time før politiet kom. Det tyder på at vi absolutt kan bli mye mer velfungerende, når det viser seg at det lokale politiet ikke hadde evne til å rykke ut men ville/måtte vente på at de kom med styrker fra Oslo.

Bare det at nyhetshelikopterne kunne fly lenge rundt og filme mens han skjøt, sier sitt. Hvor mange liv kunne vært spart dersom vi hadde hatt et skikkelig beredskapsapparat på plass i nærheten i utgangspunktet? Man kan jo alltids argumentere med at vi ikke har vært vant til å "forvente" slike hendelser, men det blir for dumt, da vi lenge har vært i faresonen fra ulike trusler. Nå blir det forhåpentligvis en lærepenge for fremtiden. Hvis bare politiet får tilgjengelige ressurser.......... men det er jo "et annet budsjett", som det heter.

"Vask munnen din"? Det forundrer meg ikke at du ikke engang kan stå for det du sier her med nick. Dette er faktisk kongens aller viktigste jobb, å opptre som et symbol i slike situasjoner, og man er i sin fulle rett til å mene akkurat hva man vil om den jobben.

Jeg gleder meg til å høre din vurdering av hva politiet burde gjort annerledes. Noe sier meg at de har langt bedre forutsetninger for å vurdere hvordan en slik situasjon bør takles enn hva du har, eller VGs sensasjonshungrige journalister for den del. Og vi har overhodet ikke vært "i faresonen" fra at en psyk mann skal entre en øy full av ungdommer og plaffe 85 av dem ned, dette kom fra det blå og er noe som på verdensbasis ikke har hendt før i denne skalaen.

• Liker 1
Skrevet

Første gang jeg skriver i denne tråden.

Sjokket har lagt seg litt og tristheten begynner. Har flere bekjente involverte på Utøya (dog ingen veldig nære, "heldigvis" får man vel si) og jeg kan ikke forestille meg hva disse stakkars foreldrene går igjennom akkurat nå.

Er så stolt og imponert over det fantastiske arbeidet politiet, redningsmannskapet og helsepersonellet har gjort og fremdeles gjør. Det minner meg på hvilket utrolig velfungerende land jeg bor i, og hvor mye maskineri som blir satt igang når det hender oss noe. Synes også Stoltenberg har taklet dette formidabelt.

Synes dog det har vært mye å plukke på når det gjelder medias dekning. Mange direkte usmakelige spørsmål og graving om diverse detaljer, filmer av familiemedlemmer i hysterisk sorg.. Tilogmed NRK har vært meget spekulative. Men slik er det vel bare, tabloid er tabloid.

Noen flere som syntes Kongens tale nå klokken halv syv var for dårlig? Jeg forventer ikke at den skal være spesielt elegant eller vel forberedt i en slik situasjon, men jeg forventer faktisk mer av en konge i en nasjonal krisesituasjon enn at han sitter og leser med nyhetsoppleserstemme fra et upersonlig manus uten engang å se opp i kameraet. Jeg forventer "øyekontakt" med kamera (og ergo de sørgende som måtte se på), noen ektefølte ord (hva som helst), at han virker som en beroligende kraft. Kontrasten til Stoltenberg er enorm. Og hva gjorde denne ørnefiguren foran halve kongen, det minnet mest om noe fra Third Reich...

Jeg så en sterkt beveget konge!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Feel free til å lese enda lenger bakover der enkelte til og med mener at det uansett er muslimenes skyld siden gjerningsmannen hatet dem. Herlig logikk, ikke sant?

Men enkelte mennesker eier ikke logikk, det ser vi også hos gjerningsmann/ekstremisten gikk inn for å drepe uskyldige mennesker for...guess what; bekjempe ekstremisme.

En ting er sikkert, though: forskrudde mennesker eier ikke logikk.

Feil, feil, og feil igjen.

Når man analyserer ulike grunner til handlinger som dette, så er det naturlig å ta alle aspekter i betraktning. Å snakke om frustrasjon overfor innvandringspolitikk betyr ikke at man sier "det er muslimenes skyld". Eller mener du altså at muslimene er skyld i svakhetene ved den norske innvandringspolitikken? Hva for en idiotisk holdning er det?

Han skal absolutt stå for sine egne handlinger, men du må være passe lost for å tro at det ikke finnes årsaker til at han fant det for godt å gjøre noe sånt. Man blir ikke født med et ønske om å drepe.

Gjest gjest- silje
Skrevet

Det at han fikk holde på i fred så lenge, er vel det han hadde planlagt. Derfor kan man kanskje ikke sitte å tenke omatte og hvisatte? Det som har skjedd, det har desverre skjedd.

Huff, for en trist dag.

Alle mine små bekymringer som jeg hadde i forgårs morgen er totalt verdiløse.

Tårene renner enda, ett døgn med tårer og angst, enda har ingenting lagt seg til ro i mitt sinn.

Angsten kom med en gang, hvordan kunne dette skje i lille vakre Norge?

Og angsten er her enda, ikke at jeg frykter noe reelt, men angst over vår lille nasjon, som fredsmegler og ett kjærlig åpent land, som har blitt rammet av en blodig tragedie.

Unge mennesker som har blitt likvidert, på den mest brutale måten. Redselen de måtte kjenne denne kvelden de fryktet for sitt liv.

Nei, ord er vediløse i dag.

Gjest Cosette
Skrevet

Jeg så en sterkt beveget konge!

Når han snakket direkte til media, er jeg helt enig i at han var beveget. Jeg syntes bare Stoltenberg var så uendelig mye mer inspirerende i sin tale. Selvsagt har det mye med å gjøre at en toppolitiker er velsignet med nettopp talegaver, mens kongen er en hvemsomhelst. Harald er ikke kjent for samme karisma som kong Olav hadde og sliter litt i slike situasjoner. Jeg tenker; kast manuset, vis den spontaniteten som han viste på Utøya, dette er en rå situasjon hvor det er helt akseptabelt.

Skrevet

Når han snakket direkte til media, er jeg helt enig i at han var beveget. Jeg syntes bare Stoltenberg var så uendelig mye mer inspirerende i sin tale. Selvsagt har det mye med å gjøre at en toppolitiker er velsignet med nettopp talegaver, mens kongen er en hvemsomhelst. Harald er ikke kjent for samme karisma som kong Olav hadde og sliter litt i slike situasjoner. Jeg tenker; kast manuset, vis den spontaniteten som han viste på Utøya, dette er en rå situasjon hvor det er helt akseptabelt.

Kan du vær så snill spare mediaanalysen din til neste uke. .. Vær så snill.

• Liker 4
Skrevet

Noen flere som syntes Kongens tale nå klokken halv syv var for dårlig? Jeg forventer ikke at den skal være spesielt elegant eller vel forberedt i en slik situasjon, men jeg forventer faktisk mer av en konge i en nasjonal krisesituasjon enn at han sitter og leser med nyhetsoppleserstemme fra et upersonlig manus uten engang å se opp i kameraet. Jeg forventer "øyekontakt" med kamera (og ergo de sørgende som måtte se på), noen ektefølte ord (hva som helst), at han virker som en beroligende kraft. Kontrasten til Stoltenberg er enorm. Og hva gjorde denne ørnefiguren foran halve kongen, det minnet mest om noe fra Third Reich...

Jeg så en meget beveget konge. Syntes det er en flott konge og ville ikke byttan ut med noen andre. Syntes også Stoltenberg, Politi, Helsevesen og frivillige har gjort en kjempe jobb. Får også assosiasjoner til Shetlands-Larsen når jeg hører om de mange frivilige med båt som kjørte skytteltrafikk

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

"Vask munnen din"? Det forundrer meg ikke at du ikke engang kan stå for det du sier her med nick. Dette er faktisk kongens aller viktigste jobb, å opptre som et symbol i slike situasjoner, og man er i sin fulle rett til å mene akkurat hva man vil om den jobben.

Jeg gleder meg til å høre din vurdering av hva politiet burde gjort annerledes. Noe sier meg at de har langt bedre forutsetninger for å vurdere hvordan en slik situasjon bør takles enn hva du har, eller VGs sensasjonshungrige journalister for den del. Og vi har overhodet ikke vært "i faresonen" fra at en psyk mann skal entre en øy full av ungdommer og plaffe 85 av dem ned, dette kom fra det blå og er noe som på verdensbasis ikke har hendt før i denne skalaen.

At du klarer trekke paralleller til Tredje Riket på grunn av en fuglefigur på bordet er direkte kvalmt. Og som sagt, så typisk å pirke på hvor ofte han kikket i kamera. Men det er notert; det er alt som skal til for at du er misfornøyd med vår flotte konge. Deg om det!

Jeg har allerede sagt hva jeg mener kunne vært gjort annerledes. Vi kunne hatt en bedre beredskap i utgangspunktet, slik at det lokale politiet ikke ble nødt til å tvinne tommeltotter i halvannen time mens gjerningsmannen fikk masse tid til å herje rundt. Men nei da, her til lands skal det kuttes ned, både i forsvar og politi, og argumentet er alltid ressurser. Vi har snart ikke "råd" til å ha et politi-, ambulanse- eller brannvesen noe sted utenfor de største byene våre, om utviklingen fortsetter.

Jeg sa, i faresonen fra ulike trusler. Er ikke det god nok grunn til å sørge for bedre generell beredskap? Mener du at man må vite om en konkret trussel om at en psyk mann skal entre en øy og plaffe ned 85 ungdommer, først? Er du ikke helt god?

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Politiet i Oslo ble bedt om assistanse og responstiden deres var 40 minutter.

Og jeg vil ikke tro det lokale lensmannskontoret har så veldig mye erfaring med det som skjedde ute på den øya, så jeg skjønner godt at de ville ha assistanse fra spesialenheten.

Det er stor forskjell på 40 minutter og 90 minutter. Ingen har mye erfaring med det som skjedde på øya. Jeg forstår godt at politifolkene var redde men det er da deres plikt å handle i en slik situasjon. I denne situasjonen innebar nesten hvert minutt forsinkelse et liv. Litt rart når det lokale politiet ikke tør gripe inn mens naboer med båter tar ansvar og beveger seg inn og ut av faresonen hele tiden.

• Liker 1
Gjest Cosette
Skrevet

Kan du vær så snill spare mediaanalysen din til neste uke. .. Vær så snill.

Seriøst?

Dette er en diskusjonstråd. Det må være lov å diskutere, på en ordentlig og saklig måte, saken/omstendighetene rundt/hvordan samfunnet har taklet det som har skjedd. Dette er også noe folk har behov for og er opptatt av. Jeg kan ikke se hvordan dette er respektløst mot ofre eller pårørende, tvert imot er alle opptatt av at ting skal gjøres best mulig for alle involverte.

Om man ikke ønsker å oppleve noen refleksjoner rundt denne saken, det politiske og samfunnsmessige rundt det som har skjedd, så er faktisk ikke Aktuelle saker på et diskusjonsforum det rette stedet å befinne seg.

• Liker 1
Gjest Cosette
Skrevet

At du klarer trekke paralleller til Tredje Riket på grunn av en fuglefigur på bordet er direkte kvalmt. Og som sagt, så typisk å pirke på hvor ofte han kikket i kamera. Men det er notert; det er alt som skal til for at du er misfornøyd med vår flotte konge. Deg om det!

Jeg har allerede sagt hva jeg mener kunne vært gjort annerledes. Vi kunne hatt en bedre beredskap i utgangspunktet, slik at det lokale politiet ikke ble nødt til å tvinne tommeltotter i halvannen time mens gjerningsmannen fikk masse tid til å herje rundt. Men nei da, her til lands skal det kuttes ned, både i forsvar og politi, og argumentet er alltid ressurser. Vi har snart ikke "råd" til å ha et politi-, ambulanse- eller brannvesen noe sted utenfor de største byene våre, om utviklingen fortsetter.

Jeg sa, i faresonen fra ulike trusler. Er ikke det god nok grunn til å sørge for bedre generell beredskap? Mener du at man må vite om en konkret trussel om at en psyk mann skal entre en øy og plaffe ned 85 ungdommer, først? Er du ikke helt god?

Hvorfor i all verden føler du for å komme med personangrep? :klo:

Jeg trekker ikke paralleller til Third Reich. Jeg tror du er oppkavet og leser litt mer mellom linjene enn hva som er der. Mitt poeng er simpelthen at det sto en stor, distraherende figur foran taleren.

Du må gjerne være uenig i mine kommentarer angående kongen. Det respekterer jeg. Dette er høyst subjektivt. Og jeg er aldeles ikke misfornøyd med kongen generelt, jeg synes tvertimot han er en likanes kar.

Du nevnte at det var typisk norsk å være misfornøyd. Da vil jeg si at det er typisk norsk å lete etter syndebukker allerede dagen etter en krise har skjedd. Jeg foreslår at vi holder oss på et relativt edruelig nivå og ikke drar noen slutninger om politiets udugelighet før det faktisk kommer en gjennomgang og en proff vurdering av deres aksjoner, hvilket skjer når alt har roet seg.

Gjest Tiger
Skrevet

Da er et vel på tide at Norge for første gang i historien dømmer en mann til livsvarig fengsel, og da mener jeg livsvarig! Måtte Anders Behring Breivik råtne i helvete!

21 års forvaring, INGEN minstetid, INGEN permisjoner, INGENTING!

Deretter forlengelse av forvaringen til hans død!

• Liker 1
Skrevet

Seriøst?

Dette er en diskusjonstråd. Det må være lov å diskutere, på en ordentlig og saklig måte, saken/omstendighetene rundt/hvordan samfunnet har taklet det som har skjedd. Dette er også noe folk har behov for og er opptatt av. Jeg kan ikke se hvordan dette er respektløst mot ofre eller pårørende, tvert imot er alle opptatt av at ting skal gjøres best mulig for alle involverte.

Om man ikke ønsker å oppleve noen refleksjoner rundt denne saken, det politiske og samfunnsmessige rundt det som har skjedd, så er faktisk ikke Aktuelle saker på et diskusjonsforum det rette stedet å befinne seg.

Vi skal ha kritisk debatt. Flere debatanter i denne tråden kjente folk på Utøya. Ville du like en heftig debatt under begravelsen til en av dine kjære, eller syntes du det burde vente til etter begravelsen?

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkelser og avsporinger.

Kråkesaks.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trekker ikke paralleller til Third Reich. Jeg tror du er oppkavet og leser litt mer mellom linjene enn hva som er der. Mitt poeng er simpelthen at det sto en stor, distraherende figur foran taleren.

Du trakk paralleller til Third Reich i ditt innlegg. Ikke jeg.

Du nevnte at det var typisk norsk å være misfornøyd. Da vil jeg si at det er typisk norsk å lete etter syndebukker allerede dagen etter en krise har skjedd. Jeg foreslår at vi holder oss på et relativt edruelig nivå og ikke drar noen slutninger om politiets udugelighet før det faktisk kommer en gjennomgang og en proff vurdering av deres aksjoner, hvilket skjer når alt har roet seg.

Jeg har verken lett etter syndebukker eller dratt noen slutninger om politiets udugelighet.

Jeg sa hva jeg mener kunne vært gjort bedre. Synes du det er 100% optimalt med 90 minutters fritt spillerom for gjerningsmenn i slike hendelser? Det synes altså ikke jeg.

• Liker 2
Gjest Cosette
Skrevet

Vi skal ha kritisk debatt. Flere debatanter i denne tråden kjente folk på Utøya. Ville du like en heftig debatt under begravelsen til en av dine kjære, eller syntes du det burde vente til etter begravelsen?

I all respekt, så er ikke dette en debatt under en begravelse, og det har det aldri vært. Det er en debatt omkring de ulike aspektene ved det som har skjedd både under angrepene og i ettertid. Dette ruller konstant på alle TV-kanaler og nettaviser, jeg tror eventuelle pårørende her er fullstendig klar over at det samme blir snakket om i denne tråden også. Jeg er sikker på at moderatorene ikke ville latt noe stå igjen om det var vurdert å være respektløst og støtende.

Jeg skjønner for øvrig ikke helt hva du vil frem til - først sier du at vi skal ha kritisk debatt, men så virker du å ikke ønske debatt..?

• Liker 1
Skrevet

Og andre forklaringer gikk ut på at han ifølge kolleger var en stille person som egentlig ikke var så sosial med noen som helst. Da er han i så fall sosial som barn, men har isolert seg i voksen alder og stemmer dette har man allerede der fått innsikt i en bitteliten del av hans personlighet.

Det er vel kun noen tidligere arbeidskollegaer som har vært ute i media og uttalt seg om at han var en pliktoppfyllende men stille og beskjeden person som holdt seg for seg selv (ift. kollegaer). Hvordan kan disse vite hvorvidt ABB var sosial i sitt privatliv? Nei nettopp, det kan de ikke vite. Og de har heller ikke uttalt seg at ABB generelt ikke var "sosial med noen som helst". Alt de påpekte var hvordan han ble oppfattet på jobb blant kollegaer og rent perifert observert av en person i FRP, hvorpå han tidligere var medlem. Just for the record!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...