Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest margrit
Skrevet

Er Staff i drift ennå?

Tviler på at det er Staff i og med at denne forsvareren ville være anonym nå.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Etter hva jeg forstår så holdt han på i en og en halv time før han ble arrestert. Vet noen hvorfor det tok så lang tid for politiet? Det står at han overga seg med en gang han ble anropet uten at skudd ble løsnet fra noen part så det var tydeligvis ingen ekstra forsinkelse der. Videre står det at det var politifolk fra Oslo som arresterte han. Har de ikke politi i distriktene som kan håndtere en slik situasjon? Det er jo forferdelig at en massemorder kan holde på så lenge før politiet er i stand til å gripe inn.

Skrevet

Politiet i Oslo ble bedt om assistanse og responstiden deres var 40 minutter.

Og jeg vil ikke tro det lokale lensmannskontoret har så veldig mye erfaring med det som skjedde ute på den øya, så jeg skjønner godt at de ville ha assistanse fra spesialenheten.

Skrevet

Ok. Dere to Anonym(er): Vi tar det rolig.

Jeg var usikker (uten bevissthet) på hva fantomsmerter egentlig var og det innrømmer jeg. Kommentaren jeg fikk gjorde egentlig bare at jeg sjekket det opp.

Jeg trodde fantomsmerter hadde denne betydningen som jeg ønsket å påpeke, men er langt i fra det jeg prøvde å påpeke i innlegget mitt og jeg finner ikke det "riktige" ordet heller. Tar på meg skylden for å nevne noe som ikke var vesentlig for det jeg egentlig mente i innleget mitt. Brukte et ord som hadde en annen betydning enn det som var meningen.

Er det ikke fint at jeg slipper å gå rundt og tro at alle har fantomsmerter`a :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Nei

Det fins alltid en Staff. Han har en sønn.

Skrevet

Det fins alltid en Staff. Han har en sønn.

Selv om noen har vært barbariske overfor oss så syntes jeg det er feil at vi selv skal gi etter. Forsvar for den som er tiltalt er sentralt i vår retsstat og det regner jeg egentlig med at du forstår. Jeg vet at du er sint men du forstår at den som er forsvarer her sin helt nødvendige oppgave, og den ikke nødvendigvis er så lett å inneha.

• Liker 1
Skrevet

Man bør ikke undervurdere signaleffekten av symbolske forskjeller. Det kan utgjøre ganske mye, og det er åpenbart at en svært sjelden dom i en militær rett er oppsiktsvekkende og sender et signal.

Man skal ikke overvurdere det, heller, og her står det ikke i forhold til problemene med å etablere det, ELLER behovet for det, ELLER de konstitusjonelle problemene med å overlate sivilister til militær rettergang, ELLER det juridiske rotet som vil oppstå ved jurisdiksjonstvister, ELLER det faktum at det ligner ALT for mye på forholdene i land styrt av militærjuntaer. Jeg syns vi har det bra sånn vi har det: Militæret driver med forsvar av landets grenser, og domsstolene håndterer jusen.

Gjest Gjest
Skrevet

Skal du klare å lese det som faktisk blir skrevet, eller er du her for å bable piss som overhodet ikke relaterer til det du svarer på? Isåfall kaster du bort tiden din, monologer med bind for øynene funker dårlig her inne.

Jeg holder ikke fyren noe mindre ansvarlig for sine gjerninger enn du gjør.

Vi analyserer begge ulike årsaker til hva som fikk ham til å begå dem.

Det er mange ting som kan få noen til å klikke fullstendig. Beklager om dette kommer som et ubehagelig sjokk for deg, men du sitter ikke på noen allvitende fasit på hva som feiler den karen. Sånn apropos narsissisme. Gå og finn deg et speil.

Er det noenher inne som hadde engang tenkt tanken på barndommen, eller eventuelle traumer gjerningsmannen måtte ha opplevd eller andre personlige årsaker HVORFOR en kan gjøre noe så sykt om det sto en muslim bak gjerningen?

Hadde det skjedd hadde ingen muslimer i dette landet vært trygge.

Ingen her har heller giddet å merke seg at en muslimsk gutt ble banket opp inatt mens andre muslimer har sluppet unna med 'kun' verbale trusler og drittslenging. Folk som er enkle å styre av fremmedhat. Heldigvis var ikke dette tilfellet ellers tror jeg at det hadde skjedd et nytt Benjamin-tilfelle. Dere er flinke å skille FRP fra denne personen men tviler sterkt på at noen her inne hadde klart å skille en radikal muslim fra en moske, gruppe eller fra alle andre muslimer generelt. Det er skremmende.

De som skal ha min største respekt er de som har vært med å hjelpe til, alt fra de som hjalp å lete, hjalp de overlevende eller ga blod til sykehuset. Og de som har klart å holde seg gode for drittslenging og hatt oppriktig medfølelse for det tragiske som skjedde.

Alle dere andre avskum som har brukt dette til å forståsegpå denne syke mannen ved å synse og bable om hans barndom eller oppvekst , forsvart hans handlinger, ja til og med forstått seg på disse handlingene ved å skylde på at muslimene har skylden for hans hat, dere er det laveste man kommer i samfunnet og er kun med på å spre hat og fordommer, ingenting annet. Dere er ikke de man trenger for å skape et godt og trygt Norge, men det motsatte.

Det som strikes me as worst, er mest at det jeg leser at gjerningsmannen selv har skrevet på div. nettforum ikke er stort annerledes enn det en del brukere her inne har spydd ut. Mistenker sterkt at disse menneskene har gått lei av VGDebatt og forvillet seg inn hit for å spre sitt hat. Hvem vet hvilken syk, forvridd skapning som sitter bak skjermen? Og ironisk nok, så var en av våre egne en større trussel enn en hvilken som helst islamist (noe som statistikk også viser, mtp antall terrorhandlinger utført av islamister og andre, men who cares about the facts på et internettforum?)

Til slutt vil jeg bare kondolere til alle som har venner/bekjente som har blitt drept. Og jeg kan ikke engang forestille meg hvordan det er for de som har overlevd dette.

Skrevet

Jobben som forsvarer for ABB er vel mildt sagt en Uriaspost, men det er en jobb som noen må ha. Det siste man bør gjøre nå er å dømme denne mannen til 21-års forvaring uten at det foregår i henhold til Norsk lov og på norsk, sivilisert vis. Demokratiet blir bare enda viktigere etter en sånn handling.

• Liker 2
Skrevet

Selv om noen har vært barbariske overfor oss så syntes jeg det er feil at vi selv skal gi etter. Forsvar for den som er tiltalt er sentralt i vår retsstat og det regner jeg egentlig med at du forstår. Jeg vet at du er sint men du forstår at den som er forsvarer her sin helt nødvendige oppgave, og den ikke nødvendigvis er så lett å inneha.

Hva ER det du prater om? Vis meg hvor jeg har hintet om at han ikke skal ha forsvarer? Selvsagt skal han det.

Gjest Gjest
Skrevet

Mennesker av germansk eller samisk herkomst står nok ikke bak skal jeg tro. :filer:

...nuff said.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har et tall på hvor mange som er hardt skadet?

Skrevet

Kjære medmennesker..

For det er vi vel alle i dag?

Kan vi forsøke å samles rundt å sørge over det forferdelige som har skjedd, i stedet for å rakke ned, kverulere om hva noen skriver og på hvilken måte.. Kan vi holde oss til temaet, stå sammen og ikke gå løs på hverandre?

Kondolerer til alle som har mistet noen, fred over minnet.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

forsvart hans handlinger, ja til og med forstått seg på disse handlingene ved å skylde på at muslimene har skylden for hans hat

Her var det mye tull og fjas og ville fantasier i en og samme setning.

Skal du spy ut edder og galle så får du isåfall gjøre det på riktig grunnlag.

Skrevet

Er det noenher inne som hadde engang tenkt tanken på barndommen, eller eventuelle traumer gjerningsmannen måtte ha opplevd eller andre personlige årsaker HVORFOR en kan gjøre noe så sykt om det sto en muslim bak gjerningen?

Hadde det skjedd hadde ingen muslimer i dette landet vært trygge.

Ingen her har heller giddet å merke seg at en muslimsk gutt ble banket opp inatt mens andre muslimer har sluppet unna med 'kun' verbale trusler og drittslenging. Folk som er enkle å styre av fremmedhat. Heldigvis var ikke dette tilfellet ellers tror jeg at det hadde skjedd et nytt Benjamin-tilfelle. Dere er flinke å skille FRP fra denne personen men tviler sterkt på at noen her inne hadde klart å skille en radikal muslim fra en moske, gruppe eller fra alle andre muslimer generelt. Det er skremmende.

De som skal ha min største respekt er de som har vært med å hjelpe til, alt fra de som hjalp å lete, hjalp de overlevende eller ga blod til sykehuset. Og de som har klart å holde seg gode for drittslenging og hatt oppriktig medfølelse for det tragiske som skjedde.

Alle dere andre avskum som har brukt dette til å forståsegpå denne syke mannen ved å synse og bable om hans barndom eller oppvekst , forsvart hans handlinger, ja til og med forstått seg på disse handlingene ved å skylde på at muslimene har skylden for hans hat, dere er det laveste man kommer i samfunnet og er kun med på å spre hat og fordommer, ingenting annet. Dere er ikke de man trenger for å skape et godt og trygt Norge, men det motsatte.

Det som strikes me as worst, er mest at det jeg leser at gjerningsmannen selv har skrevet på div. nettforum ikke er stort annerledes enn det en del brukere her inne har spydd ut. Mistenker sterkt at disse menneskene har gått lei av VGDebatt og forvillet seg inn hit for å spre sitt hat. Hvem vet hvilken syk, forvridd skapning som sitter bak skjermen? Og ironisk nok, så var en av våre egne en større trussel enn en hvilken som helst islamist (noe som statistikk også viser, mtp antall terrorhandlinger utført av islamister og andre, men who cares about the facts på et internettforum?)

Til slutt vil jeg bare kondolere til alle som har venner/bekjente som har blitt drept. Og jeg kan ikke engang forestille meg hvordan det er for de som har overlevd dette.

Enig i alt du skriver. Bra innlegg.

Gjest Cosette
Skrevet

Første gang jeg skriver i denne tråden.

Sjokket har lagt seg litt og tristheten begynner. Har flere bekjente involverte på Utøya (dog ingen veldig nære, "heldigvis" får man vel si) og jeg kan ikke forestille meg hva disse stakkars foreldrene går igjennom akkurat nå.

Er så stolt og imponert over det fantastiske arbeidet politiet, redningsmannskapet og helsepersonellet har gjort og fremdeles gjør. Det minner meg på hvilket utrolig velfungerende land jeg bor i, og hvor mye maskineri som blir satt igang når det hender oss noe. Synes også Stoltenberg har taklet dette formidabelt.

Synes dog det har vært mye å plukke på når det gjelder medias dekning. Mange direkte usmakelige spørsmål og graving om diverse detaljer, filmer av familiemedlemmer i hysterisk sorg.. Tilogmed NRK har vært meget spekulative. Men slik er det vel bare, tabloid er tabloid.

Noen flere som syntes Kongens tale nå klokken halv syv var for dårlig? Jeg forventer ikke at den skal være spesielt elegant eller vel forberedt i en slik situasjon, men jeg forventer faktisk mer av en konge i en nasjonal krisesituasjon enn at han sitter og leser med nyhetsoppleserstemme fra et upersonlig manus uten engang å se opp i kameraet. Jeg forventer "øyekontakt" med kamera (og ergo de sørgende som måtte se på), noen ektefølte ord (hva som helst), at han virker som en beroligende kraft. Kontrasten til Stoltenberg er enorm. Og hva gjorde denne ørnefiguren foran halve kongen, det minnet mest om noe fra Third Reich...

• Liker 1
Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Noen flere som syntes Kongens tale nå klokken halv syv var for dårlig? Jeg forventer ikke at den skal være spesielt elegant eller vel forberedt i en slik situasjon, men jeg forventer faktisk mer av en konge i en nasjonal krisesituasjon enn at han sitter og leser med nyhetsoppleserstemme fra et upersonlig manus uten engang å se opp i kameraet. Jeg forventer "øyekontakt" med kamera (og ergo de sørgende som måtte se på), noen ektefølte ord (hva som helst), at han virker som en beroligende kraft. Kontrasten til Stoltenberg er enorm. Og hva gjorde denne ørnefiguren foran halve kongen, det minnet mest om noe fra Third Reich...

Jeg er ikke enig med deg.

Jeg så en sliten og sterkt berørt konge, som akkurat har gjennomlevd sitt verste døgn som monark, som akkurat hadde møtt ungdommer og pårørende etter tragedien på Utøya, og som måtte holde følelsene sine i sjakk.

Det forventes av ham at han i en slik situasjon skal opptre "korrekt", at han skal si alle de riktige ordene, at han skal vise medfølelse, og at han skal mane til samarbeid, noe han, etter min mening, også gjorde.

Jeg så ham tørke tårer tidligere i dag da han møtte ungdommene og pårørende på Sundvollen, jeg så ham tale i natt, og jeg er glad at vi har en så tilstedeværende konge.

Endret av Rosemor
  • Liker 7
Gjest Gjest
Skrevet

Her var det mye tull og fjas og ville fantasier i en og samme setning.

Skal du spy ut edder og galle så får du isåfall gjøre det på riktig grunnlag.

Jeg har fulgt denne tråden siden den ble opprettet, og vet at en del av de verste innleggene er blitt moderert vekk. Skal du snakke om "eder, galle og spy", så får du lese litt bakover der folk uttaler seg om denne mannens oppvekst, barndom og ytre påvirkninger for å finne årsaken til dette, noe kun en profesjonell psykiater er i stand til å gjøre, noe som gjør den debatten direkte latterlig. Feel free til å lese enda lenger bakover der enkelte til og med mener at det uansett er muslimenes skyld siden gjerningsmannen hatet dem. Herlig logikk, ikke sant?

Men enkelte mennesker eier ikke logikk, det ser vi også hos gjerningsmann/ekstremisten gikk inn for å drepe uskyldige mennesker for...guess what; bekjempe ekstremisme.

En ting er sikkert, though: forskrudde mennesker eier ikke logikk.

Skrevet

Lurer på om det finnes flere gjerningsmenn eller flere udetonerte bomber? Liker ikke denne frykten :forvirret:

AnonymBruker
Skrevet

Første gang jeg skriver i denne tråden.

Sjokket har lagt seg litt og tristheten begynner. Har flere bekjente involverte på Utøya (dog ingen veldig nære, "heldigvis" får man vel si) og jeg kan ikke forestille meg hva disse stakkars foreldrene går igjennom akkurat nå.

Er så stolt og imponert over det fantastiske arbeidet politiet, redningsmannskapet og helsepersonellet har gjort og fremdeles gjør. Det minner meg på hvilket utrolig velfungerende land jeg bor i, og hvor mye maskineri som blir satt igang når det hender oss noe. Synes også Stoltenberg har taklet dette formidabelt.

Synes dog det har vært mye å plukke på når det gjelder medias dekning. Mange direkte usmakelige spørsmål og graving om diverse detaljer, filmer av familiemedlemmer i hysterisk sorg.. Tilogmed NRK har vært meget spekulative. Men slik er det vel bare, tabloid er tabloid.

Så typisk norsk å skulle pirke på hvor ofte kongen kikket i kamera når han snakket.

Third Reich??! Kjære vene. Gå og vask munnen din. Eller fingrene blir det vel.

Ja, redningsmannskap og politi har gjort en flott jobb. Men det er mange som er misfornøyde med at han fikk holde på i fred i halvannen time før politiet kom. Det tyder på at vi absolutt kan bli mye mer velfungerende, når det viser seg at det lokale politiet ikke hadde evne til å rykke ut men ville/måtte vente på at de kom med styrker fra Oslo.

Bare det at nyhetshelikopterne kunne fly lenge rundt og filme mens han skjøt, sier sitt. Hvor mange liv kunne vært spart dersom vi hadde hatt et skikkelig beredskapsapparat på plass i nærheten i utgangspunktet? Man kan jo alltids argumentere med at vi ikke har vært vant til å "forvente" slike hendelser, men det blir for dumt, da vi lenge har vært i faresonen fra ulike trusler. Nå blir det forhåpentligvis en lærepenge for fremtiden. Hvis bare politiet får tilgjengelige ressurser.......... men det er jo "et annet budsjett", som det heter.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...