Mann 42 Skrevet 23. juli 2011 #1221 Skrevet 23. juli 2011 Jeg tror ingen av oss har bakgrunnen/kunnskapen som behøves for å årsaksforklare mannens handlinger, og for å unngå spekulasjoner er det viktig at vi overlater analysene til de som sitter med kunnskapen og kompetansen til å gjøre nettopp dette. Vi har ikke hele bildet rundt hva som har skjedd. Vi vet ingenting om han var alene om dette, eller om han var en del av en større gruppe. Vi vet ingenting om motivet for handlingen, ut over at han har et nasjonalistisk høyreekstremistisk politisk syn. Vi vet ingenting om mannen! Vi vet ingenting om familielivet hans. Vi vet ingenting om oppveksten hans. Jeg har mange tanker om dette selv, mange spørsmål, mange antakelser, men jeg innser også at spekulasjoner ikke gagner noen i denne situasjonen, derfor prøver jeg så godt jeg kan å holde mine antakelser, analyser og spekulasjoner for meg selv. Vi trenger ikke konspirasjonsteorier, utdeling av skyld, ukvalifiserte gjettinger og analyser. Det vi trenger nå er fakta! Og så trenger vi at de 2 tonn med ANFO som ikke er gjort rede for, ikke går av i en norsk by i nærmeste fremdtid.
Mynona Skrevet 23. juli 2011 #1222 Skrevet 23. juli 2011 Han leide den gården, eide ikke. Samme kan det være, men det er i hvertfall ikke noe mistenkelig ved å plutselig flytte til gård selv om du er oppvokst i by. 2
NuckingFutz Skrevet 23. juli 2011 #1223 Skrevet 23. juli 2011 Det vet vi selvsagt ikke ennå, men det kommer nok frem. Men dette er jo mulige teorier som bør legges frem som hypoteser fordi dette er blant de vanligste forklaringsteoriene. Vel, jeg så nettopp på TV at en tidligere klassekamerat av ABB fra ungdomsskolen uttalte at ABB var en skoleflink, snill og omsorgfull person og at han ivaretok elever som ble utsatt for mobbing. Ifølge klassekameraten var ABB en sterk og storvoks ungdomsskoleelev som andre elever så opp til. Høres ikke ut som ABB selv var et mobbeoffer, eller en mobber, akkurat. For øvrig hadde han en god treningskamerat med opprinnelse fra Midt-Østen, mens han gikk på ungdomsskolen. Dette er igrunnen alt vi vet pr dags dato om ABBs' tidligere sosiale liv. Hans oppvekstvilkår vet vi null og niks om. Folk kan få griller i hodet først når de er i 20-årene uten at de nødvendigvis har hatt en vanskelig oppvekst. Hos noen mennesker ressonerer ekstreme holdninger og ideologi sterkere enn hos andre, hvilket kan skyldes alt mulig rart. Ekstremisme trenger ikke skyldes en "vanskelig barndom" og mobbing. Det kan simpelthen skyldes at man ser seg lei av å lese om kriminelle handllinger begått av mennesker med en annen etnisk bakgrunn enn seg selv, hvorpå man ser seg blind på èn forklaringsgrunn. Og derfra kan det balle på seg for enkelte. 2
Mynona Skrevet 23. juli 2011 #1224 Skrevet 23. juli 2011 Det er da totalt usannsynlig at han har kjøpt den gården for å bedrive bonderomantikk! Eller tror du at han kom på i forrige uke at kanskje skal jeg bombe regjeringskvartalet og skyte noen på Utøya? Som jeg sa i forrige innlegg her; det at han kjøper eller leier en gård er ikke i seg selv mistenkelig.. Det er det mange som gjør.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #1225 Skrevet 23. juli 2011 Det er tungt å høre på Olav Rønneberg, repoteren på NRK. Hva er det han sier? Han snakker så fort!!! Hvor evakuerer de?
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2011 #1226 Skrevet 23. juli 2011 Huff. For en trist dag. Det er viktig å tenke på at det finnes flere ungdommer der ute akkurat nå som har stått opp idag etter en helvettes-fredag/natt og sliter med traumer, fantomsmerter og verste er. Å se kommentarene til disse ungdommene etter en slik hendelse beviser bare hvor sterk disse ungdommene er. Hadde bare mange av disse ekstrem-politiske voksne menneskene vært like sterke. Idag går tankene mine til disse sterke ungdommene, de etterlatte og folket. Det verste er at de er trolig like sterke, styrken har bare tatt en ekstremt destruktiv vending.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2011 #1227 Skrevet 23. juli 2011 Og du tror ikke at man sender et signal om at vi finner oss ikke i dette, når mannen bures inne for resten av livet? Jeg spør etter hva du mener ville være fordeler med et system med militære fengsler for sivile mordere og andre forbrytere, og du svarer egentlig ikke på det i det hele tatt. Og jeg svarte på akkurat det. Å skape et skille mellom hva slags forbrytelser som skal være opp til den sivile domstolen kontra det som skal være opp til den militære for å sende et signal om at han ikke bare er en massemorder men en som har begått en kriminell handling mot Norge. Ser du virkelig ikke den forskjellen? Så jeg trekker frem noen eksempler fra utlandet, og hvordan det fungerer DER. Det er knapt nok å legge ord i munnen på DEG. Men jeg lurer litt på hva du EGENTLIG mener. En celle er en celle, en rettssak en rettssak, og så videre. Hvis folk skal dømmes i en rett, etter landets gjeldende lover, og settes i fengsel om de finnes skyldige, hvorfor mener du at NOEN skal sone militært, og andre sivilt, om det er så at det ikke skal være noen forskjell på dem? Og OM det skal være forskjeller, hva skal de forskjellen evt være? Det hadde det vært interessant å høre noe om. Og igjen, forholdene i utlandet er ikke relevant. 1
SmallTalk Skrevet 23. juli 2011 #1228 Skrevet 23. juli 2011 Det er tungt å høre på Olav Rønneberg, repoteren på NRK. Hva er det han sier? Han snakker så fort!!! Hvor evakuerer de? En gate utenfor Oslo City.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #1229 Skrevet 23. juli 2011 Ifølge Kolberg er det ennå MANGE som savner noen på øya. Det høres jo da ut som dødstallene kan stige kraftig. Huff, så uutholdelig grusomt det må være for de pårørende. Kan ikke fatte.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #1230 Skrevet 23. juli 2011 Og så trenger vi at de 2 tonn med ANFO som ikke er gjort rede for, ikke går av i en norsk by i nærmeste fremdtid. Akkurat. Og for å finne svaret, trenger vi fakta, ikke spekulasjoner.
Gjest margrit Skrevet 23. juli 2011 #1231 Skrevet 23. juli 2011 Ifølge Kolberg er det ennå MANGE som savner noen på øya. Det høres jo da ut som dødstallene kan stige kraftig. Huff, så uutholdelig grusomt det må være for de pårørende. Kan ikke fatte. De har vel ikke identifisert så veldig mange, ergo vet ikke de pårørende om sine døde.
Mann 42 Skrevet 23. juli 2011 #1232 Skrevet 23. juli 2011 Og jeg svarte på akkurat det. Å skape et skille mellom hva slags forbrytelser som skal være opp til den sivile domstolen kontra det som skal være opp til den militære for å sende et signal om at han ikke bare er en massemorder men en som har begått en kriminell handling mot Norge. Ser du virkelig ikke den forskjellen? "Forskjellen"? Det er da ikke annet enn en ren symbolsk forskjell. Symbolpolitikk kan du ha for meg. Å skulle opprette en egen gren av forvaltning og rettspleie og et helt nytt sett med lover og alt som hører med av byråkrati, for å "sende et budskap" ville være både tåpelig, unødvendig og ressurskrevende hinsides en hver tenkelig nytteverdi.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2011 #1233 Skrevet 23. juli 2011 Vel, jeg så nettopp på TV at en tidligere klassekamerat av ABB fra ungdomsskolen uttalte at ABB var en skoleflink, snill og omsorgfull person og at han ivaretok elever som ble utsatt for mobbing. Ifølge klassekameraten var ABB en sterk og storvoks ungdomsskoleelev som andre elever så opp til. Høres ikke ut som ABB selv var et mobbeoffer, eller en mobber, akkurat. For øvrig hadde han en god treningskamerat med opprinnelse fra Midt-Østen, mens han gikk på ungdomsskolen. Dette er igrunnen alt vi vet pr dags dato om ABBs' tidligere sosiale liv. Hans oppvekstvilkår vet vi null og niks om. Folk kan få griller i hodet først når de er i 20-årene uten at de nødvendigvis har hatt en vanskelig oppvekst. Hos noen mennesker ressonerer ekstreme holdninger og ideologi sterkere enn hos andre, hvilket kan skyldes alt mulig rart. Ekstremisme trenger ikke skyldes en "vanskelig barndom" og mobbing. Det kan simpelthen skyldes at man ser seg lei av å lese om kriminelle handllinger begått av mennesker med en annen etnisk bakgrunn enn seg selv, hvorpå man ser seg blind på èn forklaringsgrunn. Og derfra kan det balle på seg for enkelte. Og andre forklaringer gikk ut på at han ifølge kolleger var en stille person som egentlig ikke var så sosial med noen som helst. Da er han i så fall sosial som barn, men har isolert seg i voksen alder og stemmer dette har man allerede der fått innsikt i en bitteliten del av hans personlighet.
Kitsune Skrevet 23. juli 2011 #1234 Skrevet 23. juli 2011 Der var de ferdige å gjennomsøke byggene i sentrum.
Gjest driti Skrevet 23. juli 2011 #1235 Skrevet 23. juli 2011 Mennesker av germansk eller samisk herkomst står nok ikke bak skal jeg tro. Lol. Du får ta å pusse neglene dine et annet sted, for noe mer driti ut enn den kommentaren der skal du leite lenge etter
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2011 #1237 Skrevet 23. juli 2011 "Forskjellen"? Det er da ikke annet enn en ren symbolsk forskjell. Symbolpolitikk kan du ha for meg. Å skulle opprette en egen gren av forvaltning og rettspleie og et helt nytt sett med lover og alt som hører med av byråkrati, for å "sende et budskap" ville være både tåpelig, unødvendig og ressurskrevende hinsides en hver tenkelig nytteverdi. Man bør ikke undervurdere signaleffekten av symbolske forskjeller. Det kan utgjøre ganske mye, og det er åpenbart at en svært sjelden dom i en militær rett er oppsiktsvekkende og sender et signal. For øvrig er det ikke snakk om å opprette en permanent gren med lover og apparat rundt. Militære lover har man allerede, det samme gjelder et apparat for å håndtere saker unntaksvis. Behovet for slike saker vil nok heldigvis være svært sporadisk, derfor trenger man ingen permanent stor organisasjon for å dømme militært på daglig basis.
Mann 42 Skrevet 23. juli 2011 #1238 Skrevet 23. juli 2011 Som jeg sa i forrige innlegg her; det at han kjøper eller leier en gård er ikke i seg selv mistenkelig.. Det er det mange som gjør. Hvis du vil foreberede et realt smell uten at noen fatter mistanke, så er det å ha en gård genialt. For da kan du kjøpe tonnevis av kunstgjødsel uten at noen tenker på det, og du kan kjøpe flere fat med diesel uten at noen reagerer på det. Og du kan selvsagt kjøpe deg en sementblander uten at noen rynker på nesa av det heller. Så er det bare å hive kunstgjødsel og diesel i blanderen, og vips så har du ANFO: Ammonium Nitrate Fuel Oil. Et superbra sprengstoff som du kan gjøre hva du vil med, er mektig stabilt, tåler støt, varme, og nesten hva som helst, og gir et helvetes smell når du detonerer det. Og billig er det, også. Ikke like hardtslående som Semtex og denslags, men du slipper å deale med skumle jugoslaver for å få tak i det. Du kjører bare stasjonsvogna ned på samvirkelaget og slår av en hyggelig prat med Andersen mens Olsen kjører frem det du skal ha. Kanskje blir det en kopp kaffe mens du prater om avlinga og været, også.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #1239 Skrevet 23. juli 2011 De har vel ikke identifisert så veldig mange, ergo vet ikke de pårørende om sine døde. De leter fortsatt i vannet. Det hadde de ikke gjort dersom det bare var identifiseringen som manglet, og ikke antallet.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2011 #1240 Skrevet 23. juli 2011 De leter fortsatt i vannet. Det hadde de ikke gjort dersom det bare var identifiseringen som manglet, og ikke antallet. Er det kun i vannet de leter nå?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå