Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Så det du ønsker er å opphøye han til en martyr med en politisk agenda med mål om å ødelegge regjering i håp om at andre politiske krefter slipper til? Vi andre er mer enn fornøyd med at han er en morder med litt forskjellige metoder brukt på samme dag.

Skulle vi latt militæret henrette han blir han jo en større martyr. La han heller kose seg i et fengsel, og hvis han blir uglesett av de andre fangene har han jo valgt det selv.

Det finnes politiske fanger som kjemper kamper mot diktatur. Jeg vet forskjellen - jeg (og ikke Norge heller) har ingen interesse av å opphøye han til en martyr. La han bli dømt og ta straffen som den simple forbryteren han er.

Så vidt jeg vet har militæret også avskaffet dødsstraff så han ville nok ikke blitt henrettet uansett. Poenget er å skille mellom sivile kriminalsaker og det som kan anses som et angrep på Norge.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen som vet om de er ferdige med å gjennomsøke bygningsmassen?

Gjest Gjest
Skrevet

De landene som har denne ordningen, er enten rene diktaturer, eller i de tilfellene der de i andre henseende er demokratiske nasjoner, kritiseres sterkt for den. Som USA og deres mellomting mellom konsentrasjonsleire og fengsler på Cuba, og den britiske hærens fengsler i Irland. Og uansett: Vi har hat EN slik tildragelse siden andre verdenskrig. Jeg syns det ville være litt drøyt å legge om hele samfunnet til ære for èn skarve morder. Det er han faen ikke verdt.

USA kritiseres blant annet for krittikkverdige forhold under soning samt at mange på Guantanamo har sont uten dom. At noen får en militær dom fremfor en sivil betyr ikke at de skal bli sent på konsentrasjonsleir. Vi er ikke USA.

Skrevet

Det er helt uvirkelig å se ledere fra verdens land kondolere og uttrykke sin medfølelse med Norge. Se en Nyhetssak fra Norge toppe de største nyhetssidene i verden.

At en mann i Norge skjøt ned og drepte så mange at dagbladet kaller det tidenes verste massakre/skyteepisode. I lille Norge.

Tenker på alle som er berørt av dette, og skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre.

• Liker 2
Skrevet

USA kritiseres blant annet for krittikkverdige forhold under soning samt at mange på Guantanamo har sont uten dom. At noen får en militær dom fremfor en sivil betyr ikke at de skal bli sent på konsentrasjonsleir. Vi er ikke USA.

Du har ikke ytret en stavelse om hva det er som evt ville være fordelen med å la militære håndtere slike saker.

I USA er "fordelen" nettopp den at så lenge det er de militære som har dem, utenfor amerikansk territorium, så GJELDER ikke amerikansk lov, og DERFOR kan man holde folk UTEN rettsaker, UTEN lov og dom, UTE at de har en eneste rettighet av noe slag. Og grunnen til at de perverse gjøkene i Bush-administrasjonen ville ha det slik, var selvsagt at det ville være vanskelig å finne noe som kunne brukes i en normal rettssak mot de som ble bragt inn fra Afghanistan, Irak og diverse land i Midt-Østen. MEN man kunne tyne dem for intel, og slik ramme deres organisasjoner i hjemlandet. Og så lenge ingen ser, er det heller ikke noe i veien for å bruke litt forsiktig water boarding, diskrete støt, og annen ikke-dødelig tortur.

Andre fordeler finnes ikke, og jeg ser dem faktisk ikke som fordeler i det hele tatt.

• Liker 1
Gjest hogwash
Skrevet

Uansett hvor simpelt du syntes det er at man forsøker å legge til grunn forklaringer, så er det akkurat det som gjøres av de fleste etterretningsorganisasjoner og myndigheter verden over.

Spekulasjon/vill synsing =/= forklaringer.

Gjest Gjest
Skrevet

Du har ikke ytret en stavelse om hva det er som evt ville være fordelen med å la militære håndtere slike saker.

Fordelen er å skape et skille mellom sivile kriminalsaker og det som bør anses som et angrep mot Norge for å sende et ganske bestemt signal om at vi ikke finner oss i dette.

I USA er "fordelen" nettopp den at så lenge det er de militære som har dem, utenfor amerikansk territorium, så GJELDER ikke amerikansk lov, og DERFOR kan man holde folk UTEN rettsaker, UTEN lov og dom, UTE at de har en eneste rettighet av noe slag. Og grunnen til at de perverse gjøkene i Bush-administrasjonen ville ha det slik, var selvsagt at det ville være vanskelig å finne noe som kunne brukes i en normal rettssak mot de som ble bragt inn fra Afghanistan, Irak og diverse land i Midt-Østen. MEN man kunne tyne dem for intel, og slik ramme deres organisasjoner i hjemlandet. Og så lenge ingen ser, er det heller ikke noe i veien for å bruke litt forsiktig water boarding, diskrete støt, og annen ikke-dødelig tortur.

Andre fordeler finnes ikke, og jeg ser dem faktisk ikke som fordeler i det hele tatt.

Som sagt, dette er Amerikanse forhold og du legger nå svært mange meninger i munnen på andre. Jeg har aldri snakket om at man skal innføre de samme forholdene.

AnonymBruker
Skrevet

Er det MULIG? Bitter jente dette, som nok ville skåret det samme på en personlighetstest som andre bitre gjerningsmenn. Hun her frykter jeg virkelig.. Jeg har ikke ORD! Hun burde snakke med en voksen. Beklager avsporingen.

Skrevet

Fordelen er å skape et skille mellom sivile kriminalsaker og det som bør anses som et angrep mot Norge for å sende et ganske bestemt signal om at vi ikke finner oss i dette.

Som sagt, dette er Amerikanse forhold og du legger nå svært mange meninger i munnen på andre. Jeg har aldri snakket om at man skal innføre de samme forholdene.

Og du tror ikke at man sender et signal om at vi finner oss ikke i dette, når mannen bures inne for resten av livet?

Jeg spør etter hva du mener ville være fordeler med et system med militære fengsler for sivile mordere og andre forbrytere, og du svarer egentlig ikke på det i det hele tatt. Så jeg trekker frem noen eksempler fra utlandet, og hvordan det fungerer DER. Det er knapt nok å legge ord i munnen på DEG. Men jeg lurer litt på hva du EGENTLIG mener. En celle er en celle, en rettssak en rettssak, og så videre. Hvis folk skal dømmes i en rett, etter landets gjeldende lover, og settes i fengsel om de finnes skyldige, hvorfor mener du at NOEN skal sone militært, og andre sivilt, om det er så at det ikke skal være noen forskjell på dem? Og OM det skal være forskjeller, hva skal de forskjellen evt være? Det hadde det vært interessant å høre noe om.

Skrevet

Dette er en utrolig følelsesladet dag! Det jeg kommer til å skrive er sikkert svulstig og dumt.

Jeg kjenner såvidt jeg vet ingen som har blitt skadet eller drept. Jeg er likevel så usannsynlig sint. Jeg er lei meg, fortvilet, jeg har så uendelig mye medfølelse med alle de som er påvirket av dette og jeg er så forbanna kamplysten at jeg nesten rister!

Det jeg skriver nå er følelsesutbrudd. Det er ikke ting jeg ønsker å gjøre selv og for all del ikke ønsker at andre skal gjøre! Men jeg har så forferdelig lyst å ha hver jævla bootboy og hvit arisk motstand-medlem medlem foran meg og skambanke de! Jeg vil slå og knekke bein. Patrioter kaller de seg! Nasjonalister. De motbydelige jævlene bruker MITT flagg og påstår at DE er patrioter!. ÅÅÅ ... Jeg vil bare sparke og slå! Jeg vil finne de hvor de gjemmer seg og slå først! Men jeg gjør ikke det! Jeg er vokst opp meg Jens Petrus i Skomakergata og Eli i Portveien 2. Jeg slår ikke! Jeg slår ingen. Aldri!... Selv om det er så inn i H****te fristende!

Jeg vet at det ikke var hver enkelt av de (Høyreekstreme) som var involvert. Jeg vet at de som enkeltindivider ikke er skyldige i dette og jeg kommer ikke til å rette noen handlinger mot de, hverken som personer eller som gruppe. Ei heller må andre gjøre det. De bør og skal bekjempes med mer humane og sosialdemokratiske midler enn blindt raseri og vold.

Sykt som det er så ser jeg punkter av medynk med Anders Behring Breivik. Sykt som det er. (kilder nederst på innlegget.) Av de utsagnene som kommer fra tidligere kollegaer (ca 10 år tilbake) så var han pliktoppfyllende, stille, beskjeden og fikk ting gjort. Ut fra det lille han var politisk aktiv i Frp og Frp`s ungdom så sier partikollegaer at han (den tiden han var medlem) var han en stille person. Frp er et fredelig politisk parti. Ingen i Frp har gjort noe galt og jeg er overbevist om at alle Frp-ere tar dette like tungt som resten av oss.

Det er utrolig dumt å leke hobbypsykolog. Det er så utrolig mye jeg ikke vet, men mitt bilde av Anders her og nå er en rolig einstøing, men som tydelig har hatt et voksende indre hat uten korreksjon gjennom normal sosial omgang. Han har vært mye for seg selv og bare sosialt aktiv i krigsspill på og i hatske nettmiljøer. Han som nesten ingen kjente eller viste om selv om han bodde foran nesetippen på de. Det er INGEN ting som kan rettferdiggjøre det Anders har gjort mot oss! Norge kommer til å stille han for retten og han vil for all framtid være en morder og en sviker.

I Norge har vi faktisk klart å på bukt med de ekstreme nasjonalist organisasjonene av noen størrelse, men de enkelte fremmedgjorte individene trenger en annen tilnærming. De må slippe å være utestengte. Anders (påsto) å være en kristen. Det er ikke jeg, men jeg kjenner til historien om den hjemvendte sønn. Jeg mener ikke at vi skal akseptere eller tolerere det de står for, men vi må komme i dialog med de slik at de kommer seg ut av de rabiate tankerekkene de er inne i.

Ensomme gutter som kun blir sittende foran datamaskinen og komme i kontakt med fora som gir de mulighet til å dyrke sin egen misnøye og sitt eget hat. Også folk som fyrer hverandre opp. Jeg og du har et ansvar for å moderere debatter vi er inne i! Vi har et ansvar for å varsle når noen bryter forumregler. Vi har også et ansvar for å prøve å lede folk tilbake til fornuften og tilbake til det jeg anser som Norge. Vi som koser oss med barnetoget foran kongen på 17. mai.

Bry deg om den lille gutten i ditt nærmilgjø. Bry deg og pass på at ikke flere vokser opp til å bli en ny Anders. Alle skal få være med å leke og alle skal ha venner. Inkludering. Bry seg og inkludere.

Det mener jeg .. min naive dust.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4181106.ece

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3196496.ece

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3196496.ece

http://www.dagbladet.no/2011/07/23/nyheter/innenriks/terror/utoya/17425781/

http://www.dagbladet.no/2011/07/23/nyheter/anders_behring_breivik/utoya/bombe/innenriks/17426768/

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080624

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser det spekuleres i bakgrunn og oppvekst her.

På NRK nå nettopp, intervju med en tidligere klassekamerat av Anders, som overhodet ikke kjente igjen beskrivelsene som nå har kommet i media. I oppveksten var han en snill kar som ofte tro til og beskyttet og forsvarte de som ble mobbet, og han hadde også nære venner med innvandrerbakgrunn. Kameraten mente at det som beskrives nå av holdninger og oppførsel, må være endringer som har skjedd ganske nylig.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Huff. For en trist dag. Det er viktig å tenke på at det finnes flere ungdommer der ute akkurat nå som har stått opp idag etter en helvettes-fredag/natt og sliter med traumer og verste er. Å se kommentarene til disse ungdommene etter en slik hendelse beviser bare hvor sterk disse ungdommene er. Hadde bare mange av disse ekstrem-politiske voksne menneskene vært like sterke.

Idag går tankene mine til disse sterke ungdommene, de etterlatte og folket.

Endret av AnneBonny
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tror nok også at det forholder seg slik. En mann som har bodd hele sitt liv i Oslo, uten noen gårdspraksis eller landbruksutdanning kjøper plutselig en gård og starter jordbruk?

Det er mange byfolk som kjøper seg småbruk og lignende uten erfaring. Det ser jo så romantisk ut, så at en mann uten landbruksutdanning kjøper seg gård forunder meg ikke i det hele tatt. Desuten var jorda forpaktet bort.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ingen av oss har bakgrunnen/kunnskapen som behøves for å årsaksforklare mannens handlinger, og for å unngå spekulasjoner er det viktig at vi overlater analysene til de som sitter med kunnskapen og kompetansen til å gjøre nettopp dette.

Vi har ikke hele bildet rundt hva som har skjedd.

Vi vet ingenting om han var alene om dette, eller om han var en del av en større gruppe.

Vi vet ingenting om motivet for handlingen, ut over at han har et nasjonalistisk høyreekstremistisk politisk syn.

Vi vet ingenting om mannen!

Vi vet ingenting om familielivet hans.

Vi vet ingenting om oppveksten hans.

Jeg har mange tanker om dette selv, mange spørsmål, mange antakelser, men jeg innser også at spekulasjoner ikke gagner noen i denne situasjonen, derfor prøver jeg så godt jeg kan å holde mine antakelser, analyser og spekulasjoner for meg selv.

Vi trenger ikke konspirasjonsteorier, utdeling av skyld, ukvalifiserte gjettinger og analyser.

Det vi trenger nå er fakta!

• Liker 2
Gjest margrit
Skrevet

Det er pinlig å se barneskolenivået på noen av innleggene her, på en dag som dette.

Ellers lurer jeg på hvordan det er å være ABB nå. Med nesten 100 liv på samvittigheten, ansvarlig for den dype og ødeleggende sorgen for hundrevis av mennesker, samt hatet og avskydd av et kollektivt Norge og flere millioner mennesker.

Tror du ikke han er superfornøyd? Han har jo sannsynligvis oppnådd akkurat hva han ville. Synd han tydeligvis er for smart til å bare melde seg på paradise hotell i stedet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange byfolk som kjøper seg småbruk og lignende uten erfaring. Det ser jo så romantisk ut, så at en mann uten landbruksutdanning kjøper seg gård forunder meg ikke i det hele tatt. Desuten var jorda forpaktet bort.

Han leide den gården, eide ikke.

Gjest margrit
Skrevet

Det er da totalt usannsynlig at han har kjøpt den gården for å bedrive bonderomantikk! Eller tror du at han kom på i forrige uke at kanskje skal jeg bombe regjeringskvartalet og skyte noen på Utøya?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...