Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor skal vi kaste all form for sivilisert oppførsel og rettstatsprinsipper på havet på grunn av dette? Gjør det oss så mye bedre enn hans oppførsel hvis vi svarer med barbari?

I mine øyne bør ikke dette være en sivil sak i det hele tatt. Dette var et angrep på regjeringen og en politisk organisasjon, og burde være en sak for militære domstoler. Men han kommer nok ikke til å bli utsatt for tortur. Vil nesten si desverre, for i enkelte tilfeller der man må avdekke hva som har skjedd og for å forhindre nye angrep så burde man kunne bruke enkelte former for tortur.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tror faktisk slike mennesker ikke bryr seg. Å kunne begå en slik handling tyder på grunnleggende mangel på empati og omsorg for egne mennesker. Dette er ikke en velfungerende samfunnsborger.

Pøh, det er vel ikke så veldig anderledes tankegang bak hans handlinger enn det enhver soldat må gjøre: regjeringskvartalet og AUF-ungdom er fiender som kan drepes. Så er det om å gjøre å bli tatt slik at propagandaen kan spres for alle vet jo at både presse og alle andre vil grave i dokument.no og alt annet han har etterlatt seg. Dermed får han og "saken" dagesvis med UDELT oppmerksomhet. Da er noen 100 døde og sårede bare nødvendige ofre på "sakens" alter.

For øvrig så spiller det ingen rolle hva han mener om sine handlinger, for når identiteten hans nå er kjent vil han aldri kunne aldri bevege seg i frihet uten at noen dreper han. Det samme gjelder vel egentlig hvis han settes i et fengsel med andre fanger. Det sies at sedelighetsforbrytere står nederst på den sosiale rangstigen i fengsler og er fritt vilt, men jeg vil ikke tro landsforrædere stiller veldig mye sterkere.

Du mener at de kriminelle som han skal dele fengsel med i langvarig soning har så voldsomt opphøyde begreper om menneskeliv at de vil fjerne han fra jordens overflate? Seriøst? Hvem er det som sitter i de samme fengslene, er det ikke de som begår væpnede ran der både politi og sivilbefolkning blir meid ned for pengenes skyld? Eller voldtektsforbrytere som bruker våpen for å tvinge ofrene sine i kne?

Og jeg skal selv innrømme jeg føler et intenst hat mot han, såpass sterkt at jeg håper det kanskje kan bli grunnlag for å benytte en militærdomstol siden det er snakk om forræderi. Hvis vi er heldig så er det kanskje mulig å skyte han på festningen. Men selvfølgelig må vi pumpe han for informasjon først. Og jeg håper de som gjør det gir beng i menneskrerettigheter under avhør...

Ja la nå endelig politiet utføre politivold mot han slik at enhver opplysning han kommer med ikke kan brukes i retten. Han er forøvrig ikke tiltalt for forræderi. Ikke synes jeg dødsstraff er tingen heller, hvorfor skal han slippe så lett unna?

Nei, la han sone hele straffen, og deretter kan han jo være i forvaring tilsvarende lenge og vips så var det livet over.

Skrevet

Dette var ikke en krigshandling, men en terrorhandling og en massakre med (antagelig) et ekstrem-politisk motiv. En handling som bryter med mange prinsipper innenfor demokrati, ytringsfrihet, sivilisert oppførsel, menneskelighet, rettsprinsipper og lovverk. Vi vil synke ned på et lavere nivå om vi svarer med å selv bryte disse fundamentale prinsippene som vår sivilisasjon bygger på.

Jeg likte Stoltenbergs utsagn om at vi skal svare på dette med mer demokrati. Vi skal fortsette å være en sivilisert rettstat, det er slik vi viser at vi er sterke og hevet over det barbariske og primitive voldsnivået til ABB.

• Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

Pøh, det er vel ikke så veldig anderledes tankegang bak hans handlinger enn det enhver soldat må gjøre: regjeringskvartalet og AUF-ungdom er fiender som kan drepes. Så er det om å gjøre å bli tatt slik at propagandaen kan spres for alle vet jo at både presse og alle andre vil grave i dokument.no og alt annet han har etterlatt seg. Dermed får han og "saken" dagesvis med UDELT oppmerksomhet. Da er noen 100 døde og sårede bare nødvendige ofre på "sakens" alter.

Tull. Jeg er enige i den politiske agendaen hans, men likevel: Man er faktisk ikke spesielt empatisk dersom man iverksetter slike handlinger. En vanlig militær soldat har ikke for vane å sette av bilbomber mot regjeringsbygninger eller drepe ungdommer på leir.

Du mener at de kriminelle som han skal dele fengsel med i langvarig soning har så voldsomt opphøyde begreper om menneskeliv at de vil fjerne han fra jordens overflate? Seriøst? Hvem er det som sitter i de samme fengslene, er det ikke de som begår væpnede ran der både politi og sivilbefolkning blir meid ned for pengenes skyld? Eller voldtektsforbrytere som bruker våpen for å tvinge ofrene sine i kne?

Det er skrevet mye om sosial rangordning i fengsler. Blant annet er det et velkjent faktum at sedelighetsforbrytere ikke har det spesielt greit i fengsel, da de mild sagt blir sett ned på, selv av andre medfanger. De involverte i baneheia saken ble jo også holdt unna de andre fangene en god stund.

Man kan ikke utelukke at dette også vil gjelder såpass grove handlinger som dette. De fleste i fengsel begår faktisk ikke såpass drøye handlinger som dette

Ja la nå endelig politiet utføre politivold mot han slik at enhver opplysning han kommer med ikke kan brukes i retten. Han er forøvrig ikke tiltalt for forræderi. Ikke synes jeg dødsstraff er tingen heller, hvorfor skal han slippe så lett unna?

Nei, la han sone hele straffen, og deretter kan han jo være i forvaring tilsvarende lenge og vips så var det livet over.

Det er derfor dette burde være en militær sak, og ikke en sivil sak. Han er en forræeder og morder på lik linje med Quisling.

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

En liten historie, min samboer kommer fra Libya. Han er født og oppvokst under en av verdens mest autoritære og voldelige ledere. I Libya hadde tortur vært en mild beskrivelse av hva som hadde ventet ABB. I går satt min samboer og så på Stoltenberg snakke om å stå sammen, støtte de som lider og svare på angrepet med mer demokrati på en verdig og rolig måte. Min samboers respons var "Det er derfor jeg skulle ønske vi hadde en Stoltenberg. Alle land skulle ha hatt en Stoltenberg, da hadde verden vært et bedre sted.". Ikke nødvendigvis fordi han er enig med APs politikk i et og alt, tidligere har han ment at Stoltenberg virker litt tam. Men fordi måten statsministeren vår svarte på, demokrati mot vold og drap, fremfor oppfordringer om å jakte folk ned eller å svare med blod, tortur og drap, viser et ønske om å verne om de viktigste prinsippene og verdiene i samfunnet vårt. Vi er bedre enn ABB, vi skal ikke synke ned til hans nivå. Han skal ikke få ødelegge landet og samfunnet vårt. Til tross for at jeg forstår folks svært menneskelige behov for blod, rettferdighet og hevn, så syntes jeg verdiene våre om vern om menneskets liv og ukrenkelighet er for viktig til at staten skal opptre som torturist og bøddel for å stille blodtørsten.

Om vi kommer oss ut av dette, uten å synke ned til ABBs nivå eller å miste det som gjør landet vårt så godt å bo i underveis, så er det et sunnhetstegn. Da har vi virkelig grunn til å være stolte av oss selv og landet vårt.

• Liker 19
Gjest Vampen
Skrevet

Og en ting til, jeg skulle ønske alle ville ignorere alle hat-gruppene på FB. Ikke gi ham den oppmerksomheten. Fokuser heller på de gruppene som er til støtte for ofrene og og som sørger over tragedien som har truffet Norge.

• Liker 10
Skrevet

En liten historie, min samboer kommer fra Libya. Han er født og oppvokst under en av verdens mest autoritære og voldelige ledere. I Libya hadde tortur vært en mild beskrivelse av hva som hadde ventet ABB. I går satt min samboer og så på Stoltenberg snakke om å stå sammen, støtte de som lider og svare på angrepet med mer demokrati på en verdig og rolig måte. Min samboers respons var "Det er derfor jeg skulle ønske vi hadde en Stoltenberg. Alle land skulle ha hatt en Stoltenberg, da hadde verden vært et bedre sted.". Ikke nødvendigvis fordi han er enig med APs politikk i et og alt, tidligere har han ment at Stoltenberg virker litt tam. Men fordi måten statsministeren vår svarte på, demokrati mot vold og drap, fremfor oppfordringer om å jakte folk ned eller å svare med blod, tortur og drap, viser et ønske om å verne om de viktigste prinsippene og verdiene i samfunnet vårt. Vi er bedre enn ABB, vi skal ikke synke ned til hans nivå. Han skal ikke få ødelegge landet og samfunnet vårt. Til tross for at jeg forstår folks svært menneskelige behov for blod, rettferdighet og hevn, så syntes jeg verdiene våre om vern om menneskets liv og ukrenkelighet er for viktig til at staten skal opptre som torturist og bøddel for å stille blodtørsten.

Om vi kommer oss ut av dette, uten å synke ned til ABBs nivå eller å miste det som gjør landet vårt så godt å bo i underveis, så er det et sunnhetstegn. Da har vi virkelig grunn til å være stolte av oss selv og landet vårt.

:takke:

• Liker 1
Skrevet

:takke:

• Liker 2
Skrevet

Det er derfor dette burde være en militær sak, og ikke en sivil sak. Han er en forræeder og morder på lik linje med Quisling.

"Militær sak"? I Norge er mord politisak. Militæret sysler med å forsvare landets grenser. Hvor er det du tror at du befinner deg, egentlig? I en bananrepublikk? Myanmar? Vi har et maktfordelingsprinsipp her i landet, og det er en av de tingene som gjør det til et bra land å leve i. Militærsak. Herregud. Pass deg for hva du ønsker deg.

• Liker 4
Gjest KateW
Skrevet

Jobbe litt med intervjuteknikk, kanskje? Når du står og intervjuer et gråtende, skjelvende ungt menneske, så burde det være unødvendig å spørre: "Hvordan har du det nå?"

• Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

Syns det er søkt å si han er en forræder. Han har riktignok angrepet regjeringskvartalet men ikke med hensikt om å hjelpe en ytre fiende. Han er en massemorder og jeg mener han bør få livstid og forvaring ut livet. Det er verre enn dødsstraff syns jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

"Militær sak"? I Norge er mord politisak. Militæret sysler med å forsvare landets grenser. Hvor er det du tror at du befinner deg, egentlig? I en bananrepublikk? Myanmar? Vi har et maktfordelingsprinsipp her i landet, og det er en av de tingene som gjør det til et bra land å leve i. Militærsak. Herregud. Pass deg for hva du ønsker deg.

Jeg passer meg veldig fint for det jeg ønsker meg. Jeg er enig i at mord er en sivilsak. Hadde det "bare" vært mord av 84 personer på utøya så kunne jeg vært enig.

Men dette var både et angrep mot regjeringen og en politisk organisasjon. Da er det ikke lenger et ordinært mord, men et angrep på Norge og terrorisme, som i mange land er en sak for militæret. Jeg sier bare at det også burde vært slik i Norge.

Skrevet

Hvordan er det verre å peke på sammenhenger der, enn å konkludere med at han er et produkt av dårlige foreldre eller mobbing på skolen?

Nei det er jo noe HELT annet. Da er det greit, å diskutere bedre fungerende barnevern og større fokus på mobbing. Men å diskutere bedre fungerende innvandringspolitikk og større fokus på rettferdig behandling av norske borgere? Nei fy og fy.

Han er en morder. Den politiske agendaen han måtte ha, har han tilegnet seg selv, og hans handlinger kan ikke fremstilles som et produkt av noen politikk, eller av andre menneskers handlinger. De her helt og holdent hans egne.

• Liker 2
Skrevet (endret)

må bare si at det kom ikke som no sjokk for meg at no slikt ville skje i norge.men det som sjokkerer meg er at det er en politiker eller hva han er

som gjorde det.det er for jævlig.stakkars de som har opplevd dette.alle de skada og de som sitter igjen osv :(

tydelighvis en jævla SYK mann i alle fall.

Endret av bertelina
Gjest Gjest
Skrevet

Syns det er søkt å si han er en forræder. Han har riktignok angrepet regjeringskvartalet men ikke med hensikt om å hjelpe en ytre fiende. Han er en massemorder og jeg mener han bør få livstid og forvaring ut livet. Det er verre enn dødsstraff syns jeg.

Jeg er faktisk uenig i det. Krigføring er forandret seg vesentlig siden den kalde krigen og de store verdenskrigene. Det er i dag mye mindre sannsynlighet for å bli angrepet av en annen nasjon grunnet militære og politiske føderasjoner som Nato og EU enn det var før. Dessuten muliggjør teknologien at man kan oppdage slike angrep lenge før de skjer og vil i mange tilfeller umuliggjøre konvensjonelle angrep. Og det er bra, for det holder mange nasjoner på "matta".

Derimot har vi ikke noe fullgodt forsvar for politiske eller religiøse eller andre som ønsker å angripe en nasjon på grunnlag av deres overbevisninger. Anders er en slik mann, og sett i lys av en endret trusselsituasjon så mener jeg at forræderibegrept også bør gjelder slike selv om de mest sannsynlig ikke har hjulpet en fremmed nasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Det er skrevet mye om sosial rangordning i fengsler.

Det har det, blant annet at det er en myte at overgripere får så mye tyn i fengselet. Snakker du med de innsatte på feks Ila kan de fortelle deg at bak murene går alle og mener at de selv er uskyldige, og derfor kan de ikke ta stilling til hverandres dommer. Hovedfokuset er å sone sin egen straff, og komme seg gjennom det på en minst mulig belastende måte, og da holder man hodet lavt, nikker til naboen i matkøen og passer sine egne saker. At det eksisterer noe slags "rettferdighet" i fengsel er en moderne myte som har oppstått fordi vi trenger en slik trøstetanke, og så mange av oss har mistet troen på evig pinsel etter døden. Og mange som har sonet ferdig fyrer opp under dette, siden det setter dem selv i et bedre lys dersom de lyver på seg å ha vært slem med overgripere.

• Liker 2
Skrevet

Ville det hatt noe å si? Dødsstraff for landsforræderi ble fjernet i 1979. Ikke at han fortjener den lette utveien uansett.

Gjest Gjest
Skrevet

Det har det, blant annet at det er en myte at overgripere får så mye tyn i fengselet. Snakker du med de innsatte på feks Ila kan de fortelle deg at bak murene går alle og mener at de selv er uskyldige, og derfor kan de ikke ta stilling til hverandres dommer. Hovedfokuset er å sone sin egen straff, og komme seg gjennom det på en minst mulig belastende måte, og da holder man hodet lavt, nikker til naboen i matkøen og passer sine egne saker. At det eksisterer noe slags "rettferdighet" i fengsel er en moderne myte som har oppstått fordi vi trenger en slik trøstetanke, og så mange av oss har mistet troen på evig pinsel etter døden. Og mange som har sonet ferdig fyrer opp under dette, siden det setter dem selv i et bedre lys dersom de lyver på seg å ha vært slem med overgripere.

Det kommer helt an på hvilket fengsel og hvem du sitter sammen med. Selvfølgelig er det mange historier og sikkert mange som har sluppet billig unna, men det er også mange som faktisk har blitt tynet ganske mye.

Jeg er dog enig i at alle mener de er uskylddige, men det vil nok være vanskelig for Anders å hevdet det.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg passer meg veldig fint for det jeg ønsker meg. Jeg er enig i at mord er en sivilsak. Hadde det "bare" vært mord av 84 personer på utøya så kunne jeg vært enig.

Men dette var både et angrep mot regjeringen og en politisk organisasjon. Da er det ikke lenger et ordinært mord, men et angrep på Norge og terrorisme, som i mange land er en sak for militæret. Jeg sier bare at det også burde vært slik i Norge.

Så det du ønsker er å opphøye han til en martyr med en politisk agenda med mål om å ødelegge regjering i håp om at andre politiske krefter slipper til? Vi andre er mer enn fornøyd med at han er en morder med litt forskjellige metoder brukt på samme dag.

Skulle vi latt militæret henrette han blir han jo en større martyr. La han heller kose seg i et fengsel, og hvis han blir uglesett av de andre fangene har han jo valgt det selv.

Det finnes politiske fanger som kjemper kamper mot diktatur. Jeg vet forskjellen - jeg (og ikke Norge heller) har ingen interesse av å opphøye han til en martyr. La han bli dømt og ta straffen som den simple forbryteren han er.

Skrevet

De landene som har denne ordningen, er enten rene diktaturer, eller i de tilfellene der de i andre henseende er demokratiske nasjoner, kritiseres sterkt for den. Som USA og deres mellomting mellom konsentrasjonsleire og fengsler på Cuba, og den britiske hærens fengsler i Irland. Og uansett: Vi har hat EN slik tildragelse siden andre verdenskrig. Jeg syns det ville være litt drøyt å legge om hele samfunnet til ære for èn skarve morder. Det er han faen ikke verdt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...