Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest margrit
Skrevet

Drev han ikke en gård også? Dyrket grønnsaker? Da kan det jo være at han faktisk har brukt noe av gjødselen til dette.

Han har hatt den gården i en måneds tid. Tror faktisk ikke det har vært dyrket noe som helst der siden de dyrket cannabis der i 2006.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er noe her i denne saken som skurrer for meg. Jeg har allerede skrevet et innlegg hvor jeg påpeker at denne norske personer helt klart mangler noe i topplokket som vi andre har, bl.a. empati. Han er jo iskald når han rolig kan gå rundt å henrette unge mennesker på den måten og i flere titalls. Han er også iskald når han kan sette av en bombe midt i Oslo sentrum. Når han i tillegg drar fra stedet ønsker han ikke se ødeleggelsene, han vil bare at det skal skje, noe som tyder på at det kanskje er en avledningsmanør? Ikke sikker på den. Uansett, det som skurrer er dette: Han kan ikke ha vært alene.

For det første, det er vanlig at psykisk ustabile personer foretar massakre mot andre mennesker hvis de føler at de selv har blitt oversett eller har opplevd noe tidligere i livet som gjør at de kan blokkere ut sine egne følelser og moraler for å drepe andre mennesker. Dette så vi f.eks. i disse skolemassakrene i USA hvor en utelatt person kunne gå inn på en skole og skyte ned allle han møtte i gangen. Skytingen på Utøya er ganske lik denne hendelsen. Bortsett fra...

For det første så må det foreligge et konkret motiv da dette har rammet politiske styringssett. Og det er garantert et angrep mot AP da jeg regner med at AUF var hovedmålet. Da er det en ting til som skurrer: Hvorfor drepe ungdommmen på Utøya med gevær dersom målet var å drepe så mange som mulig? Ville det ikke da vært lettere og plassert bomben på Utøya istedet for Oslo sentrum? For det andre, alt dette krever MYYYYE planlegging. Den minste lille detalj kan gå feil. Noe som kjennetegner en psykisk ustabil person er nettopp det, han er ustabil. Dermed har han kanskje ikke helt kontroll over eget sinn og sin egen psyke. Det betyr at han ikke har anledning til å planlegge absolutt alt, fordi han ikke kan ha kontroll på tingene rundt seg. I skolemassakrene var dette "spontan"-handlinger som var delvis planlagt. Ergo, selve handlingen å drepe mennesker på en skole det var planlagt, men ikke fremgangsmåten. Her var også fremgangsmåten nøye planlagt!! Hvordan kan en psykisk ustabil person gjøre det? Og alene?

Nei, her må det være et større nettverk i bildet. Det må være bakmenn som har planlagt hendelsen for den kalde Anders som var såpass psykisk syk at han kunne utføre handlingen.

Tror du tar helt feil.

Anders var såpass intelligent at han sikkert uten problemer fant ut online hvordan man lager (antakelig) C4, og skaffet seg nødvendig utstyr.

Han har nok en hjerne som er sterkere narsissistisk enn andre mennesker, helt til det ekstreme. Han hadde bostedsadresse hos mor. Jeg vet ikke om han hadde særlig med bekjentskaper, eller kjæreste. Det er lite som tyder på emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Han var sikkert isolert, akkurat som han må ha isolert seg fra sympati med andre mennesker, for å kunne drepe dem.

Like personlighetsprofiler finner man tidligere, sist ved skolemassakrene i winnenden ved stuttgart. http://www.ovb-online.de/nachrichten/deutschland/amoklaeufer-winnenden-litt-persoenlichkeitsstoerung-1041188.html

http://www.derwesten.de/nachrichten/Tim-K-hatte-Persoenlichkeitsstoerung-id4041089.html

Dette er svært interessant lesing, og kanskje samfunnet skulle sett mer på om det er noe som kan gjøres for å enten avlive, eller hjelpe denne menneskegruppen.

Skrevet

De som utfører slikt fortjener ikke å leve. Det gjør ikke meg ond fordi jeg ønsker han død. Der er stor forskjell på å drepe uskyldige kontra å drepe noen som har drept uskyldige.

Vold avler vold. At man ønsker en slik person død er forståelig, men det praktiske rundt en slik tanke er jo at man må innføre dødsstraff. Da er vi tilbake til øye for øye - tann for tann tankegangen, og uavhengig av hvor groteskt og ondsinnet denne handlingen er, så er statsautorisert mord feil.

Gjest Gjest
Skrevet

Drev han ikke en gård også? Dyrket grønnsaker? Da kan det jo være at han faktisk har brukt noe av gjødselen til dette.

Gården og firmaet hans var vel et middel for å få mulighet til å bestille så enorme mengder gjødsel av Felleskjøpet uten å vekke mistanke.

Skrevet

Jeg syns det er ekkelt at flere som var på øya mener det var to skyttere. :tristbla:

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns det er ekkelt at flere som var på øya mener det var to skyttere. :tristbla:

Det er vel det mest logiske at det fins to gjerningsmenn, kanskje fler. Hvor befinner den personen seg nå, det lurer jeg på. Hvis den personen også hadde riktig politiuniform kunne han jo glidd inn i mengden...

Gjest Gjest
Skrevet

Ja... jeg har en far som var 200 meter fra bomben, og en av ungene jeg jobber med er trolig død. Min far er i "sikkerhet" nå, men man blir paranoid av slikt.

Skrevet

Får håpe at det ikke stemmer.

Gjest Blondie65
Skrevet

Han har hatt den gården i en måneds tid. Tror faktisk ikke det har vært dyrket noe som helst der siden de dyrket cannabis der i 2006.

Han har nok hatt gården lenger. Firmaet hans ble opprettet i 2009.

Han har hatt registrert adresse på gården i en måneds tid. Gjødselen ble kjøpt før registrert flyttemelding.

Jeg håper du tar feil, men frykter at du har rett.

AnonymBruker
Skrevet

http://cwaldorf.blogg.no/

Hvor usympatisk og empatiløs går det ann å bli!?

Jeg skjønner at det mest sannsynlig er ment sarkastisk og for å provosere, noe den definitivt gjør. Men er det ikke mulig å få rapportert dette!? Skulle helst sett at bloggen fjernes totalt!

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Han har hatt registrert adresse på gården i en måneds tid. Gjødselen ble kjøpt før registrert flyttemelding.

Jeg tror nok også at det forholder seg slik. En mann som har bodd hele sitt liv i Oslo, uten noen gårdspraksis eller landbruksutdanning kjøper plutselig en gård og starter jordbruk?

Gjest Rosemor
Skrevet

Han hadde gitt uttrykk for at planene var å dyrke grønnsaker, men gårdsdriften var ikke satt i gang.

Da den siktede 32-åringen kom til Vålstua Gård på Åsta i april i år, startet han ikke opp med gårdsproduksjon, men valgte å forpakte bort rundt 100 mål hvor det ble produsert gress.

Senest for halvannen uke siden snakket gårdbrukeren som har produsert gress på Vålstua Gård med Anders Behring Breivik.

http://www.dagbladet.no/2011/07/23/nyheter/innenriks/terror/utoya/17428047/

Gjest margrit
Skrevet

Jeg håper og jeg tar feil. Men ikke søren om jeg kommer til å oppholde meg i store folkemengder før dette er avklart.

Skrevet

Det er pinlig å se barneskolenivået på noen av innleggene her, på en dag som dette.

Ellers lurer jeg på hvordan det er å være ABB nå. Med nesten 100 liv på samvittigheten, ansvarlig for den dype og ødeleggende sorgen for hundrevis av mennesker, samt hatet og avskydd av et kollektivt Norge og flere millioner mennesker.

Skrevet

NRK melder om 85 bekreftede døde på Utøya :tristbla:

Gjest Gjest
Skrevet

http://cwaldorf.blogg.no/

Hvor usympatisk og empatiløs går det ann å bli!?

Jeg skjønner at det mest sannsynlig er ment sarkastisk og for å provosere, noe den definitivt gjør. Men er det ikke mulig å få rapportert dette!? Skulle helst sett at bloggen fjernes totalt!

Hvorfor? Om vi skal innføre sensur på tind som faktisk kun er usmakelig (riktignok ekstremt usmakelig) så kommer ting til å balle på seg raskt.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er pinlig å se barneskolenivået på noen av innleggene her, på en dag som dette.

Ellers lurer jeg på hvordan det er å være ABB nå. Med nesten 100 liv på samvittigheten, ansvarlig for den dype og ødeleggende sorgen for hundrevis av mennesker, samt hatet og avskydd av et kollektivt Norge og flere millioner mennesker.

Jeg tror faktisk slike mennesker ikke bryr seg. Å kunne begå en slik handling tyder på grunnleggende mangel på empati og omsorg for egne mennesker. Dette er ikke en velfungerende samfunnsborger.

For øvrig så spiller det ingen rolle hva han mener om sine handlinger, for når identiteten hans nå er kjent vil han aldri kunne aldri bevege seg i frihet uten at noen dreper han. Det samme gjelder vel egentlig hvis han settes i et fengsel med andre fanger. Det sies at sedelighetsforbrytere står nederst på den sosiale rangstigen i fengsler og er fritt vilt, men jeg vil ikke tro landsforrædere stiller veldig mye sterkere.

Og jeg skal selv innrømme jeg føler et intenst hat mot han, såpass sterkt at jeg håper det kanskje kan bli grunnlag for å benytte en militærdomstol siden det er snakk om forræderi. Hvis vi er heldig så er det kanskje mulig å skyte han på festningen. Men selvfølgelig må vi pumpe han for informasjon først. Og jeg håper de som gjør det gir beng i menneskrerettigheter under avhør...

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal vi kaste all form for sivilisert oppførsel og rettstatsprinsipper på havet på grunn av dette? Gjør det oss så mye bedre enn hans oppførsel hvis vi svarer med barbari?

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...