Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enda værre? Den er da for f ille nok! Respektløst av deg og si noe sånt.

Nei, det er ikke respektløst. Det er kyniske fakta. Det er ille det som har skjedd nå, men det hadde vært enda værre dersom gjerningsmannen hadde blåst Gardermoen i lufta på et travelt tidspunkt. Da hadde vi fort snakket om hudretalls døde.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke det er rart at folk tenker "muslim" når noe som dette skjer. Greit, man trenger ikke hyle det ut, men med tanke på tidligere terrorangrep i andre land, så skal jeg gjerne innrømme at tanken streifet meg. Men da er det jo selvfølgelig snakk om ekstremister, og ikke majoriteten av muslimer i verden. Vi har råtne egg i alle religioner og samfunn. Nå viser det seg at det er snakk om en nordmann, men man vurderer jo alle scenarier før man faktisk vet.

Uansett nasjonalitet, så er dette en forferdelig handling, og jeg forstår virkelig ikke hva som skjer i hodet på sånne folk.

• Liker 6
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fatter ikke at noen er så redde for å tenke tanken at dette kan være begått av islamister. Man må ha lov til å diskutere dette uten å bli beskyldt for å være rasist. Det er ingen som har snakket om å jakte på muslimer eller skylde på muslimer generetlt, men tatt i betraktning angrepene i New York, Madrid og London o.l. så er det logisk å anta en mulighet for et islamistisk angrep, spesielt med tanke på at diverse despoter i islamistiske grupperinger har truet vesten og/eller Norge spesifikt tidligere.

Det er heller ingen som har konstantert at det er slik, det dreier seg kun om å åpne muligheten for det. Til nå ser det ut til at det ikke er islamister involvert i angrepet på utøya, men man bør fortsatt ikke lukke muligheten for dette her heller, for det er ingen regel som sier at en islamist skal være av arabisk opprinnelse eller arabisk statsborger.

• Liker 1
Gjest Anonym
Skrevet

Skal ikke spekulere i årsaksammenheng, men jeg ville bare ytre det at om det hadde vært sånne islamistiske terrorister så ville jeg klandret innvandringsindustrien og de som presser oss til å tolerere sånne vrangforestilte menneskesyn.

Men det var det kanskje ikke?

Uansett så håper jeg vi ikke får et sånt forferdelig overvåkningssamfunn med begrenset personlig frihet. Det kan være politiske grupper, nyhetene sa det?

Fyren gikk jo rett etter regjeringsbygget og AP sin ungdomsorganisasjon.

Kanskje en sånn einstøing, vi får vente å se.

Det jeg mente er at angrepet bunnet i irrasjonelt hat. Da er det jo egentlig hatet som er årsaken. Ikke politikk eller religion. Det er derfor jeg mente at det kanskje ikke hadde noe med religion eller politikk å gjøre. Det blir som oftest brukt bare som en unnskyldning for å angripe andre og for å ansvarsskrive og rettferdiggjøre egne handlinger.

Tenker litt på han som angrep og drepte hun Anna Lindh i Sverige.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter å ser på TV å er bare kjempelei meg. For en tragedie.

Det som gjør størst inntrykk på meg er episoden på Utøya. Her var det ungdom fra 13 - 14 års alderen som ble skadet og drept.

En person har faktisk utført massemord mot uskyldige barn og ungdom. Jeg har ikke ord...

Klart jeg er preget av bombeeksplosjonen i Oslo også, men når barn rammes så hardt så gjør det inntrykk...

Tenker på alle som er rammet på en eller annen måte idag og på pårørende... :tristbla:

AnonymBruker
Skrevet

Den tanken som streifet meg da jeg leste om dette, var bombingen i Oklahoma i -95, ikke vet jeg hvorfor, men tror det kanskje har med enkelte likhetstrekk mellom sakene. Ikke ville jeg spekulere om saken, da jeg synes det er drøyt det jeg har sett enkelte skrive på fjasbok og her forøvrig.

Det som har skjedd i dag har uansett vært en ufattelig trist tragedie.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte hører man at nordmenn står bak bombing? Nettopp. Derfor diskuteres andre grunner først.

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke til å unngå at det blir spekulasjoner mht hvem som kan gjøre slike grusomme overgrep.

a)

Vi vet at Gadaffi har penger til å kjøpe både kompetanse og en stor nok "hær" til å planlegge å gjennomføre dette. Han har vist gjennom drap av Libyere at han md glede dreper enhver som kan finne på å være uenig med han. Grunnen til at Norge er mål for slike hendelser er at vi har bombet hans bolig og infrastruktur og sansynligvis drept en god del av hans soldater.

b)

Vi vet at Israel har økonomi og kompetanse til å gjennomføre slike handlinger og samtidig får det til å se ut som om det er andre som har gjennomført det. Det erbare noen få år siden Israel skjøt mot diplomater fra EU så hele kortesjen måtte kjøre så steinspruten stod for å unngå å bli drept. Som kjent har Israel også sendt sine drapsmenn til Norge tidligere og drept uskyldige. Norge er ekstremt upopulære blandt en del jøder/ekstremister, ikke minst fordi vi godkjente Palestinas ambasade i Norge for kort tid siden.

c)Al Quadia vet vi gjennom angrep på hotellet i India samt massevis av selvmordsbombere kan gjøre slike ting. De har sine folk i Afghanistan, Iran, Somalia, Pakistan og div andre steder, og har med stor sansynlighet også folk i Norge fordi vi har våre soldater i Afghanistan som bl.a. har drept mange av deres sympatisører i Taliban.

Vi er med andre ord upopulære både blandt Jødene og Muslimene, og begge er skruppelløse nok til å drepe uskyldige med kaldt blod.

Men kansje kan dette få øynene opp for at vi ikke nødvendigvis skal kaste oss inn i enhver krig som andre kjemper. Sverige har klokelig holdt seg borte fra veldig mye og på denne måten ungått en del av konfliktene. Danmark har provosert muslimene med sine tegninger og det har kostet danskene mye. Finnene har forsøkt å beskytte Palestinerene som flyktet fra henrettelser og krig i Israel, men det medførte at finnene måtte bøte med livet til flere soldater som, slik Israel så det, tok parti for Palestinerene når Israelerene ønsket å drepe dem.

Jeg tror vi må innse at vi lever i en tøff, tøff verden og at OM vi skal blande oss inn i noen kriger, enten det er å støtte Palestinere eller andre, så bør vi gjøre det ved å gi økonomisk støtte + våpen slik en del land har gjort i mange år ovenfor flere nasjoner.

Jeg synes dette var en interesant vinkling i og med at det nå foreligger teorier om at det er en høyre ekstremist (men ikke Nazist). Dermed kan det være en som forsvarer Israel og FrP's holdning. Vi vet at Israelske politikere HATER Ap (Ap får ikke engang innreisetillatelse til Israel eller Palestina), og Israelerene er inteligente nok til å skjule sine spor. Israel er fly forbannet på Ap for at Norge har anerkjent Palestinerenes ambasade i Norge.

FrP's hat ovenfor Ap kjenner alle i Norge. Jeg tror jeg med ganske stor sikkerhet kan si at FrP ikke støtter en slik terrorhandling selv om det er Ap tilhengere som er sterkest berørt, men det kan være andre i det høyre ekstreme miljøet rundt FrP som har vært hyggelige ovenfor Israelske militære og tilkjennegitt informasjon som har gjort det enklere å skape terrorbombing og deretter skjule sporene. Normalt sett ville sansynligvis Israel benyttet en Muslim til å plassere bombene, men de fant kansje ingen de kunne bruke.

• Liker 1
Skrevet

Tråden ryddet for spekulasjoner/ryktespredning.

Skrevet (endret)
Jeg synes dette var en interesant vinkling i og med at det nå foreligger teorier om at det er en høyre ekstremist (men ikke Nazist). Dermed kan det være en som forsvarer Israel og FrP's holdning.

Hvor har du dette fra? En nynazist vil aldri støtte Israel.

Endret av hulaboer
  • Liker 2
Skrevet

Hvor har du dette fra? En nynazist vil aldri støtte Israel.

Nei, men Israel hadde sikkert ikke hatt noe imot om de kunne få vinklet det til at det er høyreekstremister som står bak dette dersom Israel skulle være involvert.

Skrevet

Tråden igjen ryddet for spekulasjoner. Alle spekulasjoner knyttet til gjerningsmannens identitet vil bli fjernet. Spørsmål om moderering tas på PM.

Skrevet

Hva slags Quisling det er snakk om kommer vi til å få vite. En slik sviker mot landet sitt har vi heldigvis ikke hatt her i landet på over 50 år.

Huff nå viste de akkurat helikopterbilder fra Utøya igjen. Jeg får helt vondt av bildene av barnelik i strandkanten.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

og jeg forstår virkelig ikke hva som skjer i hodet på sånne folk.

Når de som benekter at allah/gud/whatever er fantasi ikke anseès som avvikere så blir det vel sånn. Det kunne vært hevn for Norge sin deltakelse i libya/afghanistan...som er et fair game i krig. Da er det jo lov å drepe sine motstander, hvor banalt det nå enn høres ut.

Men her virker det som AP var målet. Ikke vestlige.

Einstøing som har tørna eller høyreradikal? LOL, folk blir så skråsikre på at det ikke var muslimsk terrorisme pga at fyren var hvit... :gjeiper:

Gjest Silvermist
Skrevet

TV2 viste nå et sladdet bilde av 32-åringen. Bildet viser en meget karakteristisk hårfrisyre, og det er mistanker om at han tilhører et høyreekstremistisk miljø.

Syke jævelen.

• Liker 1
Skrevet

En meget beveget konge. Det var lett å se på han at var dypt rystet av det som har skjedd.

post-4905-0-09721200-1311374965_thumb.jp

• Liker 2
Skrevet

Påstått bilde av gjerningsmann ble lagt ut, og slettet. Hvilket er bare bra. Måtte han lide en stille død og bare forsvinne. Det er OFRENE vi skal huske, IKKE gjerningsmannen! Måtte de alle bli glemt for evig og alltid.

• Liker 3
Skrevet

Tråden er igjen ryddet. Vi ber dere om å holde dere unna spekulasjoner/forsøk på identifisering av gjerningsmann. Alle innlegg som inneholder slik informasjon vil bli fjernet, og ved gjentatte regelbrudd vil man risikere utestenging.

• Liker 2
Gjest Silvermist
Skrevet

Bildet av mannen vises gang på gang i TV2s nyhetssending som pågår i dette øyeblikk. Dette er ikke rykter og sladder, bildet publiseres som sagt i pågående sending.

• Liker 2
Gjest Aliyyah
Skrevet

Håper på en måte at det er en av oss. Om det er en av oss, så var det "bare" en veldig forstyrra mann og ikke at terroristene fra Asia har kommet for å ta oss.

Det er litt fælt å være enig i at jeg også håper på at det er en av dere, for hvis det faktisk viser seg at det kun er EN som har stått bak begge angrepene, så er det snakk om en enkelthendelse. Internasjonal terror er noe annet for da hadde det vært en varig trussel som hadde medført større varige endringer.

Ikke at det ene er noe bedre enn det andre. Jeg klarer ennå ikke helt å ta det inn- jeg satt tross alt hjemme og så på tv. Det var uvirkelig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...