Gå til innhold

Amerikansk pitbullterrier ?!


Gjest krystallen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En venn av meg har amstaff. Utrolig flott hund! Har ikke møtt den, men sett mange bilder og hørt mye om den. Han er en stolt hundepappa :fnise:

Nå er ikke hunden hans ulovlig da, ettersom han fikk den før lovforbudet kom. Men han har ikke lov til å selge, omplassere eller bruke den i avl.

Flott rase, synd den er blitt ulovlig.

Endret av Tonje!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun de som hadde før rasen ble ulovlig bør ha den, mtp at hunden må bøte med livet om det blir oppdaga (ganske høg sannsynlighet).

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ikke du har tenkt å skaffe deg en slik hund, for det er toppen på egoisme når man vet at du må avlive hunden når den blir oppdaget. Det er alltid en som vil anmelde deg, og da må hunden din bøte med livet på grunn av din egen egoisme.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun de som hadde før rasen ble ulovlig bør ha den, mtp at hunden må bøte med livet om det blir oppdaga (ganske høg sannsynlighet).

Jeg håper ikke du har tenkt å skaffe deg en slik hund, for det er toppen på egoisme når man vet at du må avlive hunden når den blir oppdaget. Det er alltid en som vil anmelde deg, og da må hunden din bøte med livet på grunn av din egen egoisme.

Enig.

Kanskje utenom det at det alltid vil være en som anmelder, det stemmer nok ikke. Men det er bare ikke verdt det, å ta den sjansen.

Endret av Tonje!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Sheltie ble angrepet av en slik hund og hang i kjeften på den i 15 minutter! Den er jo så snill sa eieren!? Javel, bikkjer slåss men 8 kg mot 40 kilo holdt på å ende veldig tragisk for min hund! Trykkskader i nakken og nekrose i et område på 6x10cm! Veterinærbesøk og operasjoner i 4 marerittlignende måneder. Men hun var heldig og overlevde!

Jeg tenker ofte på hvilket ansvar det egentlig er med å ha en slik hund! Hva om pitbullen kommer i konflikt med et menneske(barn)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min Sheltie ble angrepet av en slik hund og hang i kjeften på den i 15 minutter! Den er jo så snill sa eieren!? Javel, bikkjer slåss men 8 kg mot 40 kilo holdt på å ende veldig tragisk for min hund! Trykkskader i nakken og nekrose i et område på 6x10cm! Veterinærbesøk og operasjoner i 4 marerittlignende måneder. Men hun var heldig og overlevde!

Jeg tenker ofte på hvilket ansvar det egentlig er med å ha en slik hund! Hva om pitbullen kommer i konflikt med et menneske(barn)?

Dumt at du hadde en ubehagelig opplevelse med en slik hund, men ikke tro at alle amstaffer er aggressive. De er sinnssykt sterke ja, men det er veldig mange andre raser som er akkurat like sterke. En amstaff med sosiale problemer er et resultat av en dårlig eier, og kun det!

Ellers er jeg enig i at det er egoistisk å skaffe seg en slik hund da de er ulovlige, og mest sannsynlig kommer til å bli avlivet. Skaff deg heller en Engelsk Staffordshire Bull Terrier, en "miniamstaff" som er helt lovlig i Norge. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Sheltie ble angrepet av en slik hund og hang i kjeften på den i 15 minutter! Den er jo så snill sa eieren!? Javel, bikkjer slåss men 8 kg mot 40 kilo holdt på å ende veldig tragisk for min hund! Trykkskader i nakken og nekrose i et område på 6x10cm! Veterinærbesøk og operasjoner i 4 marerittlignende måneder. Men hun var heldig og overlevde!

Jeg tenker ofte på hvilket ansvar det egentlig er med å ha en slik hund! Hva om pitbullen kommer i konflikt med et menneske(barn)?

Huff, skummel hendelse. Godt det gikk bra med hunden din til slutt.

Men jeg klarer ikke å tro på at hunden din "hang i kjeften" til amstaffen i et helt kvarter. Det er LENGE, og høres lite troverdig ut..?

Forøvrig kunne dette skjedd med en hvilken som helst rase. Alle hunder kan bli aggressive, og i de aller fleste tilfeller er det et resultat av dårlig oppdragelse og dårlige eiere. Det er ingen grunn til å klandre en hel rase for hva ett enkelt individ gjorde. Jeg ble angrepet av en rottweiler som barn, men jeg liker fremdeles rasen - det var kun dette enkeltindividetet det var noe galt med, eller nærmere sagt, eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Kjenner ganske mange av dem, i Sverige vel og merke.

De er de mest fantastiske familiehundene jeg noen gang har vært borti. Hadde det ikke vært for at vi tilbringer så mye tid i Norge, så hadde jeg skaffet meg en selv.

De deler is med ungene, sover med ungene og passer på dem, leker i hagen, elsker å ligge på fanget, vil egentlig bare ha masse kos og kjærlighet.

Snacks: synd at du opplevde det du gjorde, men det har ikke noe med amstaffen i seg selv å gjøre. Amstaff ER faktisk en veldig snill og vidunderlig familiehund. Problemet er eierene som ikke klarer å oppdra dem, mange har slike hunder fordi det er tøft.

Det kunne like gjerne vært en Border Collie som angrep hunden din, eller en puddel, en golden, en rottweiler, en mops osv osv.

Å dømme en hel rase pga et uhell blir som å dømme alle negre fordi man har opplevd en episode med en neger. Eller dømme alle menn fordi en mann var en drittsekk.

Om jeg skulle dømt en hel rase utifra en lignende situasjon, så skulle jeg ha dømt Border Collie nedenom og hjem, da en slik hund angrep min gamle rottweiler. Ikke bare det, men når jeg skrek på min hund at han skulle løpe hjem, så gikk collien til angrep på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at alle amstaffer er slik men konsekvensene ved et angrep fra en slik hund blir veldig omfattende!

Du som sier at det er lite troverdig at min hund hang som ei filledokke i kjeften på amstaffen i 15 minutter har neppe opplevd et slikt angrep! Den slapp ikke og hadde låst kjeften totalt! Og ja jeg vet de ikke låser kjeften fysisk men det er noe som gjør at de psykisk låser kjeften! Den "stakkars" amstaffen fikk så mye juling av både meg og eieren! Vi kløp den i ballene, løftet opp bakbeina osv. Jeg stakk t.o.m fingrene mine inn i kjeften på den men der tror jeg ikke det gikk an å få inn en knappenål en gang! Vi prøvde å gjøre alt for å få den til å slippe! Jo mer vi prøvde jo hardere holdt den min hund fast!

En Border Collie eller andre raser holder ikke en annen hund fast i kjeften på den måten!

Ja de er sikkert fine familiehunder men det er et enormt ansvar å ha en slik hund! Det er ikke for gudoghvermann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste raser som har dårlig rykte har det pga mennesker.

Mennesker som har trent dem opp til hundekamper, mennesker som slår dem, mennesker som ikke viser at de er hundens leder slik at hunden tror han har eneansvaret for å passe på flokken.

Faktisk biter golden retriever mest, antageligvis fordi alle mener det er en snill familiehund, så den er mye utsatt for små barn som ikke skjønner at de er slemme mot hunden og terger den uten å mene det.

Siden amstaff, rottweilere og andre "farlige" hunderaser har rykte på seg til å være farlige, vil de sjelden havne i en situasjon der de er alene med et lite barn som ikke forstår at de terger hunden. Men siden de virker så farlige er det mange som skaffer seg den type hund fordi de syns det ser så tøft ut. Da går det ikke bra. Jeg vet om flere rottweilere som har blitt avliva pga dumme eiere som ville ha en tøft utseende hund.

Uansett er det ikke hundens feil at han får dumme eiere. En rase i seg selv er ikke farlig. Hundens eiere kan gjøre en enkelt hund farlig.

Endret av Dragonfly84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krystallen

Jeg håper ikke du har tenkt å skaffe deg en slik hund, for det er toppen på egoisme når man vet at du må avlive hunden når den blir oppdaget. Det er alltid en som vil anmelde deg, og da må hunden din bøte med livet på grunn av din egen egoisme.

Jeg nei er du gal. Jeg skaffer meg ikke en hund som er kjent for å ha tatt mange menneskeliv det uten å være en god hundekjenner. For å ikke snakke om at de er ulovlige. Jeg liker å ha min frihet og ikke gå rundt og måtte passe meg for hvem, hvor og når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg nei er du gal. Jeg skaffer meg ikke en hund som er kjent for å ha tatt mange menneskeliv det uten å være en god hundekjenner. For å ikke snakke om at de er ulovlige. Jeg liker å ha min frihet og ikke gå rundt og måtte passe meg for hvem, hvor og når.

Kjent for å ha tatt mange menneskeliv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krystallen

Ja står på wiki.

Det er registrert flere tilfeller der pitbuller har drept barn.[4][5] I USA dominerte pitbuller i en undersøkelse om hundedrap foretatt i perioden 1979 til 1994. Der viste det seg at denne typen hund drepte over dobbelt så mange mennesker (60 drepte) som rasen Rottweiler, som havnet på andre plass (29 drepte).[6]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja står på wiki.

Det er registrert flere tilfeller der pitbuller har drept barn.[4][5] I USA dominerte pitbuller i en undersøkelse om hundedrap foretatt i perioden 1979 til 1994. Der viste det seg at denne typen hund drepte over dobbelt så mange mennesker (60 drepte) som rasen Rottweiler, som havnet på andre plass (29 drepte).[6]

Du vet at i Usa er "pitbull" en samlebetegnelse for alle korthårede hunder av medium størrelse, som ikke kan rasebestemmes? (I hovedsak løshunder.) Pitbull i disse statistikkene er ikke synonymt med den registrerte rasen American Pitbull Terrier. (APBT)

Og hvorfor diskuterer dere amstaff, når TS spør om pitbull? To ulike raser, selv om de ligner hverandre og har felles opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest krystallen

De må da for pokker diskutere hva de vil. Du bestemmer ikke hvem som skal diskutere hva. Ser det ut som jeg klager over at de nevner amstaff ?

Nei jeg trudde pitbull er en rase og at det er andre kategorier av denne rasen som eks Staffordshire Bull Terrier.

Men du virker jo til å tro at du er den smarteste på planeten så da har vel du rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pitbull er, spesiellt i amerikansk presse, et utrykk for alle korthårete mellomstore muskuløse hunder, som i noen sine øyne ser skummle ut... Det er blant annet Amerikansk Staffordshire terrier, Amerikansk Pitbull terrier, Staffordshire Bull Terrier, Amerikansk Bulldog, Olde English Bulldog, Banddog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...