Gå til innhold

Folk som stjeler av frokostbuffeten


kalinka85

Anbefalte innlegg

Har akkurat kommet hjem fra et 5 dager opphold på hotell i hovedstaden.

Har vært ganske mye på hotell de siste 8-10 år, og bare hørt andre fortelle om folk som stjeler med seg mat fra buffeten og putter i veska.

Men under dette oppholdet opplevde jeg det selv...

Flere morgener var jeg vitne til at utlendinger, antakelig russere utfra språket, puttet mat i veska under måltidet. De satt ved bordet rett ved siden av vårt så jeg klarte ikke unngå å se det. Plutselig puttet de masse brødskiver i servietter i veska, det sammen med egg, diverse pålegg, osv... De hentet det til bordet for så å putte det unna litt og litt...

Nå er ikke jeg akkurat moralens vokter, men når de har råd til å dra på ferie og ligge på hotell, så burde de vel ha råd til å kjøpe seg lunsj også, istedet for å stjele av frokostbuffeten? Hva mener andre? Synes egentlig det blir litt for dumt å operere slik...

Har hørt fra andre at de har opplevd folk som har tatt skjeen med eggerøre å puttet rett i veska sammen med annen mat de hadde puttet oppi veska, i køen ved buffetbordet...

Uff, er det bare jeg som synes dette blir for dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster

:klaske: jeg tenker at det er veldig unødvendig! å stjele med seg bestikke og slike materielle ting synes jeg er tragisk teit!

men å ta med seg mat? hmm... jeg tenker at hele frokostbufeen ikke blir spist opp uansett, og at siden den bare kastes, så tenker jeg ikke noe særlig over at folk stjeler med seg litt! jeg synes det er oppriktig trist og dumt at det kastes sååå mange tonn mat hver eneste dag! har selv jobbet på shell, og hvert skift måtte jeg kaste 20-30-50 stk pølser, og ENDA flere boller!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestikk og materielle ting ville jeg ikke ha rørt, men kunne sikkert ha tatt med meg en skive med egg eller to for å spise på hotellrommet. Men ville ikke ha pakket det ned i veska da, æsj :P

Betaler jo sykt mye for hotell/frokost at de skal nå bare få lov til å ta med seg det de vil for min del :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russere og/eller de fra baltiske land er veldig grådig på buffeter. Det har jeg vært vitne til mange ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Jeg har bodd på hotell ved flere anledninger og ved flere situasjoner så har jeg smurt nistepakke ved frokosten. Dette har stort sett vært på skiferie og høyfjellshotell på sommeren, men også på store konferansehoteller under kurs og konferanser som skal vare hele dagen. Jeg har spurt de ansatte om matpakkepapir og de har vært veldig behjelpelige. Så har jeg lykkelig smurt meg god niste som blir frokosten min noen timer senere. Jeg er blant dem som ikke har matlyst med det samme jeg står opp.

Har aldri skjult den oppførselen min en smule..

At bestikk, glass og fat er en uting å stjele forstår jeg jo, men at gjestene forsyner seg av buffeten er et problem skjønner jeg egentlig ikke, selv om det å dytte maten i veska virker litt vittig. :fnise:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På hotellet jeg jobber på tar vi betalt for matpakke. Dette har med å gjøre at det er kun betalt for rom og frokost. Opplever sjeldent at nordmenn stjeler, men ofte at utenlanske turister gjør det ja.

Altså hvis alle skulle finne på å smøre ekstra matpakke hver dag så vil jo matmengden som lages økes betraktelig, og vi måtte høyne romprisene.

Det er virkelig ikke slik at det lages masse mengder mere mat enn nødvendig, så det er ikke masse som bare kastes som enkelte tror.

Hos oss kan vi ansatte ta oss lunch fra restene av frokosten til en billig penge, men det lages ikke mere om ting er tomt for oss etter frokosten. Ergo så er det enda mindre som kastes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har smurt med meg niste fra frokosten på hoteller.

gjerne da ett rundstykke med ost og kjøttpålegg og ett eple eller noe slikt.

Jeg ser det slik at når jeg betaler mellom 70 og 150 kroner per frokost, og ikke klarer å spise så mye til selve frokosten, så tillater jeg meg å ta med niste til å spise seinere.

Dog gjør jeg ikke dette på vanlig ferie der vi skal gå rundt og det er naturlig å stoppe opp og spise lunsj sammen, men om jeg er på treningsturer (noe jeg har vært myyyye), der vi spiser frokost, så trenes det mer eller mindre sammenhengende fra 10-17, uten at det er noe servering i nærheten, da synes jeg det er godt med ett rundstykke og ett eple i veska, som kan spises litt her og der.

med de prisene hotellene tar for frokosten rundt om, så har jeg sjeldent dårlig samvittighet engang. Hvem spiser vel egentlig frokost hvor verdien på det man spiser engang nærmer seg 80-150 kroner?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hjem igjen fra ferie i morgen, og har da vært på hotell i 2uker. Jeg har vært på butikken og kjøpt meg et brød, smør og et syltetøyglass som jeg har hatt i kjøleskapet på hotellrommet :)

Da har jeg hatt noe å spise i løpet av dagen, eller som kveldsmat :)

Kunne ikke falt meg inn å ta med ting fra frokostbuffeten, enste jeg har tatt med er en croissant som jeg spiste på vei tilbake til rommet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klaske: jeg tenker at det er veldig unødvendig! å stjele med seg bestikke og slike materielle ting synes jeg er tragisk teit!

men å ta med seg mat? hmm... jeg tenker at hele frokostbufeen ikke blir spist opp uansett, og at siden den bare kastes, så tenker jeg ikke noe særlig over at folk stjeler med seg litt! jeg synes det er oppriktig trist og dumt at det kastes sååå mange tonn mat hver eneste dag! har selv jobbet på shell, og hvert skift måtte jeg kaste 20-30-50 stk pølser, og ENDA flere boller!

Restene av frokostbuffeten kastes jo ikke. Varmmat og brød feks kastes jo. Men pålegg brukes jo igjen dagen etter (hvis det har stått kaldt såklart, noe jeg regner med det gjør hos de fleste hotell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Knis, jeg opplevde en dame som puttet et kokt egg i lomma på et lokalt hotell. Da jeg møtte henne i døra da hun sjekket ut (jeg jobbet der), så ble hun plutselig så rar. Jadda, hun hadde glemt egget, og det var nå smurt utover hele lomma hennes. Kanskje en liten lærepenge ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest MorAase

"Stjeler"? Pleier ikke frokosten være inkludert i prisen da?

Så fint! Da samler vi bare sammen hele frokostbordet og tar det med oss...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar med mat på rommet, men tar ikke mer enn jeg ville spist om jeg hadde sittet i frokostsalen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi tar og betalt om noen ønsker å ta med seg mat som de skal ha til lunsj, men om noen vil ta medseg en skive eller to for å spise på rommet er det greit.

jeg har opplevd utrolig mye rart med reisegrupper og frokostbuffet. problemet er ikke de som tar med seg et eple eller noe, men de som tar med seg flere brød, fyller termosen med kaffe, fyller flasker med juice, hele brunosten og tømmer fatene for pålegg. og jeg overdriver ikke! vi var til slutt nødt å nekte gjestene å ta med seg vesker inn i spisesalen, fordi det forsvandt helt usannsylig mye mat.

og det kastes generelt lite fra frokosten, all kald mat skal stå kjølig, varmmaten går som regen til personalet og brødene blir pakket og brukt til frokosten neste dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sto bak ei kinesisk dame ved en buffet en gang og ventet på å forsyne meg med tomater - det var et stort(!) fat med mange(!) røde og grønne små tomater. Og jeg ventet og ventet og ventet og stod der til slutt bare for at hun skulle merke at hun gjorde noe veldig rart: hun sorterte og plukket ut alle de røde tomatene og tok alle - og da mener jeg alle - haha, det var helt latterlig, på sin egen tallerken. Sikkert 30 stk. Jeg tok etterpå tre av de grønne som var igjen og så rart etter henne. Glemte å se etter om hun tømte de i veska etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det finnes jo grenser for alt. Jeg er heller ikke av dem som hiver nedpå en stor frokost med det samme jeg våkner. Men spiser kanskje ei halv skive fordi det er lenge til neste måltid.

Så det har hendt at jeg har lagt to små skiver i veska,men føler meg alltid utilpass og gjør det ikke ofte.

En gang på et hotell i Syden var jeg vitne til et pinlig opptrinn; en familie tok med seg forsyning for resten av dagen virka det som. De blei stansa av betjeningen og det oppsto krangel. Pinlig og flaut for alle som var tilstede.

Så etter det er jeg veldig forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å spørre om jeg kan ta med mefg litt mat da jeg aldri klarer å spise skikkelig til frokost. Jeg har aldri fått nei, de fleste smiler bare og sier selvfølgelig. Jeg har til og med fått pose.

Det skal sies at jeg da selvfølgelig ikke røsker med meg hele kjøkkenet, men et par skiver med pålegg. Det har heller aldri vært problem og lage matpakke til babyen.

Jeg tror de fleste er greie om man spør, da slipper man jo hjemme maten i veska også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å spise frokost sammen med en masse surrende og ubersosiale turister mens jeg er på jobbreise. Så jeg tar det jeg skal ha på tallerknen og evakuerer tilbake til rommet, stillheten og KG. :)

Når det trengs matpakke, spør jeg om det er greit om jeg smører noen blingser fra frokostbuffeen. Kun ett sted har det ikke vært mulig, og istedenfor matpapir fikk vi kjøpt ferdig matpakke til en hundrings. Det var i Lofoten, på hotellet med den nestkjipeste hotellfrokost i min karriere. Kun toppet av det tørre brødet og den evig gjentatte svette skinka på Sortland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...