Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg har endt opp med MASSE linser i matskapet mitt, siden ei i bofellesskapet mitt nå flytter til utlandet og har donert mye mat til meg. Dette er selvsagt veldig hyggelig, men hvordan i all verden bruker man egentlig linser?

Det eneste jeg har brukt linser til tidligere er for å gjøre min hjemmelagde tomatsuppe litt mer mettende, og så har jeg putta det oppi der.

Men hva spiser man linser sammen med, av kjøtt, kylling osv.? I suppe? Til fisk?

Jeg har dessuten brukt en pakke med linser som bakebønner et par ganger, kan jeg fortsatt bruke dem? De har vært stekt på 200 grader to ganger, men de har strengt tatt bare blitt litt brune...

Hvis du har noen gode oppskrifter, gjerne uten alt for mange superfancy ingredienser (men jeg har både ingefær og hvitløk altså. Men ikke alle mulige ukjente sauser jeg kun finner på Meny...), blir jeg veldig takknemlig!

Videoannonse
Annonse
Gjest Lizette
Skrevet (endret)

Jeg synes linser kan brukes til det meste, egentlig, jeg bruker det ofte istedenfor ris, pasta eller poteter. Kan krydre dem litt (med egentlig hva som helst av krydder) eller ha en buljongterning oppi kokevannet får å gjøre det litt mer spennende.

Ellers lager jeg ofte en ris/linsegryte der jeg har oppi nær sagt hva som helst som jeg måtte ha i huset. Jeg pleier å ta halvparten linser og halvparten naturris og koke sammen med ca lik mengde vann. Når dette har kokt inn en del, har jeg oppi en boks med hakkede tomater og en buljongterning.

Da har du "basisen", og kan ha oppi det du vil av krydder, grønnsaker, kjøtt osv. Jeg har ofte i brokkoli, løk, paprika, purre, blomkål, sopp, squash og/eller gulerot, samt kyllingfilet (forhåndsstekt) i biter. Av krydder bruker jeg ofte hvitløk, ingefær, chili, koriander og/eller spisskummin. Og selvsagt salt og pepper! (Men som sagt, bare smak deg frem, det aller meste passer til basisen!)

Jeg lar det koke noen minutter under lokk, og har evt. oppi litt mer vann hvis det begynner å koke seg veldig tørt. Kan også ha oppi litt kesam/yoghurt/creme fraiche e.l. tilslutt hvis du vil ha en litt mer "kremete" finish.

Edit: skrivefeil

Endret av Lizette
Skrevet

Linser er noe man gjerne bruker istedet for kjøtt/fisk. Jeg bruker linser mest i gryteretter/supper, det finnes mange veldig gode oppskrifter på google :D

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker linser til fisk, feks laks/ørret eller torsk. Ha en god vinaigrette på og urter, eller kok i kyllingkraft sammen med litt sprøstekte baconterninger og rotgrønnsaker. Sistnevnte er også godt tilbehør til kylling- eller andelår.

Ellers er det greit å vite at ulike typer linser har ulike bruksområder. Er det røde linser du har, passer disse feks i curry/dhal med kokosmelk og currypaste og denslags. Mens grønne linser og ikke minst Puy-linser/Castelluccio passer til franske og italienske retter.

Gjest Lizette
Skrevet

Ja, viktig poeng fra AB over her. Jeg pleier å lage linsegryten med røde linser, synes uansett også de er best :)

Skrevet

Hehe, nå forberedte jeg meg på å skrive en bra oppskrift for å lære seg å bruke linser til øynene!

Venninna mi lager linseburgere. Det er kjempegodt!

Skrevet

Takk for gode tips, folkens! :) Nå har jeg masse god mat jeg gleder meg til å prøve ut! Skal definitivt prøve både linseburger, -gryte og -suppe!

Skrevet

Kan forresten si at linsegryte var en stor hit i denne heimen! :D Brukte tomatgrunnoppskrifta et stykke opp i tråden. Det ble kanskje litt hot for min del (kanskje jeg skal droppe cayenne neste gang?), men kjæresten digga det. Nam nam, veggismat!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...