Gå til innhold

Et lite kaninproblem..


Nio

Anbefalte innlegg

Igår flyttet en ny kanin inn her, der er en ukastrert hann på ca. 4mnd.

Han tisser/markerer over alt (meg, veggen, buret, osv), han har også påbegynt labbesår på alle labber så må bytte ut pledde i buret hans og utenfor buret hver gang han tisser på dem. Har byttet på senga mi to ganger, vasket buret og veggen bak det 4 ganger og dokassen blir brukt til å sove i.. Har aviser oppå pleddet i buret, men de bare leker han med.

Er det noen måte jeg kan få han til å slutte med dette asap? Veldig slitsomt å måtte vaske så mye, han skal kastreres neste uke men det virker veldig lenge til.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er nok sikkert stressa og redd stakkars... Du får ha han masse i buret slik at han får slappe godt av... De finner seg som regel et hjørne som de går på do i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nok litt stressa ja, han er jo på en helt ny plass.. Han har ikke valgt et hjørne dessverre, det hadde han ikke hos hun jeg kjøpte han fra heller..

Han er i bur + innhegning av kompostgjerder, han har fått noen turer på resten av rommet mitt også men nå har jeg ikke flere rene dynetrekk så han må bli på sin plass.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Det blir nok bedre med kastrasjon og finne sin plass. Kanskje bytte ut teppe med burstrø frem til han ikke tisser over alt? Og be veterinæren sjekke han for urinveisinfeksjon eller nyrer. Kan jo være noe fysologisk også.

Sier hun som kom hjem til en kanin, som hadde tissa i matskålen sin idag :fnise: Aner ikke hvordan han fikk til det, for han som er her er ganske flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at de påbegynte labbesårene holder på å bli labbesår.. Vet ikke om du har hørt om det, men her står bittelitt om det: http://maritemilie.com/2011/05/21/ekorns-labbesar-og-utsatte-presentasjon/

Hahah, i matskåla faktisk.. Vanskelig å se forskjell på pelletsene kanskje? :fnise:

Måå bare slenge med et bilde av han, håper det går greit?

http://bloggfiler.no/frozensoap.blogg.no/images/1166310-10-1311271091869.jpg

Gøy med avis!

IMG-tags fjernet. Iah, mod

Endret av Iah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Som forfatter av Den store kaninboka kan jeg fortelle deg at du må sørge for å behandle labbesårende med det samme. Jeg ser det ble vist til min blogg, www.maritemilie.com, og et innlegg hvor jeg skrev om labbesår. Jeg anbefaler deg at du leser og følger rådene jeg der gir.

Kort fortalt må du behandle labbesårene hos veterinær. De bør undersøkes der for å se om de har blitt betente. Dernest må du bruke HealX Soother Plus, en krem du må smøre på to ganger daglig. Ellers er det viktig å ha mykt underlag i dokassen, som du skifter med det samme kaninen har urinert.

Kaninen bør også kastreres. Da vil den bli mer renslig og du kan lettere introdusere en venn. KAniner er svært sosiale dyr og bør alltid bo med en annen kaninvenn.

Edit: Innlegget er redigert for reklame. Iah, mod

Endret av Iah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marit, det er påbegynt labbesår, ålså ikke labbesår enda bare nesten helt hårløs under labbene. Det er ikke fult så rosa som for noen dager siden, så vil tro det hjelper at han står på pledd.

Og det står at han skal kastreres denne uka. Lenge oppe linker jeg også til bloggen din ;) Jeg er Nochan på kanin.org så har litt peiling på kanin, men er ikke ekspert enda :P Skal kjøpe sånn krem idag.

Han har fått i seg bittelitt avis når han har kastet dem rundt med munnen, håper ikke det var farlig..?

Nå bruker jeg bare pledd, vaskemaskinen går nesten 2477 her :roll: Om jeg går tom for tepper så har Hege rådet meg til å bruke dopellets med høy oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...