AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #1 Skrevet 21. juli 2011 Hvordan fødestilling fødte du i? Positive/negative erfaringer? Hilsen gravid
sjøhest Skrevet 21. juli 2011 #2 Skrevet 21. juli 2011 (endret) Ungen kom ut når jeg lå på siden i senga. Men prøvde å ligge flatt på rygg, sitte oppstøtta og å stå på kne i senga. Jeg tror på siden ble det beste, men det er jo helt individuelt da. Bare å gjøre som man føler for. Endret 22. juli 2011 av sjøhest
siebaeo Skrevet 21. juli 2011 #3 Skrevet 21. juli 2011 Jeg lå på rygg. Jeg ville i utgangspunktet ikke det, ville stå og utnytte tyngdekraften. Og aller helst i badekar. Men pga komplikasjoner fikk jeg ikke noe annet valg enn å ligge på rygg. Kan egentlig ikke si noe om det var riktig eller feil for meg. Alt var liksom litt feil følte jeg.. Og med drahjelp var det jo beste løsningen. Håper å kunne trykke babyen ut selv neste gang! Hadde vært litt interresant å vite hvor den fødende hadde smertene i tillegg. Altså om det viser et mønster i forhold til valg av fødestilling.
helenaa Skrevet 21. juli 2011 #4 Skrevet 21. juli 2011 Jeg har vært på rygg begge gangene, med overkroppen støttet opp av puter. Ønsket å stå mer opprist, men første gang var det umulig pga komplikasjoner og andre gang fordi det gikk for fort (jeg lå sånn mens de tok vannet, og plutselig var det full fart). Jeg vet ikke om fødestilling har så mye å si for smertene, for det er vel vondt når babyen står i åpningen uansett? Men det kan sikkert ha en del å si for hvor bra man klarer å presse, og dermed hvor fort det går.
Concertina Skrevet 21. juli 2011 #5 Skrevet 21. juli 2011 (endret) Riene mine sitter hovedsakelig i ryggen, jeg fødte på knær begge gangene. Første gangen hang jeg over ryggen på senga, andre gangen fødte jeg i vann og hang over badekarkanten. Endret 21. juli 2011 av Concertina
Gjest pysepusen Skrevet 21. juli 2011 #6 Skrevet 21. juli 2011 Jeg fødte liggende på ryggen. Var egentlig det siste jeg ville (ville føde på kne), men jeg klarte rett og slett ikke flytte på meg da jeg kom til pressingen... (lå på sida/ryggen den siste halvtimen fra 7-10 cm)
Ciara Skrevet 22. juli 2011 #7 Skrevet 22. juli 2011 Før fødselen ville jeg som flere andre her gjerne bevege meg mer underveis, og gjerne stå på knær. Da det kom til stykket klarte jeg omtrent ikke å røre på meg under fødselen, og da barnet kom ut lå jeg på rygg (barnet ble tatt med sugekopp, og da har man ikke stor valgfrihet).
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2011 #8 Skrevet 22. juli 2011 Jeg fødte på fødekrakk den ene gangen, med mannen min bak meg som støttet ryggen min. Veldig grei stilling. Andre gangen fødte jeg i fødesenga med beina i beinholdere pga at jeg var så sliten. Det var tungt, det skal ikke gjentas, var som å presse barnet ut i oppoverbakke.
Sushi Skrevet 22. juli 2011 #9 Skrevet 22. juli 2011 Lå på ryggen i badekar. Har jo ikke prøvd noe annet, men jeg har ikke noe imot å bruke samme stilling ved en evt. neste fødsel. Nå fikk jeg ikke lov å presse noe særlig, så oppoverbakke eller nedoverbakke hadde ikke noe å si for min del. Det viktigste var at jordmor kom til så hun kunne holde igjen hodet og hindre alvorlige rifter.
Gjest grønnfi Skrevet 22. juli 2011 #10 Skrevet 22. juli 2011 Av mine fødsler var den med fødekrakk mest effektiv. Mannen satt bak og støttet ryggen og jeg "hang" med overarmene mine over hans lår. Med nummer 1 lå jeg på siden med den ene foten i bøyle.
lille katt Skrevet 22. juli 2011 #11 Skrevet 22. juli 2011 Jeg har født tre barn på rygg i fødeseng med beina i fotbøyler, mest fordi det var det som passet jordmødrene best, og jeg gikk med på det meste. Smertemessig var det effekten av epiduralen som hadde mest å si. Nr. 1 og 3 ble tatt med vakum, og var også de vondeste utdrivningsfasene. Nr. 2 kom kjapt og greit, og da hadde jeg optimal smertelindring (ingen smerter, helt sant), noe som gjorde arbeidet betraktelig lettere.
Arkana Skrevet 22. juli 2011 #12 Skrevet 22. juli 2011 Med førstemann hadde jeg ikke noe valg, jeg måtte føde halvt sittende med beina i bøyler siden han måtte tas med tang. Det var forsåvidt helt greit. Jeg var så sliten og hadde så vondt at jeg knapt klarte å røre meg uansett så jeg brydde meg ikke om fødestillingen. Med andremann tenkte jeg at jeg kom til å ønske å føde i en annen stilling enn med førstemann, men med en styrtfødsel hvor jeg igjen pga sammenhengende sterke rier ikke orket annet enn å ligge i sengen og hvor pressriene begynte ganske plutselig (bare 15-20 minutter før hadde jordmor konstatert 5 cm) orket jeg ikke annet enn å snu meg rundt på rygg og igjen føde halvt sittende i sengen, men denne gang uten bøylene i det minste. Med begge mine hadde jeg rier som et belte rundt, men verst i ryggen.
Lyra Skrevet 24. juli 2011 #13 Skrevet 24. juli 2011 Jeg fødte på ryggen i halvt sittende stilling. I utgangspunktet sto jeg på knærne i senga og hang over den oppreiste ryggen, men av en eller annen grunn insisterte jordmor på at jeg skulle over på ryggen selv om jeg egentlig ville bli stående i den stillingen. Hun skulle også ha meg til å holde rundt lårene mine (vanskelig for meg siden jeg har store, slappe lår) og ha haka på brystet da jeg skulle presse. Gikk jo på et vis, men skulle ønske jeg hadde fått bestemme litt selv også. Selv om jordmor har erfaring med hva som fungerer best så er det vel variasjoner hva som fungerer for hver enkelt fødende...
Zoë Castillo Skrevet 24. juli 2011 #14 Skrevet 24. juli 2011 Jeg fødte på ryggen med ryggen på senga godt heiset opp. Husker ikke om jeg hadde beina i bøyler, men går ut fra det. Jeg hadde trodd at jeg kom til å ønske en aktiv fødsel og ei helt anna fødestilling, men når det kom til stykket ønsket jeg å ligge gjennom hele greia. Riene mine var konsentrert rundt nederste del av magen, og jeg synes at denne stillinga fungerte fint. Jeg var veldig opptatt av at jordmor skulle ta kontroll over utdrivinga og bestemme over pressinga, samt ha god mulighet til å hindre rifter. Jeg synes hun klarte å gjøre en god jobb mens jeg lå på rygg, og så fremt riene sitter på samme sted nå, ønsker jeg å gjenta forrige fødsel denne gangen. Med like mye lystgass som sist!
Aftensol Skrevet 24. juli 2011 #15 Skrevet 24. juli 2011 Jeg lå på siden med ene foten i bøyle.. Hadde egentlig lyst til å bruke tyngdekraften, men jeg endte opp med å ikke bry meg for å bli fortest mulig ferdig.. Jeg likte ikke å ligge på siden, men å ligge på ryggen var ikke et alternativ da riene og bekkenløsningen satt i korsryggen.. Jeg vil aller helst stå på kne eller noe sånn ved neste.. Jeg lå hovedsaklig fra 2cm til 5cm, det tok vel 7,5time.. Når jeg fikk vite at det var så liten åpning, så skulle jeg opp og stå for å få fortgang i ting.. Og da gikk det fra 5cm til 10 på 30-40.min.. Så jeg tviler ikke på at det er best å få hjelp av tyngdekraften! (for min del, vel å merke..)
Gjest imli Skrevet 24. juli 2011 #16 Skrevet 24. juli 2011 Begge gongene liggande på ryggen i senga. Fyrste gongen låg eg på rygg i senga under heile fødslen, andre gongen gjekk eg sikkert fleire kilometer rundt på golvet heilt fram til slutten.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2011 #17 Skrevet 25. juli 2011 Det gikk så fort under fødselen min at selv om jeg planla å bruke en stilling som ville hjulpet på tyngdekraften/bekkenet/ryggen osv, så ble det ikke slik. Det ble på rygg. Men press-delen gikk også fort så har jo bare god erfaring med å ligge på rygg
barnehagetanten Skrevet 25. juli 2011 #18 Skrevet 25. juli 2011 Har født begge gangene liggende/sittende på rygg med bena i bøyler. Dette var den eneste stillingen jeg klarte når det kom til stykket. Bekkenløsning er noe dritt når det gjelder fødestillinger for min del. Skulle gjerne prøvd å føde i vann: men har desverre ikke hatt muligheten. På kne har ikke fungert for min del. Fødekrakk har jeg ikke forsøkt. Hengt over prekestolen har vært supert en stund; men så har jeg bare blitt sliten og villet få "hvile" meg. Er spent på om fødsel nr 3 blir som de to foregående. Ikke lenge igjen for min del før jeg har fasiten.
Klematis Skrevet 26. juli 2011 #19 Skrevet 26. juli 2011 I fødeseng med beina i holdere. Skal ikke gjentas om jeg kan unngå det. Riene avtok veldig når jeg la meg ned, men i starten var det bare godt å få slappet litt av. Sovna faktisk mellom pressriene Men så skulle det allikevel presses. Det mest irriterende var det beskyttelsespapiret jeg lå på, det sklei ned hver gang jeg skulle presse sånn at jeg havna i en krøll nederst i senga og ikke følte jeg fikk pressa skikkelig. Prøvde å si ifra om at det her ikke fungerte, men ble ikke hørt på. Så skjedde det noe med hjertelyden til vesla, og rommet ble plutselig fullt av folk. Klipping og tang. Så da måtte jeg nesten bare ligge der.
Gjest Emo Fisk Skrevet 26. juli 2011 #20 Skrevet 26. juli 2011 Lå på rygg. Var veldig greit for meg, for jeg var så sliten da. Kan ikke sammenligne enda, så det kan godt hende at andre ting hadde vært bedre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå