AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #1 Skrevet 21. juli 2011 Hei! Holder for tiden på med å slanke meg litt. Er bare snakk om en 2-3 kilo. Er medlem i vektklubben.no hvor jeg skriver inn antall kalorier jeg spiser til hvert måltid. Middagen er anbefalt til 400 kcal. Har derfor spist lett mat som kylling, fisk og karbonadedeig. Jeg er dog et middagsmenneske, og har lyst på både pizza, lasagne og chicken curry/tikka masala. Dersom jeg velger disse middagene, kommer jeg langt over 400 kcal hvis jeg skal beregne med alt jeg bruker (pizzabunn, lasagneplater ol.) Er det dumt å spise en middag hvor kaloriinnholdet er på en 600-800 kcal? Tenker da i min situasjon, er ikke overvektig, skal bare komme meg litt i form
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #2 Skrevet 21. juli 2011 Pizza, lasagne og indisk(den kalororike varianten uten grønnsaker) er ikke noe jeg ville anbefalt noen, ei heller normalvektige og aktive å spise hyppig til hverdags. Årsaken til det er at disse rettene gjerne inneholder lite nødvendige næringsstoffer som man får gjennom grønnsaker, sunt fett og grove kornprodukter. Men, du kan jo lage fra bunn med fullkorns lagasneplater, lage sausen selv, tilsette mye grønnsaker, kutte ned på fet ost - og gjøre det til et fullverdig måltid. 800 kalorier er mye til middag med mindre man er svært aktiv(du skal jo gjerne ha i deg ca 2000 iløpet av hele dagen for å holde vekt) - men om du lager disse tingene selv så garanterer jeg at du kommer med til en 500 om du spiser en vanlig porsjon. Og det er jo hva man spiser når man vil holde vekten.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #3 Skrevet 21. juli 2011 Hopp over et mellommåltid og spis de kaloriene på middagen.
iskaffe Skrevet 21. juli 2011 #4 Skrevet 21. juli 2011 Hva om du spiser en god salat ved siden av lasagnen/pizzaen? Evnt. gjør den sunnere ved å bruke lettost, fullkorns lasagne plater og bytter ut kjøttet med sopp eller grønnsaker?
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #5 Skrevet 21. juli 2011 TS her Tenkte å bruke såkalt fullkornsbunn eller fullkornslasagne, men er vel ganske mange kalorier i dette og? Kunne ha laget en pizza med lite ost, en del salat, samt bytte ut kjøttdeig med karbonadedeig. Reduserer vel kaloriinnholdet en del da, i forhold til en "vanlig" pizza?
Aloeman Skrevet 21. juli 2011 #6 Skrevet 21. juli 2011 Spis det med god samvittighet en gang i uken. Det viktigste er at du ikke spiser det god å mett. Er der mange gjør feil. Lær å stopp i tide Så drikk mer vann. Juice og andre "sunne" drikker inneholder også kalorier. Vann vann vann
Gjest Nanne70 Skrevet 22. juli 2011 #7 Skrevet 22. juli 2011 Lag pizza med grov, tynn bunn og bare et tynt lag ost, det sparer du mange kalorier på, og pizzaen blir god likevel, den Her er en god oppskrift fra Grete Roede på Tandoori Chicken med tomatsalat og raita til 2 personer: kylling tandoori 3 kylling lårkjøtt med skinn Marinade 1/2 dl skummet kulturmelk 1/2 båt hvitløk 1/2 ss finhakket ingefær 1/2 ts pepper 1/4 ts chilipepper 1/2 ts garam masala 1/2 ss olje 1/4 sitron 5 knuste cashewnøtter 1/2 ts gurkemeie 1/2 ts malt koriander Tomatsalat 1/2 lime 1/2 løk 2 tomater 1/4 agurk 1/2 chili, grønn 1/4 ts sukker 1/4 ts salt 1/4 ts pepper Raita 1/2 beger yoghurt Naturell Tine 1/4 agurk 1/2 ts sukker 1/4 ts salt 1/4 ts pepper 1/2 ss finhakket mynte Slik gjør du: Fjern skinnet på kyllinglårene og skjær noen snitt i kjøttet. Finhakk hvitløk, press saften av sitronen og bland alle ingrediensene til marinaden i en pose. Legg i kyllinglårene og la dem ligge kjølig i marinaden natten over. Tørk kjøttet og legg det i en ildfast form. Stek kyllingen midt i ovnen ved 220 °C i ca. 30 minutter til kjøttet er gjennomstekt. Bland sammen presset limesaft, sukker, salt og pepper og rør til alt har løst seg opp. Finhakk løk, tomat, agurk og chili og bland sammen alle ingrediensene til tomatsalaten. Skrell agurken, riv den på et rivjern og sil fra overflødig væske. Bland agurk, yoghurt og finhakket mynte. Smak til med sukker, salt og pepper. Server kylling tandoori med ris kokt med litt gurkemeie, tomatsalat og en avkjølende raita. En liten porsjon med 100 g ris til gir ca. 415 kcal Denne oppskriftenpå Tikka Masala gir 71 kcal pr 100 gram, og så kommer ris og evt nanbrød og raita i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå