Gå til innhold

Forsikring av katt


Green Lady

Anbefalte innlegg

Ja, da har altså uhellet vært ute, og lille pusejenta (i disse tider omtalt som frøken Lampeskjerm) har vært inn og ut av veterinærklinikken i to uker som følge av en bittskade. Jeg var av den oppfatning om at forsikring på katt ikke var nødvendig, noe jeg angrer bittert på nå :sjenert: For all del, lille lampeskjerm får det hun trenger av veterinærtilsyn, og jeg ringer dem ned to ganger om dagen. Hun skal bli frisk, koste hva det koste vil!

Spørsmålet mitt er hva slags forsikring som lønner seg. Det er snakk om to huskatter. De er begge kastrerte, chippet og vaksinert. Han ene er født i -09, mens frøken Lampeskjerm er født i -10.

Hva slags forsikring har dere på deres katter? Hvor mye koster det pr katt i året? Hva dekker den? Og hvor mye dekker den for?

Litt av jungel dette med forsikringer, så vil forhøre meg litt før jeg velger. Akkurat nå vurderer jeg Gjensidige, uten medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk tilbud fra Gjensidige for nøyaktig to timer siden på 2800,- for to huspuser pr. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på Agria, men det jeg ikke liker, er at egenandelen er 1000 kr + 10 eller 20 % av beløpet, mens Gjensidige opererer med 25 % egenandel. Derfor tenker jeg at det er lettere å bruke Gjensidige på småting som koster opp mot 1000 kr. Men igjen, det er viktig å ikke glemme hva de forskjellige forsikringene faktisk dekker, og hvor mye de dekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Men hva slags forsikringsselskap har du på Dyret? Om du forsikrer tre dyr i samme selskap, får du vel litt bedre betingelser?

Evnt så hør med selskapet der du har innboforsikring. De fleste forsikringsbyråd har også dyreforsikringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt Agria. Nå har jeg ikke regnet ned på krona på de forskjellige tilbudene, vi valgte Agria først og fremst pga vi har hørt bra om dem fra andre.

Men som et regnestykke: vår ene huskatt ble akutt syk, og etter haugevis av undersøkelser hos veterinæren (inkl blodprøver og røntgen) ble diagnosen lungebetennelse. Regningen kom på 3500,- (rettere sagt tretusenfirehundreetellerannet, men ja...) Dette var før vi forsikret pusene, men om jeg har regnet riktig så blir regnestykkene som følger:

Agria

Årspremie 500 (igjen firehundreognoe, men runder opp) + 1000 + 350 (10%) = 1850

Gjensidige

Årspremie 1400 + 875 = 2275

Kattene mine er til veterinær pga skade/sykdom kanskje fire ganger i året tilsammen, typisk 1500-2000kr pr gang. Den store "skrekken" min er ting som skjer i helgene, da er bare startgebyret over 3000 hos min veterinær. Med lungebetennelsescenarioet på en lørdag ville det kostet 2150 hos Agria men 3025 hos Gjensidige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Agria var billigst for meg fant jeg ut etter denne tråden. Får ingen fordeler selv om jeg har tre puser, hverken hos if, Gjensidige eller postbanken, selv om jeg har flere forsikringer hos sistnevnte.

Eldstepusen på snart 10 år, som vi har hatt i ett år ville ikke Postbanken forsikre i det hele tatt. Nå har lille pusen mageproblemer, og skal opereres i morgen. Kommer på 15.000,- Pengene spiller ingen rolle, vi vil bare at hun skal bli frisk igjen. Men kan være greit at folk vet hvor mye slikt koster uten forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Vi har valgt Agria. Nå har jeg ikke regnet ned på krona på de forskjellige tilbudene, vi valgte Agria først og fremst pga vi har hørt bra om dem fra andre.

Men som et regnestykke: vår ene huskatt ble akutt syk, og etter haugevis av undersøkelser hos veterinæren (inkl blodprøver og røntgen) ble diagnosen lungebetennelse. Regningen kom på 3500,- (rettere sagt tretusenfirehundreetellerannet, men ja...) Dette var før vi forsikret pusene, men om jeg har regnet riktig så blir regnestykkene som følger:

Agria

Årspremie 500 (igjen firehundreognoe, men runder opp) + 1000 + 350 (10%) = 1850

Gjensidige

Årspremie 1400 + 875 = 2275

Kattene mine er til veterinær pga skade/sykdom kanskje fire ganger i året tilsammen, typisk 1500-2000kr pr gang. Den store "skrekken" min er ting som skjer i helgene, da er bare startgebyret over 3000 hos min veterinær. Med lungebetennelsescenarioet på en lørdag ville det kostet 2150 hos Agria men 3025 hos Gjensidige.

Jeg har også Agria, men har forstått det sånn at gebyret man betaler for å møte opp med dyret utenom vanlig åpningstid (helg, røddager o.l.) ikke dekkes av forsikringen. Er det jeg som har misforstått?

En ting som er kjekt med Agria i tillegg til grei pris er at mange veterinærer har avtale om direkteoppgjør med Agria innenfor åpningstiden. Det betyr at man bare betaler egenandelen og slipper å legge ut for behandlingen frem til oppgjøret går i orden. For pengelense dyrevenner er jo det et stort pluss.

Jeg har min katt (huskatt) forsikret mot veterinærutgifter og dyre medisiner. Har heldigvis sluppet å betale i dyre dommer for behandling så langt... Bare et besøk midt i påska som kom på nesten 2000 kr, men det lønnet seg ikke å ta på forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Jeg har en hest som er forsikret i Gjensidige, endog, han står på min far (bodde hjemme hos mor og far da jeg fikk han). Alt annet av forsikringer hjemme står også på far, og min mor mente det var like greit å sette kattene på han også da.

Priser i helger trenger jeg ikke tenke på, da veterinærklinikken jeg bruker har åpent fra 11-15 både lørdager og søndager.

Jeg har pratet med både Gjensidige og Agria, og de tilbudene jeg fikk, er som følger:

Gjensidige:

- 747 kr pr. katt pr. år uten dekke til medisiner, 25 % egenandel

- 1500 kr pr. katt pr. år med dekke til medisiner, 25 % egenandel

Agria:

- 593 kr pr. katt pr. år uten dekke til medisiner, 1000 + 20 % egenandel

- 693 kr pr. katt pr. år med dekke til medisiner, 1000 + 20 % egenandel

- 710 kr pr. katt pr. år med dekke til medisiner, 1000 + 10 % egenandel.

På den skaden frøken Lampeskjerm har, ville jeg endt opp med å betale nesten det samme med både Agria og Gjensidige (tenker det er greit uten dekke til medisiner, har inntrykk av at kattemedisiner ikke er så dyrt).

Men igjen, kommer man opp mot en 1000-1500, dekker Gjensidige helt klart markant mye mer enn Agria, da du alltid må ut med 1000 kr uansett.

Gah, at det skal være så vanskelig med å velge forsikring! :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Jeg har hatt Agria i mange, mange år.

Dessverre så var det bare det ene problemet etter det andre, dårlig kundeservice, endte opp med å måtte betale alt fra egen lomme i håp om at de kanskje betalte meg tilbake (enda jeg hadde krav på å få dekket det)

Gikk over til Gjensidige og det var som å møte en helt ny verden.

Hunden min har hatt innbilt svangerskap i alle år, og nå var det på tide å få sterilisert henne før det utviklet seg til å bli komplikasjoner.

Egentlig dekkes ikke dette av forsikringer (før komplikasjonene), men etter en hyggelig samtale, så ordnet det seg likevel. Operasjonen kostet rundt 10.000kr og jeg betalte 2000kr.

Ved andre tilfeller så har det heller ikke vært noe problemer med Gjensidige. Jeg betaler min del, veterinæren sender resten av regningen til Gjensidige og jeg trenger ikke tenke noe mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ta røntgen av eldste katten min pga mulig tannsykdom som gjør at man må trekke en del tenner + blodprøve og diverse undersøkelser. Dette kom på 1800. Trengte ikke å betale hos veterinæren, skulle få regning etter oppgjøret sa de. Kort tid etter hadde jeg fått penger på konto av Agria. Så jeg er veldig fornøyd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...