Gå til innhold

Hvordan skal jeg ordne økonomi vår?

SapphireF

Anbefalte innlegg

Siden de ikke er så greie på sosialkontoret, hva med å spørre helsesøster om hun vet hvor du kan få hjelp?

Eller be om ny time på sosialkontoret slik at du kan få hjelp til å sette opp budsjett, slik at de ser hvor dårlig råd du har og er nødt til å forklare hva de mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan få unntak fra regelen om forsørgelsesevne når det gjelder familiegjenforening for ektefelle. Alt er ikke svart-hvitt bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få unntak fra regelen om forsørgelsesevne når det gjelder familiegjenforening for ektefelle. Alt er ikke svart-hvitt bestandig.

Mener også at dersom en har fått familiegjenforening med ektefelle, og undertegnet på at en skal forsørge vedkommende, så har en like vel rett på støtte om krisa skulle være ute. Sosialkontoret kan ikke nekte å hjelpe noen som ikke har penger til mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialkontoret kan ikke nekte å hjelpe noen som ikke har penger til mat!

Nei, men de er ganske strenge på hvem som skal få nødhjelp, dvs 50-60 kr dagen i krisehjelp. De kan kreve ganske mye tilpasninger fra de det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men de er ganske strenge på hvem som skal få nødhjelp, dvs 50-60 kr dagen i krisehjelp. De kan kreve ganske mye tilpasninger fra de det gjelder.

Jo, men det gjelder alle, ikke bare de som har fått familiegjenforening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
[Jo' date= men det gjelder alle, ikke bare de som har fått familiegjenforening.

familiegjennforeningen har ikke spesielt mye med saken å gjøre..

få orden selv eller gå på sosialkontoret..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prinsesse tam tam

Forstår ikke alle som er så uenig med Poirot i dette. Har man ikke penger, så må man bare forsøke å skaffe dem på alle mulige måter, lovlige selvsagt.

Få deg en jobb. Mannen din kan være hjemme med barnet i mellomtiden. Finnes mange jobber der du ikke trenger kunne så mye norsk, men leser en hva du skriver, så er du jo ikke den dårligste i norsk i verden, så det er sikkert muligheter. Nå er det høysesesond for deltidsjobber, alle skriker etter vikarer som kan steppe inn i forbindelse med jula. Kontakt Manpower eller et annet vikarbyrå, istedet for å mase på sosialkontoret. Det er dere som er ansvarlig for inntektene, ikke kommunen. Dessuten har kommunene økonomiske rådgivere som kanskje kan hjelpe dere med budsjett ol, samt at de har tiltakskonsulenter som kan hjelpe dere ut i arbeid eller liknende. Spør om dette neste gang du kontakter sosialkontoret. Har de ikke dette, ring rådmannen og spør ham!

Eller ordfører, de blir alltid nervøse når man spør om ting de ikke har....Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde hatt så lite penger at jeg vurderte å gå på sosialen så hadde jeg selvsagt gjort alt det jeg kunne for å få meg en jobb. Alle type jobber er da mer tilfredstillende enn å være sosialhjelpsmottaker. Hadde selv en periode med dårlig råd for noen år siden, og selvom jeg gjerne skulle fortsatt å være hjemme med mitt yngste barn så fant jeg ut at jeg måtte jobbe og tjene penger. Tok meg en vaskejobb selvom jeg hadde utdannelse - da fikk jeg jobbe på ettermiddagen og kvelden mens mannen min jobbet på dagen.

Er det litt for enkelt å få sosialhjelp i Norge ? Det virker nesten som om mange velger det fremfor å klare seg selv... det er ikke rart at vi har et høyt skattenivå her til lands....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi ikke arbeidsledighet her i landet; Matine og gjest? Er det noe som har gått dere forbi?

Det har jo vært hevdet i avisene bl.a. at til og med vaskejobber er vanskelig å skaffe seg, for studenter og andre.

Uansett, dersom man får en jobb, så må man ha noe å leve for til den første lønna (som noen steder ikke kommer før måneden etter) - og også ekstra penger til kollektiv transport for å komme seg til og fra jobben. Da skal sosialkontoret stille opp. Sosialkontoret fungerer som et sikkerhetsnett og ingen kan leve av sosialstønad år etter år, og samtidig delta i samfunnet - til det strekker ikke pengene til.

Det er heller ikke alle steder butikkene holder søndagsåpent osv. nå før jul - på bygda er det ikke vanlig.

Folk oppsøker ikke sosialkontoret om de ikke er nødt, det er noen år siden sosialsatsene gikk an å leve av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok helt an på hvor du bor. Her på denne kanten av landet så er det ihvertfall ikke noe problem å få seg en vaskejobb, vet om ektepar som er nyutdannede som ikke får seg annen jobb for tiden og hvor de har flere vaskejobber hver pr dag for å få ting til å gå rundt.

Det man også må huske på er at det er et pluss for deg ved framtidig jobbsøking å vise til at du har vært villig til å gjøre det meste for å tjene penger - at du ikke er for god til å vaske, f.eks... kjempeviktig. Her er det ettersom jeg leser ikke snakk om å leve at sosialstønad, mannen hadde jo en slags trygd forstod jeg. En vaskejobb kan kombineres med studier også - alt er bedre enn å være passiv mottaker av sosialstønad. Mener nå jeg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at du som skrev tråden har fått hjelp. Føler virkelig med deg.

Jeg syns det er litt vel hardt å bare konstatere at folk må få seg en jobb. Er det noen som ikke lever i denne verden. Jobber vokser ikke på trær, tro meg, vi har arbeidsledige her i landet, ca 100 000 av dem til og med. Det betyr at det ikke bare er å gå ut å få seg en jobb. Startet egen bedrift fordi det var så vanskelig med jobb...

Men, jeg ønsker deg lykke til og håper at sosialkontoret kan hjelpe deg, noe de har plikt til.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som har sagt at det bare er å få seg jobb, var kun et tips om hvordan få det bedre.

Men, jeg ønsker deg lykke til og håper at sosialkontoret kan hjelpe deg, noe de har plikt til.

De har ingen plikt hvis de vurderer deg slik at du bør klare deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Først av alt meld deg arbeidsledig da har du letter for å få det du har krav på. mange ganger må du vise til at du står registrert på aetat. Kanskje får du en jobb og, og det hadde jo vært det beste.

Du kan søke kontantstøtte nå og da vil du få det fra barnet er 1 år.

Å jobbe som dagmamma tjener du og på. sett en annonse i lokalavisa om at du kan vaske, hjelpe gamle og slike ting. Alle monner drar!

Dersom du begynner å studere har du fortsatt retyt på kontantstøtte så lenge barnet ikke er i barnehage!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...