Gå til innhold

Når kan man steralisere hunkatter?


girlygirl92

Anbefalte innlegg

hvor gamle burde de være?

Har en hunkatt på 4mnd som vi vil steralisere. men vet ikke når vi kan gjøre det? og hva koster dette ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det forskjellig praksis hos de forskjellige dyrlegene. Noen gjør det helt ned i 3 månedersalder, mens andre foretrekker å gjøre det etter første løpetid. Priser varierer veldig. Om du bor i Oslo, er det billigste alternativet jeg fant Sinsen Dyreklinikk, som tar 1500 kr for kastraksjon (fjerne både livmor og eggstokker), vaksine og chip. Eller så pleier det å være kampanjer om høsten, så da setter mange veterinærer ned prisen. Katter har ikke ferdig utviklet retningssans før de nærmer seg en 7-8 måneder uansett, så hun bør være inne en stund til :)

Endret av Green Lady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja, vi har sluppet hun ut i noen uker nå. men hun kommer alltid tilbake. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja, vi har sluppet hun ut i noen uker nå. men hun kommer alltid tilbake. :-)

Det kalles flaks... Se på annonser med forsvunnede katter og legg merke til hvilken alder de fleste kattene er i. Gjør deg selv og katten en tjeneste og hold den inne til den blir større. Eventuelt gå ut sammen med den så den kan lufte seg under oppsikt.

Hunnkatter kan bli kjønnsmodne allerede i 5-måneders alder, så de fleste veterinærer mener rundt 6 mnd er en fin alder å kastrere hunnkatter. I følge amerikansk forskning tar ikke kattunger skade av å bli kastrert tidligere heller. Hvis du skal kastrere katten hos en veterinær som er av den gamle skole og mener katta bør være kjønnsmoden, må du ihvertfall holde henne inne. Hvis ikke kommer katta plutselig hjem med rund mage og gir deg ansvar for flere katter å ta vare på, og det er et velkjent problem at vi allerede har for mange katter her i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja, vi har sluppet hun ut i noen uker nå. men hun kommer alltid tilbake. :-)

Det er veldig fort gjort for en liten pus å bli jaget av en annen katt, eller hund, eller løpe etter et insekt eller fugl, og dermed komme langt hjemmefra. Jeg slapp min hankatt ut for fort, da jeg ikke visste om dette med retningssans. Han ble borte i to dager, og endte med at han ble påkjørt. Heldigvis var det noen som så det, og fikk brakt han med til dyrlegen. Han var kun forslått. Stedet han ble påkjørt ligger to minutter gange fra huset vårt, og vi var flere ganger rundt i nabolaget for å lete etter han. Hadde han ikke vært chippet, hadde jeg nok aldri sett han igjen. Han er helt sort, og når han plutselig havner på andre siden av byen, sier det seg selv at sjansen for en gjenforening er relativt liten. Så bare ha dette i bakhodet om du velger å slippe ut din katt før retningssansen er på plass. Tross alt, min katt befant seg to minutter unna huset, men han fant rett og slett ikke veien hjem. (jeg fikk telefonnummeret av de som reddet han fra veterinærklinikken, da redningsmenneskene gjerne ville jeg skulle ringe dem med en oppdatering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...