Gjest Jamme Skrevet 28. juli 2011 #21 Skrevet 28. juli 2011 Slenger meg på dem som mener oppvasken bør taes med en gang. Da jeg bodde alene lot jeg som regel oppvasken samle seg opp før jeg tok den, og resultatet var at jeg hatet å ta oppvasken over alt på jord. Så flyttet jeg i kollektiv, og vi ble enige om at det var greiest å ta oppvasken med en gang man har brukt noe, for å unngå at det hoper seg opp med oppvask ingen egentlig vet hvem er sitt, og det ender med at en tar alt og er sur resten av uka Nå bruker jeg bare fem minutter etter hvert måltid, og det funker finfint. Vasker opp underveis når jeg lager mat, og bruker gjerne kopper og brødmattallerkener flere ganger. Det jeg derimot fremdeles er veldig dårlig på, er å rydde inn oppvasken. Den står gjerne på tørkestativet til man må rydde inn for å få plass til neste oppvask, så kjøkkenbenken er sjelden fri. Men ren oppvask er ikke akkurat det verste man kan ha fremme, synes jeg.
Rosalie Skrevet 28. juli 2011 #22 Skrevet 28. juli 2011 Når eg har budd slik at eg ikkje har hatt tilgong til oppvaskmaskin, har eg vaska opp etter kvart måltid. Null stress. I ein periode var sambuar og eg utan oppvaskmaskin, og då hadde eg ansvaret for oppvasken så tok han ekstra ansvar for noko anna. Å vaske opp er då ganske så tanketømmande og avslappande, så lenge ein ikkje let oppvaskberget vakse seg utoer benken og ta over kjøkkenet.
Timseh Skrevet 28. juli 2011 #23 Skrevet 28. juli 2011 Jeg hadde oppvaskemaskin i ett år ca (flyttet ut for 2 mnd siden), men vasket alltid opp for hånd uansett Jeg vasker opp etter hvert måltid og har et slikt "oppvaskestativ" hvor jeg legger bestikk, setter opp fat, kopper/glass o.l. Blir aldri noe særlig fullt fordi det meste er tørt til neste måltid så i stedet for å ta ut nytt fat og glass bruker jeg det jeg vasket sist Skyller alltid fat før jeg legger de nedi oppvaskekummen. Som oftest så vasker jeg opp FØR jeg spiser (kjeler, panner, kjøkkenredskaper o.l) for da har jeg mindre å vaske opp når jeg er ferdig å spise
Surriball Skrevet 28. juli 2011 #24 Skrevet 28. juli 2011 Jeg har bodd i kollektiv uten oppvaskmaskin i flere år nå, og syns det er helt greit å ta oppvasken. Men vi har "dedikert" en del av benken (kanskje en halvmeter) innenfor vasken til skitne kopper, og er enige om at hvis man tar oppvasken så skal ALT tas. Jeg pleier å vaske opp etter jeg har spist middag, og da tar jeg alt. Det er jo ikke noe festlig å måtte vaske gryta og panna FØR jeg begynner å lage mat... Så av hensyn til både meg og de andre så tar vi det rett etter at vi har laga og spist middagen. Og så pleier jeg å få med kjæresten, så står vi og skravler mens jeg vasker og han tørker og setter på plass. Oppvaskstativ er geniale greier, da kan du la serviset lufttørke: det sparer masse tid når man er alene om oppvasken! Husk å skylle av tallerkner og juiceglass/kaffekopper før du setter dem fra deg på benken: det sparer deg for å måtte gnikke lenge på ting. Og sett ildfaste former og andre ting som det lett brenner seg fast ting på i vann med litt zalo i en stund før du vasker det opp, så slipper du at det er vanskelig å få av. Og tenk så deilig det føles når benken er nyvasket, ryddig og ren!
Aubree Skrevet 28. juli 2011 #25 Skrevet 28. juli 2011 Oppvask ja - haat Jeg bruker som regel å vaske opp etter vært måltid. Gidder jeg derimot ikke eller ikke har tid, så grovskyller jeg det hvertfall slik at det ikke er noen rester på det når jeg tar det dagen etterpå. Som regel vasker jeg opp mest mulig mens jeg lager maten, slik at det bare er kasserollen maten var i, og fat og bestikk igjen etter vi har spist. Vi har og veldig liten benkplass, så må ta det kanskje fort ellers hooper det seg opp Gleder meg til den dagen vi får større leilighet, da skal oppvaskmaskina inn fortere enn svint
Kristina Skrevet 28. juli 2011 #26 Skrevet 28. juli 2011 En til i klubben! Jeg savner det egentlig bare når jeg har gjester... I sommer har jeg hatt mye besøk og da har jeg brukt litt papptallerkener og denslags. Som de fleste sier så er det viktigste å ikke vente altfor lenge for man vasker opp. Da jeg bodde i kollektiv hadde vi oppvaskmaskin men hadde streng regel om at alt måtte vaskes opp eller settes i maskinen med en gang. Jeg vasker vel opp annenhver dag, jeg jobber veldig mye og det blir ofte få måltider hjemme så ikke så mye oppvask.
Gjest Aria. Skrevet 28. juli 2011 #27 Skrevet 28. juli 2011 Hadde verdens minste kjøkken for mange år siden, var student med dårlig tid, så, lat som jeg var, kjøpte jeg engangs kopper og tallerkener
UnderCover Skrevet 28. juli 2011 #28 Skrevet 28. juli 2011 Jeg vasker opp minst en gang for dagen. Hater at det ser "drittent" og rotete ut på kjøkkenet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå