AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #1 Skrevet 20. juli 2011 Jeg leier leilighet uten oppvaskmaskin, huseier vil ikke ha inn oppvaskmaskin heller for kjøkkenet er så lite. Så dere som ikke har oppvaskmaskin, vasker dere opp hele tiden? tar en til dagen? blir så fort overfylt med oppvask hos meg:S noen tips?
Vulpes Skrevet 20. juli 2011 #2 Skrevet 20. juli 2011 Må som regel vaske opp hver dag ja, noen ganger flere ganger. Tar ikke så mye tid om du bare aldri lar det tårne seg opp med skitten ekkel oppvask. 3
DysterPytten Skrevet 20. juli 2011 #3 Skrevet 20. juli 2011 Vasker sjeldent opp hver dag. Har jeg spist brødskiver på fatet,og det bare er noen smuler, bruker jeg samme fatet til middag liksom. Panner osv, vasker jeg hver dag.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #4 Skrevet 20. juli 2011 Jeg HATER å vaske opp. Om du kjøper en oppvaskmaskin så må da den kunne stå der så lenge DU bor der? Da skal jo ikke huseier bry seg med hvordan det ser ut der inne? Men det forutsetter jo selvfølgelig at der er opplegg for rørene. Jeg hadde iallfall uansett kjøpt meg en benkoppvasemaskin: Min lenke 1
Vulpes Skrevet 20. juli 2011 #5 Skrevet 20. juli 2011 Jeg HATER å vaske opp. Om du kjøper en oppvaskmaskin så må da den kunne stå der så lenge DU bor der? Da skal jo ikke huseier bry seg med hvordan det ser ut der inne? Men det forutsetter jo selvfølgelig at der er opplegg for rørene. Jeg hadde iallfall uansett kjøpt meg en benkoppvasemaskin: Min lenke Jeg hatet også å vaske opp før jeg flyttet for meg selv til en leilighet uten oppvaskmaskin. Nå synes jeg det er helt OK arbeid, og det er så belønnende å se hvor fint og rent og ryddig det blir på kjøkkenet etterpå. Og et litt n00biespørsmål - må ikke slike oppvaskmaskiner kobles til vann? Altså at det må legges opp rør og slikt, dermed blir det mye styr og opplegg for utleierne likevel? Eller?
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #6 Skrevet 20. juli 2011 Jeg hatet også å vaske opp før jeg flyttet for meg selv til en leilighet uten oppvaskmaskin. Nå synes jeg det er helt OK arbeid, og det er så belønnende å se hvor fint og rent og ryddig det blir på kjøkkenet etterpå. Og et litt n00biespørsmål - må ikke slike oppvaskmaskiner kobles til vann? Altså at det må legges opp rør og slikt, dermed blir det mye styr og opplegg for utleierne likevel? Eller? Nei du kobler til kjøkkenvasken Trenger ofte en liten duppeditt som overgang, men det får man kjapt tak i på en rørleggerbutikk De små oppvaskmaskinene blir bare bedre og bedre, og vasker langt mer tilfredstillende rent enn tidligere. 1
Vulpes Skrevet 20. juli 2011 #7 Skrevet 20. juli 2011 Nei du kobler til kjøkkenvasken Trenger ofte en liten duppeditt som overgang, men det får man kjapt tak i på en rørleggerbutikk De små oppvaskmaskinene blir bare bedre og bedre, og vasker langt mer tilfredstillende rent enn tidligere. Aah, jammen da så! Det var jeg ikke klar over Det blir likevel ingen oppvaskmaskin på meg ettersom jeg ikke har nok benkeplass, men det er jo greit å vite at man har muligheten.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #8 Skrevet 20. juli 2011 Jeg vasker opp 2-3 ganger i uken. Bor alene og spiser ute flere dager i uken, så blir ikke stort med oppvask.
daemonia Skrevet 20. juli 2011 #9 Skrevet 20. juli 2011 Jeg leier leilighet uten oppvaskmaskin, huseier vil ikke ha inn oppvaskmaskin heller for kjøkkenet er så lite. Så dere som ikke har oppvaskmaskin, vasker dere opp hele tiden? tar en til dagen? blir så fort overfylt med oppvask hos meg:S noen tips? Vask etterhvert som du bruker det. Tar nesten ikke noe tid, og du trenger ikke fylle vann i vasken en gang. La varmt vann renne med tynn stråle, og ha litt oppvaskmiddel på kosten. Funker fint som bare det, og det blir mindre sytsomt å gjøre det enn om du sparer opp gjennom hele dagen eller et par dager. 2
Rainbow Skrevet 21. juli 2011 #10 Skrevet 21. juli 2011 Oj, sånn benkeoppvaskmaskin hørtes jo veldig enkelt ut! Har alltid trodd man måtte ha røropplegg for det også. Er SÅ lei av oppvask. Da jeg bodde her aleine var det ikke så ille, men med to blir det fort mye mer oppvask. Vi prøver å ta det ofte, helst etter noe er brukt. Men ofte blir det til at det hoper seg opp littegrann med et par-tre dager. Da må man jo bare ta seg sammen og ta de siste dagenes oppvask. Pleier å ta på ipod og gå igang, da går det litt lettere, med musikk til arbeidet. Men gud, jeg er lei! Nå har det blitt sånn at hvis vi er på førstegangsbesøk hos noen og ser kjøkkenet, sier vi "åååh, har du OPPVASKMASKIN!!!! *stryke på* Du er heeeldig!!" Skulle tro det dreide seg om en hundevalp! :-p
Casall Skrevet 26. juli 2011 #11 Skrevet 26. juli 2011 Har oppvaskmaskin nå, men hadde det ikke før. Da var også kjøkkenet ekstremt lite, så vasket opp så og si hver dag (med mindre vi jobbet kveld og bare spiste frokost f.eks. Da tok jeg det neste dag sammen med resten). Er ikke det at det er så grusomt å vaske opp, men det er slitsomt og hele tiden ha et overfylt kjøkken.
Plutseliten Skrevet 26. juli 2011 #12 Skrevet 26. juli 2011 Lar man det hope seg opp blir det et ork å gå i gang! Jeg vasker opp når det er noe å vaske opp. Som noen andre før meg har skrevet, trenger man ikke alltid fylle kummen med vaskevann. Går an å ta vaskemiddel på kosten/det du skal vaske, og ha en tynn stråle med varmtvann rennende. Tar ikke tid omtrent, og du slipper å irritere deg over en overfylt vask.
Momseguri Skrevet 26. juli 2011 #13 Skrevet 26. juli 2011 Oj, sånn benkeoppvaskmaskin hørtes jo veldig enkelt ut! Har alltid trodd man måtte ha røropplegg for det også. Er SÅ lei av oppvask. Da jeg bodde her aleine var det ikke så ille, men med to blir det fort mye mer oppvask. Vi prøver å ta det ofte, helst etter noe er brukt. Men ofte blir det til at det hoper seg opp littegrann med et par-tre dager. Da må man jo bare ta seg sammen og ta de siste dagenes oppvask. Pleier å ta på ipod og gå igang, da går det litt lettere, med musikk til arbeidet. Men gud, jeg er lei! Nå har det blitt sånn at hvis vi er på førstegangsbesøk hos noen og ser kjøkkenet, sier vi "åååh, har du OPPVASKMASKIN!!!! *stryke på* Du er heeeldig!!" Skulle tro det dreide seg om en hundevalp! :-p Sånn gjør jeg og Her er det vanligvis samboeren som tar oppvasken, og han venter ofte til det har hopet seg opp over flere dager før han tar en "superoppvask". Selv foretrekker jeg å ta den hver kveld, og da bare under rennende vann. Hater skittent oppvaskvann Også lar jeg den stå i oppvaskstativet og lufttørke over natten Jeg gidder heller ikke vaske tekoppen min hver dag, den holder ett par-fire dager mellom hver vask
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2011 #14 Skrevet 26. juli 2011 Hos oss er ikke kjøkkenbenken alltid fri for oppvask... men prøver oftest å ta den hver kveld. Noen ganger går det lenger tid, men svært sjelden mer enn 2-3 dager. Har stor motstand mot å vaske store kasseroller og stekepanner, det er lettere å ta oppvasken hvis vi har lagd maten i noe annet Må innrømme at jeg savner oppvaskmaskinen vi hadde forrige bosted. Selv mine gamle foreldre, som har vært ihuga oppvaskmaskinmotstandere i alle år (helt unødvendig, bruker strøm osv), elsker maskinen de kjøpte da de pusset opp kjøkkenet...
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #15 Skrevet 27. juli 2011 Oi, det var et kjempegodt spørsmål! Vi har oppvaskmaskin, men pga feil på den har den ikke vært i bruk siste uken, og han som var innom idag sa han ikke får kommet innom og fikset den før neste mandag eller tirsdag... Vi har liten benkeplass fra før, typ tilsvarende bredden på komfyren. Og ikke har vi oppvaskstativ heller, så her kommer latmannsløsningen: kjøpe inn masse pappfat og bestikk for å holde en uke. Men vi vasker jo opp, og det som vaskes (en gang om dagen) ender med å stå til tørk på et håndkle oppå komfyrtoppen, før vi tørker og setter det inn i skapene en times tid etter. Men jeg syns egentlig alltid at benkeflatene er fulle med ting, jeg... Forresten, angående benkoppvaskmaskin! Vi hadde det for noen år siden, og det som er lurt å sjekke da (hvilket vi glemte...) er om kursen den skal gå på er stor nok.
MissStiles Skrevet 27. juli 2011 #16 Skrevet 27. juli 2011 Ingen av leilighetene jeg har bodd i, har hatt oppvaskmaskin - så jeg er vant til å ta oppvasken. Sjelden jeg gjør det hver dag. Jeg tar den som regel på kvelden - etter å ha spist middag. Men lar den aldri stå mer enn 2-3 dager. 1
Gjest Consensio Skrevet 27. juli 2011 #17 Skrevet 27. juli 2011 Her i Norge har jeg oppvaskmaskin, men ikke i Sverige. Da vasker jeg opp etter hvert måltid. Tenker litt mer over hva jeg bruker og om jeg kan bruke det igjen, som glass, te-kopper, tallerkener. Da har jeg som regel vaskekummen fylt med vann og såpe hele dagen så jeg bare legger det oppi og vasker det etter at jeg har brukt det.
Gjest HunterLady Skrevet 27. juli 2011 #18 Skrevet 27. juli 2011 Vasket opp hver eneste dag i 3 år, noen ganger flere ganger til dagen. Nå skal jeg derimot flytte i ny leilighet med luksus (les: oppvaskmaskin!). Et tips er å ikke la det fylle seg helt opp før du tar den. Er veldig demotiverende og ikke minst slitsomt å vaske alt av kjøkkenutstyr på en gang. Vask når det er lite oppvask, slik at det ikke blir kjempetiltak hver gang.
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 27. juli 2011 #19 Skrevet 27. juli 2011 (endret) I tillegg til det som andre har sagt så er det lurt å ha det som vane å skylle av alt av matrester før man legger fat, kopper ol. ned i vaskekummen. Det blir mye mindre tiltak å ta oppvasken når en bare trenger å dra over med kosten noen ganger over hver ting, enn det er når man må skrubbe nesten alt. Det er også mer delikat å vaske når ikke oppvaskvannet blir skitten med masse ubåter flytende omkring Endret 27. juli 2011 av Sjokoladebolle
Alvina Skrevet 27. juli 2011 #20 Skrevet 27. juli 2011 Har ikke oppvaskmaskin nå og savner det ikke - egentlig (bare litt). Men skyller av samme talllerken og det bruker to ganger. Tar kjeler etterhvert og det gjorde jeg med oppvaskmaskin også. Bruker svamp som jeg væter og har en dråpe zalo på. Det holder til oppvasken. For å spare varmt vann kan man vente med å skylle til etterpå i stedet for å la vannet renne. Men kopper tas heller ikke daglig, til og med gjester setter koppene sine på et sted hvis de skal komme dagen etterpå. Men med gjester, mer oppvask, men de får gjerne styre og stelle på kjøkkenet både med egen frokost, oppvask og egentlig som de vil. Skal det bli raskt ryddig, hender det jeg lar alt drypptørke og bruker torky før jeg setter alt i skapene. Har lite kjøkken, men synes det trigger mindre oppvask siden det ikke er plass til for mye rot.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå