Gå til innhold

Hva er vanlig gåhastighet?


Vulpes

Anbefalte innlegg

Jeg vet at vi alle går i forskjellig tempo, men er det noen som vet sånn ca hva som er vanlig gåhastighet for en normal jente/dame?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lizette

Jeg går ofte som oppvarming på tredemølle, og på tredemølle kan jeg gå opp til 6,5 km/timen. Hvis jeg tar på høyere hastighet enn det, så må jeg løpe. Jeg tror vanlig gangtempo for meg er 5-6 km/timen (men jeg går imidlertid forholdsvis fort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskeste jeg kan gå på tredemølle er 6,5 (jeg er 167 høy, vil varierer fra person til person som du sier, men). Hvis jeg skal ha noe stigning på mølla må jeg redusere farten litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør lett 6-7kmt.

Men hva som er vanlig er ikke lett å si, da det avhenger av så mye. Lengden på ens ben, skotøyet, underlaget, terrenge, og hvor langt man skal holde ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3,5 - 4,5 km/t er det jeg har som regel når jeg går tur med barnevogn og bruker RunKeeper, jeg er ganske lav og kortbeint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 km i timen omtrent :) Det er bare å gå en kilometer og se hvor lang tid du bruker, for å finne din normale hastighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det raskeste kan jeg gå litt over 7km/t på tredemølle, men "vanlig" tempo genrelt ligger sikkert på rundt 5-6... er 170 høy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man går i terreng med oppakning er det vanlig å regne 2-3 km/t. Noe avvik avhengig av hvor kuppert det er.

Rask gange på flat asfalt er som mange sier rundt 7 km/t. Hastigheten vil variere med lengde på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig hastighet, avhenger litt av hva som er planen. Skal du gå å hente søpla utafor huset, så går du kanskje i 2-3km/h. Går du på mølla, så ønsker man seg gjerne opp mot 5-6km/h. Går du til bussen fordi du har passe dårlig tid, så går du kanskje i 4km/h.

Og som overnevnte påpeker, terrenget er avgjørende for hastigheten du går i. Oppoverbakke på mølla, eller tur i skogen reduserer farten, men nødvendigvis ikke effekten - fordi man bruker muskulaturen mer aktivt og får høyere puls på samme hastighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...