Gå til innhold

Hvilken treningsform forbrenner best/raskest?

Fremhevede innlegg

Gjest Kaisa 79
Skrevet

Sluttet å røyke for 5 måneder siden og har siden da lagt på meg litt.

Er litt utolmodig og vil gjerne bli kvitt de ekstra kiloene så fort som mulig.

Er det noen som vet hvilken treningsform som er best...i tillegg til at man selvfølgelig spiser noen lunde sunt.

Til nå har jeg trent litt av hvert av dette.

1. styrketrening

2. sykkel

3. Gåmaskin..ikke tredemølle, men sånn annen

4. step i sal

5. step-styrke i sal

6. stram opp

Hva tror dere er best. Om jeg f.eks sykler 30 minutter annenhverdag + at jeg trener styrke på egen hånd en halv time. Vil det gi resultater tror dere.

Tips mottas med stor takk. Har aldri vært nøtt til å trene så dette er litt nytt for meg. :oops:

Stor klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sykler sier du, sikter du da til Spinning? Fordi det er nemlig en meget effektiv treningsform. Scorer høyt på fettforbrenningen, også. Styrketrening sånn generelt satser mer på muskler, enn forbrenning, men har hørt (myter?) om at vekten blir også lettere redusert her.

Skrevet
Du sykler sier du, sikter du da til Spinning? Fordi det er nemlig en meget effektiv treningsform.

Hva mener du med effektiv?I forhold til hva? Hvilken effekt mener du?

Scorer høyt på fettforbrenningen, også.

Også? Hva mener du med det?

Styrketrening sånn generelt satser mer på muskler, enn forbrenning, men har hørt (myter?) om at vekten blir også lettere redusert her.

Hva mener du her?

Man forbrenner mest når man bevegser mest og er mest sliten.... På den andre side, er det tungt bygger man også muskler, som også forbrenner mer...

Skrevet

Sex er også sabla god trening - om du er aktivt med på moroa :wink:

:sjarmor:

Lillian *alle buksene har blitt for store* :ler:

Skrevet

En kombinasjon av styrke og kondisjon er det beste. Har hørt at hvis man trener styrke først og kondisjon etterpå så er det veldig gunstig for fettforbrenningen. Prøv deg fram med times økter der du først trener styrke (husk god oppvarming først!) i ca. 30 min og deretter 30 min på sykkel e.l. med relativt lav belastning. Da vil du også få renset ut slaggstoffer som er i musklene etter syrkeøkta, noe som kan gjøre at du blir mindre støl. Styrketreningen må være så hard at du blir skikkelig sliten, men likevel klarer å utføre øvelsen riktig. Vi jenter er ofte litt pysete og kjører med alt for lav vekt. Belastningen skal være så hard at man klarer 10 - 15 repitisjoner, der de 2 - 3 siste er skikkelig tunge. Hver øvelse gjøres 2 - 3 ganger.

Jeg har en veldig fin bok som heter Fitness for kvinner (kjøpt gjennom I Form). Kan anbefale den som en innføring i treningslære.

I bunn og grunn så handler det kun om å forbrenne flere kalorier enn man spiser, men det kan være forbanna vanskelig for det! :wink:

Lykke til!

Skrevet

Fomle: deter fordi man forbrenner bort sukkerlagrene først... samme effekt skjer om man trener i høyt tempo.... Først sukkeret/karbo/glykogen, så fett...

Skrevet
Fomle: deter fordi man forbrenner bort sukkerlagrene først... samme effekt skjer om man trener i høyt tempo.... Først sukkeret/karbo/glykogen' date=' så fett...[/quote']

OK, men å trene i høyt tempo er vel ikke noe som anbefales å hoppe rett på som nybegynner. Dessuten er faren for skader større, noe jeg selv har fått erfare. :wink:

Skrevet

Alle kan trene i høy tempo, det kommer an på hvor stor belastning man har... Med stor belastning kommer skader... :wink:

Gjest Petruska offline
Skrevet

Bare en liten kommentar som jeg ikke synes har kommet helt frem her:

jo større andel av kroppsmassen som er muskler, jo høyere forbrenning!

Det er faktisk musklene våre som forbrenner! Kroppen trenger selvsagt også energi for å opprettholde organenes funksjon og kroppsvarmen, men mesteparten av energien som kroppen vår bruker er det musklene som står for.

Derfor vil det optimale være styrketrening kombinert med kardiotrening (der kan man jo variere mellom det man liker best) med moderat intensitet (dette for at størstedelen av energien somm brukes skal gå fra fettlagrene). Med moderat intensitet tenker jeg meg ca. 60% av max-puls. Trenger ikke være pinlig nøyaktig da! Går greit nok å bruke de tabellene som står på kardioapparatene. dessuten lærer man seg å kjenne kroppen sin etter hvert. Hvis du ikke har anledning til å måle vil moderat intensitet være ca. sånn at du fremdeles klarer å holde en samtale uten å hive altfor mye etter pusten..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...