AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #1 Skrevet 19. juli 2011 Barnet vårt på 1 år er nå i ferd med å vokse ut av babysetet sitt, så vi må ha ett nytt. Ingen av oss har lappen eller bil, og vi har ganske dårlig råd. Så jeg føler at det blir dumt å bruke mange tusen på ett sete som blir brukt max 1 gang i mnd, når vi sitter på med andre. Hvordan er det med de "billige" setene? er de trygge nok så lenge de er godkjente?? Har sett litt på dette setet, da slipper vi å kjøpe enda ett senere: http://www.choppi.no/barneutstyr-1/barneseter/disney/barnesete-disney-imax-sp-ole-brum-luxe-9-36-kg Noen innspill?? bortsette fra at jeg vet det er ett forovervent og det anbefales bakovervent.
Kløsegibarten Skrevet 19. juli 2011 #2 Skrevet 19. juli 2011 Se på Finn etter brukte seter som ikke har vært i kollisjon, da får du kanskje bakovervendt litt billigere. 1
*Frida* Skrevet 19. juli 2011 #3 Skrevet 19. juli 2011 Eg hadde ikkje satt min 1-åring i det setet. Ville mykje heller brukt litt tid på Finn og kjøpt et sete som ser bra ut.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #4 Skrevet 19. juli 2011 TS Har lett på Finn i 2 mnd, uten å finne noe som passer... Hvorfor ville du ikke satt barnet i ett slikt sete en gang i blandt??
Kløsegibarten Skrevet 19. juli 2011 #5 Skrevet 19. juli 2011 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29654279 Jeg ville ha kjøpt noe liknende dette her.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #6 Skrevet 19. juli 2011 En ulykke kan også skje "en gang i blant", så jeg ville aldri satt mitt barn i et sånt sete, hadde mye heller kjøpt et trygt sete brukt. Vi har Britax MultiTech, og ga 2500,- for det (nytt), syns ikke det er så ille for noe hun kan bruke til hun veien 25kg. Besafe og Britax-varianter er vel det som de fleste bruker som sete nr 2. 1
Gjest Annaires Skrevet 19. juli 2011 #7 Skrevet 19. juli 2011 Dette setet er vel et fremovervendt sete, så det ville jeg aldri satt et så lite barn i. Uansett om det er en gang i blandt..
Britt Banditt Skrevet 19. juli 2011 #8 Skrevet 19. juli 2011 (endret) Jeg leser at setet er FRAMOVERVENDT! Da må du i alle fall IKKE kjøpe det til en ettåring. Husk at barn skal sitte bakovervendt så lenge som mulig, det er anbefalt at de gjør det til de er fire år! Endret 19. juli 2011 av Linelia
Gjest Unknown Skrevet 19. juli 2011 #9 Skrevet 19. juli 2011 Britax two-way elite koster 1999 kr på barnas hus. Er ikke mye dyrere enn det du ser på
Kløsegibarten Skrevet 19. juli 2011 #10 Skrevet 19. juli 2011 Du trenger ikke å skrike. Å skal TS kjøpe forovervendt så kjøp Besafe eller Britax.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #11 Skrevet 19. juli 2011 Britax two-way elite koster 1999 kr på barnas hus. Er ikke mye dyrere enn det du ser på Ts Gjør det?? synes alle i nettbutikken er mye dyrere. Får vurdere det. Er den eneste grunnen til at dere ikke ville brukt ett slikt sete at det er forovervent?? For hvis det er så grusomt, hvorfor er så mange seter godkjente forovervent da?? Vi må i hvertfall prøve å finne ett litt smalt sete, for det må være plass i baksete til mannen og meg også...
Gjest pysepusen Skrevet 19. juli 2011 #12 Skrevet 19. juli 2011 Jeg ville heller kjøpt et Britax-sete da (det til 1999,- på Barnas Hus). Mye bedre med et som kan brukes bakovervendt. Nå har jeg ikke sett på setet du linker til annet enn på bildet, men for meg så ser det ut som et sete man kan sette en 3-åring i, ikke en 1-åring. Britax-setet vil jeg også tro er smalere enn dette... Og jeg ville heller aldri satt min ettåring i et framovervendt sete. En ulykke kan like så godt skje på den ene kjøreturen
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2011 #13 Skrevet 19. juli 2011 hysteri å si at ulykker sjer ..ulykker kan sje hjeme også! seter som er ce godkjent er trygge seter!slutt med merkehysterie deres. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #14 Skrevet 19. juli 2011 Det har ikke noe med merker å gjøre, men med fremovervendt/bakovervendt. Hjemme tar man visse forholdsregler for å unngå ulykker eller for å gjøre konsekvensene av en mulig ulykke så liten som mulig, det bør man gjøre i bil også, og det er det som er poenget med bakovervendt sete. Når en ulykke skjer er det fullstendig irrelevant om man kjører bare en gang i blandt eller 10 timer hver dag. 1
Sophie-Ann Skrevet 19. juli 2011 #15 Skrevet 19. juli 2011 Mulig jeg blir pisket her nå, men er det en ting jeg ikke sparer penger på, så er det sikkerheten til barna mine. Det er bevist over enhver tvil at barn ikke bør sitte for overvendt, så da hadde jeg solgt/pantsatt det jeg kunne for å få råd til et skikkelig sete. Jeg har ikke spesielt god råd, men begge mine barn har skikkelige seter, så får det heller være at jeg ikke kan kjøpe meg klær på en stund. 1
Sissan9 Skrevet 19. juli 2011 #17 Skrevet 19. juli 2011 Barn skal sitte bakovervendt, helst til de er fire år. Dette er fordi hodet er relativt stort i forhold til styrken barnet har opparbeidet i nakken. Med forovervendt sete kan en kollisjon skade ryggraden kraftig i forovervendt. Se her feks (animasjon): http://www.tryggtrafikk.no/Tryggest+bakovervendt.b7C_wJfWYe.ips Dette viser skadene i 50 km/t - altså en fart man stort sett alltid er oppe i når man kjører bil - selv om det bare er en gang i måneden. Selv om det er lovlig, betyr det ikke at det er trygt, dessverre. Ville ALDRI satt en ettåring forovervendt. Jeg tauer fremdeles med bakovervendt sete på fly og tog etc når vi skal ut og reise - og barnet mitt er over 3 år. Mange syns jeg er sær, jeg syns jeg er ansvarlig.
solsolsol Skrevet 20. juli 2011 #18 Skrevet 20. juli 2011 http://barnashus.no/nettbutikk/detaljer/bilstoler/9-18-kg/britax-two-way-elite.html Britaxsetet til 1999. Dette er faktisk et veldig bra sete som har gjort det bra i test. 500 kr i forskjell? Bytt ut noen middager med havregrøt 1
Gjest bertelina Skrevet 20. juli 2011 #19 Skrevet 20. juli 2011 jeg syns det er uansvarlig av dere og kjøpe et barnesete som ikke duger.du har ingen aning om dere kan smelle eller ikke om dere er ute og kjører.og det setet der ville jeg sjekket test på først om det finnes. at dere har dårlig råd bør ikke gå utover sikkerheten til barnet deres.det må vel være noen i familien som kan hjelpe dere med noen hundre lapper så dere får et ordentlig sete. jeg hadde aldri satt ungen min i forovervendt sete.har selv en etåring.hva om det skulle skje noe,så må dere leve med det resten av livet pga dere ikke brukte noen hundre lapper ekstra på et skikkelig sete.greit det kan skje ungen noe selv om den sitter bakover.men tar i alle fall ikke nakke eller rygg. det er meg og min mening 1
Gjest Annaires Skrevet 20. juli 2011 #20 Skrevet 20. juli 2011 hysteri å si at ulykker sjer ..ulykker kan sje hjeme også! seter som er ce godkjent er trygge seter!slutt med merkehysterie deres. Når du er så lite opplyst, bør du vel nesten ikke uttale deg. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå