hjärterdam Skrevet 8. oktober 2013 #781 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg hadde i grunn ikke tenkt å ta permisjon. Jeg har termin i februar, så da må jeg vente til januar 2015 med å starte igjen, og det kjennes lenge ut med et helt år når jeg er i gang. Særlig siden jeg sannsynligvis begynner å jobbe igjen rundt september. Da har jeg ikke tenkt å jobbe fullt forøvrig. Men kanskje få en ca 50% fast og ta ekstravakter når jeg kan. Har skjønt at noen hensyn må tas til familie og meg selv Har siste eksamen på høstsemesteret 6/1-14, eller, dvs det er da innleveringa er siden det er hjemmeeksamener vi har. Etter det er det et arbeidskrav som kan være litt tricky, termin er i midten av februar, og fristen på det er 19., men skolen vet jeg er gravid og har sagt at tilrettelegging ordnes ved behov Satser på at vi får det utlevert så tidlig at jeg rekker å få det inn, men som læreren i emnet sa "Om fødsel er grunnen til sen levering så skal vi nok få fiksa en utsettelse." Etter jul har jeg tre samlinger på skolen, altså ukessamlinger, men de er heldigvis blitt lagt slik at terminen min er midt i mellom to av dem. En er i januar, neste i mars og den siste i mai. Har fire (hjemme)eksamener og et fremlegg på skolen i løpet av 9.april - 4. juni, og håper at det skal gå i orden. Tenker at jeg klarte å fullføre bachelor mens jeg jobba fulltid og var alene med barn, så i utgangspunktet burde et halvår på master gå greit når jeg er i permisjon og pappaentil minste er en del hjemme Men jeg har hele tiden i bakhodet dette med at det kan hende det ikke går på to år. Og gjør det ikke det så er jeg jo ikke den første som bruker tre år på en master Så spennende å presentere problemstilling, det skal vi i november Kan jeg spørre hva problemstillinga di er, eller vil du holde den for deg selv for å ikke bli gjenkjent via den? Vi har bare metode, vitenskapsteori og et fag/temarelevant fag nå i høst, gleder meg til over jul når vi starter med enda mer relevante fag
Sophia Skrevet 8. oktober 2013 #782 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg har også metode og vitenskapsteori. Synes det er veldig tørt og kjedelig. Spesielt vitenskapsteori! Vil ikke si problemstillingen her, for da er det store muligheter for å bli gjenkjent dessverre. Men skal skrive innen psykisk helse. Såpass kan jeg vel si Og ja, hvis det er slik at du må ta masteren over 3 år, så er ikke det noen krise heller. Men du er virkelig en superkvinne hvis du klarer det på to! Det må jeg si. Men hvis det gikk fint under bacheloren så går det nok fint nå også. Veldig bra de er så greie på å tilrettelegge da! Det gjør det hele litt lettere. Er en på min master som var høygravid under eksamen nå i våres. De var ganske greie på tilrettelegging da også. De er vel vant til at folk får barn under studiene
hjärterdam Skrevet 8. oktober 2013 #783 Skrevet 8. oktober 2013 Så spennende, da er vi delvis innen samme fagfelt da Jeg må bestemme meg snart mellom tre tema, men psykisk helse vil nok uansett være en del av min master også Jeg går på en liten privat høgskole som er kjent for å være veldig nær studentene sine, og også veldig familieorienterte, noe jeg hadde god erfaring med fra da jeg tok bachelor på samme skole, så du kan si jeg hadde en tanke med det da jeg valgte den fremfor de andre i området
Gjest Daenerys Skrevet 8. oktober 2013 #784 Skrevet 8. oktober 2013 Blæææ, jeg kommer ikke ordentlig i gang, og jeg begynner å bli stressa over det. Satser på å ha skrevet kanskje 5 relevante sider når uka er omme, dag skal jeg være fornøyd
Gjest Nikee Skrevet 8. oktober 2013 #785 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg har sånn halvveis bestemt meg for tema nå, og jeg fikk positive tilbakemeldinger fra hun jeg vil ha som veileder. Og ikke minst en veldig glad og hjelpsom mail fra en tidligere professor ved UiB som gjerne vil hjelpe meg med utforming av masteroppgave/relevant pensum!
Gjest Badabing Skrevet 8. oktober 2013 #786 Skrevet 8. oktober 2013 Her går det trått.. Jeg er heldigvis bare i gang med første halvår, men merker at jobbing går utover lesingen. Nå håper jeg at jeg har spart opp sånn ca nok igjen til at jeg bare trenger å jobbe i juleferien. Har eksamen i vitenskapsteori, kvalitativ metode og kvantitativ metode nå før jul. I tillegg en semesteroppgave, men den er i gruppe. Har ikke fått problemstillingen helt på plass enda. Kvalitativ metode går ganske fint, begynner å få på plass begrepene. Resten føler jeg derimot at jeg henger etter i. Kvantitativ sliter jeg med, vitenskapsteorien er veldig diffus, men jeg leser nå en bok som heter Vitenskapsteori for nybegynnere, og følte jeg forstod mer av pensum etter den. Kvantitativ... må bare få satt meg ordentlig ned, synes det går trått. Så alt i alt henger jeg vel etter i det meste.
Sophia Skrevet 8. oktober 2013 #787 Skrevet 8. oktober 2013 Vitenskapsteori for nybegynnere høres ut som en bok jeg også gjerne skulle ha lest. Jeg er ferdig med pensum i vitenskapsteori, men føler fortsatt ikke at jeg skjønner så mye. Er som du sier, veldig diffust.. Hjelper ikke akkurat at pensum er skrevet på uforståelig engelsk, med en hel masse begreper som hverken jeg, internett eller ordboken forstår. Ille er det når man ikke forstår noen ord i overskriftene Heldigvis er ikke alle bøkene og artiklene slik, men hovedboken om vitenskapsteori var virkelig helt forferdelig.. Hvem har skrevet boken?
Gjest Badabing Skrevet 8. oktober 2013 #788 Skrevet 8. oktober 2013 Det er denne: http://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Samfunnsfag/Filosofi/Vitenskapsteori-for-nybegynnere Det er ei lita, tynn lefse med gode eksempler, så den er grei å komme gjennom. Og selv om denne er på norsk, forstod jeg hvilke begreper det var snakk om selv om pensum var på engelsk. Den er fort gjort å lese, så det går sikkert å låne den på biblioteket. Ga meg litt mer oversikt i alle fall, men jeg har ikke hatt ex.phil fra før.
Sophia Skrevet 8. oktober 2013 #789 Skrevet 8. oktober 2013 Det er denne:http://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Samfunnsfag/Filosofi/Vitenskapsteori-for-nybegynnere Det er ei lita, tynn lefse med gode eksempler, så den er grei å komme gjennom. Og selv om denne er på norsk, forstod jeg hvilke begreper det var snakk om selv om pensum var på engelsk. Den er fort gjort å lese, så det går sikkert å låne den på biblioteket. Ga meg litt mer oversikt i alle fall, men jeg har ikke hatt ex.phil fra før. Tusen takk Denne må jeg sjekke ut!
Porcelain Skrevet 8. oktober 2013 #790 Skrevet 8. oktober 2013 Må visst melde meg inn her, startet på master nå i høst. Tar den på deltid, ved siden av full jobb, så skal i utgangspunktet bruke 4 år. Per nå ser det passe ut, er forholdsvis nyutdanna så bruker mye tid på jobben enda, men håper jo på å kunne korte ned litt når jeg starter på selve oppgaven.. Må innrømme at jeg ble litt matt av å lese om hun som er gravid, har barn og er i full jobb - imponerende arbeidskapasitet altså! Skulle ønske jeg var der Er de fleste her i jobb i tillegg, elller er det mange fulltidsstudenter? Flere som tar master på deltid? Jeg har hatt veldig mye på jobb , så føler ikke at jeg har kommet igang i det hele tatt.. Håper jeg klarer den ene eksamenen jeg skal ha før jul!
Sophia Skrevet 9. oktober 2013 #791 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg er fulltidsstudent. Eller, jeg har ekstrajobb, men jobber ikke så mye. Kanskje en kveld i uken og annenhver lørdag. I tillegg tar jeg på meg noen småjobber for universitetet.
Gjest bustyvel Skrevet 9. oktober 2013 #792 Skrevet 9. oktober 2013 OMG, nå skal snart problemstilling for masteroppgaven inn. Og jeg har ehm, ikke tenk noe på den. Detta kan bli hastemasteroppgaveproblemstilling (puh) :D
Gjest bustyvel Skrevet 9. oktober 2013 #793 Skrevet 9. oktober 2013 Er det forresten noen som har tips til valg av veileder på masteroppgaven? Velge den som er nærmest der du bor (når du ikke bor i studiebyen), velge faglærer, en helt annen, ta den du får tildelt....?
Gjest Ciegus Skrevet 9. oktober 2013 #794 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg har også ENDELIG valgt tema og veileder. Har stresset med dette leeenge, har ikke hatt noe som helst peiling på hva jeg skal gjøre. Skal dere også begynne med oppgaven etter nyttår? Gleder meg veldig til å komme i gang, samtidig som jeg gruer meg mye. Fikk høre (etter at jeg valgte veileder) at han jeg valgte er veldig krevende. Noe som egentlig er flott, men det er litt skummelt også...
Gjest Ciegus Skrevet 9. oktober 2013 #795 Skrevet 9. oktober 2013 Er det forresten noen som har tips til valg av veileder på masteroppgaven? Velge den som er nærmest der du bor (når du ikke bor i studiebyen), velge faglærer, en helt annen, ta den du får tildelt....? Jeg har valgt en som har peiling på det jeg skriver om OG som jeg vet stiller opp og jeg har ok kjemi med. Veilederne hos oss er veldig forskjellige, noen oppfordrer studentene til å velge enkle, plankekjørings-oppgaver, andre er veldig vage, mens noen er superengasjerte. Jeg valgte en superengasjert veileder som deler av året holder til på andre siden av kloden, så man kan trygt si at han ikke er den som bor nærmest meg.
Gjest bustyvel Skrevet 9. oktober 2013 #796 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg har også ENDELIG valgt tema og veileder. Har stresset med dette leeenge, har ikke hatt noe som helst peiling på hva jeg skal gjøre. Skal dere også begynne med oppgaven etter nyttår? Gleder meg veldig til å komme i gang, samtidig som jeg gruer meg mye. Fikk høre (etter at jeg valgte veileder) at han jeg valgte er veldig krevende. Noe som egentlig er flott, men det er litt skummelt også... Jeg begynner i desember tenker jeg, innlevering i juni. Grue seg! Jeg har valgt en som har peiling på det jeg skriver om OG som jeg vet stiller opp og jeg har ok kjemi med. Veilederne hos oss er veldig forskjellige, noen oppfordrer studentene til å velge enkle, plankekjørings-oppgaver, andre er veldig vage, mens noen er superengasjerte. Jeg valgte en superengasjert veileder som deler av året holder til på andre siden av kloden, så man kan trygt si at han ikke er den som bor nærmest meg. Takk for tips Ja, engasjement er viktig. Absolutt. Føler bare at jeg tråkker mitt eget universitet på tærne dersom jeg finner meg veileder fra et annet universitet, men det får så være
Gjest Nikee Skrevet 9. oktober 2013 #797 Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Er det forresten noen som har tips til valg av veileder på masteroppgaven? Velge den som er nærmest der du bor (når du ikke bor i studiebyen), velge faglærer, en helt annen, ta den du får tildelt....? Jeg vet ikke med de andre, men jeg valgte ut ifra hvem jeg likte best som professor i det temaet jeg har valgt og fordi hun er dyktig på det området. Jeg kommer ikke til å bo i samme by som universitetet når jeg er tilbake fra utveklsing, men man kan fint ha kontakt via skype, mail, eventuelt pendle når man har behov for det EDIT: kan man velge veildere fra andre universiteter? Endret 9. oktober 2013 av Nikee
Gjest bustyvel Skrevet 9. oktober 2013 #798 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg vet ikke med de andre, men jeg valgte ut ifra hvem jeg likte best som professor i det temaet jeg har valgt og fordi hun er dyktig på det området. Jeg kommer ikke til å bo i samme by som universitetet når jeg er tilbake fra utveklsing, men man kan fint ha kontakt via skype, mail, eventuelt pendle når man har behov for det EDIT: kan man velge veildere fra andre universiteter? Ja, man kan velge ekstern veileder på mitt studium
Sophia Skrevet 9. oktober 2013 #799 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg har valgt en jeg vet er flink, streng og ekspert på hva jeg skal skrive om Men han er veldig streng, så gruer meg litt.. Tenker uansett det er bra å ha en streng en som stiller høye krav, da blir jo oppgaven best mulig. Så får det heller bare være skummelt å skulle ha veiledning Hos oss kan vi også velge ekstern, men jeg ville gjerne ha en intern da de vet litt mer om hvordan fakultetet vil ha oppgavene bygd opp, formelle krav, hvor mye metode vi bør ha med osv. Tenker det er tryggest, men vet om flere som har valgt ekstern også. Og det har gått fint med dem! Skal også egentlig begynner å skrive etter jul, men har siste eksamen i begynnelsen av desember, så tenker å begynne å skrive etter det. Har innlevering 1.juni så tenker det er greit å komme i gang så fort jeg kan. Har begynt å lese meg litt opp da, så har forsåvidt begynt litt i det små nå
Gjest Nikee Skrevet 9. oktober 2013 #800 Skrevet 9. oktober 2013 Skal undersøke med mitt universitet da jeg ikke visste det Jeg studerer i utlandet da så kan være litt komplisert om jeg vil ha en veileder fra Norge, men skader ikke å høre Jeg begynner også etter jul Sophia, men det blir nok ikke før i februar da semesterne her ikke er ferdige før i slutten av januar. Om jeg får alt godkjent så starter jeg i februar, hvis ikke så begynner jeg i mars
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå