Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har først presentert nødvendig teori, og deretter har jeg et avsnitt om "aims of the study". Her presenterer problemstilling og hypotese, som vil være ganske åpenbare etter å ha lest teorien. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker "reell" som i at jeg må kunne forsvare at det faktisk er en problemstilling i utgangspunktet, det er nemlig ekstremt lite/ingen forskning som tar opp problemstillingen jeg gjør. Kanskje spørsmålet mitt egentlig er hvordan dere har presentert det teoretiske rammeverket som ligger til grunn for deres hypoteser? :lol:

Per i dag presenterer jeg problemstillingen bare i introduksjonen og i forskningsspørsmålet/hypotesene. Men ettersom jeg ikke kan si "ifølge han og han så ser vi at denne problemstillingen er aktuell" så må jeg si "ifølge disse observasjonene som jeg har gjort, så er dette en aktuell problemstilling, og her er mitt forslag til å gjøre noe med det". Om dere skjønner hva jeg mener :klo:

Skrevet

Jeg har først presentert nødvendig teori, og deretter har jeg et avsnitt om "aims of the study". Her presenterer problemstilling og hypotese, som vil være ganske åpenbare etter å ha lest teorien. :)

Samme her :) - og jeg har en oppgave det er lite forskning på, men man presenterer allikevel teorier og modeller som har gjort at du har tenkt i den retningen du har gjort. En problemstilling springer ut av noe - enten det er tidligere forskning eller om det er en mangel i forskningen tenker jeg :)

Skrevet

Samme her :) - og jeg har en oppgave det er lite forskning på, men man presenterer allikevel teorier og modeller som har gjort at du har tenkt i den retningen du har gjort. En problemstilling springer ut av noe - enten det er tidligere forskning eller om det er en mangel i forskningen tenker jeg :)

Ja det har jeg gjort, presenterer teorier og modeller som jeg bruker i oppgaven. Så det er godt mulig jeg bare tenker litt for komplisert nå, men jeg ser for meg at når jeg skal presentere oppgaven så kan jeg få spørsmålet "Jeg ser du sier at dette er et problem, og du gir et scenario for hvordan det kan være det, men ingen andre har påpekt det, og selv syns jeg ikke det er et problem. Kan du forklare det?". Hvorpå jeg kan fint svare på det på presentasjonen, men per i dag har jeg ikke funnet ut hvor jeg skal skrive det i oppgaven. Jeg gir scenario og presenterer det i delen "Research Question" og litt i "Introduction", så føler ikke det passer å legge ut masse informasjon om ulike reviews og statistikker der. Er det vanlig å ha et avsnitt noe ala "Relevance" med en slags undertittel "Why this is a problem", eller er det nok å bare forklare alt dette i diskusjonsdelen?

Beklager om dette ble vanskelig å forstå, merker jeg har problemer med å formulere meg her :rodme:

Skrevet

Nå vet jeg ikke helt hvordan du har lagt opp oppgaven din, men jeg gjør det slik:

Jeg har et hovedkapittel som heter Introduction, hvor jeg har underkapitlene Motivation og Aim of work. I motivasjonskapitlene presenterer jeg hvorfor jeg forsker på det jeg gjør, hvilket overordnet problem det skal løse og litt historikk (barae noen linjer, veldig kort). I aim of work presenterer jeg hva jeg skal gjøre, type "syntetisere dette og dette" og "gjøre følgende analyser på prøvene for å sjekke effekten av syntesen".

Jeg ser for meg at du kan kort oppsummere hvorfor problemet ditt er et problem i et tilsvarende motivasjonskapittel, forklare hva du skal gjøre i et "aim of work"-kapittel og så gå inngående inn i teorier, modeller og hva andre forskere har skrevet i litteraturstudiekapittelet.

  • Liker 1
Skrevet

Nå vet jeg ikke helt hvordan du har lagt opp oppgaven din, men jeg gjør det slik:

Jeg har et hovedkapittel som heter Introduction, hvor jeg har underkapitlene Motivation og Aim of work. I motivasjonskapitlene presenterer jeg hvorfor jeg forsker på det jeg gjør, hvilket overordnet problem det skal løse og litt historikk (barae noen linjer, veldig kort). I aim of work presenterer jeg hva jeg skal gjøre, type "syntetisere dette og dette" og "gjøre følgende analyser på prøvene for å sjekke effekten av syntesen".

Jeg ser for meg at du kan kort oppsummere hvorfor problemet ditt er et problem i et tilsvarende motivasjonskapittel, forklare hva du skal gjøre i et "aim of work"-kapittel og så gå inngående inn i teorier, modeller og hva andre forskere har skrevet i litteraturstudiekapittelet.

Tusen takk for råd! Ja, slik det er nå har jeg et veldig kort avsnitt om motivasjonen bak oppgaven, hva jeg håper at forskningen min kan bidra med og slikt, men følte jeg trengte mer. Å dele det inn på den måten du har gjort med motivasjon virket veldig bra! Hurra! :bolledeig: Nå kan jeg skynde meg å skrive slik, for nå løsnet skrivesperren!

Skrevet

Tusen takk for råd! Ja, slik det er nå har jeg et veldig kort avsnitt om motivasjonen bak oppgaven, hva jeg håper at forskningen min kan bidra med og slikt, men følte jeg trengte mer. Å dele det inn på den måten du har gjort med motivasjon virket veldig bra! Hurra! :bolledeig: Nå kan jeg skynde meg å skrive slik, for nå løsnet skrivesperren!

Hurra for løsnet skrivesperre, det finnes ikke noe bedre! :laugh:

Skrevet

Hurra for løsnet skrivesperre, det finnes ikke noe bedre! :laugh:

Jo takk for det! :biggrin:

Skrevet

Tusen takk for råd! Ja, slik det er nå har jeg et veldig kort avsnitt om motivasjonen bak oppgaven, hva jeg håper at forskningen min kan bidra med og slikt, men følte jeg trengte mer. Å dele det inn på den måten du har gjort med motivasjon virket veldig bra! Hurra! :bolledeig: Nå kan jeg skynde meg å skrive slik, for nå løsnet skrivesperren!

Bare hyggelig å være til hjelp! :)

Gjest Nikee
Skrevet

Så bra du er i gang med skrivingen Tarindrelle! :hoppe:

Her har jeg endelig begynt å skrive på oppgaven min! :hoppe: Leveringsfristen er 3 juni, kjenner jeg er litt stresset. Jeg hadde et halvt år på bacheloroppgaven min som var på hele 15 sider :lol: mens jeg nå har mindre enn 3 uker på å skrive 40 sider!

Skrevet

Ja, ekstremt deilig! Men har mye igjen å skrive, så bare håper det går bra!

Har du nettopp begynt å skrive på oppgaven? :sjokkert: Det hadde jeg ikke turt :sjenert: Men, er vel strengt tatt like mye å skrive for min del på samme tiden pga reformateringen da, det bare føles som om jeg har gjort noe :fnise:

Jaja, vi skal nok klare det umulige! :tommelopp:

Skrevet

Gratulerer!! :hoppe:

Gjest Nikee
Skrevet

LEVERT!!! :bolledeig::hoppe:

Gratulerer så mye Campanula! :hoppendeglad: Skal du feire litt idag? Det synes jeg du MÅ! :ler:

Skrevet

Gratulerer så mye Campanula! :hoppendeglad: Skal du feire litt idag? Det synes jeg du MÅ! :ler:

Tuusen takk! :D For meg er det feiring nok å bare kunne gjøre akkurat det jeg vil uten det minste snev av dårlig samvittighet! Har allerede tilbragt tre timer i Bymarka, og resten av dagen skal jeg lese i blad, kjøpe nye sko og prikle sommerblomstene jeg har plantet. Jippiiii! :D

Skal ut på livet i morgen kveld da :D

Skrevet

LEVERT!!! :bolledeig::hoppe:

Gratulerer!!

Gjest Nikee
Skrevet

Det går litt lettere å skrive på eksamensoppgaven i dag, jeg har i alle fall begynt å få et klarere bilde av vor jeg vil med den. Samtidig så stresser det meg at jeg ikke får sittet hele dagen i dag (fotballtrening kl 17!) og i morgen er det 17 mai, selv for oss i utlandet :fnise: Så der ryker hele dagen. Hvordan skal dere andre gjøre det imorgen?

Skrevet

Jeg tar helt fri i morgen! Men jeg har ingen eksamener å tenke på, kun masteren som skal inn om fire uker.

Skrevet

Så stille det er i tråden her for tiden! :) Hvordan går det med dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...