Gå til innhold

Tråden for masterstudenter


Anglofil

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke når jeg får karakter. Det er visst ikke noe tidsfrist hverken for meg eller sensor. Foreløpig er det veileder som har oppgaven som skal godkjenne endringene jeg har gjort. Når hun er fornøyd, sendes den inn til sensor. Jeg har to måneder igjen av semesteret, så regner med at jeg får svar i løpet av den tiden.

Veldig rart å skulle begynne på praksis nå. Føles veldig lett fordøyelig og annerledes enn masteroppgaven. Det er i etterkant man ser hvor fokusert og oppi eget arbeid man har vært..

Lykke til med tilbakemelding ninuska_! Skjønner det er skummelt, særlig når veileder har så god førstehåndskunnskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen som aldri kommer med særlig overordnet tlbakemeldinger (kun i teksten) har tatt seg tid, under lesing (han er ikke enda ferdig) for å sende mail med et lite spørsmål, og si at det er veldig mye bra, at jeg har god forståelse. Blir litt ekstra glad når det kommer fra han :hoppe:

Sist med gjennomlesing av metoden var det veldig: Her er mine forslag til forbedring. Du kan velge å gjøre det... eller ikke. :ler:

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt til å starte på master til høsten (dersom jeg kommer inn), så jeg tillater meg selv å snike innom denne tråden.

Jeg holder på med bacheloren akkurat nå, og jeg synes det er stress.. men det er litt motiverende å tenke på at når jeg holder på med masteroppgaven så vil bacheloroppgaven mest sannsynlig bare føles ut som en liten drittoppgave, omtrent slik jeg tenker om "særemnet" nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Marla-

Dere som har kommet til andreåret: hvor lang tid har dere brukt på de ulike fasene? Innsamling, undersøkelse, analyse, finjusteringer osv.

Jeg burde nok vært igang med undersøkelsen nå, men fikk tips fra veileder om et kurs i programvare som jeg skal bruke for å gjennomføre undersøkelsen, som går i juni. Jeg kan selvfølgelig lese meg opp på teori i mellomtiden, men skulle gjerne startet opp snart. Jeg så for meg å være ferdig med undersøkelsen før sommeren slutter, og starte med analysen til høsten. Hadde vært interessant å høre hvordan det har blitt for dere i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har kommet til andreåret: hvor lang tid har dere brukt på de ulike fasene? Innsamling, undersøkelse, analyse, finjusteringer osv.

Jeg burde nok vært igang med undersøkelsen nå, men fikk tips fra veileder om et kurs i programvare som jeg skal bruke for å gjennomføre undersøkelsen, som går i juni. Jeg kan selvfølgelig lese meg opp på teori i mellomtiden, men skulle gjerne startet opp snart. Jeg så for meg å være ferdig med undersøkelsen før sommeren slutter, og starte med analysen til høsten. Hadde vært interessant å høre hvordan det har blitt for dere i praksis.

Det tok et par måneder å finne bedrift og få alt i boks med dem før jeg kunne samle inn data hos dem. Jeg begynte i mars 2012 med å finne dem - det ble klart i slutten av mai. Det tok ca tre-fire uker å få svar på alle søknader for forskning som måtte være i orden før man kunne starte på studien. Vil si det tok en måneds tid å lage spørreskjema med infoskriv. Så fikk jeg heldigvis noen uker sommerferie.

Innsamlingen tok et halvt år - jeg samlet inn to undersøkelser over tid, en i september og en i februar, men hvis jeg skulle ha hatt en innsamling, anslår jeg det ville tatt ca. to ukers tid.

Det som har tatt mest tid er jo litteratursøk og å finne kilder til absolutt alt. Det kan jeg anslå at jeg har brukt fire-fem måneder på omtrent. Teoridelen tok ca. to måneder, metode en måned, resultater ble skrevet på en dag, mens diskusjonen tok kanskje en måned også. Selve analysene tok en måned. Det tok overraskende lang tid for alle dataene måtte bearbeides og klargjøres for selve analysen (som ble ferdig på to dager). Det var kanskje den mest overraskende posten.

Man jobber jo parallelt med det meste, og man hopper litt hit og dit, men det er sånn omtrent jeg tror jeg har disponert tiden min. Finjustering har vel tatt en evighet hos meg, men det er fordi jeg har tatt meg tid til det. Kanskje to-tre måneders tid til nå. Jeg startet over et år tidligere enn den skulle inn, men jeg var avhengig av det for å kunne se på endring over tid, men jeg syns det var deilig å være ferdig med selve "kjøttet på beina" i januar/februar. Jeg tror man har god nok tid om man begynner fra juni, hvis du har et års tid på deg fra da. Det er veldig deilig å ha god tid - jeg har ikke vært ordentlig stresset enda og den skal inn nå i mai :)

Hva slags program skal du bruke?

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt blandede følelser om tilbakemeldingen jeg fikk. Han skrev det var ganske mye bra - men jeg fikk et inntrykk av at han henger litt etter. Han er nok ikke så involvert som han burde vært, og han husker tydeligvis ikke det vi har snakket om (selv om vi bare er to stk som har han som veileder!), men etter å ha lest gjennom teoridelen skrev han at vi kanskje skulle ha en nærmere prat om hvordan jeg skal gå videre med analyser og lignende, og at jeg kanskje burde jobbe mer med modellen min (hvordan jeg skal fremstille det jeg skal undersøke). Begge deler har vi diskutert i starten av semesteret, og jeg har forhørt meg litt med en statistiker som mente at det var greit med korrelasjon og regresjon, og jeg er jo så godt som ferdig med alle delene. Jeg følte meg veldig fornøyd med hvor langt jeg har kommet, mens nå følte jeg nesten et tilbakesteg med han... jeg får vel sette meg ned og snakke med han.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

En kjapp tur innom. Takk for tips Ninuska :) Håper jeg får lov til å joine dere masteroppgaveskrivere!

Litt om meg og min oppgave:

Har en bachelor fra før innen helsefag og har nå kun masteroppgaven igjen på min masterutdannelse. Oppgaven blir en kvalitativ fenomenologisk oppgave, med intervju som metode. Håper på å levere til sommeren...men klokka tikker litt for fort...

Skal lese litt mer her om hva dere andre har skrevet når jeg har tid. Først skal jeg skrive bittelitt før det blir altfor sent....

Pippi (er anonym fordi jeg helst ikke vil bli gjenkjent..)

Anonym poster: d9c22ffab2476736aa5b281ea10e8547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi igjen her.

Dere som har brukt intervju som metode, hvor og hvordan har dere lagret data? Finnes det noen som helst mulighet for å transkribere hjemme eller MÅ man være på institusjonen der intervjuene er gjennomført?

Anonym poster: d9c22ffab2476736aa5b281ea10e8547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lydopp

Pippi igjen her.

Dere som har brukt intervju som metode, hvor og hvordan har dere lagret data? Finnes det noen som helst mulighet for å transkribere hjemme eller MÅ man være på institusjonen der intervjuene er gjennomført?

Anonym poster: d9c22ffab2476736aa5b281ea10e8547

Jeg har lydopptak av intervjuene. De er lagret på stasjonær pc hjemme med passord, eller nå som de er transkribert er de slettet da, men var lagret der en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle masterstudiner/studenter!

Gratulerer med levert Aricept!!! :hoppe: Gleder meg såååå til det er min tur 5 uker igjen i dag!

Her går egentlig ting (jeg tør nesten ikke si det) etter planen *bank i bordet*. Jeg har en veldig flink veileder og har fått gode resultater i intervjuet, så nå er det bare diskusjon og småpuss igjen :hakeslepp: Jeg er nesten litt overrasket over hvor strukturert og målrettet jeg har jobbet ;)

Har såvidt begynt å søke på noen jobber også , er vi flere kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig følelse, Møffi! Er selv foran skjema - og jeg blir nesten litt redd for å være det... jeg føler "noe er feil" inni meg hele tiden... :fnise:

Etter veiledning så innser jeg egentlig hvor god veilederen min har. Jeg opplever faktisk hver gang før veiledning at jeg får en hat-følelse mot veileder for jeg føler at han aldri følger med, men etter så er det masse kjærlighet. Jeg elsker han :hoppendeglad:

Han visste nøyaktig hva som var gjort og hva vi hadde avtalt... jeg hadde jo gått og stresset med å forklare alt jeg hadde gjort, hvor langt jeg hadde kommet og mer... og hele strategien hans var at han ville høre meg fortelle om det og forsvare det jeg hadde gjort. Han kom med noen innspill til hvordan jeg kunne gjøre det enda bedre, og han hadde masse gode tips! Nå følte jeg en sånn: "Ja, da var jeg klar for utspørring om metodedelen på muntlig!" :nigo:

Edit: Jeg har sett på jobber siden januar, og begynt å søke i det siste, ja!

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også foran tidsskjema hele veien. Både deilig og skummelt ;)

Ganske så nervepirrende å vente på sensur også. Jeg fikk jo muntlig beskjed om at jeg har bestått, men tør ikke tro på det før jeg får vite endelig karakter og kurset er bestått i universitetets database.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så heldig du er Møffi. Skulle så gjerne hatt den følelsen selv... Men kan jo bare takke meg selv og se fremover!!

Jeg får ikke lov til å ha lydopptakene hjemme... Er litt irriterende, for det hadde vært så mye lettere siden det er en lang reiseveg til dit jeg må oppbevare det...

Tror jeg må lage meg en ny detaljert plan for de neste dagene så jeg får gjort litt her!

Pippi

Anonym poster: d9c22ffab2476736aa5b281ea10e8547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at jeg går på veggen med alt som skjer i denne perioden.

Jobb. Masteroppgave. Jobbsøking. Leilighetsøking.

Det er tre uker til masteroppgaven skal inn.. jeg vet ikke helt hvordan jeg føler at jeg ligger an lenger. Jeg følte at jeg lå godt an frem til nå i helgen. Jeg føler at jeg er kritisk til alt som står på papiret - at jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg innser jo at det er en slags panikk som slår inn, men med alt som skjer, så føles det litt uoverkommelig akkurat nå.

Klage-innlegg. Bleh :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at det er to uker igjen - veilederen min skal bort på konferanse og da må jeg levere inn en uke før hans konferanse om han skulle få lest det.... Når sier man seg egentlig ferdig med oppgaven? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kom på at det er to uker igjen - veilederen min skal bort på konferanse og da må jeg levere inn en uke før hans konferanse om han skulle få lest det.... Når sier man seg egentlig ferdig med oppgaven? :klo:

Jeg tenker at man omtrent aldri føler seg heelt ferdig med slike store oppgaver? Et sted må man bare sette grensen å si seg ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen ende på oppgaven. Jeg føler at jeg har nådd en slutt på diskusjonen - nå er det ikke mer jeg kan melke ut av resultatene, men i forhold til alt rundt... f.eks metodiske betraktninger (både positive og negative) - jeg kunne jo holdt på i evigheter om jeg hadde fått lov :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er først i dag jeg innså hvor stor innvirkning masteroppgaven har på snittet mitt... avhengig av om man får A, B eller C :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...