Gå til innhold

Tråden for masterstudenter

Anglofil

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Hvordan prioriterer dere andre? Skal først ha eksamen i vitenskapsteori, men det er en hjemmeeksamen. Et par uker etter har jeg i metode og det er en skoleeksamen.. Er det den som er tøffest? (Bruker for øvrig SPSS) Litt usikker på hvilken jeg skal prioritere å lese til nå, jeg blir bare mer ute av det når jeg hopper frem og tilbake mellom fagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jeg har vel ikke en ordentlig plan. Har vitenskapsteori og metode eksamen først (har det i ett), deretter har jeg statistikk noen dager etterpå. Leser vel egentlig det jeg føler jeg har mest behov for den dagen.. Men pleier ikke å lese på forskjellige fag på samme dag, da blir det bare surr i hodet ;)

Ettersom du har hjemmeeksamen i vitenskapsteori hadde jeg nok prioritert å lese på det du har skoleeksamen i. Er jo en trygghet å kunne ha bøkene når du skal skrive oppgave :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Hjelpes, i dag har jeg startet å skrive på masteren min. Starter med metode, og prøver å skrive best mulig på første utkast. Det lærte jeg av bacheloren, ikke noe poeng å skrive alt for mye og deretter korte det ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Tja, jeg har vel ikke en ordentlig plan. Har vitenskapsteori og metode eksamen først (har det i ett), deretter har jeg statistikk noen dager etterpå. Leser vel egentlig det jeg føler jeg har mest behov for den dagen.. Men pleier ikke å lese på forskjellige fag på samme dag, da blir det bare surr i hodet ;)

Ettersom du har hjemmeeksamen i vitenskapsteori hadde jeg nok prioritert å lese på det du har skoleeksamen i. Er jo en trygghet å kunne ha bøkene når du skal skrive oppgave :)

Har endt opp med å konsentrere meg om kvantitativ metode i første omgang, ja. Og så får jeg ta opp den kvalitative etter hvert. Men ser for meg at vitenskapsteori ikke er det man greier å få inn på en dag, så jeg er litt spent på den. Foreleseren vår er flink i faget sitt, men ikke så god på videreformidling. Så forelesningene har heller ikke hjulpet meg noe særlig.

Har begynt å løse gamle eksamensoppgaver i kvantitativ metode nå, så da får jeg vel bedre oversikt etter hvert. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er skikkelig oppgitt over at jeg ikke på noe tidspunkt i bachelor graden min fikk historiske metoder/ vitenskapelig metode opplæring! Føler jeg må nilese meg opp på alt dette nå! :sukk:

På en annen side så lærer jeg, dog på den harde måten, nå ganske mye. Så da sitter det bedre i minnet når jeg begynner på selve masteroppgaven etter jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes, i dag har jeg startet å skrive på masteren min. Starter med metode, og prøver å skrive best mulig på første utkast. Det lærte jeg av bacheloren, ikke noe poeng å skrive alt for mye og deretter korte det ned :)

SÅ gøy! Høres lurt ut. Kan fort bli kaos hvis man bare skriver og skriver for å korte ned senere..

Har endt opp med å konsentrere meg om kvantitativ metode i første omgang, ja. Og så får jeg ta opp den kvalitative etter hvert. Men ser for meg at vitenskapsteori ikke er det man greier å få inn på en dag, så jeg er litt spent på den. Foreleseren vår er flink i faget sitt, men ikke så god på videreformidling. Så forelesningene har heller ikke hjulpet meg noe særlig.

Har begynt å løse gamle eksamensoppgaver i kvantitativ metode nå, så da får jeg vel bedre oversikt etter hvert. :)

Lykke til! Vitenskapsteori er ganske tørt ja. Ble ferdig med den ene hovedboken i går med notater og det hele og det føltes virkelig ut som en seier. Haha! Det begynner å komme seg litt nå.

Vi har eksamen med alle hjelpemidler i vitenskapsteori og metode i år. Har aldri hatt en slik type eksamen. På en måte er det jo veldig deilig, men samtidig er jeg litt redd for hvor mye de forventer.. Kan sikkert risikere å få ganske vanskelige refleksjonsoppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikee, jeg har hatt totalt tre metodefag, det er det eneste jeg har kontroll på! Kjipt du ikke har hatt noe tidligere.

Jeg kan ikke huske at det ble tilbudt på bachelor nivå en gang på det tidspunktet, jeg vet det var obligatorisk første året på masteren, men ikke på bacheloren. Nå som jeg er i utlandet, merker jeg jo at alle her allerede har utrolig mye kunnskap på kilder, metode, analyse og riktige "approaches". Jeg ble på en måte kastet rett ut i det, så akkurat dette er litt frustrerende!

Håper jeg klarer meg i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Jeg kan ikke huske at det ble tilbudt på bachelor nivå en gang på det tidspunktet, jeg vet det var obligatorisk første året på masteren, men ikke på bacheloren. Nå som jeg er i utlandet, merker jeg jo at alle her allerede har utrolig mye kunnskap på kilder, metode, analyse og riktige "approaches". Jeg ble på en måte kastet rett ut i det, så akkurat dette er litt frustrerende!

Håper jeg klarer meg i alle fall!

Det gjør du helt sikkert, men det er dumt du må bruke så mye mer energi på det nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør du helt sikkert, men det er dumt du må bruke så mye mer energi på det nå!

Ja det er sant! Men jeg må bare bite det i meg, selv om jeg føler meg slik: :vetikke: mesteparten av tiden :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Ja det er sant! Men jeg må bare bite det i meg, selv om jeg føler meg slik: :vetikke: mesteparten av tiden :fnise:

Det gjør jeg også, men det går på fag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så stresset over mengden arbeid man må gjøre! Jeg har nettopp begynt på mitt andre år på master, i humanistisk retning jeg og. Og jeg har bare lyst å legge meg ned å grine av frustrasjon, jeg er nedlesset i arbeid. Og uansett hvor mye jeg leser og prøver å gjøre det jeg skal, får jegi kke noen gode resultater.

I går knakk jeg sammen og gråt meg selv i søvn igjen....det skal da ikke være slik?? :grine::sukk: Er det ingen andre som har det sånn her?

Anonymous poster hash: 9ee38...256
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jo, jeg har det sånn jeg også. I natt greide jeg ikke å sove, jeg bare tenkte på arbeidsmengden og fatter ikke at jeg bega meg inn på dette frivillig. Trodde jo at det skulle være litt tyngre enn bachelor, men ikke slik at det faktisk ikke er mulig å komme gjennom pensum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, jeg har det sånn jeg også. I natt greide jeg ikke å sove, jeg bare tenkte på arbeidsmengden og fatter ikke at jeg bega meg inn på dette frivillig. Trodde jo at det skulle være litt tyngre enn bachelor, men ikke slik at det faktisk ikke er mulig å komme gjennom pensum.

Jeg føler jeg ikke kan klage på det siden jeg har valgt å ta master selv, og at man burde være voksen nok til å takle det. Men jeg føler meg så overveldet av alt som skal leses, gjøres, skrive og alt innen bestemte frister. Jeg klarer ikke å henge med, så jeg blir enda mer stresset av dette :sukk:

Anonymous poster hash: 9ee38...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slaskepott

Hallo.

Jeg er igang med siste år av masteren, og har akkurat nå tilløp til lettere panikk. Det går opp for meg, i korte blaff innimellom, at jeg ikke aner hva jeg driver med. :nigo: Akkurat nå sitter jeg og klør meg i hodet over hvordan jeg skal gjennomføre og presentere analysen. Siden jeg jobber fullt er jeg i veldig liten grad en del av studiemiljøet, og det savner jeg nok litt når jeg lurer på hvordan man gjør ting. Fint med et samlingssted for likesinnede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hvordan går det med dere?

Begynner å merke at det nærmer seg eksamen. Stressa! :bond:

Føler jeg har kontroll på statistikken, men tolkning av SPSS skjønner jeg meg ikke helt på. Foreleseren gikk utrolig raskt igjennom det så det fikk jeg ikke så mye ut av :( Frustrerende at han bruker eviglang tid på de grunnleggende tingene som jeg syntes var ganske lett, men det jeg synes er vanskelig bare raser han igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Statistikken og utregning er vanskelig, vi skal ha hjemme eksamen i metodefaget, hjelp! Tall og utregning er virkelig ikke min greie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lettere streset selv, har alt for mange oppgaver som skal inn med kort mellomrom! :bond: Å skrive et historiografisk essay har vist seg å være et mareritt for meg, da jeg ikke aner hvordan de skrives (har funnet noen oppskrifter) og jeg ikke føler jeg klarer å få frem poenget :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitenskapsteoi er så vanvittig tørt! I går brukte jeg 11(!) timer på å skrive tankekart om hermeneutikk. Skriver ikke helt vanlige tankekart da, blir mer som komprimering av alt. Men allikavel. Skulle ikke vært mulig :P

Jeg er litt redd jeg nedprioriterer statistikken også. Men vitenskapsteorien og metoden er så omfattende og altfor mye pensum..

:bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yey! Har fått godkjent første arbeidskrav! :D
Så da er det bare 1 arbeidskrav i vitenskapsteori, 1 notat om tema på selve oppgaven og to hjemmeeksamener (Vitenskapsteori og Forskningsmetode) igjen - så er det jo jul :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...