Gå til innhold

Tråden for masterstudenter


Anglofil

Anbefalte innlegg

Eller du kan prøve å forklare i alle mulige vinkler hvorfor forskningen ble slik. Det er veldig sjeldent at forskningen går slik man vil.. Målet er ikke å få en klart svar, men belyse alle siden av forskningen med ulike hypoteser hvorfor resultatet ble slik det ble. Alt fra hva som kan ha gått kalt på labben, hva feilkildene er på metodene du har benyttet til å utfordre fastsatte teorier med ny forskning som mulig kan belyse litt om resultatene dine..

Anonym poster: 1989da5d7ddf579ec13fcd156ccc06ab

Takk! Jeg tror kanskje jeg har låst meg inne i feil tankegang, så jeg får prøve å finne andre forklaringer enn de mest logiske. Diskutere opp og ned, fram og tilbake.

Jeg har nettopp fått tilbakemelding på introduksjonen og material/metode. Det kunne vært verre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lenge siden jeg har vært her, men det er i grunn naturlig med tanke på alt stresset jeg er i for tiden. Et av fagene mine hadde innleveringsfrist sist uke med siste oppgave - jeg håper virkelig jeg oppnår en god karakter.

Nå har jeg et emne igjen som skal ha oppgave på 30 sider innen 3 juni, så lit over en måned på meg nå :) Sitter på samme lesesal som andre masterstudenter, kjenner presset på å oppnå gode karakterer. Og ikke minst skrive en god oppgave!

Hvordan ligger dere andre an karaktermessig? :) Det første semesteret mitt på master har ikke endt i veldig gode karakterer desverre :sukk:

Wæææh, 30 sider på bare en oppgave? Håper den skal inneholde mange figurer...

Karaktermessig har det vært litt opp og ned for min del, med ganske stor sammenheng med motivasjonen min. Et semester syntes jeg var skikkelig dritt med teite obligatoriske fag, og da fikk jeg en tilsvarende dropp i karakterene, mens et annet semester var jeg skikkelig motivert og jobba skikkelig på. Da fikk jeg litt bedre karakterer. Men jeg har en integrert master på 5 år, så jeg kunne aldri ta meg pause og jobbet litt etter endt bachelorgrad, for jeg fikk aldri noen bachelor... Så det var aldri aktuelt for meg å gjøre noe annet enn å kjøre på, selv når jeg var skikkelig skolelei!

Takk! Jeg tror kanskje jeg har låst meg inne i feil tankegang, så jeg får prøve å finne andre forklaringer enn de mest logiske. Diskutere opp og ned, fram og tilbake.

Jeg har nettopp fått tilbakemelding på introduksjonen og material/metode. Det kunne vært verre :)

At resultatene spriker og er inkonklusive (er det et ordentlig ord på norsk? Inconclusive på engelsk i hvert fall) er jo også et resultat!

Kan du sammenligne dine resultater med andre publiserte resultater? Har du vært unøyaktig noe sted? Er utstyret utdatert eller f.eks har for dårlig oppløsning eller ikke egentlig er egnet til det du vil gjøre? Du kan jo skrive et ganske fyldig "outlook/videre arbeid"-kapittel hvis du ikke får noen gode ideer... Hva ville du gjort hvis du skulle jobbet videre med dette, liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg tror kanskje jeg har låst meg inne i feil tankegang, så jeg får prøve å finne andre forklaringer enn de mest logiske. Diskutere opp og ned, fram og tilbake.

Jeg har nettopp fått tilbakemelding på introduksjonen og material/metode. Det kunne vært verre :)

Man må ikke bli fastlåst i det som allerede finnes. Dine funn er dine - og de skal tolkes deretter. Og så sees opp i mot tidligere forskning. At du ikke har funnet som forventet ut fra denne forskningen er et funn i seg selv! Så lenge du diskuterer for hva årsaken til dette er, så er det nok helt greit. Jeg har ikke helt signifikante data heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Sitter også og jobber i dag :) Men har vært ute i det fine været, og skal ut igjen etterpå, så det er faktisk helt ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på lesesalen til nå - og jeg skal ikke tilbake igjen i helgen. De skrur av ventilasjonsanlegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At resultatene spriker og er inkonklusive (er det et ordentlig ord på norsk? Inconclusive på engelsk i hvert fall) er jo også et resultat!

Kan du sammenligne dine resultater med andre publiserte resultater? Har du vært unøyaktig noe sted? Er utstyret utdatert eller f.eks har for dårlig oppløsning eller ikke egentlig er egnet til det du vil gjøre? Du kan jo skrive et ganske fyldig "outlook/videre arbeid"-kapittel hvis du ikke får noen gode ideer... Hva ville du gjort hvis du skulle jobbet videre med dette, liksom :)

Man må ikke bli fastlåst i det som allerede finnes. Dine funn er dine - og de skal tolkes deretter. Og så sees opp i mot tidligere forskning. At du ikke har funnet som forventet ut fra denne forskningen er et funn i seg selv! Så lenge du diskuterer for hva årsaken til dette er, så er det nok helt greit. Jeg har ikke helt signifikante data heller :)

Ååååh, dere har så rett! Jeg skulle ønske veilederen kunne si sånt, men det går visst ikke. Han ser på resultatene leeeeenge, også sier han "JA, dette synes jeg var veldig interessant, særlig denne grafen", også peker han på grafen som gir minst mening. Men han vil ikke hjelpe meg å prøve å forklare hvorfor ting har skjedd.

Hvordan har dere det når det gjelder å få hjelp til å forstå hva resultatene betyr, egentlig?

Det forsøket jeg har gjort har ikke blitt utført før, så jeg må se på andre, lignende forsøk for å ha noe å sammenligne med. Jeg har to variabler som kan påvirke resultatene enten i den ene eller i den andre retningen, og det er nettopp det som har skjedd. Noen av resultatene viser det ene, mens andre resultater viser at det har gått motsatt vei. Da er det bare å grave seg ned i litteraturen for å finne en forklaring. Lørdagskvelden skal tilbringes med oppgaven, for nå er det jammen ikke lenge igjen! To uker!

Endret av Campanula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på lesesalen til nå - og jeg skal ikke tilbake igjen i helgen. De skrur av ventilasjonsanlegget!

Hos oss skrur de det av hver ettermiddag klokken 16.00, så det blir ikke akkurat tilrettelagt for at man skal kunne jobbe utover kveldene.

Endret av Campanula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått noen hjelp med å tolke analysene. Jeg syns det er spennende.. det er tross alt en vurderingssak å analysere og tolke, og da er det en mestringsfølelse å kunne gjøre det på egenhånd. Hva slags analyser har du kjørt? :)

Jeg sitter heldigvis ved vinduet, så jeg kan åpne det, men når det begynner å bli varmt i lufta, så føles det ut som om lufta ikke sirkulerer og man blir tung i hodet. Jeg er usikker på hvordan det er på kvelden på vår lesesal, for jeg er som oftest på plass ganske tidlig til at jeg drar hjem før 16, men det er sikkert samme praksis... mandagsmorgenen er verst - da har det ikke stått noe på hele helgen!

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wæææh, 30 sider på bare en oppgave? Håper den skal inneholde mange figurer...

Karaktermessig har det vært litt opp og ned for min del, med ganske stor sammenheng med motivasjonen min. Et semester syntes jeg var skikkelig dritt med teite obligatoriske fag, og da fikk jeg en tilsvarende dropp i karakterene, mens et annet semester var jeg skikkelig motivert og jobba skikkelig på. Da fikk jeg litt bedre karakterer. Men jeg har en integrert master på 5 år, så jeg kunne aldri ta meg pause og jobbet litt etter endt bachelorgrad, for jeg fikk aldri noen bachelor... Så det var aldri aktuelt for meg å gjøre noe annet enn å kjøre på, selv når jeg var skikkelig skolelei!

Nei ingen bilder, jeg går master i historie så kun tekst! :sukk: Jeg studerer ikke i Norge lenger så har fått et litt sjokk når det gjelder eksamensoppgavene her! Jeg mener alle jeg har blitt kjent med, får hakeslepp når jeg forteller hvor lang min bachelor oppgave var...15 sider og jeg synes det var stress, mest fordi jeg ikke fikk plass til alt. Mens i utlandet er bacheloroppgavene mellom 50-70 sider lange :daane:

En hjemmeeksamen her på en uke er minst 20 sider :daane::ler: Men jeg blir i alle fall bedre trent til selve master oppgaven, det er det jeg forteller meg selv hver gang!

Ja ok, jeg ble litt stresset fordi sist semester gikk det stort sett i D! :trist: Jeg har alltid ligget rundt B og C i snitt, mens i fjor gikk det kraftig ned. Har jobber mye dette semesteret så håper på å komme opp på mitt "vanlige" nivå etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er vel hvordan man gjør det på slutten og i de viktigste fagene? :)

Er det noen som har referert til seg selv her? Kanskje helst andre sivinger som først har skrevet prosjektoppgave for så å fortsette med samme på høsten eller noe tilsvarende. Jeg skal legge inn oppgaven min som "Specialization project" i Endnote, men finner liksom ikke noen kategori som passer. Thesis er det nærmeste jeg kommer, men det er jo ikke helt dét heller... Finnes det en slags "custom reference type" jeg ikke har funnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Jeg hadde aldri i verden turt å referere til meg selv, men er du nødt, er du vel nødt? Ingen andre som har gjort det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri i verden turt å referere til meg selv, men er du nødt, er du vel nødt? Ingen andre som har gjort det samme?

Jeg vil gjerne referere til resultater jeg fikk i høst. Det jeg har lyst å si (på en fancy måte) er:

"Tidligere arbeid viste at den og den parameteren ikke hadde innvirkning på xxx egenskap [referanse til meg selv]. Derimot hadde denne her parameteren stor påvirkning. For å undersøke dette videre gjorde jeg sånn og slik denne gangen, blablabla."

Endret av Surriball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lov å referere til oss selv, men det innebærer det den oppgaven du refererer til må legges ved i vedlegg på innleveringen hvis den ikke er publisert og offentlig (noe de fleste semesteroppgaver og lignende ikke er). Da refererer du vanlig (Forfatter, årstall).

Jeg ville heller ikke skrevet "For å undersøke dette videre gjorde jeg sånn og slik denne gangen, blablabla.", men jeg ville behandlet det som en en "ekstern kilde". Type: "Som en utvidelse av denne teorien/undersøkelsen/hva enn det er...."

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har lov å referere til oss selv, men det innebærer det den oppgaven du refererer til må legges ved i vedlegg på innleveringen hvis den ikke er publisert og offentlig (noe de fleste semesteroppgaver og lignende ikke er). Da refererer du vanlig (Forfatter, årstall).

Iih, må den legges ved? Med alle tingene som kunne vært gjort bedre? :sjenert:

Jeg ville heller ikke skrevet "For å undersøke dette videre gjorde jeg sånn og slik denne gangen, blablabla.", men jeg ville behandlet det som en en "ekstern kilde". Type: "Som en utvidelse av denne teorien/undersøkelsen/hva enn det er...."

Ah, ja, skal selvfølgelig skrive dette på en riktigere måte, som ekstern kilde. Men jeg liker formuleringa di veldig godt! :smilyblomst: Jeg har nemlig fundert litt på hvordan jeg skulle formulere dette som en fortsettelse på det jeg har gjort før uten å bruke jeg, man og vi eller refere til meg selv som "the author" eller "previous work". Ikke lett, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instituttet og veileder sa det måtte legges med for ingen kan sjekke opp oppgaven. Andre kilder kan man lett finne på nett eller i bøker. Hvis du ikke legger ved kan det like så godt være en oppkonstruert kilde.

Jeg ville unngått både man, vi og meg. Heller prøvd å skrive setninger som ikke innholdt dette. "Studien viste" og lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skal høre med veilederen min om jeg blir nødt til å legge ved den forrige oppgaven min. Jeg har fått låne en tidligere masteroppgave (som fikk A), og her ser jeg at han har referert til seg selv uten å legge den ved. Hm. Men jeg er veldig med på argumentet om at det like gjerne kan være oppkonstruert!

Vi, man og jeg er skikkelig fy-fy! Vi har blitt skikkelig drillet i å skrive ordentlige forsøksrapporter, og jeg grøsser hver gang jeg ser noen andre skrive det! Det føles omtrent som å finne skrivefeil i avisa :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi, man og jeg er skikkelig fy-fy! Vi har blitt skikkelig drillet i å skrive ordentlige forsøksrapporter, og jeg grøsser hver gang jeg ser noen andre skrive det! Det føles omtrent som å finne skrivefeil i avisa :fnise:

Det blir mer og mer vanlig med vi og jeg i artikler innen mitt fagfelt, har jeg observert. Jeg vet om flere professorer på instituttet mitt som digger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke skrive "vi" og "jeg" - syns det ser skikkelig "amatør" ut... men det er vel en preferansesak. Vi lærte første året at "Vi er for de kongelige" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer seg innlevering for min del. Fristen er ikke før 16.mai, men vi må levere den en hel uke før for å være garantert å få printet den ut og innbundet. Utrolig irriterende, mister hele uken. Jeg jobber mye ved siden av, og hadde virkelig trengt den langhelgen på å bli ferdig. Prøver å finne ut om den finnes andre muligheter, slik at jeg slipper miste så mange dager.

Jeg sliter med å holde meg innenfor antall sider. Omfanget er 60-80 sider, og jeg er oppe i 70 nå, og det er utenom drøftingen! I tillegg skal småting som innledning, konklusjon osv med, som lett tar 5 sider totalt. Har gått gjennom gang på gang og kuttet ned. Bruker halve tiden på å kutte føler jeg:p

Er et humanistisk fag med kvalitative metoder (bruker to, så dobbelt opp på metodedelen og resultatdelen). ÆÆÆ frustrerende. Hadde ønsket jeg hadde hatt 100 sider, DA hadde alt vært plankekjøring;)

En annen ting som er frustrerende nå i innspurten er at "alle andre" ikke forstår. Jeg har en studievenninne som skal ta eksamen på bachelornivå. Spurte om vi skulle jobbe sammen en dag, og hun bare "jada, har maaasse å lese på jeg". Når det kommer til stykket vil hun bare jabbe og vase, mens jeg MÅ faktisk skrive. Det er en drøy uke til innlevering!! Familie og sånn blir "sure" fordi jeg ikke kan være med på hyttetur i helgen. Jeg jobber 4 av ukedagene, så helgen er faktisk hellig til skriving. De bare maser om "hvor mange sider har du skrevet nå?". Som om det er antall sider som er problemet... Jeg sier "70", også sier de "Men da har du jo bare 10 igjen, det går vel på noen timer det". Prøver å forklare at jeg har hele drøftingen igjen, men det er visst "bare bare".

Blæh:p Gleder meg SÅ til å levere.

Anonym poster: 080433ebb3eb6c6055ebffb7a644af4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Da har jeg fått bekreftet at vi ikke har lov å bruke oss selv som referanse, uansett hva tidligere verk måtte være. Greit å være klar over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...