Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er veldig interessert i slekten min, artig å vite hva de forskjellige het osv. Vet noen hvordan jeg kan søke etter dette på internett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk etter navn på noen du er i slekt med på google f.eks. (google.com ikke bare google.no). En oldefar f.eks. Mange har laget oversikter og lagt ut på nett, så kan du finne dem slik. Jeg fant slik en som hadde laget base med over 7000 navn jeg var i slekt med.. opptil 10 ledd direkte bakover for meg!

Skrevet

Jeg også har kjempelyst til å "finne" slekta mi, men jeg har et stort problem. Min kjære far var halvt tysk, halvt irsk og ble adoptert bort da han var nesten nyfødt. Moren bodde i Norge, og under krigen var det ikke mye aktuelt å beholde en "tyskerunge". :o I riksarkivet ligger det en svær mappe med informasjon om hvem som var hans far, min bestefar og hans mor.

Av respekt for min far har jeg ikke noe ønske om å lete henne opp, men min bestefar hadde det vært fint å treffe. Men jeg får ikke ut papirene. :cry: Siden min far ble adoptert og ikke var pleiebarn, så viser det seg at jeg har null rettigheter til å få innsyn. Selv ikke for å få vite om det er alvorlige arvelige sykdommer i min slekt.

Det var jo ikke derfor jeg ville lete. Det som er så rart med meg, i forhold til mine søsken, er at jeg ikke ligner noe særlig hverken på min mor eller far. (Har min fars grønnbrune øye, men det er det, liksom) Jeg lurer fryktelig på hvem jeg ligner i familien. Det er ingen på min mors side. Hun ble adoptert av sin tante og onkel...men vi har bilder av hennes biologiske foreldre.

Frustrerende når slekta bare er et rot, og det en kaller søskenbarn egentlig er firmenninger.... :roll:

Håper dere andre har mere hell enn meg i søken etter slekta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...