Gå til innhold

laktoseintoleranse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nylig fått konstatert laktoseintolerense, noe som forklarer at jeg har hatt akutt dårlig mage ekstremt mange ganger i løpet av de siste årene. Nå er jeg forhåpentligvis på vei til en bedring.

Nå skal jeg kutte ut alle melkeprodukter av kostholdet her hjemme. Foreløpig går det bra, har bommet litt på å ikke lese alle innholdsfortegnelser like godt - som da jeg ble dårlig av servelatpølse som pålegg (er tilsatt melkesukker) og en toropose (har melkepulver i). Men jeg lærer jo litt etterhvert.

Har funnet en butikk som selger laktosefri melk - men jeg ser jo at cafebesøk lar seg vanskelig gjøre: kake, kaffe latte, vafler, rundstykke med pålegg (smør=melk)... hvordan skal dette gå da? Noen som lever med laktoseintoleranse som har tips til hva man gjør på resturant eller kafe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Emera
Skrevet (endret)

Skal du kutte ut alle melkeprodukter for en tid..? Vet det er vanlig å gjøre det sånn, og så innføre enkelte produkter gradvis for å se om man tåler det. For eksempel tåler mange laktoseintolerante smør, for det er det lite laktose igjen i. Hvitost er det også mange som tåler. Og noen tåler laktose tilsvarende mengden i et glass melk om dagen uten å reagere.

Når det gjelder det hersens melkepulveret, eller laktose, eller myse, som mange produsenter absolutt må stappe oppi produktene sine, får jeg noen ganger lyst til å møte opp på fabrikken, ta den ene og slå den andre med... ;)

Kaffe latte kan du kjøpe på en kaffebar som lager den med laktosefri melk, det er det heldigvis en del som gjør nå.

Ellers så finnes det tabletter med laktaseenzym i, som man kan ta før man skal spise noe laktoseholdig. KeruTab heter de. Svindyre, men mange har god effekt av dem. De er veldig greie å ha ved kafebesøk.

Ved laktoseintoleranse gjelder det rett og slett å prøve seg fram.

Endret av Emera
Skrevet

På kafe kan man jo bestille svart kaffe, eller en smoothie hvis de har det.

Du kan be om rundstykke uten smør, så sant de lager maten på cafeen vil ikke det være noe problem.

Er laktoseintolerant jeg og, men lever helt fint med det. Jeg tåler smør, ost ol. Og om jeg har lyst på is/kake/youhurt/kaffe latte, ja så spiser jeg det og tar straffen for det etterpå. For min del funker det fint, da jeg må på do en gang, så er det over. Jeg ser an hvor jeg er om jeg spiser melkeprodukter, passer det ikke med et dobesøk lar jeg vær, passer det spiser jeg og koser meg.

Vet ikke hvor kraftig du reagerer da, men prøv deg litt frem.

Skrevet (endret)

Majones er uten melk. Be om rundstk uten smør eller med majones.

Drikk svart kaffe, te, brus, vann, vin :)

Du skal være glad det ikke er gluten du skal kutte ut for det fins omtrent i alt :)

Endret av Lissi
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, den med svart kaffe har jeg lært. Har ennå ikke vært på en kafe som har laktosefri melk/ soyamelk eller rismelk! (Og jeg har vært på mange kafeer i Bergen og spurt!)

Men jeg skal ikke bare 1 gang på do hvis jeg drikker 1 dl melk... det blir intense magekramper, 4-5 besøk og alt mageinnhold "ryker ut" for å si det sånn... Ender opp i fosterstilling med varmeflaske på magen. Og jeg blir slapp i 4-5 timer, må drikke masse og spise igjen for å komme ovenpå. så er litt ekstra nervøs for det melkepulveret i halvfabrikata/ ferdiglagde ting. Man vet aldri hvor de har puttet melkesukker, som f.eks i servelatpølse, eller bilig produsert øl (!). Melkesukker er desverre billig stivelse, så jeg blir litt paranoid ift. hvilke ting jeg tør spise eller drikke.

Skrevet

Jeg blir også akutt syk om jeg drikker 1 dl melk ren. Men hvis det er produkter med melk i, så er ikke laktoseinnholdet så høyt som i ren melk, derfor blir jeg ikke like dårlig. Som f.eks servelat eller potetgull.

Jeg drikker ikke ren melk.

Prøv deg litt frem med produkter med minimalt med melkestoff i til å begynne med. Kan hende du tåler mer enn du tror.

Skrevet

Mange kaffebarer selger også kafe latte o.l med soyamelk. Det kan være et godt alternativ :)

Det er en tilvenningssak, men det vil gå seg til. Lykke til :klemmer:

Skrevet

Jeg fikk et tips om å kutte ut "alt" av laktose for en periode (for min del 5 mnd) for så å legge teste ut en og en ting for å se hva jeg reagerte på og ikke. Nå kan jeg spise ost, smør m.m. Om jeg skal i selskap eller er ute og reiser så spiser jeg kerutabs for å være på den sikre siden.

Skrevet

Jeg tåler heller ikke melk, men har ikke fått svar på blodprøve om jeg er laktoseintolerant eller har en annen form for melkeallergi. Så jeg har kuttet alt av melk.

Men på Dromedar kafè fikk jeg laktoseredusert melk i cappucinoen min da jeg spurte om de hadde! Så det går fint an å gå på kafè hvis det faktisk er laktosen du reagerer på. Jeg ble forsåvidt dårlig, men det kan like gjerne være fordi den ikke var helt laktosefri. Men du kan kjøpe smoothies, svart kaffe, te, brus... Og rundstykker med ost som har vært lagret i mer enn 6 måneder. Dette inkluderer f.eks Brie og vanlig ost.

Ellers så går det an å be den lokale butikken din bestille laktosefri rømme, melk og fløte innimellom. De varene holder seg lenge, og du er garantert ikke den eneste laktoseintolerante i nærmiljøet! :) De fleste butikker har dessuten soya- og rismelk (hos meg står det sammen med jusen), og det funker fint sammen med frokostblanding og i kake. På Obs har jeg også funnet en sjokoladedessert laget på soya som jeg syns minnet ganske mye om sjokoladepudding, og det gjorde mitt sjokoladeelskende hjerte glad. Du finner også smør (Melange uten melk og salt, Soft Flora uten melk og soya) som du kan spise, så det trenger du ikke kutte ut. Det gjør livet enklere. :)

Mange ting kan lages på annet enn melk: havregrøt kan lages på vann, men det er jeg personlig ingen stor fan av. Jeg fant også oppskrift på boller uten melk på nettet, og på butikken finnes det en del erstatningsprodukter!

Og så gjelder det å fokusere på alt du KAN spise, og det er fortsatt ganske mye! Jeg har ikke endra kosten min så veeeldig mye, jeg har bare kutta ut en del pålegg og ost på pizza. Det blir mer matpakke, men det gir jo strengt tatt bedre økonomi ;)

Dette går så fint så!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har levd med laktoseintoleranse siden jeg var liten. Husk at laktoseintoleranse og melkeallergi er to helt forskjellige ting. Som regel kan man spise/drikke en viss mengde laktose i løpet av en dag. Som noen sa over her det vanlig å kutte det helt ut for så å ta litt delvis inn. Man må prøve seg frem og finne ut hvor mye man tåler før man blir dårlig. Jeg tåler f.eks fint å spise en yoghurt og spise en skål havregryn og melk i tillegg til et 2 dl glass melk om dagen. Pittelitt mer enn det så blir jeg dårlig i magen.

Skrevet

Hm, kanskje litt misvisende å si melkeallergi, siden det stort sett bare gjelder barn. Men noen tåler ikke melkeproteiner, og mistenker meg selv for å være i den kategorien. Jeg fikk kjempevondt i magen og ble veldig oppblåst av kake med plantemargarin i (inneholder litt melk). Men time will show!

Skrevet

Ser mange nevner rismelk og soyamelk, men jeg vil i tillegg nevne havremelk! Den egner seg bedre i matlaging, og smaker mye mindre.

Dersom det er laktosen man reagerer på så er det enkelt å gå over til laktosefri melk, fløte og rømme. Samt blå Melange og Soft. Og å innstille seg på å lese på alt av ingredisener og å lage mesteparten av maten selv. :)

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Anbefaler kokosmelk til matlaging, istedenfor fløte eller melk:) Ikke noe særlig å drikke, men til sauser, gryter osv, så passer det ypperlig!

Skrevet

Jeg har mistanke om at jeg også har laktoseintoleranse. Som regel må akutt på do, men noen ganger reagerer jeg ikke noe særlig. Er det sånn for dere også? Jeg kan f.eks. spise saus med melk i (0,5dl melk pr porsjon), og noen ganger må jeg på do med en gang, mens andre ganger går det greit.

Har lest at mange også er overfølsomme for melk, da slår det ikke ut som en allergi og er vanskelig å finne ut.

Skrevet

Tråden er ryddet for reklame.

Kråkesaks.

Skrevet

Jeg har melkeallergi, og har kuttet ut melk helt i et år nå. Har hendt at jeg har hatt så lyst på ekte sjokolade eller bare har lyst til å kjøpe meg en vaffel at jeg har gjort det. Minnet av magesmertene og dobesøkene og gråten over smerter sitter en god stund så blir lenge mellom hver eneste gang :gjeiper: Jeg har sånne smerter at jeg nesten tror jeg skal dø, eller aller helst vil dø..

På litt over et år har jeg rukket å teste ut en del, jeg kjøper rismelk og risfløte for å bruke i mat. Finkjemmer hver eneste pakke for å se at det ikke er melk i det. I begynnelsen lagde jeg absolutt alt fra bunn, men nå går middagene litt fortere :) Hvis jeg forstod riktig så bor du i Bergen? Jeg bor på østlandet så jeg pleier å reise over grensa for å kjøpe melkefritt smør osv. Jeg brukte melange og soft uten melk i begynnelsen, men jeg syns ikke de smakte riktig og jeg likte ikke melange i matlaginga. I Sverige får du mye mer melkerstatninger, og det er en god del billigere. Der får du også flytende smør :D

På Rema har de vaffel og brownies mixposer som du kan spise, er Rema sitt eget merke. Jeg tåler de i alle fall :) Er ganske kjedelig å prøve å lage de tinga fra bunn hver eneste gang, og de posene smaker faktisk godt så er fort gjort hvis besøket plutselig står på døra :) Toro pizzabunn og toro pizzasaus(tomat og løk posen) bruker jeg når jeg vil ha pizza. Så får du tak i mozzarella lagd av bøffelmelk i de store butikkene. Meny kan ta inn dette blandt annet, så spør de som står i ostedisken:) Er en rødpose! Ikke den fra arla(dette er kumelk)! Bjerke dressing til salat(tror jeg det står på den) er uten melk, denne bruker jeg også på taco blandt annet siden jeg ikke har på ost eller rømme. Spaghetti med kjøttsaus kan jo spises. Lasange, kjøpt pastaplater eller lag selv, lag en hvit saus og lag en kjøttsaus, så har du bare hvit saus på toppen. Pasta carbonara bruker jeg også å lage selv, her kan du faktisk bruke bare piska egg med litt vann fra pastaen, eller bruke risfløte. Utenmelk.no er en fin side å bruke :) Masse gode tips!

Skal du ut så kan du be om en soyalatte, det blir mer og mer vanlig. Be dem lage rundstykker uten smør, spør hva som er i rundstykkene eller baguettene og kakene. Bærpai f.eks? Sier de at de har kasta esken eller ikke kan sjekke er det bare å si at esken må de ha og de er nødt til å sjekke for du har allergi. Er bare å si at du aboslutt ikke tåler melk så du kan ikke ha det. Det skjerper gjerne folk. De første gangene føler man seg sykt vrien, men livet er sånn. Hender jeg sender mamma bort for å spørre, er lettere å spørre for andre enn for seg selv av og til :) La baguette har ikke melk i baguettene sine, samme med big bite:) På big bite sa jeg faktisk til han bak disken at han fikk vaske kniven før han skjærte i baguetten min for den hadde han skjært gjennom ost og smør med og da ville jeg bli dårlig. Han blei paff, men han bytta faktisk kniv til en helt ren. På Egon kan du spise spareribs og rock'n'roll combo. På Big horn kan du spise spareribs også, men be om å ikke få colwslawen, for den er det krem i. Er du ute og flyr så kan du spise baguette på upper crust for de lager alle uten smør :)

Er det jeg kommer på akkurat nå. Er litt lei mat om dagen, så er ikke mye fantasi. Men nå har du et par steder du kan spise hvor du slipper å spørre i alle fall :) Man finner seg noen faste steder der man spise og ekte venner og nær familie pleier ikke å være vriene der.

Kom på en ting til, freia 70% kokesjokolade er uten melk, kan inneholde spor av. Den går fint å bruke her i alle fall :) koster ca 20kr, men er billigere enn å kjøpe den som er helt melkefri. Og 123 bollene fra møllerens er spiselig ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...