AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #1 Skrevet 19. juli 2011 Når jeg gikk på skolen fikk jeg alltid lære meg at man kunne være president i USA, i 8 år (2 x 4 år). Dette har jeg trodd hele tiden, men for et par dager siden fikk jeg lære meg at man faktisk kan være President i 10 år. Hva lærte du deg på skolen? 8 eller 10 år?
Gjest navnelapp Skrevet 19. juli 2011 #2 Skrevet 19. juli 2011 Du kan bli vald for to periodar, men dersom du har fungert som president i maksimum to år før du blir vald som president, så kan du likevel sitte to periodar, forutsatt at du blir attvald. Det kan altså maksimalt bli ti år. Det lærte eg på skulen.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #3 Skrevet 19. juli 2011 Lærte også at de kan max sitte 8 år. Og det virker som alle tror det også. Det med 10 har jeg aldri hverken lært eller hørt før.
Gjest Fable Skrevet 19. juli 2011 #4 Skrevet 19. juli 2011 Du kan maks sitte to år på rad. Men det er da mulig å stille til valg igjen etter en annen president har vært en stund?
Gjest Silvermist Skrevet 19. juli 2011 #5 Skrevet 19. juli 2011 Etter det 22. tillegg til USAs grunnlov, ratifisert i 1951, kan man bare velges til president for to perioder, med det unntak at en som har fungert som president i inntil to år allikevel kan velges for to perioder, altså maksimalt ti år totalt. En som allerede har fungert som president i over to år kan bare velges en gang. Kilde Wiki.
Skravla Skrevet 19. juli 2011 #6 Skrevet 19. juli 2011 Fra Wikipedia.... Etter det 22. tillegg til USAs grunnlov, ratifisert i 1951, kan man bare velges til president for to perioder, med det unntak at en som har fungert som president i inntil to år allikevel kan velges for to perioder, altså maksimalt ti år totalt. En som allerede har fungert som president i over to år kan bare velges en gang. http://no.wikipedia.org/wiki/USAs_president
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå