Gå til innhold

Er dette lus?!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i noen uker hatt mistanke om lus i håret. Hodebunnen har føltes litt rar, på en måte ugjevn, noe som kanskje kommer av lusebittene? Har også klødd litt nå og da, ikke voldsomt, men litt. Aldri hatt lus før. Og leste på nettet at første gang går det lang tid fra man får lus til det begynner å klø. Så kan jeg da ha hatt lus lenge uten å være klar over det?

Men isåfall, jeg kjøpte en lusekam, og brukte denne med et hvitt underlag så jeg så om det kom noe fra håret. Det kom en god del hvite små klumper, kunne ligne på sandkorn bare at de var hvite. Er dette luseegg? Brukte forstørrelsesglass, men så ikke noe som rørte på seg, eller noe som lignet på lus. Men noe av de hvite greiene var kanskje døde lus og? To dager senere brukte jeg også lusekammen, og da kom det også noen sånne hvite greier. Men det kom mye mindre enn første gang. Det klør egentlig ikke noe nå etter jeg har brukt lusekammen, iallefall mye mindre enn før jeg brukte den første gang.

Så er dette lus? Eller kun luseegg og at lusene har dødd ut av seg selv? Isåfall, hva gjør jeg? Holder det med å bruke lusekammen helt til de hvite tingene er helt borte, eller bør jeg kjøpe sånn lusemiddel på apoteket? Har lest man bør ikke bruke det hvis man ikke har lus.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet egentlig ikke om det kan være lus, du har jo ikke sett noen.

Datteren min ble smittet av lus på skolen da hun var barn. Alle foreldrene ble varslet om lus blant elevene og at vi måtte sjekke våre respektive barn. Vår lille frøken klaget over kløe i hodebunnen og da jeg sjekket nærmere kunne jeg faktisk se disse små djevlene krype rundt i hodebunnen hennes.

Hele familien tok for sikkerhetsskyld en lusekur og merket ikke mere til det.

Men har du vurdert om det alternativt kan være psoreasis?

AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg har ikke sett etter i hodet på meg selv om jeg kan se noen lus. Litt vanskelig å se på seg selv, og har ikke noen jeg kan spørre om dette. Men av det som falt ned etter bruk av lusekammen var det kun noe som kunne ligne på runde hvite egg, og noen andre hvite biter, bare at de var ikke runde. Kanskje var noen av disse lus, det vet jeg ikke. De rørte iallefall ikke på seg etter de var ute fra håret som jeg så.

Vet ikke hva psoreasis er, me nskal google litt nå å se. Er det samme symptomer? Eller de hvite eggene/tingene som jeg fjerner fra hodebunnen?

AnonymBruker
Skrevet

Bør jeg dra til legen med dette? Hva sier jeg da? At jeg har noe som ligner på lus, men vil sjekke om det er psoreasis?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå lest en del om psoriasis på nettet, og ser ut som man flasser ganske mye om man har dette i hodebunnen. Jeg har aldri hatt problemer med flass før, og disse små rundingene jeg får ut med lusekammen ligner ikke helt på flass. De kjennes ut som sandkorn, og de fleste er helt runde (luseegg), mens det andre er hvite klumper men er ikke helt runde i fasong (åpnede luseegg og lus?). Er dette lus, men at jeg bare ikke ser levende lus etter jeg har kammet de ut med lusekammen da de kanskje er drept og most av børsten? Skal prøve å se etter i håret mitt om jeg finner noe som rører på seg, men er mest i nakken, og ikke lett å se noe der. Men ser jeg noe som rører på seg får jeg noia! Men håper det heller er lus enn den andre sykdommen uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Ser jeg skrev psoriasis feil, men du fant jo ut av det. :)

Jeg ville nok absolutt også foretrekke hodelus fremfor psoriasis, hvis det er en av de to, i og med at lusen forsvinner etter vask med luseshampo mens psoriasis er en kronisk lidelse du ikke kan bli kvitt, men kan holde i sjakk.

Har selv psoriasis inni hendene og under fotsålene og har også hatt utbrudd bl.a. i nakken.

Hadde kraftig utbrudd for en del år siden og fikk lysbehandling på hudavdeling på sykehus.

Jeg ble bra og har i ettertid tatt Omega 3 daglig, etter å ha lest på nettet at det var meget effektivt.

For meg har Omega 3 funket. Psoriasisen ligger under huden inni hendene men bryter ikke ut og utslettet i nakken er en saga blott.

Gjest grønnfi
Skrevet

Økt taglgproduksjon i hodebunnen kan være årsaken til de små egglignende prikkene du får frem med lusekam.

Lus klør skikkelig, og du vil se disse jæklene kravle rundt (i speil feks.)

Egg sitter "limt" fast i håret og er vanskelig å få vekk. Les litt om det på nettet du. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,3369:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:55885::1:5570:1:::0:0

Gjest grønnfi
Skrevet

Og der begynte jeg å klø i hodebunnen........

:fnise:

Utrolig den psykoligiske effekten.......

Skrevet

oh my gud

Gjest navnelapp
Skrevet

Gå til helsestasjonen, dei har erfaring med lus. Eller snakk med ei erfaren mor med barn som har bikka ti år, dei har heilt sikkert hatt det i huset. Viss du har lus så skal du finne levande lus i håret. Dei er 1.5-2 mm lange, avlange i forma, og kravlar rundt, til dømes på lusekammen.

Du kan gå på apoteket og kjøpe lusekur, den tek det meste. Gjenta kuren (andre halvdel av flaska) etter ti-tolv dagar, då har du fått knekken både på dei voksne lusa og lusebarna. Etter at du har teke første runde med lusekur må du kokvaske sengetøyet og legge alle hårbørstar og spenner/strikkar i frysaren over natta. Gjenta det heile når du tek kuren for andre gong.

Ein får som oftast lus av å kose med barn, dei er mest utsett frå dei byrjar i barnehagen og opp til dei er 10-12 år. Smitte skjer ofte ved bytte av luer, lån avhårbørstar, tettitett med nintendo DS eller andre dataspel eller ved overnatting. Barnehagen og skulen skal varsle dersom det er luseutbrot, men det forutset at dei får vite om at det er lus i klassa/gruppa. mange foreldre er så flaue over dette at dei let vere å varsle, og det er ein av dei viktigaste grunnane til at det sprer seg.

Gjest navnelapp
Skrevet

Og ein annan ting: kløe oppstår når du har hatt lus i 2-3 månader :o som ein allergisk reaksjon på bitt. Du klør altså ikkje før lenge etter at du er smitta.

Alle i same familie bør ta kur (og få vaska sengetøyet sitt) når ein først har fått det i hus.

AnonymBruker
Skrevet

Hm, siden jeg ikke er sikker på om det er lus eller ikke, så tror jeg at jeg drar til legen for sikkerhets skyld. Men litt flaut om jeg kommer dit, og han begynner å sjekke hodebunnen og finner masse lus som klør :fnise: Men bedre å få sjekket det for å være sikkert, så får jeg isåfall vite om jeg kan ta lusekur eller om det er en sykdom.

Gjest navnelapp
Skrevet

Tips: Ta med lusekammen til legen. Det er ikkje sikkert at h*n har ein parat. :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips, tar meg en tur til legen jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...