Gå til innhold

Til legen for bakteriell vaginose

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå hatt bakteriell vaginose i over en måned, og det har blitt bare verre og verre nå i det siste, så jeg må nok bare dra til legen for å få resept for å behandle det. Men lurer på hvordan det er til legen. Jeg er 100 % sikker på at de ter bakteriell vaginose jeg har, så kan han da bare skrive ut resepten til meg uten at han må inn i fitta for å sjekke? Isåfall, hvordan sjekkes det? Hva får man resept på, å hvor lang tid går det før det virker? Haster litt i og med at jeg har møtt en fyr nå;p Hvis jeg ringer legen i morgen, er det sjans å få komme samme dag eller neste, eller må jeg vente lenge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok regne med at legen vil ha en titt på deg. For å få en sikker diagnose, skal utfloden din undersøkes (det er forskjellige metoder her, men er du heldig, får du et veldig raskt svar). Om du selv er sikker på hva dette er, må legen allikevel undersøke deg, slik at han vet at du behandles for riktig diagnose. I denne sammenhengen vil han nok gjøre en inspeksjon av hele genitalieområdet, for å utelukke andre ting.

Behandlingen er enkel, med tabletter, vagitorier eller krem. Ett av disse preparatene er uforenlig med alkohol, men det får du nok beskjed om, hvis det er det foretrukne preparatet. Behandlingen varer ca. 5 - 6 dager, litt avhengig av omstendighetene, og hvilken behandling som velges. Men husk på at dette er ikke en sykdom som smitter.

Du bør prøve å bestille hastetime, men er det stor pågang på disse, blir du neppe prioritert fremfor de som har mere alvorlige tilstander.

Husk at legen din ser dette som en rutinejobb. Han er ikke opptatt av annet enn kliniske aspekter når han undersøker deg. Men hvis du synes det er flaut og ubehagelig, så bør du si fra på forhånd. Ved underlivsundersøkelser kan du også be om at det er en annen til stede, hvis du synes det er skummelt å være alene med legen.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for fint langt svar. Hvordan fåregår sjekken? Du sier at utfloden må testes, kan jeg da selv ta en qtips eller hva de nå bruker å stikke inn selv så det kommer utflod på den så legen kan sjekke det? Eller må jeg rett og slett av med trusa å ligge å skreve for legen? Ja, dette er jobben hans og sånt, men er ikke helt konfortabel med en 60 år gammel mann skal inn dit. Men må jeg så må jeg, og dette blir da første gang. Du sier er man heldig får man svar raskt. Er raskt svar med det samme man er hos legen, eller flere dager etter?

Hadde bakteriell vaginose for 3 måneder siden, og det forsvant av seg selv etter en måned. Så gikk det en måned jeg ikke hadde det. Og nå har jeg hatt det en måned igjen, og det blir bare værre. Hadde også klamydia for 3 måneder siden, og ikke testet meg etterpå om det ble borte. Kan dette ha noen sammenheng? Kan jeg ta med urinprøve med det samme jeg drar hos legen så de sjekker da? Det må jeg nok uansett teste meg for nå når jeg har fått ny partner siden forrige gang.

Hva er forskjell på de ulike bahandlingsmetodene? Er det noen av de som funker bedre? Er det noen som vises i underlivet under behandlingen, sånn at jeg ikke kan ha sex disse dagene?

Skrevet (endret)

Hei gjen!

Jeg tror nok de fleste leger vil foretrekke å undersøke selv, og dessuten foreta en visuell inspeksjon for å utelukke lignende tilstander med andre behandlingsregimer. Et raskt svar kan bety mens du er der, litt avhengig av utstyr og kapasitet på kontoret. Det kan undersøkes i mikroskop, eller ved en enkel reaksjonstest, men i noen tilfeller blir det sendt til lab, og da tar det lenger tid, avhengig av kapasiteten på laboratoriet.

Det kan nok være en sammenheng med gjennomgått chlamydia, men behøver ikke å være det. Hvis du vil teste deg for dette igjen, kan du nok ta det i samme slengen.

Forskjellen på de forskjellige behandlingene er neppe så interessant for deg, og dette er det sikkert bedre å ta direkte med legen, som ser ditt faktiske tilfelle. Men hvis du kan behandle det lokalt (med krem f. eks.), vil du nok i mindre grad være utsatt for bivirkninger. Dette må vurderes ut fra situasjonen. Disse medikamentene er effektive. Ett av dem, Flagyl, kan ikke brukes sammen med alkohol, da du vil få en antabuslignende effekt, og bli veldig dårlig.

Edit: Grunden til at legen må undersøke deg, er at han er juridisk ansvarlig for behandlingen. Med andre ord, hvis han stoler på at du har diagnostisert deg selv riktig, og du tar feil, vil behandlingen ikke hjelpe, og potensielt være farlig, enten fordi du får medikamenter som ikke skal tages uten underliggende sykdom, eller fordi den ubehandlede tilstanden vil kunne udvikle seg til noe verre. I verste fall vil han kunne miste autorisasjonen sin, og komme i erstatningsansvar. Ved alvorlige saker, vil han også kunne pådra seg straffeansvar og soning.

Endret av Giacomo_P
Skrevet

Det holder at han lukter. :fnise: Legen min rykket bakover sist jeg hadde det og hun skulle undersøke meg. "Ja, det er ikke noe tvil om hva dette er", smalt det.

Skrevet (endret)

Det holder at han lukter. :fnise: Legen min rykket bakover sist jeg hadde det og hun skulle undersøke meg. "Ja, det er ikke noe tvil om hva dette er", smalt det.

Ofte ja. Det kaller vi "positiv sniffetest"

Men formelt sett ikke. Det er ikke alltid så opplagt.

Edit: Noen ganger kan man "hoppe over" noen diagnostiske kriterier fordi sykdommen manifesterer sterke karakteristiska ( i dette tilfellet den karakteristiske" fiskelukten"). Men det er da basert på en kombinasjon av hvor godt slike karakteristika kommer frem, og legens erfaring. Derfor synes jeg det er greit å være forberedt på en undersøkelse. Slipper man det, er det vel bare hyggelig.

Endret av Giacomo_P
Skrevet

Jeg har hatt BV en gang. Fikk legetime, forklarte symptomene og fikk antibiotika. Trengte ikke underlivsundersøkelse.

Gjest Gjest
Skrevet

Ofte ja. Det kaller vi "positiv sniffetest"

Men formelt sett ikke. Det er ikke alltid så opplagt.

Edit: Noen ganger kan man "hoppe over" noen diagnostiske kriterier fordi sykdommen manifesterer sterke karakteristiska ( i dette tilfellet den karakteristiske" fiskelukten"). Men det er da basert på en kombinasjon av hvor godt slike karakteristika kommer frem, og legens erfaring. Derfor synes jeg det er greit å være forberedt på en undersøkelse. Slipper man det, er det vel bare hyggelig.

Eventuelt være forberedt på å oppsøke en annen lege.

Dette er et reellt alternativ, iverfall om man bor i en by.

Skrevet

Da legen skulle sjekke meg for dette var det opp i stolen og skreve med beina, mens hun hadde den derre utvider-dingsen sin inni der og alt. Og med tanke på slike ting passet jeg på å få en kvinnelig fastlege :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Haha, sniffteste kan ikke være så kult for den som ligger der :fnise:

For dere som har fått behandling for dette, hvor lang tid går det før det virker? Og kommer det ofte tilbake igjen?

Skrevet

Kuren virket nesten på dagen. Fikk slike vagitorier ("skjede-stikkpiller"). Var helt frisk etter en tredagerskur, og har ikke hatt det siden :)

• 7 år senere...
Skrevet
På 20.7.2011 den 6.58, Judge Judy skrev:

Kuren virket nesten på dagen. Fikk slike vagitorier ("skjede-stikkpiller"). Var helt frisk etter en tredagerskur, og har ikke hatt det siden :)

Hvis man hopper over en dag eller to, tror du det går bra? :)

Anonymkode: 7e159...2be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...