Gå til innhold

amminga

Fremhevede innlegg

Gjest anonym
Skrevet

Jeg har en sønn på 1år.Blei det nå i juli.Jeg ammer ennå og syns det er helt greit.Men irriterer meg over alle som hele tiden skal fortelle meg at nå må jeg kutte ut for nå er han så stor.Kan ikke jeg få amme så lenge jeg syns det er greit da og at folk heller kan syns det er fint.Er litt på morran og kvelden det er mest.

hvor lenge amma der som har amma og hvor lenge skal dere amme dere som har små barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Småbarnsmødre er visst nødt til å finne seg i mer eller mindre velmente kommentarer, har jeg funnet ut. Blås i hva andre sier og gjør det som er komfortabelt for deg. Det er langt fra uvanlig å amme ettåringer.

Jeg har ei på snart 10 måneder som jeg ammer på kveld og natt. Dagammingen kuttet vi ut da hun var 7 mnd da hun ikke ville ha på dagtid lenger.

Har selv fått kommentarer på at nattamming bare er tull når hun er så stor. Men hvis jenta mi ønsker det kommer jeg til å fortsette til hun er ett år.

• Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet

Å, det er så teit med alle dem som har meninger om alt som har med amming og gjøre! Ikke bry deg! Du bestemmer selv hvor lenge du ønsker å amme. Du kan jo svare at WHO faktisk anbefaler amming til to år.

Her ble det kun amming til han var elleve måneder. Da ville ikke han mer. Hadde det vært opp til meg hadde vi fortsatt en god stund til.

Skrevet

Flott at du ammer enda! Jeg amma til vesla ble 1,5 år. Da ble det som regel kun en gang om dagen, enten morgen eller kveld. Amma gjerne i full offentilighet om det passet seg også. Har opplevd at vi har vært på restaurant og hun har spist biff med gaffel først for å få pupp etterpå :fnise:

Av ulike årsaker ble det plutselig ingen amming på tre dager, og da benyttet jeg anledningen til å slutte. Kunne egentlig fortsatt lengre for min del, men det virket som et greit tidspunkt og hun maste ikke så mye om å få. Spurte etter 2-3 ganger, men gikk fint å tilby flaske isteden. Redd for at det hadde blitt mer klaging om jeg slutta senere.

I tillegg skulle vi i gang og prøve på nummer to, så tenkte det var greit å få puppene for meg selv en liten stund før neste barn kommer ;)

Gjest Krizzy
Skrevet

Jeg har en sønn på 1år.Blei det nå i juli.Jeg ammer ennå og syns det er helt greit.Men irriterer meg over alle som hele tiden skal fortelle meg at nå må jeg kutte ut for nå er han så stor.Kan ikke jeg få amme så lenge jeg syns det er greit da og at folk heller kan syns det er fint.Er litt på morran og kvelden det er mest.

hvor lenge amma der som har amma og hvor lenge skal dere amme dere som har små barn?

Ikke bry deg. Gjør hva som føles bra for dere.

Her så ammer jeg fortsatt mye på dagen, og mye på natten. Ser ikke noe problemer med det. I går natt som ammet jeg fem ganger. Ja, det er slitsomt, men det er heldigvis en sjeldenhet det skjer.

Jeg har ikke tenkt til å forandre på noe fram til han fyller 24 måneder. Eneste som kan forandre på det er jo selvfølgelig at jeg plutselig ikke skulle orke mer, eller at han ikke vil ha mer. Og, en ting til. :)

Skrevet

Amma begge til 1 år, då orka eg ikkje meir og ville ha kroppen min for meg sjølv ;) Bryr meg lite om kor lite eller mykje andre ammar, så sant det ikkje er snakk om ungar som nærmar seg skulealder...

Skrevet

Ikke bry deg om det. Du vet best hva som passer deg og ditt barn, og det kan du gjerne si til de som kommenterer ammingen ;)

Mitt barn er akkurat like gammelt som ditt, og jeg ammer bittelitt om kvelden for kosens skyld. Kunne godt ammet mer og lenger, men gutten er ikke interessert i mer.

Gjest anonym
Skrevet

blir bare så lei og høre det.

jeg blåser i om jeg ammer offentlig.mitt barn og gjør som jeg vil der.og han tar heller ikke kumelk ennå.vi prøver støtt og stadig så han venner seg til det vel og merke.ammer ikke på natta lengere.benytta anledningen da han sov godt en natt for en del uker tilbake.

folk sier at det er kvalmt og se en unge på over året blir amma.syns ikke det er det jeg men.men hver sin mening om det.

Skrevet

blir bare så lei og høre det.

jeg blåser i om jeg ammer offentlig.mitt barn og gjør som jeg vil der.og han tar heller ikke kumelk ennå.vi prøver støtt og stadig så han venner seg til det vel og merke.ammer ikke på natta lengere.benytta anledningen da han sov godt en natt for en del uker tilbake.

folk sier at det er kvalmt og se en unge på over året blir amma.syns ikke det er det jeg men.men hver sin mening om det.

Kvalmt? Er det mulig. Jeg synes det er ekkelt når store barn blir ammet, men en ettåring er ikke akkurat stort. WHO anbefaler amming til barnet er to år, men det er kanskje først og fremst med tanke på babyer i u-land? Det er uansett en grei ting å si til dem som på død og liv skal bry seg. Eventuelt kan du statuere et eksempel ved å legge deg opp i deres kosthold ;)

Gjest anonym
Skrevet

Kvalmt? Er det mulig. Jeg synes det er ekkelt når store barn blir ammet, men en ettåring er ikke akkurat stort. WHO anbefaler amming til barnet er to år, men det er kanskje først og fremst med tanke på babyer i u-land? Det er uansett en grei ting å si til dem som på død og liv skal bry seg. Eventuelt kan du statuere et eksempel ved å legge deg opp i deres kosthold ;)

ingen dum ide det nei :)

Skrevet

Jeg ammer enda,hun er såvidt to. Det er mest "sovekosen",morgen,lur og kveld.

Skrevet

Jeg ammer enda, og datteren min er over to. Ingen har sagt noe til meg (men jeg har jo lest relativt imbesile meninger fra folk på nett), men hadde de gjort det, hadde jeg prøvd å opplyse dem litt.

Skrevet

Kan ikke jeg få amme så lenge jeg syns det er greit da

Jo det kan du.

Eg amma til ho var akkurat 1 år, då slutta ho sjølv, var ikkje interessert lengre. Dette var samtidig med barnehagestart fulltid og eg tilbake i 100% jobb. Hadde sett for meg å amme morgon og kveld litt lengre, men det var det åpenbart ikkje eg som bestemte. Nattamming slutta eg med når ho var 8-10 månadar.

Skrevet

Prøv å heve deg iver kommentarene, dette er en sak mellom deg og barnet, mener nå jeg. En ettåring er jo fortsatt baby i mine øyne. Selv ammet jeg gutten min til han var to år, da sluttet han av seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

jeg stopper ikke pga det folk sier.han skal få ha den kosen en stund til.han pupper ikke så mye på dagtid lengere.er mest morran og kvelden.så er det om han er trøtt eller akkurat våknet.

Gjest SIgrid
Skrevet

Jeg ammer fortsatt litt morgen og av og til en gang om natta, og min gutt er 16 mnd. Han begynner i barnehagen nå, og jeg håper jeg kan produsere litt melk ihvertfall frem til jul, med tanke på å styrke immunforsvaret hans nå som han blir ekstra disponert for allverdens smitte i barnehagen.

Jeg pumper meg om kvelden slik at det finnes 30-50 ml morsmelk som han får i kopp eller på flaske ila dagen/ettermiddagen dagen etter.

Han er ikke veldig interessert i å die på dagtid, men på morgenen er det kos.

Av den grunn er det ikke mange som ser at han fortsatt dier, men jeg hadde uansett gitt f... i hva andre måtte mene.

Skrevet

Jeg må helt ærlig si at det er ekkelt med barn som blir amma over året. MEN jeg har aldri ammet, derfor vet jeg heller ikke hvordan kosen med det er, noe alle snakker om :) jeg komenterer det ikke og jeg tenker ikke stygge tanker om de som gjør det, folk får holde på med hva de vil for min del, men jeg syns det er ekkelt når de kan komme bort å dra frem puppen selv :) og ja, jeg veeeet det er bra for barnet å bli amma lengst mulig ;)

• 5 uker senere...
Skrevet

et barn kan jo dra fram puppen når det er 10 mnd til og med og da er jo babyen under året.kvalmt da åsså?

men som du sa,du har ikke ammet sjøl og da er det lettere sagt enn gjort.;)

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg ammer enda - jenta mi er 15 mnd. :)

Det er kun litt om kvelden før leggetid nå - og det har det vel vært de siste tre månedene.

Ja man får høre mye teit når man ammer lenge - det er om å gjøre å lukke ørene så godt man greier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...