Gå til innhold

Scan-disk og defragmentering


Leonora

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å få maskina mi til å funke godt.

Det å åpne nytt vindu ved en link går ikke osv.

Jeg fant ut at jeg skulle prøve å kjøre scan-disk og defragmentering, men ingen av dem fungerer. Jeg har slått av alle andre synlige program d.v.s ctrl-alt-del og slått av alt også virusprogramet uten explorer . Scan-disk starter men det kommer opp beskjed om at et program prøver å skrive til disken. Slå av det og prøv igjen. Jeg har jo ingen program som går, så hva er det ???

Jeg har også startet defragmentering og der gir den beskjed om at det er feil på stationen som må rettes. Er det mulig å finne den feilen på noen annen måte enn scan-disk for en amatør eller burde jeg ha dataen inn til proffene ??

Jeg har prøvd begge varianter av reparer automatisk og ikke. Jeg har også prøvd flere varinanter av scan grundig og standard. Tror jeg snart har prøvd alt !!!!

Finnes det en god PC doktor der ute som kan råde meg til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært ute for dette før.

Har fåptt det til også, men husker ikke hvordan :roll:

Jeg anbefaler deg å formatere disken. Da begynner du med en "blank" maskin og ting blir mye bedre.. om det ikke er noe teknisk da.

Du kan jo prøve å avinstallere programmer og diverse utstyr også. Dokumenter o.l. lar du ligge og programmene installerer du på nytt etterpå. Det er greit å få ryddet opp litt uansett.

Når du har avinstallert alt du kan av programmer og tilbehør, så prøver tar du en diskopprydning, kjører scandisk og defragmenterer (om du får det til da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, oi (ingen nattesøvn nå nei)

Hvis jeg formaterer disken blir ikke alt slettet da ?

Det er litt av en jobb og avinstalere , slette og legge opp igjen. Hva med stor database med slektsnavn. (slektsforskning)

Jeg har en CD som heter Produktgjenoppretting og feilsøking. Kan den brukes.....

Jeg har en IBM Aptiva maskin.

Kunne vært godt å rydde helt opp i denne maskina trur jeg. Jeg får starte smått og forsiktig å ta et program om gangen.

Da jeg tar opp legg til/fjern programmer så er det ganske mange der som jeg ikke har peiling på hva det er. Er det mange programmer som har ukjennelige navn som egentlig bør være på maskina ????

Jeg tenker deriblant på denne rullefunkjonen som er til musa (den er avslått nå siden jeg har prøvd scan-disk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å formatere, så forsvinner alt du har. Men du kan jo lagre det på en annen partisjon på harddisken, hvis du har det. Evt brenne det ut på cd eller en annen lagringsmulighet.

Hvor mye plass er det igjen på harddisken din? Prøv å slette cookies og temporary internet files gjennom IE eller annen browser for å få mer plass.

Mulig du finner noe her.

Hvilket OS bruker du, foresten? Og har du en Windows installasjons-cd, eller har du en sånn recoverycd og en ekstra Windows-partisjon på pc'en?

Du kan prøve å restarte maskinen i SafeMode. Fant dette på et annet forum: (selv om kommentaren er om WinME, så er dette standard for Win98 og oppover.)

Ah, I know exactly what your up against. First a brief explanation. Window ME is a compact operating system, and it's constantly doing things to the Harddrive. What that message is saying is there are programs writing to the hard disc while your trying to do either defrag or scandisk.

You can do this to make it easier to run scandisk and defrag. restart your computer, and hold down the CTRL key while it restarts. A menu should come up saying:

Normal

diagnostic

safe mode.

select #3, and your computer will go into safe mode, meaning only the bearest minimum programs will be running. you can then run scan disc and defrag like normal. When your done, restart your computer, and it will go back to normal.

I always run scan disc and defrag in safe mode. Takes a lot of the headache out of doing them, and it's faster too.

Prøv scandisk først. Hvis det fungerer, prøv defrag. Hvis det fungerer, kjør scandisk igjen, for sikkerhetsskyld. Og så kan du jo vurdere å slette programmer du ikke kjenner igjen i det hele tatt. Med mindre du spiller spesielle ting eller driver med veldig spesielle ting på boksen din, så spørs det om de er kritiske.

Når du er ferdig med det, så går du på windowsupdate.microsoft.com og patcher maskinen din. Og så kjører du defrag når du har patchet ferdig. :)

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...