Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En til hvite/lyse klær, en til mørke klær, en til ull og en til kokvask. Evt videre sortering tas når jeg skal vaske, orker ikke ha ørten dunker som tar opp plass.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke vaskerom, og ganske lite bad, så her går alt i en dunk. Synes det går helt fint. Håndkler puttes rett i vaskemaskinen.

AnonymBruker
Skrevet

I dag så har jeg kun en skittentøyskurv.

Det holder å sortere i lyst tøy, mørkt tøy og rødt tøy samt det som skal spesialvaskes. videre sortering tar jeg når jeg skal vaske.

Skrevet

Jeg har stort vaskerom og masse plass, men velger likevel å bare ha to store kurver der alt blandes. Ser ikke vitsen med å sortere løpende.

Da jeg vasker (utover treningstøy og annet som må tas løpende) tømmer jeg alt på gulvet, og sorterer i hauger:

- Hvit og sort 60

- Hvit, pastell/grå, rød/rosa og sort 40.

- Spesialvask (ull, silke, ømfintelig tøy) 30.

- Kluter og vaskeutstyr 90.

Er en haug så liten at det blir synd å vaske en egen maskin med dette (typisk spesialvask, rød/rosa og 90 vasken) får det vente en uke eller to. Da havner det tilbake i kurven for ny sortering neste uke.

Gjest Jytte
Skrevet

Jeg gjør det ganske enkelt. Har to skittentøykurver på badet. En for hvitt og en for farget. Hvis det er hvitt tøy sånn som hvit bluse, hvit BH, skjorte, bukse så legger jeg det til side for å ta de i egen vask på 40 el 60 grader - alt etter hva slags plagg. Alt annet hvitt så som håndklær, kluter, truser, ol så går dette på 90 grader.

Farget tøy går på 40 grader.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to skittentøykurver på soverommet - en til 60 grader, og en til 40 + finvask. Sorterer ut mørk og hvit 60-gradersvask, og 40-graders fra ull o.l, før jeg vasker. Fungerer helt greit. Vi er bare to voksne i husholdningen. Da vi hadde endel større plass hadde vi en egen kurv til ullvask også, men savner det ikke.

• 2 uker senere...
Skrevet

Har et stativ med trådkurver som er merket med følgende:

Ull

Lys 30 - skjorter, topper, T-skjorter, kjoler osv

Mørk 30 - skjorter, topper, T-skjorter, kjoler osv

Lys 60 - sengetøy, undertøy, treningstøy, sokker

Mørk 60 - sengetøy, undertøy, treningstøy, sokker

Bukser/jeans

Kokvask - Håndklær og kluter

Vasker stort sett en maskin til dagen. Vi er en familie på 4, to barn i barnehagealder som blir ganske så møkkete i løpet av en dag, samt to voksne som trener 3-4 ganger i uka.

Skrevet

Vi har sånn Elfa trådkurvsystem.. Prøver å sortere i:

90 grader (kjøkkenhåndkle, klutar og moppar)

60 grader mørkt (laken, sengesett, handdukar)

60 grader lyst

60 grader raudt

40 grader mørkt (vanlege klede)

40 grader lyst

40 grader raudt

Ull

Finvask (skjorter, dukar, bh-ar og liknande)

Trur vi har 10 korger..mørke klede tek gjerne to korger.

Skrevet

Nå må jeg si blir sjokkert. Men kanskje mest over meg selv... Jeg har i to år som jeg har bodd hjemmefra, sammen med kjæresten, vasket ALT, og da mener jeg både undertøy, sokker, gensere osv. sammen! På 60 grader. Det eneste jeg ikke vasker sammen med det er håndkler, kluter og sengetøy, som vaskes på 80 grader. Nå skal det sies at jeg eier særdeles lite fargerike klær, det går for det meste i svart, grått og brunt. Har aldri hatt problemer med for eks. hvite sokker som har blitt misfargede. Alt vaskes sammen. Tilogmed sammen med bukser fra h&m som står at farger over lett. Ops...

Bør jeg skjerpe meg? Det har jo gått bra hittil... Men jeg får jo litt hakeslep når jeg ser hvor mye det tydeligvis er vanlig å sortere :O

Skrevet

Tror ikke det er VANLIG å sortere så mye så du kan nok slappe av litt. Ville vært mer bekymret for om noe krympet på 60 grader av gensere/bluser etc.

Vasker mørke/lyse 40 + ullvask(lite av det om vår/sommer) + 60 grader (håndduker, sengetøy, undertøy) selv, har alt i en dunk og sorterer når jeg setter på maskina.

Skrevet (endret)

Vi har stort vaskerom, og jeg har en reol med bokser i forskjellige farger. En rød boks for rødt tøy, en rosa for rosa, en hvit for hvitt, en blå for blått/grønt, en for kokvask, en for ullvask, en for div. (som må vaskes alene). Ja, og en svart for mørkt tøy.... (har jeg husket alle da?)

Når disse boksene er fulle, får de akkurat plass i en maskin. Det er utrolig praktisk, og økonomisk. Er ungene usikre på hvilken boks klærne skal oppi, er det helt greit at de legger det på golvet - til jeg kommer dit;-) Ellers blir også de tidlig flinke til å sortere. Det er heller ingen krise om noe blir sortert feil i boksene, for jeg sjekker alltid hvert klesplagg før jeg stapper det inn i maskin...

Glemte bort at jeg også har bokser for 30 graders tøy og håndvask program.

Endret av Myrthel
Skrevet

Nå må jeg si blir sjokkert. Men kanskje mest over meg selv... Jeg har i to år som jeg har bodd hjemmefra, sammen med kjæresten, vasket ALT, og da mener jeg både undertøy, sokker, gensere osv. sammen! På 60 grader. Det eneste jeg ikke vasker sammen med det er håndkler, kluter og sengetøy, som vaskes på 80 grader. Nå skal det sies at jeg eier særdeles lite fargerike klær, det går for det meste i svart, grått og brunt. Har aldri hatt problemer med for eks. hvite sokker som har blitt misfargede. Alt vaskes sammen. Tilogmed sammen med bukser fra h&m som står at farger over lett. Ops...

Bør jeg skjerpe meg? Det har jo gått bra hittil... Men jeg får jo litt hakeslep når jeg ser hvor mye det tydeligvis er vanlig å sortere :O

Hva du gjør, er jo opp til deg. Jeg ville aldri vasket alt mulig sammen og heller ikke på 60 grader. Her går det meste av vanlig tøy på 40 grader, og noe på 30. Klærne holder seg mye penere, både i farger og fasong hvis du vasker etter anvisning og sorterer.

Jeg er nøye på at hvitt skal være hvitt. Orker ikke å se hvitfarger bli missfarget. Vi har også mye lyse rosa farger, og de blir ikke pene når man blander de med mørke.

Gjest Blondie65
Skrevet

Dongeribukser holder seg mye bedre om de blir vasket på 40 grader. De svarte forblir svarte lenger.

Ellers ser jeg en tendens - sikkert påvirket av reklamen - til at alt for mye vaskes på 30 grader. Du har i alle fall ikke problemer med tøy som ikke blir rent.

Hadde jeg hatt egen vaskemaskin som var i min leilighet hadde jeg sortert MER og ikke mindre. Jeg har tilgang til et vaskeri med 3 maskiner som jeg kan bruke en gang i uken (eller hvis det er krise og ledig kapasitet) og et begrenset antall timer. Dermed må det sorteres litt grovere enn jeg ville gjort - mye av sorteringen som Myrthel gjør er jeg enig i. Og jeg er også fryktelig lei av hvitt tøy i diverse nyanser.

Skrevet

Hmmm... Har ikke opplevd at noe har krympet enda. Men bør ikke håndkler og sengetøy kokvaskes da? Slik at alle bakterier og midd dør? Har hittil følt at det var mest naturlig, særlig siden vi har hund i sengen.

Huff jeg er visst ikke helt god på detta.. Gid jeg hadde egen vaskemaskin og større bad *drømme*

Gjest Blondie65
Skrevet

Hmmm... Har ikke opplevd at noe har krympet enda. Men bør ikke håndkler og sengetøy kokvaskes da? Slik at alle bakterier og midd dør? Har hittil følt at det var mest naturlig, særlig siden vi har hund i sengen.

Huff jeg er visst ikke helt god på detta.. Gid jeg hadde egen vaskemaskin og større bad *drømme*

Hvis du vasker på 60 grader så holder det for undertøy, kluter, sengeklær og håndklær. En gang i mellom kokvasker jeg sengetøy, kluter og håndklær.

Skrevet

Hvis du vasker på 60 grader så holder det for undertøy, kluter, sengeklær og håndklær. En gang i mellom kokvasker jeg sengetøy, kluter og håndklær.

Det samme gjør jeg;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...