Gå til innhold

nye lille katttungen:-)


lakk

Anbefalte innlegg

Har fått meg en lille kattunge på 12 uker,kjempesøøøt hun katt og veldig kosete,også stuerenn,men problemet er at jeg har en voksen jente katt på 3 år fra før av,så hun blir veldig sur og knurrer og freser til lille kattungen..så jeg lurer på hvordan disse to kan bli venner???noen som har vært oppe i sant situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SelvesteTerese

Du må bare ta tiden til hjelp :)

Har vært i samme situasjon, men nå var riktig nok katten jeg hadde fra før 1 år, ikke 3 år som din, men alikvel. Jeg fikk meg altså en ny søt liten guttepus på 12 uker, og det ble erklært krig! Jeg trodde aldri noensinne de to skulle kunne bo i samme hus, og jeg var kjempelei meg. Men etter noen uker sammen ble de bestevenner! De koste sammen, lekte og herjet :fnise:

Så ja, bare ta tiden til hjelp, den eldste vil nok etterhvert godta at hun har fått seg en ny "room mate" ;) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://lynx.uio.no/no.alt.katter/faq.html#3.1.8

Ha et eget rom til "nyekatten" hvor den kan være trygg og ute av syne for "gamlekatten", men hvor gamlekatten kan lukte den nye. Etter et par dager med dette, fjerner du den nye katten fra rommet og lar gamlekatten snuse rundt i det og utforske det grundig. Så setter du nyekatten inn i rommet igjen. Ut fra reaksjonene kan du nå vurdere å la kattene møte hverandre - med deg til stede. Viser kattene tegn til aggresjon overfor hverandre, og du må gå fra dem, bør du holde dem adskilt fra hverandre. Dette gjør du helt til du er sikker på at de ikke vil angripe hverandre i ditt fravær. Det ideelle er hvis kattene kan få hvert sitt eget "fristed".

Jeg har vært i situasjonen før, og de ble vandt med hverandre etter 3 måneder, så stakk den gamle av til naboen fordi den ble lei den nye situasjonen.

Husk å gi den eldre katten massevis av oppmerksomhet så den ikke føler seg oversett av den nye trusselen. Det kan hende de blir venner, men det er også fullt mulig de bare velger å ha våpenhvile.

Unngå å endre på noe av det den gamle katten er vandt med, la den ha sin faste soveplass som den alltid har hatt etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://lynx.uio.no/no.alt.katter/faq.html#3.1.8

Ha et eget rom til "nyekatten" hvor den kan være trygg og ute av syne for "gamlekatten", men hvor gamlekatten kan lukte den nye. Etter et par dager med dette, fjerner du den nye katten fra rommet og lar gamlekatten snuse rundt i det og utforske det grundig. Så setter du nyekatten inn i rommet igjen. Ut fra reaksjonene kan du nå vurdere å la kattene møte hverandre - med deg til stede. Viser kattene tegn til aggresjon overfor hverandre, og du må gå fra dem, bør du holde dem adskilt fra hverandre. Dette gjør du helt til du er sikker på at de ikke vil angripe hverandre i ditt fravær. Det ideelle er hvis kattene kan få hvert sitt eget "fristed".

Jeg har vært i situasjonen før, og de ble vandt med hverandre etter 3 måneder, så stakk den gamle av til naboen fordi den ble lei den nye situasjonen.

Husk å gi den eldre katten massevis av oppmerksomhet så den ikke føler seg oversett av den nye trusselen. Det kan hende de blir venner, men det er også fullt mulig de bare velger å ha våpenhvile.

Unngå å endre på noe av det den gamle katten er vandt med, la den ha sin faste soveplass som den alltid har hatt etc.

:)

takk for linken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare ta tiden til hjelp :)

Har vært i samme situasjon, men nå var riktig nok katten jeg hadde fra før 1 år, ikke 3 år som din, men alikvel. Jeg fikk meg altså en ny søt liten guttepus på 12 uker, og det ble erklært krig! Jeg trodde aldri noensinne de to skulle kunne bo i samme hus, og jeg var kjempelei meg. Men etter noen uker sammen ble de bestevenner! De koste sammen, lekte og herjet :fnise:

Så ja, bare ta tiden til hjelp, den eldste vil nok etterhvert godta at hun har fått seg en ny "room mate" ;) lykk

ja jeg håper det,takk for en fin historie:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei hei :)

vet ikke hvordan ting har utviklet seg for deg, men er/var i samme situasjon :fnise:

Kiara er ca 1,5år, og Cleo er ca 11 uker.. fikk Cleo for 4dager siden, og Kiara har holdt på akkurat som din, knurra og fresa så fort Cleo var nærmere enn 3meter :fnise:

de har sånn sakte men sikkert tøyd grensene litt, og turt og nærme seg hverandre, og i dag turte Kiara og gå heeelt bort til Cleo og slå litt etter henne med poten (virker som hun endelig tørr å si i fra hvem som FAKTISK bestemmer i dette hus) og har begynt å akseptere at Cleo følger etter henne som en skygge :jepp:

har ikke hørt verken knurring eller vesing siden i går, og tar det som et godt tegn, samme med at de driver å tester grenser og små sloss litt (så lenge det ikke blir en heftig slosskamp, skal de få lov å holde på, de bestemmer jo tross alt rangordningen på denne måten) syns det bare er artig å se på :ler:

så regner med (om det ikke alt har skjedd) at det roer seg for dine 2 også ;)

lykke til videre :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei :)

vet ikke hvordan ting har utviklet seg for deg, men er/var i samme situasjon :fnise:

Kiara er ca 1,5år, og Cleo er ca 11 uker.. fikk Cleo for 4dager siden, og Kiara har holdt på akkurat som din, knurra og fresa så fort Cleo var nærmere enn 3meter :fnise:

de har sånn sakte men sikkert tøyd grensene litt, og turt og nærme seg hverandre, og i dag turte Kiara og gå heeelt bort til Cleo og slå litt etter henne med poten (virker som hun endelig tørr å si i fra hvem som FAKTISK bestemmer i dette hus) og har begynt å akseptere at Cleo følger etter henne som en skygge :jepp:

har ikke hørt verken knurring eller vesing siden i går, og tar det som et godt tegn, samme med at de driver å tester grenser og små sloss litt (så lenge det ikke blir en heftig slosskamp, skal de få lov å holde på, de bestemmer jo tross alt rangordningen på denne måten) syns det bare er artig å se på :ler:

så regner med (om det ikke alt har skjedd) at det roer seg for dine 2 også ;)

lykke til videre :klemmer:

åååhh så fint katte navn cleo <3 ja nå har det gått 2uker siden jeg fikk lille pinky:)hos oss,vi begynner å legge merke til at hun eldste katten på 3 år sussi har begynnt å frese og knurre litt mindre nå:Dvirker sånn at hun har aksepetert hun lille pinky litt,håper inderlig at det forsette sånn:)

Gi meg en tilbakemelding om hvordan det går med dine da,tips eller råd:)tar imot alt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei :) her går det ganske greit nå :) Kiara freser ikke noe mer, og har akseptert helt at Cleo har flyttet inn for godt.. men venner kan jeg ikke si de er ennå.. da kan leke og løpe etter hverandre, men Kiara kan være ekstrem noen ganger, da hun biter og holder Cleo nede, og jeg hører Cleo får vondt.. da griper jeg også inn, og Kiara får et røsk i nakken, og beskjed om å roe seg..

er bare redd for å komme hjem til det blodbadet en dag de har vært alene.. tror ikke Kiara helt har forstått at Cleo er en liten kattunge..

men bortsett fra det, kan de ligge (nesten) vedsiden av hverandre, uten noe problem :)så de får bare bli ordentlig vant med hverandre...

hvordan ligger det ann hos deg lakk?? :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...