Gå til innhold

Japansk spisshund VS Shetland sheepdog


Sulosi

Anbefalte innlegg

Er så vanskelig å bestemme seg for hvilken rase. Jeg har falt pladask for begge to. Leser side opp og ned for å finne småting som kan hjelpe å avgjøre hvilken som vil passe best for meg og ungene (14 og 9).

Noen som har erfaringer med en eller begge raser? Kjenner du noen som har en av rasene som kan anbefale en oppdretter?? Jeg har saumfart mange hjemmesider og forsøker å luke ut men mange forteller så lite om seg selv og familien rundt hundene. Ønsker ikke å kjøpe av noen som driver masseproduksjon av hunder heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min har to sheltier, og jeg hadde selv to da jeg var ung.

Dette er en fantastisk rase, men etter min mening en arbeidende hund. Den trives aller best om den får drive med feks lydighet eller agilety.

Når det gjelder oppdrett er det mye positivt, men også mye negatitivt å finne. Datteren min har kjøpt fra to forskjellige oppdrettere, og det viste seg å være stor forskjell på kvaliteten av oppdrettet.

Jeg kjenner ikke spesifikt til japansk spisshund, men siden den er av spisshundrasen, kan den nok være stri.

Nydelige hunderaser begge to, men så totalt forskjellige at jeg nok ville prøvd å hilse på flere eksemplarer, før jeg bestemte meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde japansk spisshund for noen år siden. Herlig rase.

Glad og fornøyd.

Blir veldig knyttet til eieren, liker å være med på alt.

Lettlært.

Kan være gneldrete til tider, men øv på det fra tidlig alder.

Her også bør du sjekke ut oppdretter NØYE! Mye dritt der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasene er veldig like, men har prøvd å trekke frem noen forskjeller. Man må selvfølgelig ta høyde for individforskjeller innen rasene :)

Begge rasene har lav terskel for å bjeffe. Ift. JS er nok sheltien litt mer nervøs/forsiktig. Har hørt flere tilfeller der sheltien er over normalt skeptisk til fremmede (f.eks. ny kjæreste som kommer inn i familien). Men en seriøs oppdretter vil selvsagt ikke avle på slike individer. Sheltien er nok mer førerorientert og lærer litt lettere enn JS. Sheltien er nok også litt mer krevende ift. mental stimulering enn JS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Nå er det så få hunder av de to rasene i byen at jeg enda har tilgode å møte på noen. Men nå er det sommer og da kommer rogalendingene med sine hunder.

Vil noen røpe navnene på de "dårlige" oppdretterene (de gode også)??

Send gjerne som PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japansk spisshund er en gneldrebikkje, satt på spissen. En sheltie er oftere en velfungerende hund, og bedre brukshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min har kjøpt fra to forskjellige oppdrettere, og det viste seg å være stor forskjell på kvaliteten av oppdrettet.

På de to hundene/kullene mener du? Oppdretteren som leverte fra seg den dårligste hunden, kan være den beste oppdretteren. Gode oppdrettere kan være uheldige, og dårlige oppdrettere kan ha flaks.

Endret av DBM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de to hundene/kullene mener du? Oppdretteren som leverte fra seg den dårligste hunden, kan være den beste oppdretteren. Gode oppdrettere kan være uheldige, og dårlige oppdrettere kan ha flaks.

Fullstendig klar over dette. Moren min drev oppdrett i mange år, og det er ofte ren gambling hvilke kombinasjoner som gir bra hunder.

Men i dette tilfellet viste det seg i etterkant at den ene oppdretteren ikke er helt ryddig i sitt oppdrett. I sin kommunikasjon med min datter i ettertid , virker h*n faktisk litt mer enn normalt spesiell, selv om h*n fremsto som helt normal både overfor meg og datteren. Hunden har en arvelig feil, og datteren min ønsket derfor å kasterere den for å minske risikoen for jurkreft. Da skulle oppdretter ta tilbake hunden, og det hele utviklet seg på en slik måte at min datter nå kun har sporadisk kontakt med oppdretteren.

Moralen er at man må undersøke meget nøye hvilke mennesker man vurderer å kjøpe hund fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som har hatt 5-6 sheltier opp igjennom årene. Flotte hunder!

Jeg har lest mange kalle sheltiene nervøse/skeptiske til fremmede, men alle de sheltiene min venninne har hatt er kjempesosiale og glade hunder som må bremses for ikke å slikke folk ihjel. ;) Hundene hennes har alltid elsket å hilse på mennesker, både kjente og fremmede. Den eneste tilfellet av nervøsitet har vi sett etter at onkelen hennes "introduserte" seg selv for en av hundene hennes ved å legge seg på alle fire og bjeffe til hunden! For å si det sånn, selv JEG var litt nervøs og skeptisk rundt den mannen!

Jeg opplever hundene som glade, sosiale (alle hunder må jo trenes opp til å bli sosiale da) og intelligente. Selv om venninna mi ikke bruker mye tid på å lære hundene triks så kan de mange forskjellige kommandoer. F.eks. brukte sønnen min på 12 år mindre enn et kvarter på å lære en av hundene hennes å rulle rundt på gulvet for å få en godbit. Agility eller noe lignende er nok veldig bra for sånne hunder.

Ulempen med hundene er at de bjeffer mye både for å varsle hver gang de hører en lyd utenfor huset og i iveren mens de leker. Men dette går det an å få kontroll på hvis man bare jobber med det fra hunden er valp.

Hundene til venninna mi trives helt fint om de iblant bare får kortere turer daglig (15-30 minutter), men de er også spreke nok til å være med på fjellet i timesvis.

Husk bare at de er gjeterhunder i sitt hjerte. Det betyr at de gjerne vil gjete alt fra sauer og kyr til mennesker. Med å gjete mennesker så mener jeg at de kan virke litt stressede og at de hele tida passer på alle menneskene i husholdningen. F.eks. når jeg er på besøk hos venninna mi og jeg går på do mens hun sitter i stua, så vandrer hundene fram og tilbake mellom stua og doen, eller de legger seg midt imellom sånn at de kan ha oversikt over alle. Det er mulig dette er fordi venninna mi bor alene og at hundene derfor ikke er vant til at det er folk i flere rom i huset samtidig. Kanskje blir det annerledes når dere er flere som bor sammen.

Sheltien krever også masse pelsstell, for de kan ha skikkelig tykk manke.

Alt i alt synes jeg sheltier er fine hunder og jeg kunne gjerne tenkt meg en sånn selv en dag. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at begge rasene ikke passer til førstegangshund? Har selv en finsk lapphund som ikke ser så ulik ut. En hund som jeg kan anbefale på det sterkeste.

Men, på valpekurset var der en japansk spisshund. Veldig søt og overraskende rolig. Kan eieren bare ha vert heldig? Hunder med krøllhale bjeffer som oftest mer har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at begge passer til førstegangshund. Men, jeg har hund før så jeg er ikke førstegangseier. Men uansett er det vanskelig å velge nåe det er raser som er sjeldne der man bor. Kunne gjort det enkelt og kjøpt en tibbe (det har "halve byen") men en slik har jeg ikke lyst på.

Uansett hvilken hund jeg velger blir det utfordringer og det er jo der det er viktig å ha rett rase "for meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at begge passer til førstegangshund. Men, jeg har hund før så jeg er ikke førstegangseier. Men uansett er det vanskelig å velge nåe det er raser som er sjeldne der man bor. Kunne gjort det enkelt og kjøpt en tibbe (det har "halve byen") men en slik har jeg ikke lyst på.

Uansett hvilken hund jeg velger blir det utfordringer og det er jo der det er viktig å ha rett rase "for meg".

Ender vel opp med å skaffe deg en av hver ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I nabolaget jeg vokste opp var det en sheltie, og en japansk spisshund. Spisshunden var gneldrete, men sosial og blid i møte med folk. Gneldringen kom nok mest av at det ikke var trent så mye på, og at den sto mye ute på en balkong sammen med familiens andre hunder. Sheltien var veloppdragen og hyggelig, men mer forsiktig. Dette er en god stund siden, så rasene har sikkert utviklet seg en del siden den gang. En av naboene her jeg bor nå har en liten japansk spisshund, og den er VELDIG lydig og fin. Den har veldig god kontakt med eier, og reagerer raskt på alle beskjeder hun gir - har observert dem gå tur og trene. Har aldri hørt den har bjeffet i det hele tatt. Men vil også tro det generelt kan være en mer krevende rase å oppdra skikkelig enn en sheltie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt en sheltie over en japansk spisshund anytime!

Sheltie:

rolig, tilbaketrukket, forsikitg. Kan Bjeffe, men er en mye mer stoisk hund. Enkel å kommunisere med og smart. Liten men likevel ikke for liten til å være en hund som kan være med på tur osv osv.

God familiehund.

japansk spisshund:

Som regel ALLTID Gneldrete, utrolig mye egenvilje, ikke like stødig i gemyttet etter min mening. Større bitevilje og en mye mer offansiv hund enn sheltien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg,...sheltien! Har lest alle de flotte svarene deres, lest masse på nett og i bøker, sheltien scorer høyere nå. Desuten er den veldig lik på min forrige hund som var blandings, bare litt mindre.

Nå gjentår det bare å finne en god oppdretter og se til at jeg ikke blir skjøvet bakover på lista etter hvert som "bedre" kjøpere dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...